Dresden-Ústí-Praha: Lekker dieselen met oude treintjes (deel 5)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Dresden-Ústí-Praha: Lekker dieselen met oude treintjes (deel 5)

Bericht door BR628 »

Van zondag 30 juli tot woensdag 9 augustus heb ik de tweede hobbyvakantie van 2017 gevierd. Ditmaal ging het eerst naar het Oosten van Duitsland, waarna al snel de grens overgestoken werd naar Tsjechië waar rond de hoofdstad Praag diverse spoorlijnen werden bezocht. Het werd een reis langs de riveren de Elbe en Moldau.

Deel 1: viewtopic.php?f=56&t=13408
Deel 2: viewtopic.php?f=56&t=13424
Deel 3: viewtopic.php?f=56&t=13431
Deel 4: viewtopic.php?f=56&t=13440

In deel 5 gaan we verder op de enkelsporige dieselspoorlijn ten zuiden van Praag en sluiten we de dag af op het hoofdstation van Praag.

De van oorsprong Tsjechoslowaakse diesellocomotieven van de serie T 435.0 zijn door ČKD gebouwd tussen 1958 en 1962 en werden in zowel de reizigers als de goederendienst gebruikt. Totaal werden 287 exemplaren gebouwd, waarvan er 150 bij de ČSD dienst hebben gedaan. Daarnaast werden 54 locomotieven geëxporteerd naar Albanië, Irak en de DDR. Twintig stuks werden tientallen jaren ingezet in Leipzig.

In 1988 werden de locomotieven omgenummerd in de serie 720 maar sinds 1995 liep de inzet er van snel terug door modernisering van het materieelpark. Toch worden anno 2017 nog meerdere exemplaren ingezet door enkele railinfrabedrijven.


Afbeelding
De 720 097 is bewaard gebleven bij vervoerder RJC en reed op zaterdag 5 augustus 2017 een slag Tábor-Písek. Keurig op tijd passeert de fraaie Hektor, zoals de bijnaam van dit loktype in Tsjechië luidt, met Sp 11399 op de terugrit naar Tábor hier ter hoogte van Svatonice.

In het weekend worden op diverse spoorlijnen in Tsjechië vaker extra treinen gereden. Deze treinen staan gewoon in de dienstregeling, meestal als Spěšný Vlak (Sp).

Na een lange autorit met veel omleidingen agv diverse wegwerkzaamheden waren we net op tijd terug aan de lijn Čerčany-Praag om de fraaie Blitzbrille 754 045 met Os 9062 naar Praha hlavní nádraží kort na Luka pod Mednikem te fotograferen.

Afbeelding
Terwijl "duikbril" 745 045 van de České dráhy 's ochtends nog gestrand was in Vrané nad Vltavou is de locomotief later toch op eigen kracht teruggekeerd naar Praag en daarna via de geëlektrificeerde hoofdlijn naar Čerčany gereden.

Iedereen maakt het wel eens mee, je staat een uur in de zon en precies op het moment van doorkomst kruipt er een wolkje voor de zon...

Afbeelding
ČD 749 264 met de laatste getrokken trein (Os 9064) op zaterdag 5 augustus 2017 uit Čerčany naar Praha hlavní nádraží kort voor Petrov u Prahy.

Zondag 6 augustus 2017
Na een bezoek aan het ziekenhuis ivm het hechten van de wond was ik vrij snel weer terug in het hotel. Omdat ik er verder geen last van had besloot ik gewoon door te gaan met de hobby, zij het wel ietsje rustiger aan. Ook op zondag worden vanuit depot Praha-Vršovice op lijn 210 duikbrillen of Bardotka's ingezet. Ik besloot met de eerste getrokken trein uit Praag mee te rijden en onderweg maar ergens een plekje zien de scoren waar de trein goed voor de zon een stop maakt.

Afbeelding
Op zondag 6 augustus 2017 werd de 749 264 ingezet voor de eerste getrokken trein van de dag, Os 9055, en maakt hier een stop te Luka pod Mednikem.

Afbeelding
Doordat ik met de trein meereed kon nog een plaatje gemaakt worden bij het vertrek uit Kamenný Přívoz. Met een rookpluimpje vertrekt de wit/groene 749 264 met Os 9055 uit Praha hlavní nádraží hier uit Kamenný Přívoz naar Čerčany.

Op zondag rijden er op lijn 210 tussen Praag en Čerčany twee omlopen met getrokken materieel. Een uur na de eerste kwam dan eindelijk toch de gehoopte 749 121 met Os 9057 voorbij. Deze naar mijn smaak mooiste Bardotka in Praag is onlangs compleet opnieuw in de verf gezet.

Afbeelding
Terwijl de wolken steeds meer de overhand kregen, bleef toch nog lang de zon schijnen. In een mix van stapelwolken en sluierbewolking werd de kracht van de zon wel op proef gesteld. In een heel flauw zonnetje passeert hier kort voor Kamenný Přívoz de 749 121 een van de vele onbewaakte overwegen die deze spoorlijn rijk is.

Spoorlijn 210 verloopt vanuit Praag eerst naar het ten zuiden van Praag gelegen stadje Vrané nad Vltavou. Even verderop bij Davle mondt het riviertje de Sázava uit in de Moldau (Vltavou) en buigt de spoorlijn af en volgt vanaf daar grotendeels de Sázava. Via kleine stadjes als Jilové u Prahy en Týnec nad Sázavou wordt na een klein uurtje het eindpunt Čerčany bereikt.

Het stationsemplacement van Čerčany is weer geëlektrificeerd want het ligt aan de hoofdlijn Praag-Tábor-České Budějovice. Na aankomst van de 749 121 om 11:05 in Čerčany loopt de locomotief om en blijft aan het perron staan tot het vertrek van de terugtrein naar Praag om 15:36.

Afbeelding
Tijdens een kortstondig zonnig moment kon het geheel in Čerčany op de foto gezet worden.

De spoorlijn loopt tussen Luka pod Mednikem en Petrov u Prahy door een behoorlijk rotsachtige omgeving. Veel rotsen zijn bij de aanleg van de lijn uitgehakt waardoor de Pikovický-tunnel de enige tunnel op dit deel van de lijn is.

Toen het op zondagmiddag 6 augustus 2017 na de middag snel dicht trok met wolken wilde ik de getrokken treinen terug naar Praag bij de uitrijder van dit 50 meter lange tunneltje fotograferen.

AfbeeldingIk was erg blij met de inzet van de 749 121 op zondag 6 augustus, want het zou aan het eind van de maand blijken dat dit de enige inzetdag was op deze lijn in de maand augustus. Als eerste komt de 749 121 voorbij met Os 9062 naar Praag.

Aan de andere kant van het 50 meter lange tunneltje is pas echt goed te zien hoe scherp sommige rotspunten zijn. Hier en op de bekendere punten aan de andere kant van het tunneltje is de beklimming niet zonder enig gevaar. Ik was blij dat ik de bergschoenen aan had, zullen we maar zeggen.

Afbeelding
Van de gemoderniseerde Regionova-stellen wordt de driedelige variant standaard ingezet tussen Praag en Čerčany. Op zondag 6 augustus 2017 zijn de 814 203 en 814 226 onderweg als Os 9065 en rijden hier net de Pikovický-tunnel uit op weg naar Čerčany. Wie goed kijkt ziet dat er een rode Brotbuchs-bijwagen tussen beide Regionova-stellen is ingeklemd.

In 2014/2015 is lijn 210 gronding gemoderniseerd. De houten bielzen zijn vervangen door betonnen dwarsliggers en ook zijn op enkele plekken kabelgoten aangelegd tbv de spoordetectie en aansturing van de seinen en wissels.

Het landschap blijft daarentegen gelukkig ruw en ruig en omdat de baan op veel plekken toch redelijk open is blijven er een veelvoud aan opnames mogelijk zonder last te hebben van begroeiing. Dat is een flink aantal jaren geleden wel anders geweest, toen het over het hele stuk tussen Petrov en Luka dichtzat met struiken en bomen.

Afbeelding
Een heuveltje dichterbij het tunneltje zien we de 749 264 voor het laatst deze vakantie, met Os 9064 uit Čerčany naar Praha hlavní nádraží.

In de hoogzomer rijdt er op lijn 210 een extra trein van museumclub KŽC Doprava. Op zaterdagochtend vanuit Praag naar Čerčany en zondagmiddag weer terug. KŽC Doprava heeft een diversiteit aan materieel, uiteenlopend van motorwagens tot een Bardotka met oude ČSD-rijtuigen. In de weekenden worden hiermee op een aantal trajecten rond Praag extra ritten gereden.

AfbeeldingDe blauw/gele 740 692, nu met de mooie lange huif voor, en twee bijwagens als Sp 1564 bij het verlaten van de Pikovický-tunnel op weg naar Praha hlavní nádraží.

Bij de modernisering van lijn 210 tussen Praag en Čerčany zijn ook de telegraafpalen langs de lijn opgeruimd. Bij km 25.5 kwam ik toch nog een overblijfsel hiervan tegen.

Afbeelding
Regionova-stel 814 201 werd hier als laatste foto in het Sázavadal vastgelegd als Os 9067 onderweg van Praag naar Čerčany. Hierna werd met de eerstvolgende Osobní vlak terug naar Praag gereisd.

In het weekend van 5 en 6 augustus organiseerde Posázavský Pacifik een excursie vanuit Benešov u Prahy naar de tandradspoorlijn Tanvald-Kořenov. Via een aantal opstapplaatsen op de route, waaronder Praag, Mladá Boleslav en Turnov reed de trein op zaterdagochtend naar het in het noorden van Tsjechië gelegen Tanvald.

De trein bestond uit twee ČSD bijwagens en werd getrokken door een zgn Hektor-diesellocomotief uit de serie T435. Hiervan zijn er door de ČKD in Praag tussen 1958 en 1962 in totaal 287 stuks geproduceerd. Vanaf 1995 werden de locomotieven niet meer ČD/ČSD ingezet en kwamen enkele exemplaren in bezit van spooraannemers en museumspoorclubs.

Afbeelding
Op zondagmiddag/avond 6 augustus 2017 keerde de trein weer terug naar Benešov u Prahy. Tijdens een stop op het hoofdstation van Praag kon de T435 003 met twee bijwagens op de foto worden gezet, waarna even later als Sp 11607 door werd gereden naar Benešov u Prahy.

Elk weekend zijn er vanuit depot Praha-Vršovice vijf omlopen van de lokserie 749/754 met getrokken materieel voorzien. Drie daarvan rijden op lijn 210 tussen Praag en Čerčany (waarvan twee op zondag), één rijdt op lijn 212 tussen Čerčany en Světlá nad Sázavou (twee op zondag) en éen is ingedeeld in de Rychlík-dienst tussen Praag en Tanvald.

De laatstgenoemde Rychlík-dienst wordt doorgaans met motorwagens van de serie 854 plus een of meerdere rijtuigen gereden, maar zowel op zaterdag als zondag wordt één slag met een locomotief van de serie 749 of 754 gereden. Meestal worden hier een van de twee blauwe 'duikbrillen' ingezet.

Afbeelding
Zo ook op zondag 6 augustus 2017, toen in alweer het laatste licht van de dag de zon net onder is gegaan als de 754 007 met R 1151 uit Tanvald is gearriveerd op het hlavní nádraží van Praag. Na een korte stop rijdt de trein nog door de tunnel onder het centrum van Praag door naar eindbestemming Praha-Vršovice.

Hiermee komt een einde aan zondag 6 augustus en tevens dit deel. In het volgende deel schijnt de zon weer volop en krijgen we weer een wat gevarieerder aanbod van treinen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dresden-Ústí-Praha: Lekker dieselen met oude treintjes (deel 5)

Bericht door Daniel »

Wederom een schitterende serie :pos: Kijkt weer heerlijk weg :)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Dresden-Ústí-Praha: Lekker dieselen met oude treintjes (deel 5)

Bericht door jelmerrr »

Leuke foto's
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Dresden-Ústí-Praha: Lekker dieselen met oude treintjes (deel 5)

Bericht door isadora »

Zo veel variatie in één dag geperst.
Absolute topkwaliteit. :pos: :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Dresden-Ústí-Praha: Lekker dieselen met oude treintjes (deel 5)

Bericht door Etienne »

Ook dit zijn weer leuke en mijn inziens gevarieerde plaatjes.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Dresden-Ústí-Praha: Lekker dieselen met oude treintjes (deel 5)

Bericht door Karl »

De eerdere vier delen bevatten mooie foto's, maar dit deel spant voor mij toch wel de kroon. Schitterende platen. Leuk ook om een stukje achtergrondinformatie voorgeschoteld te krijgen.
Het is een spectrum.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Dresden-Ústí-Praha: Lekker dieselen met oude treintjes (deel 5)

Bericht door BR628 »

Bedankt voor de leuke reacties! :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten