Het Stoomcentrum Maldegem (29-04-2017) [15 foto's]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21357
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Het Stoomcentrum Maldegem (29-04-2017) [15 foto's]

Bericht door Meltrain »

Op 29 april was ik op bezoek bij de open dag van het Stoomcentrum Maldegem en daar heb ik uiteraard ook enkele foto's gemaakt.
Vanwege allerlei redenen volgt nu pas een kort verslagje van die dag.

Vanuit Rotterdam werd per auto naar Maldegem gereden, alwaar het stationsgebouw gefotografeerd kon worden:
AfbeeldingIMG_2675 by Melvin Koote, on Flickr

Vlak naast het stationsgebouw stond een historische bus, welke gecombineerd kon worden met een bus van De Lijn:
AfbeeldingIMG_2676 by Melvin Koote, on Flickr

Vanwege de open dag reden er ook enkele door paarden getrokken rijtuigen door de straten:
AfbeeldingIMG_2641 by Melvin Koote, on Flickr

De eerste trein die ik zag, werd getrokken door loc Fred:
AfbeeldingIMG_2603 by Melvin Koote, on Flickr

Loc WD 196 was aldaar (met veel stoomgeweld :D ) aan het rangeren:
AfbeeldingIMG_2607 by Melvin Koote, on Flickr

Met een door de WD 196 getrokken trein werd naar Eeklo gereisd. Vanwege het ontbreken van een omloopspoor in Eeklo, ging de stoomloc vlak voor het station naar een zijspoor en werd de trein het laatste stukje getrokken door een dieselloc.
Vanwege de boog langs het perron kon de gehele trein (incl. de teruggekeerde stoomloc) in zijn geheel op de foto:
AfbeeldingIMG_2621 by Melvin Koote, on Flickr

Een uitzicht vanuit de trein:
AfbeeldingIMG_2624 by Melvin Koote, on Flickr

Op de terugweg werd de trein in Balgerhoeke even op een zijspoor gezet, wegens een kruising met een door "Fred" getrokken trein:
AfbeeldingIMG_2628 (2) by Melvin Koote, on Flickr

De kleinste en oudste loc van het SCM is de Yvonne, uit 1893:
AfbeeldingIMG_2610 by Melvin Koote, on Flickr

Namens de CFV3V kwam loc AD05 dat weekend op bezoek. Deze kon bij vertrek uit Maldegem gefotografeerd worden:
AfbeeldingIMG_2639 (2) by Melvin Koote, on Flickr

Naast een normaalsporige lijn naar Eeklo, bezit het SCM ook een smalspoorlijn op een deel van de bedding van de voormalige spoorlijn 58. In Maldegem is het daardoor mogelijk om stoomtreinen van verschillende grootte te combineren:
AfbeeldingIMG_2643 by Melvin Koote, on Flickr

Omdat het SCM zelf (sinds kort) één rijvaardige smalspoorstoomlocomotief heeft, kwamen er twee locomotieven uit Engeland op bezoek. De eerste was Jack, welke naast de loods gefotografeerd kon worden:
AfbeeldingIMG_2656 by Melvin Koote, on Flickr

De andere overgekomen loc had een verticale ketel:
AfbeeldingIMG_2660 by Melvin Koote, on Flickr

De rijvaardige smalspoorstoomlocomotief van het SCM zelf heet Yvonne:
AfbeeldingIMG_2668 by Melvin Koote, on Flickr

De oplettende lezer heeft het al gezien, het SCM heeft nu twee locomotieven met de naam Yvonne. :')
Het laatste doel van de dag was dus om ze samen op één foto te krijgen, hetgeen ook is gelukt:
AfbeeldingIMG_2667 by Melvin Koote, on Flickr

Dit was mijn korte samenvatting van die dag en die museumorganisatie.
Ik hoop dat jullie het de moeite waard vonden. :)

Edit: Dubbele foto vervangen door de juiste foto. ;)
Laatst gewijzigd door Meltrain op vr 22 sep 2017, 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Het Stoomcentrum Maldegem (29-04-2017) [15 foto's]

Bericht door isadora »

Dat smalspoorspul uit kabouterland, erg leuk. :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten