ZLSM Dieseldag 2008

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

ZLSM Dieseldag 2008

Bericht door Dubbele P »

ZLSM Dieseldag 2008
'Dieselend over de Miljoenenlijn'

Zoals aangekondigd, ben ik vandaag naar de Dieseldag van de ZLSM gegaan. Hoewel de line-up me in eerste instantie wat tegenviel, moet ik bekennen dat ik me achteraf toch erg goed vermaakt heb. Veel leuke dingen gezien en veel mensen gesproken.
Bij aankomst bleek dat ook de Plan U van HIJSM zou komen, maar het werd al snel duidelijk dat dit helaas niet het geval was. Hij was ingepland voor de zaterdag, waardoor hij vandaag ergens tussen Den Bosch en Utrecht vast was komen te staan. Jammer voor de bezoekers, jammer voor de ZLSM. Hij zou namelijk onderdelen voor de DE-II meebrengen.

Deze dag moesten we het dus doen met de Esslingen-loc met ZLSM rijtuigen, de Schienenbus van de ZLSM en natuurlijk de GTW van Veolia (stel 205). Daarnaast was er op en rond het station nog voldoende te bezichtigen.

Afbeelding
Zoals hier loc 639 die regelmatig over het emplacement van Simpelveld tufde, met enkele goederenwagons erachter. Aangezien er ook een traktorshow was, werden er zo nu en dan ook wat traktoren op een wagon geladen, waarna ermee rondgereden werd :)

Afbeelding
Even later komt de Esslingen-loc met de ZLSM rijtuigen aangereden voor een rit naar Valkenburg.

Afbeelding
Het moment waar menig treinspotter (ik niet, ik maakte toevallig een foto ;)) op wachtte: Vanuit Venlo kwam Veolia stel 205 via Kerkrade Centrum naar Simpelveld. Mooi contrast: een gloednieuwe trein en klassieke beveiliging! Alsof we in Duitsland zitten! :D

Afbeelding
De GTW mocht plaatsnemen op spoor 1, naast de Esslingen. De eerste rit van het stel zou naar Kerkrade Centrum zijn.

Afbeelding
Ik was nog net op tijd, deze vrolijke ZLSM-conducteur wilde net het vertreksein geven.

Afbeelding
Het leuke van de displays in de nieuwe treinen is dat je er alles op kunt zetten. Zo reed het stel de hele dag met 'ZLSM Dieseldag' rond.

Afbeelding
Een kiekje op station Kerkrade Centrum. Links de voor de Dieseldag gespoorwijzigde Veolia Plan V, rechts de GTW. Over enkele weken zullen GTW's vaste prik zijn in Kerkrade, echter dan alleen de elektrische variant.

Afbeelding
De cabinedeur stond de hele rit open, waardoor ik deze foto kon maken tussen Kerkrade Centrum en Spekholzerheide. We rijden hier netjes de maximumsnelheid (40km/h).

Afbeelding
Weer terug in Simpelveld. Even een foto van de seinen en de waterkraan.

Daarna was het tijd om de werkplaats nog eens te verkennen. Een monteur was net bezig aan de DE-II, waardoor ik eindelijk eens de binnenkant van het stel kon bewonderen.
Afbeelding
Technisch zou het meeste werk gedaan zijn, qua uiterlijk moet er nog het een en ander gebeuren.

Afbeelding
Het mooie uitzicht tussen Simpelveld werkplaats en Simpelveld.

Deze dag zou er één rit plaatsvinden met de GTW naar het Duitse Vetschau. De eerste internationale rit van Veolia. De trein was dan ook overvol. Bij aankomst te Vetschau werd er door de vele spotters dan ook volop gemijmerd over 'hoogtepunten' en 'mijlpalen'.

Afbeelding

Afbeelding
De andere kant van het stel, vlak voor vertrek terug naar Simpelveld.

In Simpelveld werd er gelijk doorgereden naar Schin Op Geul, met een tussenstop te Wijlre. Daar stapte ik uit om de seinpost te verkennen.

Afbeelding
Hier passeert de GTW het uitrijsein van Wijlre. Na deze rit zou het stel nog eenmaal terugkeren naar Simpelveld en dan via een stop in Kerkrade Centrum zijn weg vervolgen naar Venlo. Ik stapte echter uit in Simpelveld en nam de bus terug naar Heerlen.

Al met al toch een bijzonder geslaagde dag! :D
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: ZLSM Dieseldag 2008

Bericht door Daan »

Mooi verslagje! Ziet er ook leuk uit, een GTW daar :P
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: ZLSM Dieseldag 2008

Bericht door Cookie »

Leuk verslagje inderdaad! Het blijft een apart gezicht, een GTW op museumlijntjes... Heb zelf tijdens de STAR-dagen ook nog een GTW op de draaibrug in Veendam gefotografeerd, de foto daarvan volgt volgende week (camera staat thuisthuis en ben nu op mijn studieadres ;) ) .
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten