Julsteren in Polska | Poznań en Gorzów Wielkopolski [31f]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Julsteren in Polska | Poznań en Gorzów Wielkopolski [31f]

Bericht door julsteren »

Dzien dobre!
Een aantal weken geleden ben ik samen met mijn grootmoeder een aantal daagjes richting Oost-Duitsland en Polen getogen. Veel OV-foto's geschoten aldaar dus dan kan een verslag op deze site natuurlijk niet uitblijven. Wij verbleven in hotel Altberesinchen in Frankfurt(Oder) op loopafstand van de Poolse grens. Polen was ook het primaire doel van deze reis. De heen en terugreis vanaf Hengelo werd gedaan in een 21 jaar oude Mazda 323 coupé. Knap voor zo'n oud beestje :D

Dit verslag zal puur gaan over de tweede dag van de vakantie. De eerste dag speelde zich enkel in Frankfurt zelf af. De derde en laatste ging naar Gorzów Wielkopolski en zal ik een paar foto's van bijvoegen.

Afbeelding
Het hotel gezien vanaf de tramhalte tegenover het hotel, de Mazda heb ik achter het hotel geparkeerd, buiten zicht van de camera. Het hotel was op zijn minst corrupt te noemen, verschillende sites hadden het wel of niet over het aanwezig zijn van een ontbijt. Het bleek uiteindelijk dat hotel en restaurant met elkaar in de ''clinch'' zaten (woorden van de restauranteigenaar), en dat het restaurant geen ontbijt mocht aanbieden aan de hotelgasten (wij waren de enige hotelgasten voor zover we wisten). Enkel op de vertrekdag was er een ontbijt. En tijdens dat ontbijt kwamen er twee vrouwen met rolkoffers en druk foto's aan het maken met hun nieuwste iPhones. Waarschijnlijk inspectie. :') ging geweldig daar.

--- Dag 2 ---

Afbeelding
Dag twee begon bij het loket van de DB op het station in Frankfurt. Hier werd de pinpas erdoor gehaald en kregen we dit mapje met treinkaartjes mee.

Afbeelding
En daar zat dan dit in, je raad het al. Met de BWE naar Poznań.

Afbeelding
Onze trein werd de derde van boven aan op dit ''Utrechtse'' bord. De vertraging was hier nog 20 minuten, dat werd later 15 minuten, daarna weer 20, toen 25. Uiteindelijk zijn we met +35 weggegaan uit Frankfurt.

Afbeelding
Het jaren-90 interieur van de Poolse intercitytrein die ons naar Poznań zou gaan brengen. 1:41 duurde de reis volgens de reisplanner.

Afbeelding
Onderweg stopten we op 3 stations, dit is daar 1 van: Swiebodzin.

Afbeelding
Om 13:00 stonden we dan op het station in Poznań, gelijk een foto van dit ding, een gepimpte EN57 van POLREGIO.

Afbeelding
Vlak na onze aankomst kwam deze IC naar Gdynia (niet de beste foto weet ik :') )

Afbeelding
Vanwege duidelijke werkzaamheden lag perron 5 er uit. Dat je daarvan niet kon vertrekken laat op deze foto duidelijk zijn. Op de achtergrond komt een FLIRT8 binnengerold als IC naar Szczecin.

Afbeelding
Ik zag ergens een EN57 staan in deze oude kleurstelling, die MOEST gewoon geplaat worden. Gave dingen zijn het, deze gekoppelde ging naar Rawicz.

Afbeelding
Ook de spoorwegen uit het uiterst zuidwesten van Polen waren vertegenwoordigd hier in het midden van het land. De Dolny Slask reed deze stopper naar Krotoszyn.

Genoeg treinen gespot nu.

Afbeelding
De stationshal van station Poznań, met reclame voor KFC.

Afbeelding
Een flinke bak leut is wel een wat betere keuze dan KFC.

Met de tram ging het richting stadscentrum. De tram is niet duur, maar 3zl.

Afbeelding
En in de tram kon ik even mijn telefoon van sap voorzien! *O* *O*

Afbeelding
Hier stapten we uit de tram. Omdat hier de geldigheid van het 10-minuten kaartje verliep.

Afbeelding
Het plein voor het nationaal museum. Leuke plek, veel spelende kinderen rond de fontein.

Afbeelding
Er kwam een tram voorbij.

Afbeelding
Een wat excentriek vormgegeven gebouw. Het herborg een winkecentrum.

Afbeelding
Hier een straat, vind ik erg mooi hoe dit is vormgegeven, rechte straat met hoge oude gebouwen.

Afbeelding
Een tram op lijn 11, düwag als ik me niet vergis.

Afbeelding
De tijd vloog voorbij. Hier alweer op het station van de PKS wat naast het treinstation ligt.

Afbeelding
En ook alweer op het station, hier vertrok een polenflirt als IC naar Wrocław.

Afbeelding
Nog wat spul uit de automaat getrokken voor een paar zloty's, 7days laxeerspul wat toch prima smaakte en een blikje Poolse fanta.

Afbeelding
De terugweg zaten we in dit rijtuig, waarin tegenstelling tot op de heenweg niemand zich een ruk aantrok van de reserveringen. Gewoon zitten en het is prima.

Afbeelding
Onderweg bij het eerste tussenstation. Een EN57 van POLREGIO.

Afbeelding
Het gemiddelde uitzicht onderweg. Dat Polen een enorm boers land is kan wel blijken. Amper dorpjes en enkel landbouw onderweg.

Afbeelding
Rzepin, het laatste station voor de grens met Duitsland.

Afbeelding
En om kwart over zes stonden we op tijd weer in Frankfurt!

Afbeelding
Er werd nog wat burger king genuttigd en daarmee komt deze reis op zijn einde!

--- Dag 3 ---

Op dag 3 begon het reisgedeelte met OV pas laat, om kwart voor drie in de middag.

Afbeelding
En hier stond hij dan, een SU42 van POLREGIO met daarachter een dosto. Station Kostrzyn was dit, op de grens met Duitsland.

Afbeelding
In Gorzów Wielkopolski heb ik nog deze foto gemaakt van een tram (er is 1 tramlijn, lijn 2) die daar rondrijd. Meer niet.

Daarmee komt dit verslag ten einde.
Voor meer foto's, vooral van Frankfurt, de treinen die ik heb gespot nog in Frankfurt op de eerste dag (veel EC's en een trein naar Moskva), verwijs ik je door naar mijn Flickr. (link daarheen in onderschrift.)

Ook heb ik een vlogje in elkaar geschroefd over deze vakantie. De link daarheen is: https://youtu.be/XQCAe8QU-BU

Dankjewel voor je tijd en voor het lezen van dit verslag! :D
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Julsteren in Polska | Poznań en Gorzów Wielkopolski [31f]

Bericht door Chrysa »

Ah, daar is Julien weer met een vette hap. :')

Wat moet die friet voorstellen? In Zwitserland kreeg ik vrijdag goud-gele friet met nacho cheese dip en jalapenos erop, dit ziet er maar uit als een slap aftreksel daarvan.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2806
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Julsteren in Polska | Poznań en Gorzów Wielkopolski [31f]

Bericht door ICE11 »

julsteren schreef: Een tram op lijn 11, düwag als ik me niet vergis.
Klopt. Afkomstig van de Rheinbahn uit Düsseldorf.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Julsteren in Polska | Poznań en Gorzów Wielkopolski [31f]

Bericht door isadora »

Pareltje hoor. :pos: :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Julsteren in Polska | Poznań en Gorzów Wielkopolski [31f]

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag. :pos:
Een trein(tje) bestaande uit een locomotief en één rijtuig heeft altijd wel iets aandoenlijks, vind ik. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten