Daniel on tour #114: Elektrisch door Utrecht (7 foto's)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Daniel on tour #114: Elektrisch door Utrecht (7 foto's)

Bericht door Daniel »

Een zonnige zondagmiddag en drie nog in hun testweken zittende elektrische busjes op lijn 1 in Utrecht, dat maakte het toch wel de moeite waard even naar het Utrechtse af te reizen vanmiddag. Met het sprintertje ging het naar Utrecht zodoende (dat scheelde lopen) waar gelijk maar eens even de nieuwe fietsenstalling aanschouwd kon worden. De OV-fietsen waren daar snel gevonden, maarja, toen de uitgang nog... gelukkig wezen de medewerkers nog even de weg want je maakt toch wel een aardig lus daarheen.

Inmiddels had ik gezien dat er een elektrisch exemplaar op weg was richting Hoograven dat bijna in het centrum zat, dus werd die even afgewacht op de Croeselaan...
Afbeelding
Qbuzz 4601 - Utrecht, Croeselaan

De tegemoetkomende bus bleek ook een Ebusco te zijn en het derde exemplaar reed ergens in Overvecht richting Vechtsebanen, dus ging het eerstgenoemde maar achterna. Met een stukje afsnijden via de Moreelsebrug bleek ik 'm ingehaald te hebben en wist ik 'm ook voor te blijven, zodat een plaatje op de Theemsdreef mogelijk werd...
Afbeelding
Qbuzz 4603 - Utrecht, Theemsdreef

Inmiddels was ook koersdisplayvariant nummer drie in aantocht, die trof ik dan weer op de Moezeldreef...
Afbeelding
Qbuzz 4602 - Utrecht, Moezeldreef

Na de plaatjes op het noordelijk deel van lijn 1 werd ook het zuidelijke deel van de lijn nog maar even opgezocht waar ik allereerst de weer terug op weg naar Overvecht zijnde 4602 trof...
Afbeelding
Qbuzz 4602 - Utrecht, 't Goylaan

...gevolg door de positieve 4603 op de volgende rit...
Afbeelding
Qbuzz 4603 - Utrecht, Rijnlaan

De 4603 reed echter met redelijk wat vertraging, zodat de daaropvolgende rit niet lang op zich liet wachten...
Afbeelding
Qbuzz 4601 - Utrecht, Hooft Graaflandstraat

Na drie keer de lengte van de fietsenstalling afgelegd te hebben was de fiets vervolgens weer ingeleverd en ging het richting Jaarbeurszijde om ook nog maar even een ritje mee te gaan. Een flink vertraagd ritje, met iets van +10, werd het waaraan een chauffeurswissel op het CS niet bepaald positief bijdroeg: het effect van de buffertijd op het CS was gelijk weer weg.
Waar de Ebusco 01 van buiten opvalt door hoe stil 'ie is was daar van binnen juist veel minder van te merken, de airco bleek behoorlijk lawaaiig en bij het optrekken is steeds een piepsignaal te horen. Schermen in de bus werkten overigens nog niet, waarbij opvalt dat deze busjes er twee hebben, en de stoeltjes zijn afgestemd op de afmeting van de reizigers in het land van herkomst: China. Voor een Nederlander zijn het toch wat rare korte zittinkjes. Opmerkelijk is ook een vierzit links achterin met een stang in het midden. Het nieuwe type chipkaartlezers werkt echter wel erg prettig, dat is een soort van mengsel van de snelheid van de oudere Vialis-lezers die je in de U-OV streekbussen treft met het heldere scherm van de nieuwere Prodata-lezers.

Na het uitstappen in Hoograven kon de rit terug naar Overvecht nog even op de foto...
Afbeelding
Qbuzz 4602 - Utrecht, Musketierlaan

...waarna het met de kort er achteraan rijdende Citaro weer terug naar het station ging, kon ik mooi even vergelijken :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Daniel on tour #114: Elektrisch door Utrecht (7 foto's)

Bericht door Etienne »

Prima foto's :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Daniel on tour #114: Elektrisch door Utrecht (7 foto's)

Bericht door BR628 »

Mooie plaatjes uit Utrecht.
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Daniel on tour #114: Elektrisch door Utrecht (7 foto's)

Bericht door Globetrotter »

Leuk verslagje. Hoe laat stond je in Hoograven?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Daniel on tour #114: Elektrisch door Utrecht (7 foto's)

Bericht door Daniel »

Zowel omstreeks 15.10 uur (met fiets, op de Hooft Graaflandstraat) als omstreeks 16.15 uur (bij halte Kastelenplantsoen uit de 4602 +10 gestapt en met de daaropvolgende rit, dus 5 minuutjes later, weer terug).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Daniel on tour #114: Elektrisch door Utrecht (7 foto's)

Bericht door Globetrotter »

Lol, ik stond bij de halte IJsselsteinlaan (één bocht eerder) en heb dezelfde rit op de foto gezet.
jensvdkroft
Berichten: 384
Lid geworden op: di 21 feb 2017, 21:32
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Daniel on tour #114: Elektrisch door Utrecht (7 foto's)

Bericht door jensvdkroft »

Mooie foto's!
Buschauffeur bij Connexxion/OV Regio IJsselmond.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Daniel on tour #114: Elektrisch door Utrecht (7 foto's)

Bericht door isadora »

Volgende week mag ik weer een paar keer naar het Utrechtse.
Zal mijn ogen eens goed de kost geven.

Dank voor je mini-reportage Daniel. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Daniel on tour #114: Elektrisch door Utrecht (7 foto's)

Bericht door jelmerrr »

Leuke bussen om ze zo eens te zien
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten