Van zon naar regen en veel FLIRTS [25]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
olof

Van zon naar regen en veel FLIRTS [25]

Berichtdoor olof » Za 09 Dec 2017, 20:17

Terwijl ik dit typ, loeit buiten de wind, klettert de regen op de ruiten en is een deel van Nederland bedekt met een laagje sneeuw. Voor wie het nog niet doorhad: de zomer is nu echt voorbij :p Op de perrons staan de forensen te koukleumen en griepvirussen te verspreiden, wachtend op de verlossing van een warme trein of bus. Het aantal fietsers neemt af, de treinen en bussen stromen weer vol. In juni heb ik een aantal foto's gepubliceerd die ik in de eerste helft van het jaar heb ik gemaakt (viewtopic.php?f=56&t=13266). Nu, zes maanden later, is de tweede helft van het jaar aan de beurt. We beginnen in de zomer en gaan naar de winter toe; van zon naar regen dus.

Op een zonnige zomerdag in juli ging de reis per Intercity Direct naar Schiphol Airport. Na mij tussen alle toeristen en koffers naar boven geworsteld te hebben, stond ik buiten en kon het busstation op de foto gezet worden.

Afbeelding

De blauwe bus van Arriva, lijn 370, zou mij naar Alphen a/d Rijn gaan brengen. Deze Qliner en bordeauxrode Schiphol Sternet worden met de nieuwe dienstregeling vervangen een rood-grijze R-NET en een witte Schipholnet.

Afbeelding

Onderweg waren de voorbereidingen voor de overgang naar R-NET goed te zien. Niet alleen komen er een nieuw kleurtje en wat nieuwe bushokjes, maar ook de infrastructuur wordt aangepast met flink wat kilometers busbaan. Dat betekende ook flink wat vertraging. Het busstation van Alphen a/d Rijn was toen ook al uitgerust met de bekende knalrode R-NET paal.

Afbeelding

Het is voor Alphen a/d Rijn niet de eerste kennismaking met R-NET, er reden toen ook al R-NET sprinters van NS. Deze fraaie FLIRT, die ik comfortabeler vind dan de FLIRT van de gewone NS, bracht mij snel naar Gouda.

Afbeelding

Een kleine week later kon ik in Leiden niet alleen de groene VIRM…

Afbeelding

…maar ook de VIRMm op de foto zetten.

Afbeelding

De VIRMm bracht mij in een half uur naar Woerden. Voor een eerste ritje (want dat was het) viel de gemoderniseerde variant van de bekende dubbeldekker niet tegen. De stoelen zijn wel een minpuntje, die vind ik net als in de DDZ veel te hard.

Afbeelding

In Woerden ben ik overgestapt op de sprinter die mij naar Amsterdam bracht (waar ik die dag ook moest zijn). Op Amsterdam Bijlmer ArenA had ik twee minuten de tijd om de trein rustig te fotograferen met de Utrechtboog op de achtergrond.

Afbeelding

In heel wat minder zonnige omstandigheden werd deze NS FLIRT gefotografeerd vanaf de gloednieuwe voetgangersbrug over het spoor in Dieren. Helaas was de treinvervangende bus naar Zutphen nog best een eind lopen…

Afbeelding

De regenboog op de achtergrond verraadt het wisselvallige weer op deze oktoberdag. Op station Roosendaal stond een VIRMm gerangeerd. Het materieel naar België is helaas een heel stuk ouder en niet eens uitgerust met wifi.

Afbeelding

En daar was het echt hondenweer. Het spuuglelijke station Mechelen past er dan wel goed bij.

Afbeelding

Aan het einde van de dag brak er tot mijn verrassing een voorzichtig zonnetje door.

Afbeelding

In oktober was er ook genoeg mooi weer en kon deze Brabantliner bij Sleeuwijk Tol Oost op de foto. De bus naar Gorinchem stond al klaar.

Afbeelding

Maar ik nam lijn 121 richting Den Bosch, die even later de hoek om kwam draaien.

Afbeelding

Te Kromme Nol, het busstation net buiten Wijk en Aalburg, ging het met buurtbus 227 verder richting Waalwijk. Het busje komt hier na een hele lus door Wijk en Aalburg nog een keer langs, maar stopt er dan vreemd genoeg niet.

Afbeelding

In oktober is station Tilburg Universiteit opgeknapt. Het onveilig smalle perron is aanzienlijk verbreed, er is een net kopspoor gekomen en er zijn hekken geplaatst. Zeker tijdens de spits kan het hier erg druk zijn en dan is een smal perron niet heel prettig.

Afbeelding

De langsrazende intercity Den Haag – Eindhoven kon ook op de foto worden gezet.

Afbeelding

De verbouwing van station Tilburg gaat inmiddels de laatste fase in. Het vierde spoor krijgt een perron en belangrijker: het dak gaat gerenoveerd worden. Dat is ook wel echt nodig. Ik ben overigens wel benieuwd of het vierde spoor enige beschutting gaat krijgen. Het dak is namelijk veel te kort (je staat nu al nat bij spoor 3) en de wind heeft daar vrij spel.

Afbeelding

Het reisdoel was een half rondje Maaslijn, deze had ik nog niet eerder bereden. Het tweede halve rondje zou een week later volgen. In Nijmegen trof ik naast een SNG testrit (die heb ik al eerder ergens neergezet) ook deze Rode Kruis jubileumtrein. Voor de liefhebbers: deze gaat 18 december a.s. een rondje maken in het kader van Serious Request.

Afbeelding

De trein naar Roermond stond al klaar. De boemel was verrassend rustig. Dat zou al snel veranderen bij Heyendaal, toen stroomde de trein helemaal vol met studenten.

Afbeelding

Station Blerick is recent gerenoveerd. Het is er best netjes geworden, maar gezellig is anders. Overigens was ik er net toen Blerick nogal slecht in het nieuws was, al viel daar weinig van te merken.

Afbeelding

De rustige intercity naar Eindhoven en Amsterdam.

Afbeelding

Het zuidelijke deel van het halve rondje werd vroeg in de ochtend gedaan. De intercity naar Venlo liep in Eindhoven flink vol, de hele rit zou het druk blijven.

Afbeelding

In Venlo stond een lange FLIRT (de RE 13) van Eurobahn te wachten op vertrek naar Duitsland. Veel Duitsers zag ik op het perron, of zijn het gewoon Venloënaren? Ik hoor geen verschil :p

Afbeelding

Het stoptreintje naar Roermond, dat leeg en weer volliep op station Venlo. Tevens het einde van dit verslag. *bus* *trein* *O*

Afbeelding

isadora

Re: Van zon naar regen en veel FLIRTS [25]

Berichtdoor isadora » Za 09 Dec 2017, 21:24

Dank Olof, mooie collectie. :pos: :pos:
"There are three excellent theories for arguing with women...none of them work"

ZO6176

Re: Van zon naar regen en veel FLIRTS [25]

Berichtdoor ZO6176 » Za 09 Dec 2017, 22:35

Olof,

zitten leuke foto's bij

Durashift