Dresden-Ústí-Praha: van de Moldau naar Jeneč (deel 6)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
BR628
Berichten: 1604
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:28

Dresden-Ústí-Praha: van de Moldau naar Jeneč (deel 6)

Berichtdoor BR628 » Vr 01 Sep 2017, 23:55

Van zondag 30 juli tot woensdag 9 augustus heb ik de tweede hobbyvakantie van 2017 gevierd. Ditmaal ging het eerst naar het Oosten van Duitsland, waarna al snel de grens overgestoken werd naar Tsjechië waar rond de hoofdstad Praag diverse spoorlijnen werden bezocht. Het werd een reis langs de riveren de Elbe en Moldau.

Deel 1: viewtopic.php?f=56&t=13408
Deel 2: viewtopic.php?f=56&t=13424
Deel 3: viewtopic.php?f=56&t=13431
Deel 4: viewtopic.php?f=56&t=13440
Deel 5: viewtopic.php?f=56&t=13448

In deel 6 gaan we terug naar de spoorlijn langs de rivier de Moldau. Na een ochtendje aan de hoofdlijn tussen Tsjechië en Duitsland is 's middags de enkelsporige diesellijn ten westen van Praag bezocht. Het werd een zonovergoten dag.

Ten behoeve van het voorstadsverkeer rond Praag en Olomouc bouwde Vagonka Tatra Studénka tussen 1964 en 1968 in totaal 51 elektrische treinstellen in de ČSD-serie 475.1. De driedelige stellen zijn grotendeels voorzien van een lagevloer, alleen de zitplaatsen boven de draaistellen zijn te bereiken met een trap.

Oorspronkelijk zouden de treinstellen na zo'n 15 jaar worden vervangen. Doordat de ontwikkeling en bouw van nieuw dubbeldeksmaterieel uitbleef werden de stellen van de serie 475.1 (vanaf 1988: 451) onafgebroken ingezet. Nadat vanaf 1999 nieuwe dubbeldekstreinen van de serie 471 instroomden werden de oude treinstellen stuk voor stuk buiten dienst gesteld.

Afbeelding
Toch kunnen de Tsjechische spoorwegen ook in de zomer van 2017 nog steeds niet zonder deze fraaie oude treinstellen, die onder hobbyisten vanwege het opvallende front ook wel Žabotlam (kikkerkop) genoemd worden. Nog vijf exemplaren zijn rijvaardig, waarvan er op werkdagen twee worden ingezet op de Praagse S-Bahn lijn 41. De 451 060/059 passeert hier op maandag 7 augustus 2017 bij Praha-Sedlec als Os 12112 uit Praha-Libeň het eindpunt Roztoky u Prahy tegemoet.

Het is het laatste jaar dat de langeafstandstreinen tussen Tsjechië en Duitsland getrokken worden door de Knödelpressen van de serie 371. Vanaf december 2017 zetten de ČD en DB doorgaand tot Berlijn/Hamburg locomotieven van het type Vectron in.

Afbeelding
Nog voor het zo ver is lijkt er weinig aan de hand als de 371 003 met de tweede Eurocity van de dag, trein 176, zojuist uit Praag is vertrokken en op weg is naar Dresden. Vanaf daar neemt een DB 101´er de trein over naar eindbestemming Hamburg Hbf.

EInd jaren 70 van de vorige eeuw zochten de Tsjechoslowaakse spoorwegen een opvolger voor de uitgediende serie 499.0 (sinds 1988: 141). Škoda bouwde in 1978 slechts 27 exemplaren, die bedoeld waren voor het trekken van de belangrijkste treinen van de ČSD tussen Chomutov en Čierna nad Tisou.

In 1988 werden alle exemplaren omgenummerd in de serie 150. In het begin van de jaren 90 zijn 13 locomotieven gemoderniseerd en geschikt gemaakt voor snelheden tot 160 km/u en daardoor omgenummerd in de serie 151.

Afbeelding
De overgebleven locomotieven van de serie 150 worden vanuit depot Praha-Vršovice ingezet voor diverse Express, R en EC-treinen. De 150 224 is op de zeer rustige maandag 7 augustus 2017 onderweg met trein R 607 uit Cheb naar Praag en passeert hier bij Praha-Sedlec.

In de daluren rijdt de S41 tussen Roztoky u Prahy en Praha-Libeň slechts 1x per uur. Gelukkig bleef de schone 451 059/060 rijden en bleef de 451 001/002 met graffiti aan de kant staan.

Afbeelding
Vanaf de rots vlak naast het spoor zijn ook rond het middaguur aardige foto's te maken. Hier zie je pas echt hoe steil het soms is. ČD 451 059/060 passeert op maandag 7 augustus 2017 als Os 12125 bij Praha-Sedlec.

Afbeelding
Vlak voor ik weg ging ivm de kopse zonnestand kwam dan toch eindelijk de eerste cargo van de dag door. De 123 002 heeft een bonte trein aan de haak en passeert hier bij Praha-Sedlec richting Praag.

Omdat ik op vrijdagmiddag nagenoeg geen zonfoto's kon maken aan lijn 120 tussen Praag en Kladno besloot ik hier nog een keer heen te gaan, maar bezocht ik wel veel meer verschillende fotopunten.

ČD-loc 750 707 zat ook op maandag 7 augustus 2017 in de omloop voor R-treinen tussen Praag en Rakovník, die vanwege werkzaamheden niet verder reed dan Kladno.

Afbeelding
In het uiterste westen van Praag, kort voor de stadsgrens, passeert de gemoderniseerde duikbril, die vanuit depot Rakovník wordt ingezet, met R 1226 uit Praha-Bubky Vltavska naar Kladno hier ter hoogte van Praha-Ruzyně.

Afbeelding
Regionova-stel 814 123 en een soortgenoot vertrekken hier uit Hostivice als Os 9824 uit Praha-Bubny Vltavska naar Kralupy nad Vltavou. Het achterste treinstel blljft achter in Kladno.

Op de nevenspoorlijnen rond Hostivice zet České dráhy de Tsjechische railbus in. Deze motorwagens zijn in de jaren 70 van de vorige eeuw gebouwd door Vagonka Tatra Studénka en bij de ČSD in dienst gekomen als serie M 152.0. Ze zijn bedoeld voor het vervoer op de vele regionale enkelsporige ongeelektrificeerde spoorlijnen die Tsjechië en Slowakije rijk zijn.

Sinds de landelijke hernummering van alle spoorvoertuigen in 1988 zijn deze stellen in de serie 810 omgenummerd. Een motorwagen is net geen 14 meter lang en heeft 55 zitplaatsen. Er zijn er tussen 1975 en 1982 in totaal 680 van gemaakt. Sinds 2005 is een deel omgebouwd tot de serie 814, de gele Regionova-treinstellen.

Afbeelding
Een deel van de overgebleven Brotbuchse, zoals deze railbussen ook wel worden genoemd, is inmiddels in de frisse blauw/witte Najbrt2 kleurstelling gestoken. Zo ook de 810 224 die hier op maandag 7 augustus 2017 vertrekt uti Hostivice als Os 25920 uit Praha hlavní nádraží naar Rudná u Prahy.

Het reizigersaanbod is op lijn 120 tussen Praag, Kladno en Rakovník dermate hoog in de spits dat er naast de uurdienst Praag-Kladno-Kralupy (Os) en Praag-Rakovník (R) ook 1-2x per uur een extra spitstrein rijdt. Deze worden afwisselend gereden door Regionova-stellen of een 714 met rijtuigen.

Afbeelding
De nog in de rood/blauwe kleurstelling rijdende 714 227 reed op maandag 7 augustus 2017 zo'n spitstrein uit Praha-Bubny Vltavska naar Kladno-Ostrovec en passeert hier als Sp 1888 ten oosten van Hostivice. Rechts is de lijn naar Rudna u Prahy zojuist afgetakt van de hoofdlijn.

De Regionova stellen zijn zoals eerder beschreven ontstaan uit een reconstructieprogramma aan het begin van deze eeuw. De tweedelige treinstellen bestaan uit een motorwagen (814) en een stuurstand (914). De driedelige variant is ontstaan uit twee motorwagens en een bijwagen in het midden.

ČD zet de twee- en driedelige Regionova-stellen door heel Tsjechië in op verbindingen waar een enkele railbus (Brotbuchse) niet voldoende capaciteit biedt. Vaak worden twee Regionova-stellen gecombineerd maar vier gekoppelde stellen had ik tot dus ver niet gezien.

Afbeelding
Op maandag 7 augustus 2017 is de 814/914 145 met drie soortgenoten onderweg als Os 9871 uit Kladno-Ostrovec naar Praha-Bubny Vltavska en zullen kort na de foto stoppen te Hostivice.

De Tsjechische spoorwegen zijn de grootste werkgever in Tsjechië en dat zie je niet alleen aan de hoeveelheid treinpersoneel. Elk station met een beetje betekenis heeft een stationschef en langs de spoorlijn staan her en der nog bezette sein- of baanwachterhuisjes. In Tsjechië worden veel spoorlijnen nog niet centraal aangestuurd.

Ten oosten van Hostivice splitst het spoor zich in in drie richtingen: de hoofdlijn naar Kladno en aftakkingen naar Rudna u Prahy en Středokluky. Ter hoogte van deze splitsing staat nog een bezet baanwachterhuisje genaamd Jeneček odbočka.

Afbeelding
De opname toont de passage van de 714 216 met Os 19736 uit Praha-Dejvice naar Středokluky. Deze trein is een echte spitstrein, want op de terugweg zal de trein volzitten met medewerkers van het nabijgelegen Amazon distributiecentrum. Door werkzaamheden aan het Negrelli-viaduct rijdt deze trein alleen 's ochtends met bril/bardotka en wordt 's middags een 714 met twee rijtuigen en een Bdtax ingezet. De 714 216 draait hier de lijn naar Středokluky op.

Het station van Jeneč, een station oostelijker van Hostivice, heeft nog klassieke beveiliging. Voor, op en na het driesporige station staan in totaal nog 7 werkende armseinen. Samen met de lantaarns aan houten palen die aan weerszijden van de sporen staan kan je wel stellen dat hier de modernisering nog niet heeft toegeslagen.

Afbeelding
ČD-locomotief 750 707 is keurig op tijd onderweg met R 1224 uit Praha-Bubky Vltavska en snelt hier non-stop door Jeneč op weg naar Kladno, dat door werkzaamheden aan het spoor tot en met 20 augustus de tijdelijke eindbestemming was.

Wat heen gaat komt ook weer terug.

ČD loc 714 216 is inmiddels naar Středokluky gereden en daar omgelopen. Even later keert de trein terug naar Praag en maakt hier een stop te Dobrovíz als Os 19735 naar Praha-Dejvice.

Afbeelding
Terwijl hier slechts 1 instapper staat te wachten, zal een station verder de trein wel volstromen met werknemers van het Amazon distributiecentrum. Dat station is een compleet gemoderniseerde halte, dit in tegenstelling tot deze halte dat zich nog in de oude staat bevindt. Het betonnen wachthuisje oogt misschien niet echt fotogeniek, maar is wel hufterproef en doet wat het moet doen, bescherming tegen de regen. Daar was op maandag 7 augustus 2017 in elk geval geen sprake van.

Terug in Jeneč kon de volgende spitstrein uit Praag naar Kladno iets dichter bij de spoorwegovergang op de foto gezet worden. Hierbij is naast een van de twee seinhuisjes die in Jeneč staan ook zicht op de voorzijde van een groot Nissan-distributiecentrum. Hier worden oa BLG autotreinen beladen met Nissans, al was daar deze avond helaas geen activiteit

Afbeelding
De ČD 714 202 rijdt inmiddels in de nieuwe Najbrt2 kleurstelling rond maar heeft drie rijtuigen in de oude kleurstelling aan de haak en passeert hier te Jeneč met Sp 1894 uit Praha-Bubny Vltavska naar Kladno-Ostrovec.

Na de spits rijdt Česke Drahy nog één trein met een 714 en twee rijtuigen als 'gewone' Osobní vlak (stoptrein). De 714 227 had op maandag 7 augustus 2017 de taak Os 9830 van Praha-Bubny Vltavska naar Kralupy nad Vltavou te rijden.

Afbeelding
De trein verlaat hier het driesporige emplacement van Jeneč en passeert daarbij het seinhuisje aan de oostkant van Jeneč.

In het fraaie laatste avondlicht kon net buiten Jeneč de laatste Rychlík van de dag naar Kladno op de foto worden gezet.

Afbeelding
De 750 707 passeert hier het Einfahrtsignal van Jeneč met R 1222 uit Praha-Bubny Vltavska naar Kladno op maandag 7 augustus 2017.

Tot zover deel 6, die maandag 7 augustus besloeg. Het volgende deel is dan helaas alweer het laatste deel van de reis waarin er nog één hele dag foto's gemaakt wordt alvorens op woensdag teruggereisd wordt naar Nederland.

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 3079
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: Dresden-Ústí-Praha: van de Moldau naar Jeneč (deel 6)

Berichtdoor isadora » Za 02 Sep 2017, 08:51

Heet dat echt zo daar "Einfahrtsignal"? :D

Het was gisteravond iets te laat toen ik dit topic zag staan.
Dus vanochtend vlak na het wakker worden, dacht ik, wat gaat de dag vandaag weer zo kleuren, om het de moeite waard te maken, het bed uit te komen.
En vlak daarna, oh wacht het verslag, en meteen stond ik in de badkamer.

Het was weer een heerlijk ontbijt op deze manier. :pos: :pos: :pos:
“Better to keep one’s mouth closed and be thought a fool, than to open it and remove all doubt.” ~ Abraham Lincoln

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 28093
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Dresden-Ústí-Praha: van de Moldau naar Jeneč (deel 6)

Berichtdoor Daniel » Za 02 Sep 2017, 09:54

Wederom een prachtige serie zeg :)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 4670
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: Dresden-Ústí-Praha: van de Moldau naar Jeneč (deel 6)

Berichtdoor Etienne » Zo 03 Sep 2017, 19:11

Inderdaad zijn dit weer prachtige foto's :pos:
5e jaars student Geodesie / Geo-Informatie

Kijk ook eens op mijn wandelwebsite voor wandelverslagen en bijbehorende foto's.

ZO6176
Berichten: 740
Lid geworden op: Wo 02 Dec 2015, 20:20

Re: Dresden-Ústí-Praha: van de Moldau naar Jeneč (deel 6)

Berichtdoor ZO6176 » Zo 03 Sep 2017, 20:46

Weer leuke plaatjes. Bedankt


Terug naar “OV in Beeld”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten