Dresden-Ústí-Praha: last but not least - de laatste dag (deel 7)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
BR628
Berichten: 1604
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:28

Dresden-Ústí-Praha: last but not least - de laatste dag (deel 7)

Berichtdoor BR628 » Za 16 Sep 2017, 20:11

Van zondag 30 juli tot woensdag 9 augustus heb ik de tweede hobbyvakantie van 2017 gevierd. Ditmaal ging het eerst naar het Oosten van Duitsland, waarna al snel de grens overgestoken werd naar Tsjechië waar rond de hoofdstad Praag diverse spoorlijnen werden bezocht. Het werd een reis langs de riveren de Elbe en Moldau.

Deel 1: viewtopic.php?f=56&t=13408
Deel 2: viewtopic.php?f=56&t=13424
Deel 3: viewtopic.php?f=56&t=13431
Deel 4: viewtopic.php?f=56&t=13440
Deel 5: viewtopic.php?f=56&t=13448
Deel 6: viewtopic.php?f=56&t=13460

In het laatste deel, deel 7, bezoeken we nog een keer de hoofdlijn tussen Praag en Kralupy. Omdat het maandagochtend niet zo wilde lukken met goederentreinen wilde ik op dinsdagochtend nogmaals een poging doen bij het ten noorden van Praag gelegen fotopunt bij Praha-Sedlec. Ditmaal zou het meer succes opleveren...

Terwijl de zon nog over de heuveltop aan de overkant van de Moldau moest komen passeerde de eerste goederentrein al richting Duitsland. Het bleek de drie uur te vroeg rijdende Porsche-onderdelentrein te zijn van AWT, maar gelukkig reed deze met zwarte 189 ipv een AWT taurus...

In de eerste bruikbare zonnestralen kon even later wel de eerste Eurocity van de dag naar Berlijn op de foto gezet worden. Eenling 371 002 heeft de Najbrt1-jas nog altijd aan en wijkt daarmee af van zijn soortgenoten.

Afbeelding
Met EC 178 "Alois Negrelli" passeert de 371 002 bij Praha-Sedlec.

De Tsjechische spoorwegen stonden midden jaren 90 voor de opgave het materieelpark te moderniseren, want de oude treinstellen van de serie 451 waren inmiddels al ruim 35 jaar oud.

Moravskoslezská vagonka, ČKD Vagonka en Škoda Transportation ontwikkelden in 1999 twee prototypes van een driedelig dubbeldekstreinstel in de serie 471. Vanaf 2001 werden ze in serie gebouwd en in dienst gesteld bij de ČD. Vanwege financiële problemen worden slechts 6 treinstellen per jaar afgeleverd, wat vermoedelijk deels de oorzaak is dat de ČD nog niet zonder de oude treinstellen van de serie 451 kan.

De treinstellen, met CityElefant als marketing-/productnaam, worden bij de ČD met name ingezet op de vele stoptreintrajecten (Esko) rond Praag. Zes stellen doen dienst rond Ostrava.

Afbeelding
De 971/471 048 is op dinsdag 8 augustus 2017 onderweg als Os 10410 uit Praha Masarykovo Nádraží naar Kralupy nad Vltavou en is zojuist uit Praha-Sedlec vertrokken.

De koersrijtuigen behoren in West-Europa inmiddels al weer enige jaren tot de verleden tijd. De doorgaande rijtuigen naar Moskou en Minsk in de Jan Kiepura-nachttrein waren in Nederland de laatste koersrijtuigen. In de landen van het voormalige Oostblok daarentegen worden nog steeds reisverbindingen aangeboden middels koersrijtuigen.

Op deze wijze kan de reiziger een rechtstreekse treinverbinding worden geboden op een langer traject waar een complete trein financieel niet uitkan. De doorgaande rijtuigen worden op een of meerdere stations tijdens de reis meegegeven aan andere, reguliere treinen.

In de dagelijkse Euronight 444 uit het Slowaakse Košice naar Praag rijden koersrijtuigen naar Wenen en Cheb. Tevens worden koersrijtuigen uit Warschau en Banská Bystrica meegenomen naar Praag. Tot slot worden n Poprad-Tatry nog twee rijtuigen en drie autotransportwagens aangehangen.

Een van de slaaprijtuigen uit het Slowaakse Košice wordt in Praag na aankomst van de trein afgerangeerd en aan Rychlík-trein 614 naar Cheb via Ústí nad Labem gekoppeld.

Afbeelding
De ČD 150 213 had deze ochtend de taak de trein tot Ústí te rijden en passeert hier bij Praha-Sedlec.

Veel goederentreinen tussen Slowakije/Hongarije/Oost-Tsjechië en Ústí/Děčín/Duitsland rijden vanaf Kolín via de rechteroever van de Elbe om zo de omweg via Praag te besparen. Heel veel cargo ben ik hier in de 3 dagen dat ik hier tot een uur of 13 stond niet tegengekomen.

Het leek alsof deze dinsdag kwa goederenvervoer net zo rustig zou worden als een dag eerder, maar gelukkig kwam iets voor half 9 dan eindelijk de eerste goederentrein goed voor de zon door Praha-Sedlec.

Afbeelding
ČD Cargo-loc 130 033 heeft een korte maar zeer fraai samengestelde bonte trein aan de haak, bestaande uit drie beladen Sdggmrs ingeklemd tussen twee gewone ketelwagens en vier gasketelwagens.

Spoorgoederenvervoerder AWT (Advanced World Transport a.s) rijdt niet alleen bij Bad Schandau goederentreinen de Duits/Tsjechische grens over maar is ook actief in het binnenland van Tsjechië. Bekende trein is natuurlijk de Porsche-onderdelentrein die vaak met de witte 183'er gereden wordt. Maar AWT rijdt ook regelmatig ketelwagentreinen kriskras door het land.

Afbeelding
Op dinsdag 8 augustus 2017 zijn de 753 730 en 753 737, beide in de geel/blauwe kleurstelling, onderweg met een flink vertraagde OnRail-ketelwagentrein vanuit Břeclav přednádraží naar Děčín nákladní nádraží en passeren hier in heerlijk ochtendlicht door de boog bij Praha-Sedlec.

Na de Eurocity die direct achter deze goederentrein reed kwamen de wolken snel opzetten, wat goed te zien is op de volgende foto.

IDS Cargo kennen we met name van de gave diesels die ze inzetten tussen Bad Schandau en Děčín om treinen de grens over te zetten. Maar IDS Cargo heeft onder ander ook deze fraaie oude 182 041 in dienst.

Škoda bouwde tussen 1963 en 1965 in totaal 168 locs in de serie E 669.2 die voornamelijk ingezet werden in het zware goederenvervoer. Sinds 1988 zijn de overgebleven locomotieven omgenummerd in de serie 182. Vanaf 2005 is dit loctype buiten dienst gesteld bij zowel ČD Cargo als ZSSK Cargo. Sindsdien worden enkele exemplaren wel bij private goederenvervoerders ingezet, waaronder dus de 182 041 bij IDS Cargo.

Afbeelding
Op dinsdag 8 augustus 2017 mocht de loc een graantrein langs de linker Elbeoever rijden richting Praag en passeert hier in de boog bij Praha Sedlec.
Doordat er vanuit het westen sluierbewolking binnendreef verdwenen de vervelende stapelwolken als sneeuw voor de zon. Zo kon de derde Eurocity van de dag richting Praag vanaf de rots bij Praha-Sedlec op de foto worden gezet.

Afbeelding
ČD-loc 371 002 had eerder vandaag EC 178 naar Dresden gereden en is twee uur later met EC 173 weer vertrokken. EC 173 "Hungaria" is momenteel de Eurocity met de langste route en start al vroeg in Hamburg-Altona. Het eindpunt Budapest-Keleti pályaudvar wordt op één minuut na 14 uur later bereikt. Voor de 371 002, die onlangs helaas het nummerschild moeten afstaan, is Praha hlavní nádraží al het eindstation. Tussen Praag en Budapest wordt de trein getrokken door een ČD-loc van de serie 380.

Afbeelding
Ook op dinsdag 8 augustus 2017 kwam rond half twee een bonte trein door richting Praag. Ditmaal getrokken door de 130 031 en flink wat ketelwagens aan de haak.

Vanaf Praha-Sedlec is het nog slechts één station verder voor de voorstadstreinen van de serie 451 totdat het eindpunt Roztoky u Prahy bereikt is. Hier keren deze treinstellen elk half uur gedurende een kwartier en is het mogelijk in de middag passerende treinen richting Praag met een deel van het stationsgebouw te fotograferen.

Opvallend aan dit station zijn de nog smalle perrons voor treinen richting Praag. Dit is zeer typerend voor de nog in de oude staat zijnde stations in Tsjechië. Reizigers worden geacht het perron rechts van mij pas te betreden zodra de trein stil staan. Treinen richting Kralupy nad Vltavou halteren wel aan het verhoogde, brede perron.

Afbeelding
De AWT duikbrillen 753 737 en 753 730 hebben in de ochtend een ketelwagentrein naar Ústí of Decin gebracht en keerden in de middag terug met een lege Gefco autotransporttrein.

In de andere omloop van de S41 tussen Praha-Libeň en Roztoky u Prahy reed op dinsdag 8 augustus 2017 de 451 001/002. Deze Knallfrosch heeft ook in 2017 nog steeds de oerkleurstelling.

Afbeelding
Doordat de Eurocity naar Praag een kleine 10 minuten vertraging had kon dit fraaie oude treinstel mee op de foto, toen de 371 005 met EC 379 uit Kiel het station van Roztoky u Prahy passeerde.

Op werkdagen rijdt ČD een spitstrein tussen Louny en Praha-Holešovice met een 714 en drie Rychlík-rijtuigen. In de middagspits rijdt de trein terug naar Louny.

Afbeelding
Op dinsdag 8 augustus 2017 is de 714 231 zojuist vertrokken met Sp 10480 uit Praha-Holešovice en passeert hier nonstop door Praha Sedlec.

In de brede middagspits rijden de Tsjechische spoorwegen een hoogfrequente dienstregeling op de linker Moldauoever tussen Praag-Roztoky-Kralupy. Ruggegraat is een kwartierdienst tussen Praag en Roztoky, waarvan twee keer per uur de S41 vanuit Praha-Libeň en twee keer per uur de Os uit Praha-Masarykovo.

Afbeelding
De oude treinstellen in de serie 451 zijn nog altijd onmisbaar in het voorstadsverkeer van Praag. Stel 451 060/059 maakt hier een stop op het station van Praha-Sedlec als Os 12138 naar Roztoky u Prahy.

Afbeelding
De 371 005 is de enige overgebleven 371'er in de rood/geel/creme-kleurstelling bij de Tsjechische spoorwegen. Op dinsdag 8 augustus 2017 komt de fraaie loc met Eurocity 170 hier door Praha Sedlec op weg naar Berlin Hbf.

De Tsjechische spoorwegen České dráhy hebben in 2005 bij Škoda 20 locomotieven van het type 109E besteld. Het is voor Škoda dé entree in de wereld van de moderne elektrische locomotieven. De locomotieven zijn gebouwd tussen 2008 en 2011, waarvan de eerste in 2010 in de serie 380 is afgeleverd.

Door diverse problemen is dit loktype pas in 2014 gecertificeerd en volledig inzetbaar. Mede vanwege deze problemen is er (vooralsnog) geen vervolgserie besteld. De Tsjechische spoorwegen lijken inmiddels volledig voor de Siemens Vectron te gaan als aflosser van de oude elektrische meersysteemlocomotieven.

De 380 013 heeft in de zomer van 2016 speciale stickers gekregen ten herrinering aan 80 jaar Slovenská strela (Slowaakse pijl). Deze rode trein was het vlaggenschip van de Tsjechoslowaakse spoorwegen en maakte in 1936 de eerste rit van Bratislava naar Praag.

Afbeelding
ČD 380 013 vertrekt met het leegmat van Ex 124 uit het Slowaakse Žilina hier uit Praha hlavní nádraží naar het opstelterrein bij Praha-Vršovice.

De Poolse Staatsspoorwegen PKP hebben tussen 1986 en 1997 bij Pafawag in Wroclaw (Breslau) in totaal 47 locomotieven in de serie EP09 laten bouwen. Ze zijn geschikt voor 3 kV gelijksstroom waardoor ze inzetbaar zijn op alle geëlektrificeerde Poolse spoorlijnen. Omdat er in een deel van Tsjechië eveneens 3 kV gelijkstroom op de bovenleiding staat, zijn deze locomotieven ook in dit deel van Tsjechië inzetbaar. Deze locomotieven worden daarom ook doorgaand voor de Eurocity-treinen tussen Warschau en Praag ingezet.

Afbeelding
Op woensdag 9 augustus 2017 komt de EP09-043 van de PKP met het leegmat van EC 113 binnen op Praha hlavní nádraží en zal ruim een kwartier later vertrekken naar Warszawa Wschodnia.

Een kleine 20 minuten later reed de eerste Eurocity van de dag naar Berlijn het station van Praag binnen. Met een overstap op de ICE naar Hamburg, de IC naar Bremen en de RE naar Norddeich Mole stond ik om 16:13 pünktlich in Leer(Ostfriesland), en dat voor nog geen 50 euro. Lang leve de webshop van de ČD.

Tot zo ver deze zevendelige reis langs de Elbe, de Sázava en de Moldau.

Lijn 45
Berichten: 1067
Lid geworden op: Do 02 Mar 2017, 12:06

Re: Dresden-Ústí-Praha: last but not least - de laatste dag (deel 7)

Berichtdoor Lijn 45 » Za 16 Sep 2017, 20:16

Weer mooie foto's, net als de andere zes delen. :pos:

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 4673
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: Dresden-Ústí-Praha: last but not least - de laatste dag (deel 7)

Berichtdoor Etienne » Za 16 Sep 2017, 20:30

Zoals hierboven gezegd, was dit en prachtige serie foto's.
5e jaars student Geodesie / Geo-Informatie

Kijk ook eens op mijn wandelwebsite voor wandelverslagen en bijbehorende foto's.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 28112
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Dresden-Ústí-Praha: last but not least - de laatste dag (deel 7)

Berichtdoor Daniel » Za 16 Sep 2017, 22:22

Prachtige serie wederom inderdaad :pos:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 4353
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Dresden-Ústí-Praha: last but not least - de laatste dag (deel 7)

Berichtdoor Z2N » Zo 17 Sep 2017, 00:24

Prachtige reis zo bij elkaar, heb van alle delen genoten! :) :pos:
Rèile na h-Alba a 'miannachadh thu deagh thuras!

Flickr!

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 3079
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: Dresden-Ústí-Praha: last but not least - de laatste dag (deel 7)

Berichtdoor isadora » Zo 17 Sep 2017, 05:11

Waarschijnlijk, in al zijn zeven delen, één van de langste verslagen, die ik tot dusver op het forum ben tegengekomen.
Maar, de prachtige foto's en het informatieve verhaal maakten het tot een boeiend geheel. :pos: :pos: :pos:
“Better to keep one’s mouth closed and be thought a fool, than to open it and remove all doubt.” ~ Abraham Lincoln

ZO6176
Berichten: 744
Lid geworden op: Wo 02 Dec 2015, 20:20

Re: Dresden-Ústí-Praha: last but not least - de laatste dag (deel 7)

Berichtdoor ZO6176 » Zo 17 Sep 2017, 14:41

Jammer dat er geen deel 8 is. Met andere woorden: ik heb genoten

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 12212
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Dresden-Ústí-Praha: last but not least - de laatste dag (deel 7)

Berichtdoor Meltrain » Za 23 Sep 2017, 12:39

Ook het zevende deel bevatte weer mooie foto's. :pos: *trein*
In elk mensenhart, daar vind je Rotterdam.


Terug naar “OV in Beeld”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten