Dresden-Ústí-Praha: Lekker dieselen met oude treintjes (deel 4)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Dresden-Ústí-Praha: Lekker dieselen met oude treintjes (deel 4)

Bericht door BR628 »

Van zondag 30 juli tot woensdag 9 augustus heb ik de tweede hobbyvakantie van 2017 gevierd. Ditmaal ging het eerst naar het Oosten van Duitsland, waarna al snel de grens overgestoken werd naar Tsjechië waar rond de hoofdstad Praag diverse spoorlijnen werden bezocht. Het werd een reis langs de riveren de Elbe en Moldau. In deel 4 bezoeken we eerst de vrijdagmiddagspits ten westen van Praag en na een kort bezoek aan het hlavní nádraží werd er op een zonovergoten zaterdag eindelijk gedieselt langs de Sázava.

Deel 1: viewtopic.php?f=56&t=13408
Deel 2: viewtopic.php?f=56&t=13424
Deel 3: viewtopic.php?f=56&t=13431

Het reizigersaanbod op spoorlijn 120 tussen Praag en Kladno is in de middagspits dermate hoog dat er een aantal extra treinen worden ingezet. Deze worden voor een deel met diesellocomotieven van de serie 714 en drie rijtuigen gereden.

De serie 714 is de gemoderniseerde variant van de oorspronkelijke serie T 466.0 gebouwd door het Slowaakse Turčianske strojárne n.p. Martin tussen 1971 en 1979. In 1988 werden de locomotieven omgenummerd in de serie 735. Bij de modernisering werden alleen de draaistellen en de ruiten hergebruikt.

Afbeelding
De nog in de oude kleurstelling rondrijdende 714 216 is op vrijdag 4 augustus 2017 zojuist vertrokken met Sp 1888 uit Hostivice naar Kladno en Kladno-Ostrovec.

Eenmaal per twee uur rijdt er een sneltrein (Rychlík) tussen Praag en Rakovník. Deze treinen worden gereden door gemoderniseerde duikbrillen van de serie 750 en drie rijtuigen waarvan de achterste tevens een stuurstand heeft.

Door werkzaamheden aan het spoor in Praag start de trein niet in Masarykovo Nádraží maar in Praha-Bubny Vltavská, het eerste station na de brug over de Moldau. Omdat er tevens werkzaamheden tussen Kladno en Rakovník zijn eindigt de trein al na een kleine 40 minuten in Kladno. Het is daarmee verreweg de kortste Rychlík in Tsjechië, zowel in afstand, tijd als lengte van de trein.

Afbeelding
ČD loc 750 707 rijdt op vrijdag 4 augustus 2017 met R 1224 het station van Hostivice in.

Het station van Hostivice is een knooppunt aan de westkant van Praag waar meerdere spoorlijnen bij elkaar komen. De lijn Praag-Kladno kan enigzins als hoofdlijn beschouwd worden. Daarnaast komt er nog een nevenlijn vanuit Praag in Hostivice aan, die via de zgn Praagse Semmeringlijn verloopt. Aan de westkant van Hostivice splitst het spoor zich in drie richtingen: de hoofdlijn naar Kladno en nevenlijnen naar Rudná u Prahy (richting het zuiden) en Středokluky (richting het noorden).

Het stationsemplacement is relatief groot maar dat is op gezette tijden wel nodig. Vier van de acht sporen worden gebruikt voor het reizigersvervoer en hebben lage perrons, de overige vier sporen worden gebruikt voor het goederenvervoer, dat hier met regelmaat nog plaatsvindt.

Op de verder enkelsporige hoofdlijn Praag-Kladno rijdt in de spits zo'n 3-4x per uur een trein, waardoor er op de stations onderweg veel treinkruisingen plaatsvinden. Zo ook in Hostivice, waar de 714 216 inmiddels vanuit Kladno onderweg terug is naar Praag. Links daarvan staat een gemoderniseerde Brotbuchse die even later vertrekt naar Středokluky.

Afbeelding
Na een korte stop vertrekt de 750 707 van České dráhy hier uit Hostivice met R 1224 naar Kladno.

Met zo'n Tsjechische railbus (Brotbuchse) werd vervolgens via de Praagse Semmeringlijn en Praha-Smíchov naar Praha hlavní nádraží gereden.

Het hoofdstation van Praag is min of meer opgedeeld in twee delen. De perrons 1 t/m 4 liggen onder de fraaie stationsoverkapping en de perrons 5 t/m 7 zijn later buiten de overkapping bijgebouwd. De restauratie van de stationsoverkapping en het station nadert zijn voltooiing. Alleen bij perron 1 wordt momenteel nog gewerkt. Foto's van onder de overkapping zijn daarom nu weer mogelijk en aangezien ik toch via dit station naar het hotel moest werd gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt.

De sporen onder de overkapping worden veelal gebruikt voor de langeafstandstreinen en sommige S-Bahn-lijnen. Slechts sporadisch zijn de fraaie motorwagens van de serie 854 onder de kap te vinden. Deze wagens zijn tussen 1968 en 1971 gebouwd door Vagonka Tatra Studénka en middels een reconstructieprogramma vanaf 1997 in de huidige staat verbouwd. De motorwagens worden, vaak met een rijtuig, ingezet als sneltrein (Rychlík) op ongeëlektrificeerde hoofdlijnen in Tsjechië.

Afbeelding
De meeste motorwagens rijden inmiddels in de blauwe Njabrt2-kleurstelling. Ik had het geluk op vrijdagavond 4 augustus 2017 de rode 854 033 onder de stationskap aan te treffen die hier zojuist als R 1249 uit České Budějovice is gearriveerd.

Naast de Tsjechische staatsspoorwegen České dráhy is RegioJet de inmiddels bekendste open access vervoerder in Tsjechië. Sinds 2011 rijdt RegioJet Intercity treinen op de as Praag-Ostrava-Havířov. Gestart werd toendertijd met 8 locomotieven van de serie 162 en van de ÖBB en SBB overgenomen Eurofirma rijtuigen.

Anno 2017 rijdt RegioJet elke twee uur op deze verbinding en zijn diverse treinen kwa route verlengd naar Bratislava, Staré Město en Košice. Er zijn concrete plannen om in december 2017 ook naar Wenen te gaan rijden.

Bijzonder om te vermelden is dat RegioJet een dochteronderneming is van Student Agency in samenwerking met Keolis. Wat mij tevens opviel is dat het overgrote deel van het treinpersoneel studenten danwel jongvolwassen betrof. Het is algemeen bekend dat RegioJet reizigers vervoerd tegen bodemprijzen en het tevens (of juist daarom) probeert de kosten zo laag mogelijk te houden.

Afbeelding
Op de avond van vrijdag 4 augustus 2017 is RegioJet-loc 162 117 zojuist vanaf het opstelterrein in Praag-Smíchov vertrokken en komt hier aan op Praha hlavní nádraží. Ruim 10 minuten later zal de trein als IC 1019 vertrekken naar Pardubice, Česká Třebová, Ostrava, Havířov en het in het uiterste oosten van Tsjechië gelegen Jablunkov-Návsí.

Zaterdag 5 augustus

Zo'n 30 km ten zuiden van Praag ligt het dal van de rivier de Sázava. De omgeving is hier heuvel- tot bergachtig. In de zomermaanden trekken veel inwoners van Praag naar deze omgeving om van de rust en de natuur te genieten. Het gebied kent vele vakantiehuisjes en wandelpaden, maar ook liefhebbers van de watersport komen beneden in het dal uitgebreid aan hun trekken.

Het gebied is prima te bereiken per trein. De spoorlijn 210 loopt door het dal en onderweg zijn er vele stationnetjes van waaruit je vaak zo de natuur inloopt. De ruim 60 kilometer lange spoorlijn wordt doorgaans bereden door driedelige Regionova-treinstellen, maar in het weekend worden hier nog oude diesellocomotieven met enkel- of dubbeldeks rijtuigen ingezet.

Tevens rijdt er in de hoogzomer een extra trein van museumclub KŽC Doprava. Op zaterdagochtend vanuit Praag naar Čerčany en zondagmiddag weer terug. KŽC Doprava heeft een diversiteit aan materieel, uiteenlopend van motorwagens tot een Bardotka met oude ČSD-rijtuigen. In de weekenden worden hiermee op een aantal trajecten rond Praag extra ritten gereden, waarvoor in de trein een kaartje gekocht kan worden. Dat is overigens in Tsjechië nog gewoon overal mogelijk.

Vorig jaar zomer reed deze trein ook maar toen praktisch elk weekend met een motorwagen, behalve toen ik er was werd juist een oude locomotief van de serie 740 met twee bijwagens ingezet. Toen zat ik in die trein in plaats van langs de spoorlijn... Ik liet me dat niet nogmaals gebeuren en dus werd op zaterdag 5 augustus 2017 extra vroeg naar het Sázavadal afgereisd in de hoop dat deze trein dit jaar weer met een 740 zou rijden.

Afbeelding
Na een flinke klim en een half uur wachttijd kwam dan eindelijk de fraaie 740 692 van KŽC Doprava het viaduct van Žampach op gereden als Sp 1563 naar Čerčany en zal over enkele minuten een stop maken te Jílové u Prahy.

Dit viaduct is na het Landwasserviaduct de tweede grootste stenen spoorbrug van midden Europa. De brug bestaat uit 7 bogen en heeft een totale lengte van ruim 109 meter. Op het hoogste punt is zij 42 meter hoog. De brug is gebouwd met grofkorrelig graniet tussen 1897 en 1899 en is niet in een rechte lijn gebouwd, maar wel in een boog met een straal van 180 meter.

Het treinverkeer op spoorlijn 210 tussen Praag en Čerčany wordt behoudens drie omlopen op zaterdag en 2 op zondag uitgevoerd met driedelige Regionova-treinstellen. Deze treinstellen zijn ooit gebouwd en geleverd als de serie 810, de zogenaamde Brotbuchse, de Tsjechische railbus. Middels een reconstructie zijn tussen 2005 en 2012 in totaal 211 tweedelige en 26 driedelige stellen gemaakt.

Afbeelding
Op zaterdag 5 augustus 2017 passeert stel 814 221 als Os 9056 uit Čerčany het Žampach-viaduct bij Jílové u Prahy en is onderweg naar Praha hlavní nádraží.

Omdat de eerste getrokken trein defect was geraakt bij Vrané nad Vltavou en we de tweede getrokken trein ergens anders wilde fotograferen, werd besloten te vertrekken. En dus kon begonnen worden aan een niet ongevaarlijke afdaling, eerst 10 meter naar spoorniveau en daarna nog 40 meter naar het dal. Ik was hier een Nederlandse fotograaf tegengekomen en mocht met hem meerijden; zijn auto stond aan de voet van het viaduct. Iets te enthousiast ging ik op de steile afdaling naar beneden waardoor beneden bleek dat ik een flinke (open) wond aan m'n linkerbeen had overgehouden.

Het zou de dag niet bederven, want die-hard als ik was ging het programma van de dag gewoon door. Maar aan het eind van de dag heeft hij me wel naar het ziekenhuis in Praag gebracht, waar de wond kon worden schoongemaakt en gehecht. Naar nu blijkt zonder verdere gevolgen, gelukkig.

Sinds de nieuwe dienstregeling in december 2016 zetten de Tsjechische staatsspoorwegen Česke Drahy vanuit depot Praha-Vršovice in de weekenden weer opvallend vaak Bardotka's in op spoorlijn 210 tussen Praag en Čerčany. Dit terwijl er vorig jaar bijna wekelijks groene en rode duikbrillen werden ingezet. Daar is overigens niets mis mee, maar de locomotieven van de serie 749 zijn officieel sinds 2013 buiten dienst gesteld dus kan het voor mijn gevoel van het ene op het andere moment voorbij zijn.

Momenteel zijn er drie locomotieven rijvaardig in Praag, de wit/rode 749 107, de blauw/geel/rode 749 121 en de wit/groene 749 264. De 749 107 wordt vast ingezet op lijn 212 tussen Čerčany en Zruč nad Sázavou. De andere twee zijn bijna wekelijks tussen Praag en Čerčany aan te treffen. In het zomerseizoen zijn er gedurende de weekenden vijf omlopen waardoor de kans groot is dat er een of meerdere Bardotka's worden ingezet.

Afbeelding
De 749 264 werd op zaterdag 5 augustus 2017 gelukkig ingezet voor Os 9057 waardoor deze opname bij de fraaie en markante rotspartijen tussen Petrov u Prahy en Luka pod Mednikem mogelijk werd.

Tevens noemenswaardig is het feit dat afgelopen winter alle dubbeldeksrijtuigen zijn gemoderniseerd, zowel het interieur als het exterieur is flink opgeknapt. De wit/blauwe Najbrt2 kleurstelling staat de rijtuigen naar mijn mening erg goed.

Naast de drie getrokken treinen op zaterdagochtend rijdt er ook nog een trein Praag-Čerčany met twee Regionova-stellen, waarvan de achterste vanaf Jilové u Prahy weer terugrijdt naar Praag.

Afbeelding
Op zaterdag 5 augustus 2017 was er blijkbaar geen tweede Regionova-stel beschikbaar waardoor de ČD een motorwagen van de serie 810 en twee bijwagens ingezet heeft. De niet alledaagse combinatie van de 814 203 en 810 333 passeren hier bij Petrov u Prahy met Os 9059 van Praha hlavní nádraží naar Jilové u Prahy en Čerčany. De eerste bijwagen heeft overigens geen graffiti maar reclamestickers.

Afbeelding
Terug in Žampach kon eerst vanaf de ochtendkant de derde getrokken trein van de dag richting Čerčany op de foto worden gezet. De wit/groene 754 031 trekt Os 9061 over het Žampach-viaduct en zal even later te Jílové u Prahy kruisen met de eerste getrokken trein terug naar Praag. Alleen het materieel daarvan is nooit in Čerčany aangekomen...

Doordat eerder op zaterdag 5 augustus 2017 de 754 045 defect was geraakt in Vrané nad Vltavou werd Os 9055 vanaf daar opgeheven. Dit betekende dat de ČD geen materieel had in Čerčany om Os 9058 terug naar Praha hlavní nádraží te rijden.

Maar slim als ze zijn bij de Tsjechische staatsspoorwegen werd besloten de 749 264, die om 11:06 met Os 9057 in Čerčany aangekomen is, te laten omlopen en direct weer te laten vertrekken. Doordat deze trein in Týnec nad Sázavou planmatig 20 minuten stationnement heeft ivm kruising met
de tegentrein kon de vertraging er zo weer uitgereden worden.

Afbeelding
De fraaie wit/groene 749 264 passeert hier met Os 9058 het Žampach-viaduct tussen Jílové u Prahy en Luka pod Mednikem.

Tussen 12:00 en 15:00 rijden er geen treinen op deze spoorlijn. Dat is een verschijnsel wat vaker voorkomt op regionale spoorlijntjes in Tsjechië. Om die reden besloten we met de auto zo'n 100 kilometer zuidelijker bij een bijzondere, geëlektrificeerde spoorlijn te gaan kijken.

Trat 202 is de 24 kilometer lange spoorlijn tussen Tábor en Bechyně. Het is de enige nog overgebleven spoorlijn in Tsjechië met 1500 Volt gelijkstroom, nadat de lijn Rybník–Lipno nad Vltavou in 2005 is omgebouwd naar 25 kV wisselstroom. Theoretisch gezien zouden Nederlandse treinen op dit baanvak kunnen rijden, want in Nederland kennen we hetzelfde stroomsysteem.

Op de lijn wordt door de České dráhy een twee-uursdienstregeling gereden. Op werkdagen komt meestal de 113 002 in actie, maar in het weekend wordt de in 2016 volledig opgeknapte "Bobina“ E422 0003 vaak ingezet.

Afbeelding

Op zaterdag 5 augustus 2016 is de E422 0003 bij het vertrek om 12:05 uit Bechyně helaas defect geraakt waardoor een complete slag Bechyně-Tábor is uitgevallen. Vanuit Tábor moest de 113 002 naar Bechyně komen om de trein terug naar Tábor te rijden. Dat gebeurde overigens pas met de eerstvolgende vertrekkende trein om 14:05.

Even na vertrek uit Bechyně gaat het spoor over de ruim 200 meter lange Bechyňský most, de brug van Bechyně. Het spoor deelt de brug met het autoverkeer, maar die worden in de andere richting wel tegengehouden. Je moet een beetje geluk hebben met het autoverkeer dat meerijdt met de trein, maar voor het plaatje is het leuk als er ook een auto naast de trein rijdt. Dit gebeurde naar mijn idee perfect.

Afbeelding
Door de defecte E 422 0003 kon de 113 002 samen met de fraaie Bobina en twee rode rijtuigen op de brug van Bechyně worden vastgelegd als Os 28413 naar Tábor. Het bleek een unieke situatie, een week later was de Bobina weer gerepareerd.

Tot zover dan deel 4. In deel 5 gaan we via een kleine omweg weer terug naar de lijn Praag-Čerčany, waar ook op zondag een aantal foto´s gemaakt zijn. De dag werd afgesloten op het hoofdstation in Praag.

Wederom bedankt voor jullie interesse en tot de volgende keer.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5256
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Dresden-Ústí-Praha: Lekker dieselen met oude treintjes (deel 4)

Bericht door Lijn 45 »

Het zijn weer mooie foto's! :pos:
ZO6176
Donateur
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Dresden-Ústí-Praha: Lekker dieselen met oude treintjes (deel 4)

Bericht door ZO6176 »

Wederom schitterende plaatjes. Had soms niet het idee dat het Tsjechië was (wanneer je de trein weglaat). Kijk uit naar deel 5, 6, 7, ....
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5817
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Dresden-Ústí-Praha: Lekker dieselen met oude treintjes (deel 4)

Bericht door isadora »

Erg boeiend ook weer, veel nieuw kijkplezier, echt goed. :pos: :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dresden-Ústí-Praha: Lekker dieselen met oude treintjes (deel 4)

Bericht door Daniel »

Weer een schitterende serie zeg :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Etienne
Donateur
Berichten: 7940
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Dresden-Ústí-Praha: Lekker dieselen met oude treintjes (deel 4)

Bericht door Etienne »

Ook dit zijn weer leuke/mooie plaatjes.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21334
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dresden-Ústí-Praha: Lekker dieselen met oude treintjes (deel 4)

Bericht door Meltrain »

Erg mooie foto's. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Dresden-Ústí-Praha: Lekker dieselen met oude treintjes (deel 4)

Bericht door jelmerrr »

Leuke foto's
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Dresden-Ústí-Praha: Lekker dieselen met oude treintjes (deel 4)

Bericht door Jef400 »

Wow, ja ik zat bij Vrané op de camping afgelopen vakantie. Maar ik heb tot nu toe alleen de lijn naar Dobris gedaan. Wat ik nu zie is Cercarny ook de moeite waard. Schitterend traject, alleen jammer van de Regionova treinstellen. Het zijn net Regioshuttles zonder enige rijeigenschappen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21334
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dresden-Ústí-Praha: Lekker dieselen met oude treintjes (deel 4)

Bericht door Meltrain »

Ik zag op Google Streetview dat het station van Tábor een apart perron (1B) vóór het stationsgebouw heeft. Is dat speciaal gebouwd voor de spoorlijn vanuit Bechyně om zo de verschillende bovenleidingspanningen gescheiden te houden?

Weet je toevallig of die E422 0003 in het verleden het nummer 100 003-3 heeft gehad? Zo ja, dan heeft mijn opa die loc rond 1996 op de foto gezet. :P
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Nitein-Repart
Berichten: 3521
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Dresden-Ústí-Praha: Lekker dieselen met oude treintjes (deel 4)

Bericht door Nitein-Repart »

Wow, ik wist niet dat Tsjechië zo mooi was. Ik was in april wel in Tsjechië geweest, maar heb alleen de spoorlijnen Dresden-Prag en Usti nad Labem-Teplice aangedaan. Ik wist niet dat er ten zuiden van Prag zulke mooie pareltjes waren.

Vraagje: zijn de andere Visegrad-landen (Polen, Slowakije en Hongarije) net zo mooi als Tsjechië? Slowakije is wel redelijk bergachtig, Hongarije en Polen (met uitzondering van het zuiden) zijn nogal vlak.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Dresden-Ústí-Praha: Lekker dieselen met oude treintjes (deel 4)

Bericht door BR628 »

Bedankt voor alle leuke reacties! Er komt nog veel meer.......
Jef400 schreef:Wow, ja ik zat bij Vrané op de camping afgelopen vakantie. Maar ik heb tot nu toe alleen de lijn naar Dobris gedaan. Wat ik nu zie is Cercarny ook de moeite waard. Schitterend traject, alleen jammer van de Regionova treinstellen. Het zijn net Regioshuttles zonder enige rijeigenschappen.
Dan heb je deze getrokken treinen in de weekenden moeten zien/horen voorbij komen vermoed ik zo.
Meltrain schreef:Ik zag op Google Streetview dat het station van Tábor een apart perron (1B) vóór het stationsgebouw heeft. Is dat speciaal gebouwd voor de spoorlijn vanuit Bechyně om zo de verschillende bovenleidingspanningen gescheiden te houden?
Weet het niet zeker, maar omdat er inderdaad een apart perron is vermoed ik inderdaad om eea gescheiden te houden.
Meltrain schreef:Weet je toevallig of die E422 0003 in het verleden het nummer 100 003-3 heeft gehad? Zo ja, dan heeft mijn opa die loc rond 1996 op de foto gezet. :P
Klopt, deze loc had hiervoor nummer 100 003-3 inderdaad. Ik zou het wel leuk vinden als je het plaatje hier eens post eigenlijk :)
Erno-BE schreef:Wow, ik wist niet dat Tsjechië zo mooi was. Ik was in april wel in Tsjechië geweest, maar heb alleen de spoorlijnen Dresden-Prag en Usti nad Labem-Teplice aangedaan. Ik wist niet dat er ten zuiden van Prag zulke mooie pareltjes waren.

Vraagje: zijn de andere Visegrad-landen (Polen, Slowakije en Hongarije) net zo mooi als Tsjechië? Slowakije is wel redelijk bergachtig, Hongarije en Polen (met uitzondering van het zuiden) zijn nogal vlak.
Kwa treinaanbod hebben alle landen wel iets. In Slowakije liggen de treinfrequenties wel een stuk lager, net als in Polen. Ook hebben de treinen daar meer graffiti dan in Tsjechië. In Polen en Hongarije slaat de modernisering harder toe dan in Tsjechië overigens. In Polen rijden veel afschuwelijk lelijke nieuwe treinstellen rond en ook oude diesellocomotieven worden snel vervangen. In Hongarije wordt in rap tempo alles geVectroniseerd.

Ik ben zelf 1x in Polen geweest maar het land en de sfeer trok ik niet. Schijnt te maken te hebben met dat ze daar veel op straat leven, veel dronken lui overal. Dat is in Tsjechië totaal niet zo, daarin lijken de Tsjechen wel heel erg op ons Nederlanders. In Hongarije ben ik alleen in Budapest geweest dus daar kan ik niet echt een mening over vormen. In Slowakije ben ik zelf nog nooit geweest.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21334
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dresden-Ústí-Praha: Lekker dieselen met oude treintjes (deel 4)

Bericht door Meltrain »

BR628 schreef:
Meltrain schreef:Weet je toevallig of die E422 0003 in het verleden het nummer 100 003-3 heeft gehad? Zo ja, dan heeft mijn opa die loc rond 1996 op de foto gezet. :P
Klopt, deze loc had hiervoor nummer 100 003-3 inderdaad. Ik zou het wel leuk vinden als je het plaatje hier eens post eigenlijk :)
Alsjeblieft (en bedankt voor het antwoord) :) :
Afbeelding

De foto is waarschijnlijk in 1996 gemaakt door mijn opa, maar meer informatie heb ik helaas niet.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Dresden-Ústí-Praha: Lekker dieselen met oude treintjes (deel 4)

Bericht door Jef400 »

BR628 schreef: Dan heb je deze getrokken treinen in de weekenden moeten zien/horen voorbij komen vermoed ik zo.
Zelfs eens een keertje ingezeten. 4 dubbeldeksrijtuigen achter een 750-serie. Aardig moderne rijtuigen. Zat niet verkeerd. Ik verheug me alweer op de volgende zomer.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Dresden-Ústí-Praha: Lekker dieselen met oude treintjes (deel 4)

Bericht door BR628 »

Meltrain schreef:
BR628 schreef:
Meltrain schreef:Weet je toevallig of die E422 0003 in het verleden het nummer 100 003-3 heeft gehad? Zo ja, dan heeft mijn opa die loc rond 1996 op de foto gezet. :P
Klopt, deze loc had hiervoor nummer 100 003-3 inderdaad. Ik zou het wel leuk vinden als je het plaatje hier eens post eigenlijk :)
Alsjeblieft (en bedankt voor het antwoord) :) :
Afbeelding

De foto is waarschijnlijk in 1996 gemaakt door mijn opa, maar meer informatie heb ik helaas niet.
Leuk zeg. Geen idee ook waar het is, toendertijd waren er meer lijnen met hetzelfde stroomsysteem.
Jef400 schreef:Zelfs eens een keertje ingezeten. 4 dubbeldeksrijtuigen achter een 750-serie. Aardig moderne rijtuigen. Zat niet verkeerd. Ik verheug me alweer op de volgende zomer.
Grote kans dat die trein in het volgende deel voorbij komt. Die rijtuigen zijn afgelopen winter gemoderniseerd, een hele verbetering!
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Dresden-Ústí-Praha: Lekker dieselen met oude treintjes (deel 4)

Bericht door Jef400 »

Ik heb het gezien en eigenlijk wens ik nu al terug te gaan. Ik ga eerdaags even ook de zelfgemaakte plaatjes uploaden. Kijken of daar ook wat overlap in bestaat.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten