mb90 on Tour #99: Een herfstweekend in het Twentse -en Salland (44 foto's)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

mb90 on Tour #99: Een herfstweekend in het Twentse -en Salland (44 foto's)

Bericht door mb90 »

Een tweetal weken geleden (10 t/m 13 november) ben ik een weekend naar Twente en Salland geweest voor de laatste plaatjes van vooral de Twents rode Lintjes en de DM'90.
Het weekend begon op de vrijdag met de reis naar de Hellendoornsche Berg. Deze reis ging via o.a Arnhem en Zutphen die kant op. Opweg naar Arnhem maakte ik echter nog even een tussenstop in Malden voor wat foto's in de in herfstkleuren getooide spoorkuil aldaar. Als eerste kwamen rond half 9 2 GTW-tjes langs als de met +10 rijdende ochtendspitsrit van Boxmeer naar Nijmegen:
Afbeelding

Van de andere nog meer gekleurde kant kwamen daarna 2 Lintjes langs opweg naar Venray:
Afbeelding

Vanuit Venray kwamen daarna weer 2 Lintjes, waarbij de voorste, de 37, leed aan een identiteitsprobleempje gezien de nog duidelijk zichtbare Veolia kleuren rondom de Arriva logo's:
Afbeelding

Daarna ging de reis alsnog verder naar Arnhem. Uiteindelijk kwam ik uit in de bossen net ten noorden van Arnhem en Oosterbeek, langs de N224. Daar begon het wel te miezeren, maar dat weerhield mij niet van wat foto's. Als eerste kwam deze roze Lion langs als lijn 10 naar Arnhem Centraal:
Afbeelding

En een kleine tien minuutjes later deze Veluwse Amba van Syntus als lijn 105 naar Arnhem langs een mooi gekleurde bomenrij:
Afbeelding

Nadat het toch nog wat harder ging regenen ging ik even tanken om daarna uit te komen in de Arnhemse wijk Hoogkamp, waar trolleylijn 2 aan z'n laatste maand op dit traject begonnen is. Over het Burgemeestersplein kwam al snel de 5264 langs als lijn 2 naar het al genoemde Hoogkamp:
Afbeelding

Daarna kwam ik uit in het wijkje net ten zuiden van Burgers Zoo. Daar was het nog even glibberen door de vele aanwezige blaadjes op de grond en de miezerregen maar zonder kleerscheuren kon ik daarna de 5271 op de foto zetten als lijn 3:
Afbeelding

Langzaam ging ik weer verder om uit te komen in Velp voor de volgende tussenstop. Terwijl ik lekker droog onder een boom stond :P , liet die boom wel in de tussentijd de nodige blaadjes los wat op deze foto met Flirt 2212 als Sprinter 7638 naar Wijchen goed te zien is:
Afbeelding

Twintig minuten later was het wat blaadjes betreft wat minder, maar was de bovenleiding wel een stuk natter wat goed te zien is bij deze hier nu nog onopvallende DDZ-6 als IC 3641 naar Roosendaal:
Afbeelding

Omdat de 3641 met 10 minuten vertraging reed duurde het niet lang totdat de SGMm-en van de 7640 langskwamen dus ook die gingen nog op de foto:
Afbeelding

Daarna ging de reis weer verder, met de volgende tussenstop in Ellecom (vlak voor Dieren). Daar kwam deze DDZ-6 voorlangs deze mooi gekleurde bomenrij:
Afbeelding

In Dieren was het hoog tijd voor wat inkopen voor de avond en een lunch bij de plaatselijke viskraam. Bij het opeten van die lunch viel mijn oog op een nogal blauwe bus op lijn 43 naar Apeldoorn. Het bleek de in Overijsselse kleuren rijdende 4145 die hier snel op de foto ging:
Afbeelding

De reis ging daarna weer verder en nadat ik Zutphen voorbij was, kwam ik uit in Eefde waar het tijd was voor wat Lintjes nu de Twents rode kleur plaats maakt voor Overijssels blauw. Vanuit Zutphen volgde de nog rode 43 opweg naar Oldenzaal:
Afbeelding

De tegentrein naar Zutphen was de op dat moment als enige verkleurde Lint, de 45. Die kon dus ook gelijk alvast op de foto :) :
Afbeelding

Daarna ging de schutsluizen vanuit de wolken open en ging ik razendsnel weer de auto in. Onderweg naar Eefde kwam ik een Achterhoekse Scania van Arriva tegen. Met wat rekenwerk hoopte ik erop dat deze als lijn 80 hier in de buurt langs zou komen opweg naar Vorden. Een klein detail waar ik daarbij geen rekening mee had gehouden was de al genoemde plensbui. Na een testfoto was ik in 10 seconden al zeiknat, dus was het tijd voor drastische maatregelen voor deze foto. De ruitenwissers gingen op de hoosbui-stand en zo kon vanuit de auto de Scania 8074 in een zeiknatte omgeving alsnog op de foto :P :
Afbeelding

Uiteraard werd een minuut na het passeren van de bus weer een heel stuk droger...
Ik ging in ieder geval weer verder met mijn reis en kwam daarbij uit in Holten. Daar rijden nog een aantal DD-ARetjes, wat ook altijd wel leuk fotomaterieel is. Net na het vertrek vanuit station Holten kon deze stam op de foto, waarbij ook voor het eerst deze dag nog de zon doorbrak, iets wat ik nu liever niet had, maar het ging nog net:
Afbeelding

Vanaf de andere kant kwam een SGMm als Sprinter naar Apeldoorn, maar een kruisende goederentrein zorgde ervoor dat ik hier weinig van zag. Dan maar verder met de reis, waarbij ik uit kwam in Raalte. Daar was het tijd voor nog wat diesel onder de draad met de laatste maand voor de DM'90. 2 stuks daarvan kwamen langs als Sprinter 7954 naar Zwolle:
Afbeelding

Vlakbij het park kon in het laatste beetje fotovriendelijke daglicht het eerste setje van 3x DM'90 in de middag op de foto. Dat waren deze 3 als 7956:
Afbeelding

Daarna ging ik naar mijn huisje en kon ik daar lekker bijkomen van deze dag.
De volgende dag begon met een niet OV-gerelateerde dronevlucht bij Hellendoorn, waar het achteraf best wel winderig voor was. Vlak bij de vluchtlocatie kon ook deze Citea naast een in dezelfde kleuren gekleurde boom op de foto als lijn 96 naar het Avonturenpark Hellendoorn:
Afbeelding

Daarna trok ik verder het Twentse land in en kwam ik bij Notter deze DD-AR stam tegen als Sprinter naar Apeldoorn:
Afbeelding

Om daarna via Enter en Delden uit te komen bij het gezondsheidspark van Hengelo. Vlak voor het gelijknamige station kwam de nog rode Lint 44 langs opweg naar Oldenzaal:
Afbeelding

Aan de andere kant van de Expo Westermaat kwam ik uit op een doodlopende en erg blubberige weg naar het spoor. Vanaf die glibberweg kon de volgende diesel op de foto en wel deze DM'90 als Sprinter naar Enschede, met links in het veld nog een spotter:
Afbeelding

Daarna was het tijd voor de IC Berlijn, die wilde ik niet hier opwachten maar in Deurningen. Daar kwam met een kleine vertraging deze loc 1752 met een Berlijn-stam achter zich langs:
Afbeelding

Vanaf de andere kant van de overweg kwam een kwartier later nog een Lint langs, dit keer de ook nog rode 42:
Afbeelding

Na deze foto ging het voor een langere tijd wat harder regenen en hield ik het hier voor gezien. Terug bij het huisje was het weer lekker opgeklaard en zou dat ook de rest van de middag zo blijven. Daarom werd de fiets uit het rek gehaald voor een fietstocht over de naastgelegen heuvelrug. Bij het al genoemde avonturenpark kwam opnieuw de Citea 3203 tegen als lijn 96. In de achtergrond brak echter de zon door dus is de bus wat donkerder:
Afbeelding

De laatste foto van de dag komt van het spoor met deze DM'90 3435 door de bossen als 7958 naar Zwolle:
Afbeelding

Na weer een lekker rustig avondje ging ik de volgende dag verder met het rondje van de zaterdag. Zo kwam ik dus weer uit in Hengelo. Langs de busbaan in de wijk Vossenbelt staan mooi gekleurde bomen en die konden hier met de Citea 3168 als stadslijn 13 mooi op de foto:
Afbeelding

Vanuit Hengelo ging ik naar Zenderen. Na een flinke bui klaarde het wat op en dat was goed te zien bij deze DM'90 als sprinter naar Zwolle met erachter de wegtrekkende bui:
Afbeelding

Vanaf de andere kant volgde een kwartier later de volgende DM'90, de 3443 naar Enschede:
Afbeelding

Een half uur en ook een overweg verder kwam het zonnetje er ook nog bij. Doordat de enige trein in die periode vanuit Enschede kwam, werd deze DM'90 vanaf de zijkant gefotografeerd, wat ook wel een leuk beeld gaf:
Afbeelding

Nadat er nog een railvoertuig passeerde (de Eurailscout) die je niet elke dag ziet:
Afbeelding

Ging het zonnetje weer weg en ging ik weer terug naar het huisje. Net als de dag ervoor werd er de rest van de dag gefietst. Eerst naar het hoogste punt van de Sallandse Heuvelrug voor wat foto's van het fraaie uitzicht hier. 8-) Eerst richting het westen, met rechts heel klein in beeld een stukje Zwolle:
Afbeelding

Dan de heide zelf:
Afbeelding

En dan naar het oosten met rechts in de verte wat industrierook van onze oosterburen:
Afbeelding

Op de terugweg naar het huisje werd er een tussenstop gemaakt in Nijverdal langs de F35 (de fietssnelweg langs de N35) voor net als de dag ervoor een foto van de 7958, maar nu in de zondagmiddagspits met 2x DM'90 opweg naar Raalte (door een storing verderop):
Afbeelding

Ook het laatste avondje in dit huisje verliep lekker rustig om de volgende dag weer te vertrekken richting Rotterdam. Uiteraard weer via een toeristische route. Eerst werd er een laatste tussenstop gemaakt in Hellendoorn, voor een Optare met erachter mooie herfstkleuren bij het avonturenpark. Het is Optare 3309 als lijn 96 naar Rijssen:
Afbeelding

Daarna ging ik via Zwolle en de Veluwe naar Rotterdam. In Zwolle was er een eerste tussenstop voor de nieuwe Capacity's die op de scholierenstadslijn 9 van Syntus rijden. Hier komt als eerste de 4207 langs:
Afbeelding

Direct erna gevolgd door de IJsselmondse 4632 als lijn 71 vanuit Emmeloord:
Afbeelding

De andere Capacity die op dat moment op lijn 9 reed was de 4205. Hier te zien met alvast de bestemming voor de volgende rit:
Afbeelding

Ook de Veluwelijnen 201 en 202 komen langs deze halte. Op de 202 reed deze ochtend een gewone Veluwse gelede bus (de 5298) dus die kon ook mooi op de foto:
Afbeelding

De volgende en laatste tussenstop in Zwolle was voor mijn laatste foto van een DM'90 op het Kamperlijntje. Ook gelijk voor het eerst en laatst onder de draad op deze locatie :P . Die bovenleiding maakt het hier wel iets minder weids, maar nog wel interessant genoeg voor de Flirts straks. Hier komen de DM'90jes 3449 en 3446 langs opweg naar Zwolle:
Afbeelding

De volgende tussenstop is dus zoals al genoemd op de Veluwe. Om precies te zijn in Vierhouten. Met een op de voorgrond door wilde zwijnen (gok ik) gesloopte berm komt de Veluwse Amba 5141 langs als lijn 112 naar Nunspeet:
Afbeelding

Op de verderop richting Elspeet gelegen heide was het tijd voor de in de Zwolle gehaalde lunch. Over die heide kwam in de lunchtijd de 5142 langs als lijn 112 naar het busstation van Wittenberg:
Afbeelding

Daarna ging ik verder naar Rotterdam. Bij het busstation van Wittenberg kwam ik een gasbus tegen als lijn 102 naar Amersfoort. Vlak voor Voorthuizen werd deze opgewacht voor de laatste foto van dit verslag:
Afbeelding

De rest van de terugreis verliep zonder problemen en zo kwam ik om een uur of 3 weer thuis na een heerlijk weekend. :)
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: mb90 on Tour #99: Een herfstweekend in het Twentse -en Salland (44 foto's)

Bericht door Chrysa »

Sommige hiervan kunnen perfect in de banner. (A)
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #99: Een herfstweekend in het Twentse -en Salland (44 foto's)

Bericht door Milco »

Mooie foto's!
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #99: Een herfstweekend in het Twentse -en Salland (44 foto's)

Bericht door Etienne »

Hier zitten echt prachtfoto's tussen :) :pos:

Ook bekend gebied, daar ik met het Pieterpad door het Salland gekomen ben.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #99: Een herfstweekend in het Twentse -en Salland (44 foto's)

Bericht door Lijn 45 »

Het is weer een mooi verslag! :pos: :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #99: Een herfstweekend in het Twentse -en Salland (44 foto's)

Bericht door Daniel »

Zitten weer een stel zeer fraaie plaatjes tussen :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #99: Een herfstweekend in het Twentse -en Salland (44 foto's)

Bericht door regenmaker »

Erg mooie serie in het gebied waar ik bekend ben. Zeker de 112 is een erg mooie lijn, daar kun je zeker zulke geslaagde plaatjes maken. :pos:

En lijkt inderdaad sterk op dat er een groepje wilde zwijnen voorbij is gekomen. :)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: mb90 on Tour #99: Een herfstweekend in het Twentse -en Salland (44 foto's)

Bericht door jelmerrr »

Ontzettend mooie foto's *O*
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: mb90 on Tour #99: Een herfstweekend in het Twentse -en Salland (44 foto's)

Bericht door Meltrain »

Mooi verslag met een goede hoeveelheid treinenfoto's. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: mb90 on Tour #99: Een herfstweekend in het Twentse -en Salland (44 foto's)

Bericht door nvdw »

De 'zeikende regen'-foto is ook heel fraai geworden! :pos:
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: mb90 on Tour #99: Een herfstweekend in het Twentse -en Salland (44 foto's)

Bericht door isadora »

Ik ben ziek, en heb niet zo veel trek in lezen, dus heb ik alleen plaatjes bekeken.
Er zitten er echt een aantal tussen, die zo nog met de fotowedstrijd mee kunnen doen.
Erg fraai. :pos: :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: mb90 on Tour #99: Een herfstweekend in het Twentse -en Salland (44 foto's)

Bericht door ZO6176 »

Schitterend verslag. Heb veel plezier gehad met het lezen
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: mb90 on Tour #99: Een herfstweekend in het Twentse -en Salland (44 foto's)

Bericht door julsteren »

Tof verslag, veel leuke locaties (vooral de Esweg in Zenderen, mijn vaste lokale stekje), en ook busjes *bus*
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten