Tweemaal Korea (3): Propaganda in het Kimperium [83]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Tweemaal Korea (3): Propaganda in het Kimperium [83]

Bericht door Timon91 »

Deel 1: Beijing (proloog)
Deel 2: Beijing-Pyongyang

Een treinreis van 24 uur heeft ons zojuist naar Pyongyang/평양, gebracht, waar we enigszins overdonderd door de bombastische aankomst inmiddels zijn herkend door onze gidsen. Gids 1 heeft ons gevonden en leidt ons naar gids 2. Ze heten Kim en O, het zijn dames van 25 respectievelijk 32 jaar oud en ze heten ons hartelijk welkom in "Pyongyang, capital of Korea". Zij zullen de komende week niet van onze zijde wijken, zonder hen mogen we nergens heen. Alleen in ons hotel zullen we ons vrij mogen bewegen. Als we iets willen of nodig hebben dan zullen we het aan hen moeten vragen. De officiële reden is dat het voor een buitenlander heel moeilijk is om z'n eigen weg te vinden in Noord-Korea, waar niemand een woord over de grens spreekt en men wil voorkomen dat buitenlanders in de problemen komen of verdwalen. In de praktijk zijn je gidsen regeringsfunctionarissen die jou keihard in de gaten moeten houden. Dat is echter niet alles, ze moeten ook elkaar controleren. Met een reisgezelschap van weinig mensen zou één gids natuurlijk meer dan genoeg zijn, maar of je nou in je eentje gaat of met een groep van 25 man, je hebt altijd twee gidsen bij je en dat is uiteraard met een reden. Bovendien hebben deze gidsen nooit eerder samengewerkt, en zullen ze dat hierna ook niet meer doen. Afhankelijk van je moedertaal krijg je een Engelstalige gids en een gids die je moedertaal spreekt mee, maar Nederlands is daar te marginaal voor - dat kun je niet in Pyongyang studeren. Kim en O spreken goed Engels en leiden ons door de uitgangscontrole heen naar buiten. Op het stationsplein staat een busje te wachten, waar we kennis maken met Hwang, onze chauffeur voor deze week. Inderdaad, er is nog een derde persoon de gehele tijd bij je ;)

Ons reisprogramma voor deze week is vooraf al helemaal bepaald en vastgelegd. Omdat we een individuele tour doen hebben we redelijk veel vrijheid om ons reisschema samen te stellen - binnen de door de regering vastgelegde grenzen, uiteraard. Omdat de te bezoeken plekken meestal niet het meest boeiend zijn - vooral in Pyongyang, als in: hier krijg je sowieso alleen een propagandaverhaal te horen - hebben we ervoor gekozen om zoveel mogelijk onderweg te zijn. Gedurende onze vijf volledige dagen in dit land zullen we zo'n 1400 kilometer over de weg gaan afleggen, onze chauffeur krijgt een zware week :') Het verslag van dit relaas is in twee delen opgedeeld. In dit derde deel bekijken we Pyongyang en bezoeken we de grens met Zuid-Korea, in het vierde deel gaan we wat meer van het platteland zien. Naast de foto's die er in dit verslag staan zijn er nog vele andere te vinden op Flickr: de set van Pyongyang bevat 137 foto's, die van de dagtrip naar de Zuid-Koreaanse grens 72. Van deze foto's staan er in totaal 83 in het verslag. De linkjes naar de desbetreffende albums staan in het verslag. Verder staan er redelijk wat Wikipedia-linkjes in voor achtergrondinformatie, mocht je daar behoefte aan hebben ;) Een kaartje van dit deel staat hier, een overzichtskaartje is ook weer gemaakt.

Voordat we de tour beginnen volgen eerst nog even een paar basisstatistiekjes over Korea. Zoals waarschijnlijk wel bekend is Korea een schiereiland in Oost-Azië. Ik krijg de indruk dat veel mensen denken dat Korea behoorlijk groot is, met name door de veelvuldige berichtgeving in de media erover. Het tegendeel is echter waar: Korea is net iets groter dan Wit-Rusland en heeft een bevolking die iets kleiner is dan die van Turkije. Sinds 1948 is het schiereiland verdeeld in twee stukken, die sindsdien steeds verder uit elkaar lijken te drijven. De noordkant beslaat een oppervlakte van grofweg drie keer Nederland met anderhalf keer de bevolking van Nederland (25 miljoen), de zuidkant is iets kleiner - 2,5 keer Nederland - maar heeft ongeveer drie keer de bevolking van ons landje (51 miljoen). Het is best dichtbevolkt dus!

Genoeg statistiekjes, we gaan beginnen! Alle 137 foto's van Pyongyang zijn hier te vinden, 55 staan er in het verslag. Ook op onze eerste avond ligt er al een programma vast, dus zodra we in het busje gestapt zijn en op weg gaan begint Kim gauw met een algemene introductie. Eerst wat gedragsregels waar we ons de komende week aan moeten gaan houden, maar de meesten ervan spreken voor zich. Dan volgen er wat regels betreffende fotografie. Het komt er grofweg op neer dat je altijd mag fotograferen, tenzij:
- Er militair personeel op de foto staat;
- Er een bouwplaats of een militair gebouw in beeld is;
- De gids zegt dat er niet gefotografeerd mag worden.
Dat laatste komt overigens niet heel vaak voor, vaak als het gezegd werd was er sowieso een militair gebouw of checkpoint in de buurt. Het verbod op het fotograferen van bouwplaatsen is formeel gezien omdat militair personeel helpt met het bouwen en het dus militair gebied is, maar we vermoeden dat het eigenlijk zo is omdat ze niet willen dat de buitenwereld ziet dat ook alles in de bouw met de hand gaat en er daarom vaak honderden, zo niet duizenden bouwvakkers op een bouwplaats rondlopen. Tenslotte worden onze paspoorten en visa ingenomen, deze krijgen we op weg naar het vliegveld weer terug.

1. Ons avondprogramma begint met een "gentle walk in downtown Pyongyang". We starten bij het theater, wat hier links ligt en waar nog wel wat volk op de been is.

Afbeelding
Pyongyang Opera House by Timon91, on Flickr

2. Zodra we verder lopen horen we opeens een hoop lawaai en een bombastische tekst uit een luidspreker komen. Met een hoop zwaailichten komt er een bus aangereden met daarin - jawel! - de sportploeg die bij ons in de trein zat. De omroeper vertelt wat voor grootse daden zij voor het vaderland hebben verricht, mensen staan langs de kant te applaudisseren zodra de ploeg langskomt. Ook wij blijven even staan.

Afbeelding
Gymnastics team paraded around Pyongyang by Timon91, on Flickr

Onderweg naar het Kim Il-sungplein zien we nog een typische Noord-Koreaanse bierbar waar het, ondanks het weinig sfeervolle tl-licht best gezellig lijkt te zijn. De sigarettenrook is erger dan Beijing op haar ergste dag, toch wil ik wel even binnen kijken. Volgens Kim kan dat helaas niet omdat we al een beetje achter lopen op ons programma, maar ik vermoed dat dat niet de enige reden is ;)

3. Aangekomen op het Kim Il-sungplein blijkt er een gigantische massadans geoefend te worden. Men is aan het repeteren voor de échte massadans, die op de oprichtingsdag van de Partij gehouden gaat worden (10 oktober). Iedereen is in het wit gekleed en het is echt een gigantische massa. Het is heel indrukwekkend om te zien, we zijn er lichtelijk overdonderd van. Bovendien ben ik nog nooit door zoveel mensen tegelijk aangestaard :')

Afbeelding
Mass dance rehearsal at the Kim Il-sung Square, Pyongyang by Timon91, on Flickr

4. Vanaf een afstandje gezien. Dit plein is ook de plek waar alle militaire parades gehouden worden die je hier wel eens op tv ziet.

Afbeelding
Mass dance rehearsal at the Kim Il-sung Square, Pyongyang by Timon91, on Flickr

Na dit wandeltje worden we weer opgehaald door Hwang en rijden we naar het hotel toe, wat vlakbij het treinstation ligt. O checkt ons snel in, een piccolo met bagagekar laadt onze bagage in en we lopen de marmeren kathedraal in die de lobby heet. Dit hotel is wel wat anders dan de hosteltjes die we gewend zijn :') Met de lift gaan we naar boven, onze kamer bevindt zich op de 34e verdieping. Het hotel heet een vijfsterrenhotel, maar meer dan drie krijgt het er internationaal gezien niet. Om een Nederlander die we later op de trip tegenkwamen maar even te quoten: "In 1975 was het een heel goed luxehotel geweest, alleen jammer dat het pas in 1985 gebouwd is" :')

5. Op de kamer aangekomen zetten we eerst even de tv aan, genieten van de staatstelevisie :')

Afbeelding
Watching TV in North Korea by Timon91, on Flickr

6. In de lobby van het hotel staat een schaalmodel van het hotel. Zoals je ziet bestaat het uit twee torens met een brug ertussen. Wij verblijven in toren 2, de brug tussen de torens bevindt zich tussen verdieping 35 en 40. Later meer over het Koryo Hotel ;)

Afbeelding
Lobby of the Koryo Hotel, Pyongyang by Timon91, on Flickr

We gaan eten, in een ander stadsdeel. Na een kwartiertje rijden komen we uit bij een staatswinkel annex souvenirshop, waar we naar boven gaan en in een kitscherig en leeg restaurant uitkomen. Het zou een voorbode blijken voor de rest van de week, het eten gaat bijna altijd als volgt:
- We komen aan in een groot restaurant;
- Bijna alle tafels zijn leeg en de tafels die bezet zijn, zijn bezet door mensen die we al eerder gezien hebben;
- We gaan zitten en kiezen een drankje;
- Na twee minuten wordt het eten opgediend, we hoeven niet te kiezen;
- Na het eten zijn we ook snel weer weg;
- Nog voor we goed en wel vertrokken zijn is het personeel al bijna klaar met onze tafel afruimen.

Zo gaat ook onze eerste restaurantervaring in Noord-Korea, dit restaurant is niet zo groot maar wel helemaal leeg. We drinken een Taedonggang biertje, het nationale brouwsel. Het positieve is dat het in flessen van 640 mL komt. Het nadeel is is dat het redelijk te drinken is, maar dat alles daarmee ook wel gezegd is :') Wat we eten weet ik eerlijk gezegd niet meer precies, maar het was best prima.

7. Na het eten neem ik nog snel een fotootje van deze kitschzaal :') Het restaurant heet overigens gewoon "KITC restaurant 1".

Afbeelding
KITC restaurant 1, Pyongyang by Timon91, on Flickr

Na het eten gaan we terug naar het hotel, in de lobby spreken we eerst het programma voor de rest van de week door. Alles lijkt al tot in de puntjes geregeld te zijn. Het idee dat er direct drie mensen (Kim, O en Hwang) bezig zijn met onze reis in goede banen leiden en indirect waarschijnlijk nog wel een hoop meer geeft ons een heel raar gevoel. De bizarre dingen die we tot nu toe in deze stad gezien hebben - en we zijn er net 3,5 uur - dragen hier alleen maar aan bij. Na het doorspreken van de rest van het programma gaan we naar boven. Op de bovenste verdieping zit een ronddraaiend restaurant waar we een biertje drinken.

8. Pyongyang bij nacht. Een slechte foto en niet helemaal een goede representatie, want het lijkt een stuk lichter dan het is. Pyongyang is een donkere stad - al is het misschien niet zo donker als we verwacht hadden. Er zijn wel veel lichtjes, maar veel licht is heel vaal en daarnaast vallen soms hele stadsdelen zomaar uit.

Afbeelding
Nightly view from the Koryo Hotel, Pyongyang by Timon91, on Flickr

Noord-Korea staat bekend om de grootschalige stroomuitval, een zaklamp is ook zeker handig om mee te nemen ;) Ik ben vooraf wel een beetje bang geweest om vast te komen zitten in een lift, maar dat is gelukkig niet gebeurd. Sowieso hebben we in onze hotels weinig last van de stroomstoringen gehad. Ik denk wel dat we in een gunstig jaargetijde op bezoek geweest zijn: wel warm, niet te heet, geen vrieskou, geen droogte, geen overstromingen, alles is normaal. De elektriciteitscentrales kunnen dan op hun best functioneren terwijl de vraag tegelijkertijd niet zo groot is.

Desondanks kijken we onze ogen uit, want het is een spectaculaire avond. Hier en daar valt zoals gezegd soms een stadsdeel uit, daarnaast is er veel bliksem en regent het pijpenstelen. De trams zijn het spectaculairst. Af en toe zie je een gigantische lichtflits achter een paar gebouwen uitkomen als er weer eens een tram vonkt met de bovenleiding. Dit gebeurt vrij vaak en is bizar om te zien. Het is in ieder geval een heel stuk spectaculairder om te zien dan het op een natte, koude ochtend vonkende schroot van de NS wat ik elke dag als stoptrein zie rijden - en dat wil wat zeggen :')

Om 11 uur liggen we onder de wol en na een goede nacht staan we om half 8 op. Om half 9 moeten we present zijn in de lobby voor onze dag in Pyongyang. We ontbijten in de ontbijtzaal voor buitenlanders, het ontbijtbuffet is summier en matig maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door de megalomane manier waarop het gepresenteerd is :')

9. Nu zien we voor het eerst ons uitzicht bij daglicht, en dat mag er wezen! Om het hoekje kunnen we net een stukje station zien, vertrekkende treinen komen wel duidelijk in beeld voorbij. Verder zien we beneden een drukke straat met metrohalte en - jawel - een bouwplaats :') Die ziet eruit alsof die al 15 jaar ongebruikt erbij ligt, maar er zijn elke dag wel degelijk mensen aan het werk. Verder zie je in de verte rechts een elektriciteitscentrale die samen met de schoorsteen links (heel ver weg) en een klein beetje verkeer voor zowat alle smog in Pyongyang zorgt.

Afbeelding
View from the Koryo Hotel, Pyongyang by Timon91, on Flickr

10. Ingezoomd op de metrohalte. Elke ochtend staat hier een orkest opzwepende arbeidsmelodieën te spelen :')

Afbeelding
View from the Koryo Hotel, Pyongyang by Timon91, on Flickr

11. Een trein verlaat het station van Pyongyang. Let op dat er voorop de locomotief nog iemand staat!

Afbeelding
Train leaving Pyongyang train station by Timon91, on Flickr

12. Zoals beloofd een foto van Joost's gesealde Garmin. Uitpakken, gebruiken en het seal weggooien zou in theorie kunnen maar is erg riskant. Je kan de seal niet zomaar weggooien want je kamer wordt regelmatig doorzocht (kom ik nog op terug in het volgende deel).

Afbeelding
Sealed Garmin in North Korea by Timon91, on Flickr

13. We gaan op stap! Het is een zonnige dag vandaag en het gaat een graadje of 30 worden - prima weer voor een dagje in de stad. Eerst maar eens een foto van ons hotel. Wij zitten in de linkertoren, aan de linker zijkant vanaf hier gezien en zoals gezegd op verdieping 34. We hebben geen andere mensen op onze verdieping gezien tijdens de vijf nachten die we hier geslapen hebben, vermoedelijk zijn we al die tijd alleen op onze verdieping geweest.

Afbeelding
Koryo Hotel, Pyongyang by Timon91, on Flickr

De brug tussen de torens bevat volgens Kim een "glorious conference center", maar in de praktijk is het twee jaar geleden ernstig beschadigd door een brand en nooit gerepareerd. Op beide torens zit zoals gezegd een ronddraaiend restaurant, maar slechts één daarvan is open. De andere is "under renovation", maar het "toeval" wil dat je vanuit dit restaurant recht de Verboden Stad in kunt kijken, het afgesloten stuk Pyongyang waar alle partijfunctionarissen hun extravagante levensstijl kunnen leiden en waar verder niemand in mag. Een heel duur constructiefoutje. 's Avonds heb ik een keer hier op gelet, de zijde van die toren die op de Verboden Stad uitkijkt was toen helemaal donker. Verder zijn er aparte verdiepingen voor Koreanen en buitenlanders. Kim en O slapen ook in het hotel, 20 verdiepingen onder ons. Het is een publiek geheim dat de kamers gebugged zijn, alleen het is sterk de vraag of er iemand meeluistert. Zeker als je Nederlands spreekt en de bewoording redelijk oppervlakkig houdt kun je best vrij praten. We hebben het nooit over Kim Il-sung, Kim Jong-il en Kim Jong-un gehad, maar respectievelijk over "die ouwe", "de vorige" en "die dikke" ;)

14. De eerste stop is het postzegelmuseum, wat letterlijk op een steenworp afstand ligt. De wellicht bekende postzegel met een Nederlandse dubbeldekker hebben we niet kunnen vinden, wél een met een Eurostar :') Verder zijn er uiteraard vele propagandazegels te zien. Hier kopen we wat ansichtkaarten - waaronder een paar die je maar beter niet mee kunt nemen naar de VS :') - om naar huis te sturen.

Afbeelding
Eurostar stamp in the Stamp Museum, Pyongyang by Timon91, on Flickr

15. Vanaf hier kun je het station mooi zien liggen.

Afbeelding
Pyongyang train station by Timon91, on Flickr

De volgende stop is het Mansudae-monument. Dit is een monumentencomplex met o.a. 22 meter hoge standbeelden van Kim Il-sung en Kim Jong-il. Een bezoek hieraan zit niet meer standaard in elke tour maar op verzoek kun je er wel heen. Dit is een heel heilige plek voor het regime in Noord-Korea en je wordt geacht netjes gekleed hierheen te gaan. Sowieso moet je bloemen kopen om bij de standbeelden te leggen en voor de standbeelden buigen - we realiseren ons dat dit vermoedelijk het foutste is wat we ooit in ons leven gedaan hebben. Na een dollemansrit arriveren we op de parkeerplaats, waar diverse bloemenwinkeltjes zijn en we voor €5 een bos bloemen - Kimilsungia's en Kimjongilia's - om bij het monument te leggen. Het bosje bloemen ligt al voor ons klaar, we hoeven alleen nog af te rekenen. Daarna lopen we naar het monument, waar ons op het hart gedrukt wordt om alleen het volledige monument, dus beide standbeelden, op de foto te zetten.

16. Waarvan akte :mrgreen: Joost fotografeert vanaf z'n schermpje en krijgt een reprimande, ik kijk door een zoeker en mij lukt het wel om die ouwe in z'n eentje te platen. Op Flickr staat wel een plaatje van het hele ding ;)

Afbeelding
Mansudae Grand Monument, Pyongyang by Timon91, on Flickr

17. Het gevleugelde Chollima-paard kon in de legende 400 km op één dag afleggen en is in Noord-Korea een symbool voor het - naar eigen zeggen - razendsnel werken/bouwen/etc. In de Noord-Koreaanse propaganda wordt vaak naar "Chollima speed" verwezen. Één van de twee metrolijnen in Pyongyang is hier onder andere naar vernoemd. Daarnaast is er nog de "Mallima speed", wat 10 keer sneller is dan "Chollima speed" en wat momenteel veel gebruikt wordt om uit te leggen dat het geweldig goed gaat met het land. Het Chollima-monument ligt vlakbij het Mansudae-monument.

Afbeelding
Chollima Monument, Pyongyang by Timon91, on Flickr

18. De volgende stop is de bibliotheek, die naast het Kim Il-sungplein ligt. Op foto 4 kun je dit gebouw ook zien, formeel heet het het "Groot studiehuis van het volk". Hier krijgen we een "local guide" die ons over het gebouw/monument/gebied vertelt. Ook dit is een terugkerend fenomeen gedurende de reis in Noord-Korea. De "local guides" zijn meestal dames die in een Hanbok/Joseon-ot gekleed zijn, mannelijke local guides zijn meestal in een militair uniform gekleed. In dit geval betreft het een dame die in een hagelwit overhemd. Ze spreekt geen Engels, maar Kim tolkt. De bieb is in ieder geval zeer indrukwekkend en voorzien van mooie kroonluchters.

Afbeelding
Grand People’s Study House, Pyongyang by Timon91, on Flickr

19. Ons bezoek ligt uiteraard al lang vast, dus ligt ook alles wat met Nederland te maken heeft klaar. Het dagboek van Anne Frank in het Koreaans bijvoorbeeld, of deze Nederlandstalige boekjes. Nou ja, Nederlandstalig hebben ze niet en dit kwam het dichtste in de buurt :')

Afbeelding
German books in the Grand People’s Study House, Pyongyang by Timon91, on Flickr

20. Een leeszaal. Uiteraard zijn alle zalen die we bezoeken leeg, "de bevolking studeert achter de dichte deuren". Juistem. Het. Zal. Wel :')

Afbeelding
Reading room, Grand People’s Study House, Pyongyang by Timon91, on Flickr

21. Er is ook een audiozaal, met een hoop tafels die elk voorzien zijn van zulke gettoblasters. Goed, als hier meer dan één iemand zit te luisteren kun je al niets meer fatsoenlijk horen, maar daar stellen we maar geen moeilijke vragen over :') Er is zowaar één cassettebandje met Nederlandse muziek aanwezig, dus nadat we "De Vlieger" van André Hazes meegezongen hebben (Dré moest eens weten) gaan we weer verder :')

Afbeelding
Audio room, Grand People’s Study House, Pyongyang by Timon91, on Flickr

Het bezoek aan het balkon waar De Grote Leider zelf altijd de militaire parades aanschouwt wordt plots afgelast, op de vraag waarom wordt geen duidelijk antwoord gegeven.

22. De volgende stop is het oorlogsmuseum, over de Koreaanse Oorlog. We zijn behoorlijk benieuwd wat voor propagandaverhaal we nu weer gaan horen :')

Afbeelding
War Museum, Pyongyang by Timon91, on Flickr

23. Hier ontmoeten we een Belgisch echtpaar uit Tielt, waarmee we samen een rondleiding gaan krijgen. Onze local guide is in dit geval een dame in militair uniform, die vanaf de eerste seconde een subtiele tirade begint tegen "the imperialists". Amerika is de as van het kwaad en ze zullen ongetwijfeld de oorzaak zijn van de uiteindelijke vernietiging van de aarde. De rondleiding begint buiten, waar een hoop Amerikaans militair materieel staat wat ze tijdens de oorlog ingenomen hebben.

Afbeelding
War Museum, Pyongyang by Timon91, on Flickr

24. Naast het museum staat het 330-meter hoge Ryugyonghotel, wat al sinds 1987 in aanbouw is maar waarvan de opening nog lang niet in zicht is. Volgens Kim en O is het "opening soon" :') Het is in ieder geval een imposant gezicht, je kan het vanaf bijna overal in Pyongyang wel zien liggen.

Afbeelding
Ryugyong Hotel, Pyongyang by Timon91, on Flickr

25. In het water naast het museum ligt de USS Pueblo, een Amerikaans spionageschip wat in 1968 door de Noord-Koreaanse marine is ingenomen. Dit schip is hét bewijs dat de imperialisten een continue bedreiging vormen voor de soevereiniteit van (Noord-)Korea en daarom de raketproeven uitermate nodig zijn. Op het schip krijgen we een zeer objectief filmpje te zien over het incident :')

Afbeelding
USS Pueblo at the War Museum, Pyongyang by Timon91, on Flickr

Binnen in het museum mogen we geen foto's maken, maar de toon van het verhaal verandert weinig. Als eerste krijgen we een film van 10 minuten te zien over hoe het Imperialistische leger onder aanvoering van de Verenigde Staten het arme Noord-Korea binnenvielen (Noord-Korea is Zuid-Korea binnengevallen), maar hoe het puur op verdediging gerichte (not), net opgerichte Noord-Koreaanse leger de imperialisten binnen no-time wisten terug te dringen tot ze alleen het uiterste zuiden van het schiereiland nog in handen hadden (dit klopt wel). Daarna waren er wat tegenslagen en verloor het Glorieuze Leger wat terrein (bijna alles), maar door zich te herpakken wisten ze de grens weer op de 38e breedtegraad te leggen. Dat ze hierbij volledig van de hulp van China afhankelijk zijn geweest wordt gemakshalve even verzwegen. Verder is het een zeer megalomaan en superstrak museum, en er is behalve ons he-le-maal niemand...

26. Weer buiten, in de nazomerhitte. Binnen is het vrij koud omdat bijna alles uit marmer is gemaakt, buiten is het een graadje of 30.

Afbeelding
War Museum, Pyongyang by Timon91, on Flickr

27. We nemen kort afscheid van de Belgen, wetende dat we die vast nog wel ergens tegen gaan komen. Daarna gaan we op stap richting de volgende stop, hier het straatbeeld onderweg. Er is in Pyongyang meer verkeer dan we verwacht hadden, maar wel veel minder dan je in een stad met 3 miljoen inwoners zou verwachten.

Afbeelding
On the road in Pyongyang by Timon91, on Flickr

28. De volgende stop is de Juche-toren, vernoemd naar de Juche-ideologie (spreek uit: tzoe-tzjeh) en gebouwd ter ere van de 70e verjaardag van Kim Il-sung. Het Juche-idee is de officiële staatsideologie van dit land, de fakkel staat symbool voor de verlichting die het de mensen brengt. Het hele verhaal over de ideologie wat de local guide ons uitlegt boeit weinig, we komen hier vooral voor het uitzicht.

Afbeelding
Tower of Juche Idea, Pyongyang by Timon91, on Flickr

29. Want vanaf het uitzichtplatform op 150 meter hoogte mag dat er wezen! Hier kijken we richting het Ryomyong-district (wat in "Mallima-speed" gebouwd is) en zien we het Ryugyonghotel en het Kim Il-sungplein (links). Het gebouw achter het plein is de bieb waar we vanmorgen geweest zijn.

Afbeelding
View from the Tower of Juche Idea, Pyongyang by Timon91, on Flickr

30. De andere kant op gekeken. De twee identieke torens aan de rechterkant vormen het Koryo Hotel, waar wij verblijven. De toren op het eiland is het Yanggakdo Hotel, wat naast het Koryo Hotel een andere standaardoptie is voor toeristen die hier verblijven. Overigens schijn je daar wel zonder begeleiding een klein stukje naar buiten te mogen gaan, er ligt een park om het hotel heen. Aangezien het op een eiland ligt is het makkelijk af te sluiten en je komt niet van het complex af zonder je gidsen. Verder zie je de rivier de Taedong, die de stad in tweeën deelt. We zijn nu in het oostelijke deel van Pyongyang.

Afbeelding
View from the Tower of Juche Idea, Pyongyang by Timon91, on Flickr

31. Richting het noordoosten gekeken. Links ligt op het eiland het Rungrado-stadion (1 mei-stadion), wat met een capaciteit van 114.000 het grootste stadion ter wereld is. Verder zien we hier oost-Pyongyang, wat vooral residentieel gebied is. Merk op hoe leeg de straten hier zijn. Verder is er behalve het Monument voor de Dag van de Partijoprichting weinig te zien in dit stadsdeel. Het monument valt niet zo op tussen de gekleurde flats, maar kun je wel degelijk zien op de foto.

Afbeelding
View from the Tower of Juche Idea, Pyongyang by Timon91, on Flickr

32. Het monument ligt zoals gezegd in oost-Pyongyang. Omdat dit wat meer woongebied is dan monumentgebied vind ik het een stuk interessanter dan het westen van de stad. Na het parkeren moeten we even wachten tot onze local guide er is, zo af en toe komt er een tram voorbij gekropen over de verder bijna verlaten straat.

Afbeelding
Tram near the Monument to Party Founding, Pyongyang by Timon91, on Flickr

33. Het monument zelf. Hier staan de bekende communistische hamer en sikkel, maar in Noord-Koreaanse versie staat er ook nog een (kalligrafie) kwast tussen die het intellect moet voorstellen. Kim Il-sung vond het namelijk net zo belangrijk dat de bevolking zou leren als dat ze zouden werken, dus vandaar de kwast. Uiteraard kregen we dit ook te horen in de bieb vanmorgen. Verder is het monument 50 meter hoog ter ere van de 50-jarige verjaardag van de Partij. Wat een symboliek, allemaggies :')

Afbeelding
Monument to Party Founding, Pyongyang by Timon91, on Flickr

Overigens staat op de gebouwen op de achtergrond "altijd" - "overwinnend".

34. De andere kant op gekeken zien we dit. Dit is meer het beeld wat ik vooraf bij Pyongyang had ;)

Afbeelding
Streetview near the Monument to Party Founding, Pyongyang by Timon91, on Flickr

35. Nog een trammetje. Als je heel ver inzoomt kun je een touw in de bestuurderscabine zien hangen. Dit wordt gebruikt om de pantograaf naar beneden te trekken zodra de boel begint te vonken. Dit weet ik omdat het regelmatig gebeurt, dit is niet iets wat de gidsen ons verteld zouden hebben :')

Afbeelding
Tram near the Monument to Party Founding, Pyongyang by Timon91, on Flickr

Hierna volgt een bezoekje aan een cultuurhuis, waar we foto's van de drie Grote Leiders bekijken die verre buitenlanden bezoeken en staatshoofden ontvangen. Het is moeilijk om niet op te merken dat waar Kim Il-sung in het verleden nog best veel te bezoeken had, het in de laatste 20 jaar vooral beperkt is tot Rusland en China en in de laatste jaren enkel China. Foto's maken mag binnen helaas niet.

36. We gaan weer verder. Hier een kruising met voetgangersbrug. Dit is een uniek iets in Pyongyang, want voetgangersstoplichten zijn er niet (!) en bestuurders rijden hier als gekken. Het is zelfs nog erger dan in China, maar het is maar goed dat er niet heel veel verkeer is anders zouden er nog veel meer voetgangers doodgereden worden :(

Afbeelding
Intersection in Pyongyang by Timon91, on Flickr

37. Het volgende bezoek is een kunstfabriek. Een wat? Ja, dat lees je goed. Voor ons is het principe dat kunst uit een fabriek kan komen compleet nieuw, maar hier kan het. We bezoeken een atelier van een hooggeplaatste kunstenaar en bekijken wat schitterende kunst als dit schilderij. Van propaganda is verder geen sprake, nee hoor, totaal niet :')

Afbeelding
Mansudae Art Studio, Pyongyang by Timon91, on Flickr

Nu is het tijd voor de metro. Reizen met het OV is als toerist in Noord-Korea niet mogelijk (met uitzondering van de trein van en naar China, uiteraard), maar een metroritje maken in de metro van Pyongyang kan wel. Lange tijd was het alleen mogelijk om slechts één halte te doen en bestond het gerucht dat de rest van het systeem helemaal niet functioneel zou zijn. Inmiddels is het bij specialistische tours zelfs mogelijk om het hele netwerk te berijden. Het netwerk bestaat uit twee lijnen, beide lopen aan de westkant van de rivier. Bij een ongeluk tijdens de bouw van een metrotunnel onder de rivier in 1968 zijn vermoedelijk meer dan 100 doden gevallen :( De tunnel onder de rivier is mede daarom nooit in gebruik genomen. Volgens onze gidsen is de samenstelling van de grond rondom de rivier zo complex dat het onmogelijk is om er een metrotunnel te bouwen, maar ze zeggen dat de Grote Leider gezien de economische voorspoed in het land wel binnen afzienbare tijd een metrotunnel plant. Wij gaan vijf haltes doen op de Chollima-lijn, vanaf de beginhalte Puhung (Wederopstanding) tot Kaeson (Verbetering). De stations hebben vrijwel zonder uitzondering een propagandistische naam.

38. Buiten bij station Puhung.

Afbeelding
Puhung metro station, Pyongyang by Timon91, on Flickr

39. De metro is naar Moskovisch model gebouwd en ligt diep onder de grond. Volgens Kim is dit het diepste metrostation ter wereld. Of dit echt zo is laat ik in het midden, maar diep is het wel :') Er lijkt zelfs een soort van OV-chipkaart systeem te zijn, maar wij krijgen een los kaartje - wat ook het gros van de mensen in de metro nog lijken te gebruiken. Een ticket kost 5 won, bij ons zit dat inbegrepen in de tour. 5 won is omgerekend €0,04 volgens de officiële koers, €0,0005 op de zwarte markt :')

Afbeelding
Puhung metro station, Pyongyang by Timon91, on Flickr

40. Beneden hangt een glorieuze routeplanner. Als je op een station drukt kun je precies zien hoe je er het beste kunt komen - maar dat is natuurlijk niet zo spannend met slechts één kruisingsstation :')

Afbeelding
Route planner at Puhung metro station, Pyongyang by Timon91, on Flickr

41. Het perron van station Puhang. De metrostellen zijn oude West-Duitse stellen die tussen 1957 en 1965 gebouwd zijn. Tot 2001 werden ook nog Oost-Duitse stellen gebouwd, maar die schijnen nu rond te rijden als treinen rondom Pyongyang.

Afbeelding
Puhung metro station, Pyongyang by Timon91, on Flickr

42. De metro's lijken elke paar minuten te rijden. Het is oud maar alles lijkt te werken, dit is echt levende nostalgie! :D We gaan eerst één halte voor een fotostop, daarna gaan we weer verder. Heel druk is het (nog) niet.

Afbeelding
Metro in Pyongyang by Timon91, on Flickr

Na een fotostop op station Yonggwang - tevens de halte van het treinstation - rijden we verder. Dan is het opeens over-over-overvol, schijnbaar is er een demonstratie tegen de nieuwe VN-sancties op het Kim Il-sungplein waar veel mensen heen gaan. De gidsen voelen zich duidelijk niet op hun gemak nu het zo volgepropt staat. Bij halte Sungni gaan de meeste mensen er weer uit, het station zelf is ook mutjevol.

43. Wij gaan er bij halte Kaeson uit, net als bij de eerdere stations worden we verwelkomd door een standbeeld van de Grote Leider en diverse mozaïeken die de moeite van het bekijken waard zijn.

Afbeelding
Kaeson metro station, Pyongyang by Timon91, on Flickr

44. De één-na-laatste stop vandaag is de Triomfboog, een duidelijke kopie van de Arc de Triomphe maar dan - uiteraard - 10 meter hoger.

Afbeelding
Arch of Triumph, Pyongyang by Timon91, on Flickr

45. We worden verwelkomd door een local guide en gaan naar boven. Je hebt hier een mooi uitzicht op het Kim Il-sungstadion.

Afbeelding
Kim Il-sung stadium seen from the Arch of Triumph, Pyongyang by Timon91, on Flickr

46. De straten zijn nagenoeg leeg, links beneden kun je metrostation Kaeson nog zien liggen.

Afbeelding
View from the Arch of Triumph, Pyongyang by Timon91, on Flickr

47. Een bus vanaf boven gezien.

Afbeelding
View from the Arch of Triumph, Pyongyang by Timon91, on Flickr

48. Terug beneden. Dit soort propaganda zie je echt overal.

Afbeelding
Propaganda in Pyongyang by Timon91, on Flickr

49. De laatste stop vandaag is het circus. Het is zaterdag en het circus treedt op, voor 20 euro p.p. extra mogen we erheen. Het circus schijnt heel goed te zijn en we happen graag toe. Om 5 uur begint de voorstelling. Naast ons zijn er vooral veel jeugd-, militaire- en partijgroepen.

Afbeelding
In front of the Pyongyang circus by Timon91, on Flickr

50. Het circus heeft in 2015 een zilveren Monte Carlo-clown gewonnen en dat is te zien, want wat zijn ze goed! De show duurt anderhalf uur en het is echt prachtig om te zien! :D Naast ons zitten de Belgen, twee Russen en een groep Chinezen. Alles wordt goed vastgelegd door een Noord-Koreaanse cameraman, dus wellicht zijn we nu ook wel te zien in één of andere propagandafilm :') Foto's maken is helaas verboden, maar een stiekem fotootje lukt nog wel ;)

Afbeelding
Pyongyang circus by Timon91, on Flickr

Na de show is het tijd voor het eten, ditmaal in KITC restaurant 2. We eten "Pyonyang cold noodles", die niet heel verkeerd zijn maar wel vreemd voelen als avondeten. Het is in Noord-Korea shijnbaar traditie om dit te serveren op je bruiloft, en als je aan iemand vraagt wanneer die gaat trouwen dan vraag je "wanneer krijgen we je noedels?". O is al getrouwd, Kim heeft een vriendje, dus als ik Kim vraag wanneer we haar noedels krijgen proest O het uit van het lachen en Kim bloost als een Ierse die te lang in de zon heeft gelegen :mrgreen: Soms kan het wel gezellig zijn met de gidsen, zolang het maar niet over politiek gaat :mrgreen: De avond brengen we in het hotel door met propagandasouvernirs kopen, ansichten schrijven en een potje poolen, om 10 uur liggen we in bed.

Op zondag is het half 7 opstaan, ontbijten en om half 8 vertrek. Vandaag gaan we naar het zuiden, de grens bezoeken. Van deze interessante dagtrip staan 72 foto's op Flickr, een deel is in het verslag opgenomen.

51. We verlaten Pyongyang aan de zuidkant over de "Unification Highway" via het "Unification Monument". Noord-Korea doet er alles aan om weer één te worden met het zuiden, maar de Amerikanen werken niet mee - aldus Kim. Na een redelijk hobbelige rit door de stad valt het wel op dat het asfalt hier superstrak is.

Afbeelding
Unification gate, Pyongyang by Timon91, on Flickr

52. Al gauw laten we Pyongyang achter ons, voorsteden lijken er niet te zijn. Je gaat in één keer van stad naar platteland. De hoofdweg verkeert in een matige staat, maar gezien het weinige verkeer en het gebrek aan een middenberm maakt het weinig uit waar je rijdt. Hwang scheurt er flink op los.

Afbeelding
On the road from Pyongyang to Kaesong by Timon91, on Flickr

53. Het landschap verschilt weinig van het landschap wat we uit de trein gezien hebben. Hier passeren we een spoorlijn.

Afbeelding
Railroad between Pyongyang and Kaesong by Timon91, on Flickr

54. Waar zowaar een trein langs komt rijden. Met zo'n 30 km/h tuft dit gevaarte voorbij, Kim en O zeggen er niks van als ik deze foto maak dus schijnbaar mag dit gewoon. Sterker nog, Hwang remt even af om makkelijker een foto te kunnen nemen!

Afbeelding
Train between Pyongyang and Kaesong by Timon91, on Flickr

55. Bij een wegrestaurant onderweg stoppen we om even de benen te strekken. Souvenirs kunnen hier ook gekocht worden en elke toeristengroep stopt hier vanzelfsprekend ;) Naast ons is er ook nog een buslading Chinezen aanwezig.

Afbeelding
Roadside rest area between Pyongyang and Kaesong by Timon91, on Flickr

56. Vanuit het restaurant gezien, een andere bus met Chinese toeristen gaat weer op pad. Het restaurant is verder leeg.

Afbeelding
View from a roadside rest area between Pyongyang and Kaesong by Timon91, on Flickr

57. Op een balkonnetje ligt wat maïs te drogen, iets wat je veel ziet in Noord-Korea.

Afbeelding
Corn at a roadside rest area between Pyongyang and Kaesong by Timon91, on Flickr

58. Mooi uitzicht op een rivier nabij Kumchon/금천.

Afbeelding
View close to Kaesong by Timon91, on Flickr

59. Na 175 km komt Kaesong/개성 in zicht, één van de grotere steden van het land. Het heeft zo'n 200.000 inwoners, ligt vlakbij de grens met Zuid-Korea en is daarom strategisch van groot belang. Bovendien is het de enige significante plaats die tijdens de partitie van Korea over de 38e breedtegraad oorspronkelijk aan de zuidkant lag, maar na de oorlog is "bevrijd".

Afbeelding
View of Kaesong from the highway by Timon91, on Flickr

60. Wij razen nu nog langs Kaesong, eerst gaan we de grens bezoeken. Net na Kaesong passeren we station Sonha/손하, wat in 2003 gemoderniseerd is en waar zelfs een tijdje goederen- en passagierstreinen naar Zuid-Korea gereden hebben. Dit alles was het gevolg van de Kaesong Industriële Zone, die ten tijde van betere relaties voor een nauwe samenwerking tussen Noord- en Zuid-Korea zorgde - en waarvan uiteraard vooral het regime in het noorden heeft geprofiteerd. Op die Industriële Zone kom ik in het slotdeel nog op terug ;) Door de huidige politieke situatie rijden er al een tijdje geen treinen meer.

Afbeelding
Sonha train station, near Kaesong by Timon91, on Flickr

Een paar kilometer verderop begint de gedemilitariseerde zone (DMZ, Demilitarized Zone), die de grens tussen Noord- en Zuid-Korea vormt. Deze 4 km brede strook strekt zich rond de 38e breedtegraad over het Koreaanse schiereiland en is één van de zwaarst bewaakte grenzen ter wereld. De benaming "gedemilitariseerd" slaat eigenlijk nergens op. De grens kun je van beide kanten bezoeken, en dat was eigenlijk ook het doel van deze hele reis. Van de noordkant is het gek genoeg een heel stuk makkelijker dan vanaf de zuidkant, het zit eigenlijk standaard bij elke Noord-Koreareis ingebakken. Eerst worden we samen met één Duitser en een stuk of 50 Chinezen een souvenirshop in gedreven, daarna krijgen we een uitleg van een streng uitziende militair over het ontstaan van de grens en wat de huidige situatie is. Alles is vanzelfsprekend de schuld van de VS. Na de uitleg gaan we verder, terug het busje in. Ondertussen maken we kennis met de Duitser, hij heet Stefan en hij is in z'n eentje onderweg. We gaan hem nog veel tegenkomen deze reis ;)

61. De weg naar de echte grens is smal en ligt verdiept. Op meerdere plekken zijn zulke betonblokken gemonteerd die in geval van oorlog de weg kunnen blokkeren.

Afbeelding
Roadblock in the DMZ by Timon91, on Flickr

62. Een kleine kilometer verderop stoppen we weer, bij het huis waar in 1953 de wapenstilstand tussen beide partijen getekend is. Aan weerszijden houdt een militair de wacht over de meute toeristen.

Afbeelding
North Korea Peace Museum in the DMZ by Timon91, on Flickr

63. De twee tafels waar in 1953 de wapenstilstand aan is getekend. Aan één tafel zaten de Noord-Koreanen (achter), aan de andere de Amerikanen (voor) maar die hebben de VN-vlag gebruikt omdat ze te laf waren om hun verlies te erkennen en hun eigen vlag te gebruiken. Onthoud die twee tafels goed tot het laatste deel, dan kom ik hier nog op terug ;) Het lukt me niet om de tafels zonder andere mensen erop te fotograferen, dus deze ene Chinese toeriste is nu vereeuwigd in dit reisverslag ;)

Afbeelding
North Korea Peace Museum in the DMZ by Timon91, on Flickr

De demarcatielijn, de echte grens, ligt in het midden van de 4 km brede DMZ. Op deze plek, bij het voormalige dorpje Panmunjom/판문점, ligt de zogenaamde JSA (Joint Security Area). Dit is dé bekende plek van de foto's, waar twee gebouwen tegenover elkaar staan, met barakken in het midden die precies op de grens liggen. Vanaf de zuidkant moet je je aan strikte gedragsregels en een dresscode houden, bovendien moet je je van te voren registreren zodat ze je vooraf kunnen screenen. Aan de noordkant is het een stuk gemakkelijker. Wat je aantrekt maakt niet zoveel uit, zolang je maar geen rare dingen doet. Aan de zuidkant mag je bijvoorbeeld geen korte broek of T-shirt aan, je moet als man een nette (spijker)broek aan en een neutraal overhemd dragen. Ook mag je haar niet te opvallend zitten. Waarom het precies is weet ik niet, de officiële lezing is dat toeristen in een korte broek gefotografeerd worden door de Noord-Koreanen en daar als propaganda gebruikt worden als "zie je wel dat ze in het zuiden arm zijn".

64. Na een korte instructie over waar we wel en niet mogen komen zijn we dan bij de JSA, hier kijken we recht Zuid-Korea in! De demarcatielijn is de betonrand die precies midden door de barakken loopt. In minder gespannen tijden mag je zelfs de barakken in, maar nu helaas niet. Het idee dat we nu maar zo'n 50 km van Seoul/서울 af zitten is wel heel raar.

Afbeelding
South Korea seen from the North at the JSA, DMZ by Timon91, on Flickr

Wij ervaren de JSA en de DMZ eerlijk gezegd als een grote anticlimax. Het is heel rustig, ogenschijnlijk ontspannen en sereen. Die JSA is gewoon wat gebouwen bij elkaar met wat postende militairen ernaast. Je mag hier zelfs op de foto met een lachende Noord-Koreaanse militair :') Maar goed, als er iets gebeurt zal de sfeer snel kunnen omslaan, zoals de vluchtende Noord-Koreaanse militair van kort geleden maar weer heeft laten zien.

65. Na het bezoek aan de JSA gaan we de DMZ weer uit. Een korte rit later zijn we dan in Kaesong, waar we een of ander museum gaan bezoeken.

Afbeelding
Entering Kaesong by Timon91, on Flickr

66. Het Koryo museum is niet heel boeiend. Het meest interessante wat we hier nog zien is een traditionele Noord-Koreaanse bruiloft, maar dit is vermoedelijk allemaal gespeeld voor ons toeristen. De rest van de stad ligt er dieptragisch bij, het museum is verder verlaten en Kim's verhaal over dynastie dittesennogwattes vinden we niet heel interessant.

Afbeelding
Wedding at the Koryo museum, Kaesong by Timon91, on Flickr

67. Naast ons zijn er ook nog twee bussen met Chinese toeristen die niet veel verder komen dan de ingang. Er is ook nog een souvenirwinkel, waar we uiteraard nog uitgebreid in rondgeleid worden. Wil je nog een mooie poster van de Hwasong-14 raket kopen? Dan moet je hier zijn!

Afbeelding
Koryo museum souvenir shop, Kaesong by Timon91, on Flickr

68. Op weg naar het lunchrestaurant rijden we weer dwars door het centrum van Kaesong heen. Ik vraag Kim of we nog een stukje in het centrum mogen lopen. "Yes, the street at the restaurant is traditional Korean and really beautiful", krijg ik te horen. Dat bedoelde ik uiteraard niet, want het centrum van Kaesong ziet er precies zo uit als ik me bij een stad in Noord-Korea had voorgesteld: brede, rechte, compleet lege straten, verkeerspolitie die geen flikker te doen heeft maar toch een dansje uitvoert, graatmagere mensen die wat rondscharrelen en heel veel flats, flats en nog eens flats. Na enig aandringen "dat ik toch wel graag het standbeeld van de Grote Leiders wil zien" laten ze het schoorvoetend toe. Die standbeelden staan vooral op een handige plek om het echte Kaesong te zien ;) Vanaf het moment dat we uitstappen blijkt wel dat de gidsen zich totaal niet op hun gemak voelen.

Afbeelding
Empty street in Kaesong by Timon91, on Flickr

69. De andere kant op gekeken. Let op hoe leeg en schoon de straten zijn.

Afbeelding
Empty street in Kaesong by Timon91, on Flickr

70. Bij sommige appartementen zien we buiten zonnepanelen hangen, vermoedelijk om met de grootschalige en frequente stroomstoringen om te gaan. Nadat ik deze foto genomen heb vraagt Kim of we geen foto's meer willen maken en lopen we gauw verder naar het restaurant.

Afbeelding
Solar panels in Kaesong by Timon91, on Flickr

71. Toch nog maar een foto dan ;) Bij de ingang van het restaurant (achter mij) mag het wel - althans, Kim zegt niks zodra ik deze foto neem.

Afbeelding
Streetview in Kaesong by Timon91, on Flickr

72. Het restaurant is een "typisch idyllisch Koreaans straatje" wat ook een hotel blijkt te zijn. We krijgen hier een traditioneel Koreaanse lunch geserveerd. Het eten is best prima, maar het restaurant is verder behoorlijk sfeerloos aangezien alles leeg lijkt te zijn en onze gidsen elders eten. Wij worden nauwlettend in de gaten gehouden door een serveerster in hanbok. Zodra we klaar zijn met eten weten we niet echt wat we moeten, maar we vermoeden dat als we gewoon naar buiten lopen de gidsen ons gauw genoeg zullen begeleiden. En inderdaad, we hebben nog geen vijf stappen buiten de deur gedaan of ze voegen zich "stomtoevallig" alweer bij ons :mrgreen:

Afbeelding
Traditional lunch in Kaesong by Timon91, on Flickr

73. Het hotel/restaurant. De huisjes links en rechts zijn de kamers. Zodra we vertrekken zien we het Belgische echtpaar nog lopen, nu is het hun beurt om te gaan lunchen :') Andere mensen hebben we hier niet gezien.

Afbeelding
Idyllic hotel in Kaesong by Timon91, on Flickr

74. Vooraan het busje waar we Noord-Korea mee bekeken hebben. Het is een Pyeonghwa, volgens Kim en O een zeer succesvol Noord-Koreaans automerk. Dat het voor 70% in handen is van een Zuid-Koreaans bedrijf vermelden ze voor de volledigheid maar niet ;) Een heel comfortabel busje is het niet, maar grote problemen hebben we er niet mee gehad. Het busje erachter is van de Belgen ;)

Afbeelding
KITC tour van in Kaesong by Timon91, on Flickr

We verlaten Kaesong weer, iets buiten de stad gaan we een graf van een of andere ouwe koning uit de Koryo-dynastie bezoeken. Het ligt een eindje van de snelweg af, de rit erheen is landschappelijk heel mooi :)

75. Het uitzicht vanaf boven, de graven liggen op een heuvel. Beneden klautert O nog de heuvel op. De rolverdeling tussen de twee is inmiddels wel duidelijk: Kim voert het woord, O regelt alles.

Afbeelding
Koryo Dynasty grave near Kaesong by Timon91, on Flickr

76. Nadat we nog kort met een delegatie uit Mongolië gesproken hebben die hier ook verzeild is geraakt gaan we er weer vandoor. Hier het weggetje naar de graven toe.

Afbeelding
Rural North Korea by Timon91, on Flickr

77. Het duurt even voordat we weer terug op de snelweg zijn, de weg erheen stikt van de lopende/fietsende mensen. We komen geen ander gemotoriseerd verkeer tegen hier. Het blijft toch een apart fenomeen om zoveel mensen op de been te zien, het is niet duidelijk waar ze vandaan komen of naartoe gaan. Na een interessante rit van een minuut of 15 bereiken we de hoofdweg naar Pyongyang weer en scheurt Hwang er weer zo goed en zo kwaad als het gaat op los.

Afbeelding
On the road between Kaesong and Pyongyang by Timon91, on Flickr

De terugreis is vergelijkbaar met de heenweg. We stoppen nog even kort bij het wegrestaurant, waar we nog een Noord-Koreaans vlaggetje scoren als souvenir (die hangt hier nu in de woonkamer, gebroederlijk naast de Zuid-Koreaanse ;) ). Het weer is al een tijdje aan het betrekken, zodra we weer in de auto stappen breekt de hel los: hoosbuien, onweer en een heel harde wind. Zodra het ergste voorbij is blijft het wel regenen. Zo'n 15 km voor Pyongyang bereiken we een militair checkpoint. Je mag namelijk niet zomaar Pyongyang in, alleen als je hiervoor toestemming hebt ben je welkom. De lokale bevolking moet van de weg af en wordt uitvoerig gecontroleerd, wij mogen op de hoofdrijbaan blijven terwijl Kim even snel met de persoonsdocumenten langs de dienstdoende militair loopt en voor we het weten mogen we weer verder. Dit alles om de toerist hier zo kort mogelijk te laten verblijven ;) Foto's maken is hier uiteraard ten strengste verboden.

78. Terug in Pyongyang gaan we eten bij het Pyongyang Duck restaurant. Hier het uitzicht uit het prachtig gelegen restaurant.

Afbeelding
View from the Pyongyang Duck restaurant by Timon91, on Flickr

79. De BBQ die in de tafel zit ingebouwd is best leuk en de eend is zeer smaakvol. Hier maken we voor het eerst kennis met soju, naast kimchi één van de weinige overeenkomsten tussen Noord- en Zuid-Korea. Tijdens het eten valt een keer of drie de stroom uit, maar steeds letterlijk seconden later springt een andere set lampen alweer aan die vermoedelijk op een generator draait. De toerist mag er natuurlijk niks van merken ;) Uiteraard is het restaurant verder compleet leeg. Beneden zitten wel wat mensen te eten, dat is de zaal voor Koreanen ;)

Afbeelding
Soju in North Korea by Timon91, on Flickr

80. Terug in het hotel zet ik even de landkaart bij de receptie op de foto: Pyongyang als hoofdstad van Korea in het centrum van de wereld!

Afbeelding
Koryo Hotel lobby world map by Timon91, on Flickr

81. Op de kamer kijken we nog even naar de Koreaanse versie van KRO Kindertijd.

Afbeelding
Watching TV in North Korea by Timon91, on Flickr

In het hotel bevindt zich ook een zwembad. Voor $4 p.p. mogen we hier gebruik van maken. Het hele proces is een vaag verhaal, maar uiteindelijk mogen we naar binnen :') Het voelt heel bizar om in een weelderig hotel in het zwembad te liggen, wetende hoe de rest van het land er aan toe is en hoe weinig vrijheid er hier is. We zijn hier nu net twee dagen en het gebrek aan vrijheid beginnen we nu toch al wel een beetje te voelen. De toon van de gidsen is ten allen tijde vriendelijk, doch dringend. We hebben ze niet echt op de proef gesteld maar het is wel duidelijk dat het voor iedereen beter is om dat niet te doen. Even er tussenuit knijpen om je ergens Zum Tyfus te drinken wordt'm niet :') Wel drinken we na het zwemmen nog een biertje in de ronddraaiende bar boven, om 10 uur liggen we onder de wol.

De volgende ochtend is het om 7 uur opstaan, ontbijten en inpakken. Om 8 uur gaan we op stap, richting het oosten van het land.

82. Zodra we langs het station rijden zien we dit tafereel: een groep dansende dames om de arbeiders frisse arbeidslust toe te wensen.

Afbeelding
Mass dance near the Pyongyang railway station by Timon91, on Flickr

83. Pyongyang in de ochtend, rechts beneden (niet zichtbaar) ligt het Pyongyang Duck restaurant.

Afbeelding
Southern Pyongyang by Timon91, on Flickr

We verlaten de stad via dezelfde weg als gisteren, alleen buigen daarna af. Daarover meer in het volgende deel, als we wat meer van het platteland en de natuur van Noord-Korea gaan bekijken. Op een paar plaatjes na weinig OV deze delen, maar hopelijk maakt dat gezien de fascinerende bestemming niet uit ;) Bedankt voor het meelezen - ik heb weer aardig wat verteld geloof ik zo. Ik hoop dat jullie het leuk vonden, reacties zijn altijd welkom!
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Tweemaal Korea (3): Propaganda in het Kimperium [83]

Bericht door Lijn 45 »

Een erg boeiend verlsag weer! Dank voor het delen :pos:
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Tweemaal Korea (3): Propaganda in het Kimperium [83]

Bericht door isadora »

Een georganiseerde reis, maar dan ook echt georganiseerd, zoals ik het nog niet eerder heb gezien.
Buigen voor de illustere leiders van dit land, tja, ik had het ook gedaan. En ja, ik zou ook wel even met mezelf in gesprek gaan, maar het lijkt me wel de meest slimme keuze, als je toch graag die beelden wil bezoeken.

Pyongyang is een grote stad met heel veel hoogbouw. Zoals je schreef was er op bouwplaatsen onderweg te zien, dat het meest door handenarbeid wordt gerealiseerd. Dat in gedachte nemend, noem ik het een wonder, wat er in Noord-Korea allemaal uit de grond is gestampt sinds de verwoestende bombardementen door de Amerikanen begin jaren vijftig.
Er was van Noord-Korea eigenlijk niets meer over, dan een desolaat maanlandschap, waarin overlevenden (vaak zwaar gehavend en paars getekend door napalm-aanvallen) in plaggenhutten en restanten van kelders probeerden te overleven.

Toevallig zag ik afgelopen week het volgende artikel voorbij komen, waarin één en ander over die periode is beschreven:
https://www.counterpunch.org/2017/12/08 ... -in-korea/

Timon, een schitterend verhaal.
Af en toe, vraag niet waarom, moest ik denken aan Almere bij het bekijken van al die nieuwbouw en infrastructuur van Pyongyang, maar dan wel het glorieuze equivalent ervan uiteraard.

Ik heb enorm genoten van dit verslag. En de foto's zijn schitterend!!! :pos: :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Tweemaal Korea (3): Propaganda in het Kimperium [83]

Bericht door Mikos »

Het voldoet perfect aan het beeld dat ik al had van het land; allemaal gekkigheid. Wel opvallend dat er zomaar een militair op de foto gezet mocht worden bij het Peace Museum :wink: Voor wie daar interesse in heeft, kan ik van harte Reizen Waes aanraden van de Belgische reporter Tom Waes, die ook in Noord-Korea is geweest met zijn cameraploeg en de lokale gidsen iets meer onder druk heeft gezet. Het resultaat is zeer vermakelijk :mrgreen: Valt overigens hier zowaar terug te zien!

Ik ben benieuwd naar de rest!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tweemaal Korea (3): Propaganda in het Kimperium [83]

Bericht door Suus »

Ah, daar zijn alle in Duitsland overtollige Tatra T4D's gebleven :mrgreen:

Prachtig verslag, ik kijk uit naar de vervolgen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Tweemaal Korea (3): Propaganda in het Kimperium [83]

Bericht door waldo79 »

Zeer overweldigend :D
tsov
Berichten: 4083
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Tweemaal Korea (3): Propaganda in het Kimperium [83]

Bericht door tsov »

Complimenten :pos: Kijk uit naar de rest van het verhaal :Y
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Tweemaal Korea (3): Propaganda in het Kimperium [83]

Bericht door Etienne »

Een zeer boeiend verslag en al dat propagandistische gedoe kon je toch zeker wel verwachten?
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Tweemaal Korea (3): Propaganda in het Kimperium [83]

Bericht door Daniel »

Geweldig verslag weer :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Tweemaal Korea (3): Propaganda in het Kimperium [83]

Bericht door AppleMoose »

Prachtig verslag van een land dat ik zeker nog wil bezoeken :pos:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 612
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Tweemaal Korea (3): Propaganda in het Kimperium [83]

Bericht door Visgraatmodel »

Mooi verslag met mooie foto’s! Heb je het gevoel dat alles uit het dagelijkse leven daar wordt gespeeld voor toeristen?

Heb je nog oude verbouwde Tatra’s en de nieuwe metrostellen kunnen spotten?

Ik heb trouwens enkele foto’s gevonden van een Gisela verbouwd als trein en een verbouwde KT4.
Spoiler: show
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Tweemaal Korea (3): Propaganda in het Kimperium [83]

Bericht door Milco »

Weer een ontzettend mooi en indrukwekkend verslag! Het lijkt mij bizar om daar te zijn en altijd op je hoede te zijn...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Tweemaal Korea (3): Propaganda in het Kimperium [83]

Bericht door Meltrain »

Een heel mooi verslag waarin een, weliswaar vertekend, beeld wordt geschetst van zo'n veelbesproken, maar onbekend land. :pos:
Ik kijk wederom uit naar de volgende delen. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
erka
Berichten: 111
Lid geworden op: ma 11 apr 2016, 21:13
Locatie: Groningen

Re: Tweemaal Korea (3): Propaganda in het Kimperium [83]

Bericht door erka »

Geweldig verslag weer! Aantal dingen had ik wel verwacht maar dat die straten zo enorm leeg zijn.. waar is iedereen? :shock:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Tweemaal Korea (3): Propaganda in het Kimperium [83]

Bericht door Vinny »

Subliem fotoverslag :)

Ik vind overigens dat Noord-Korea er toch een stuk minder armoedig uit ziet dan delen van India of een aantal Afrikaanse landen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Tweemaal Korea (3): Propaganda in het Kimperium [83]

Bericht door ZO6176 »

Wow, indrukwekkend. Zo vaak hoor je niet over het hoe-en-wat daar. Mooi gedetailleerd verslag. Zie graag deel 4.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Tweemaal Korea (3): Propaganda in het Kimperium [83]

Bericht door Timon91 »

Super bedankt voor de toffe reacties allemaal! *O*
isadora schreef:Pyongyang is een grote stad met heel veel hoogbouw. Zoals je schreef was er op bouwplaatsen onderweg te zien, dat het meest door handenarbeid wordt gerealiseerd. Dat in gedachte nemend, noem ik het een wonder, wat er in Noord-Korea allemaal uit de grond is gestampt sinds de verwoestende bombardementen door de Amerikanen begin jaren vijftig.
Er was van Noord-Korea eigenlijk niets meer over, dan een desolaat maanlandschap, waarin overlevenden (vaak zwaar gehavend en paars getekend door napalm-aanvallen) in plaggenhutten en restanten van kelders probeerden te overleven.

Toevallig zag ik afgelopen week het volgende artikel voorbij komen, waarin één en ander over die periode is beschreven:
https://www.counterpunch.org/2017/12/08 ... -in-korea/
Dat wordt inderdaad nog wel eens vergeten ja. De VS hebben onnoemelijk veel bommen op Noord-Korea gegooid, schijnbaar zelfs meer dan ze in de hele Tweede Wereldoorlog gegooid hebben. De hele hetze tegen de VS vindt hier z'n grondslag.
isadora schreef:Timon, een schitterend verhaal.
Af en toe, vraag niet waarom, moest ik denken aan Almere bij het bekijken van al die nieuwbouw en infrastructuur van Pyongyang, maar dan wel het glorieuze equivalent ervan uiteraard.
Ik reed laatst met de trein langs Wesel, de flats die daar in de buurt van het spoor staan leken ook verdacht veel op die in Pyongyang :')

En uiteraard is Pyongyong te allen tijde de glorieuze variant ;) :mrgreen:
Mikos schreef:Het voldoet perfect aan het beeld dat ik al had van het land; allemaal gekkigheid. Wel opvallend dat er zomaar een militair op de foto gezet mocht worden bij het Peace Museum :wink: Voor wie daar interesse in heeft, kan ik van harte Reizen Waes aanraden van de Belgische reporter Tom Waes, die ook in Noord-Korea is geweest met zijn cameraploeg en de lokale gidsen iets meer onder druk heeft gezet. Het resultaat is zeer vermakelijk :mrgreen: Valt overigens hier zowaar terug te zien!
- Bij de grens willen ze juist dat je overal foto's van neemt, om te laten zien hoe goed ze de boel in het noorden onder controle hebben en om te laten zien dat het zuiden hier de agressor is, niet het noorden;
- Die docu van Tom Waes is inderdaad prachtig! Met een cameraploeg erbij denk ik wel dat je iets meer risico kunt nemen dan als gewone toerist die daar op vakantie gaat.
Etienne schreef:Een zeer boeiend verslag en al dat propagandistische gedoe kon je toch zeker wel verwachten?
Ik heb volgens mij ook niet genoemd dat ik er verbaasd over was. Het valt alleen wel flink op, en daarom komt het in het verslag uitgebreid terug ;)
Visgraatmodel schreef:Mooi verslag met mooie foto’s! Heb je het gevoel dat alles uit het dagelijkse leven daar wordt gespeeld voor toeristen?

Heb je nog oude verbouwde Tatra’s en de nieuwe metrostellen kunnen spotten?
- Sommige dingen zijn zeker gespeeld, maar daar kom ik in het volgende deel nog op terug ;)
- Tatra's zijn trams toch? Ik heb wel een hoop trams gezien die me bekend voor leken te komen, maar ik heb geen idee hoe die heten :P De nieuwe metrostellen heb ik niet gezien.
Milco schreef:Weer een ontzettend mooi en indrukwekkend verslag! Het lijkt mij bizar om daar te zijn en altijd op je hoede te zijn...
Na terugkomst in China was het wel een opluchting om weer te kunnen doen waar je zin in hebt (alleen offline dan :mrgreen: ) en niet constant het gevoel te hebben in de smiezen te worden gehouden door je twee gidsen!
erka schreef:Geweldig verslag weer! Aantal dingen had ik wel verwacht maar dat die straten zo enorm leeg zijn.. waar is iedereen? :shock:
Er waren in het hele land veel meer voetgangers en fietsers dan ik had verwacht. Overal lijken wel mensen onderweg te zijn, maar wat ze doen en waar ze heen gaan is volstrekt onduidelijk. In Pyongyang fotografeer je toch wat meer om de mensen heen, maar dan nog zijn het er minder dan je in een stad met 3 miljoen mensen zou verwachten. Ik gok dat ze aan het werk zijn ;)
Vinny schreef:Subliem fotoverslag :)

Ik vind overigens dat Noord-Korea er toch een stuk minder armoedig uit ziet dan delen van India of een aantal Afrikaanse landen.
Deels waar, maar schijn bedriegt. Aan de mensen zelf kun je zien dat ze een hard leven hebben en ondervoed zijn, vooral op het platteland. Bovendien moet je de hele reis niet vergeten dat dit het deel is wat je mag zien. Ook tijdens het bekijken van de reisverslagen is dit belangrijk om in het achterhoofd te houden. Je moet niet de illusie hebben dat je het échte Noord-Korea te zien gaat krijgen tijdens zo'n reis.
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Tweemaal Korea (3): Propaganda in het Kimperium [83]

Bericht door Vinny »

Thimon91 schreef:Deels waar, maar schijn bedriegt. Aan de mensen zelf kun je zien dat ze een hard leven hebben en ondervoed zijn, vooral op het platteland. Bovendien moet je de hele reis niet vergeten dat dit het deel is wat je mag zien. Ook tijdens het bekijken van de reisverslagen is dit belangrijk om in het achterhoofd te houden. Je moet niet de illusie hebben dat je het échte Noord-Korea te zien gaat krijgen tijdens zo'n reis.
Jouw foto's en je verslag doet mij heel erg denken aan beschrijvingen en foto's van Oost-Duitsland voor de val van de muur. Ik kan dat alleen niet op eigen ervaring meedelen. Ik ben pas in 2004 voor het eerst aan de oostelijke zijde van het voormalige ijzeren gordijn geweest en toen was het allemaal een stuk moderner.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Tweemaal Korea (3): Propaganda in het Kimperium [83]

Bericht door isadora »

In de DDR was toch behoorlijk meer authentieke architectuur te vinden, dan in Noord-Korea, waar na de eerder beschreven bombardementen amper meer de ene op de andere steen stond.
Ik was er in 1991 (vlak na "die Wende"), het was er wel een gore smerige boel. Alles zwart, grijs en grauw, de stank van bruinkool en vreselijke (spoor)wegen.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
erka
Berichten: 111
Lid geworden op: ma 11 apr 2016, 21:13
Locatie: Groningen

Re: Tweemaal Korea (3): Propaganda in het Kimperium [83]

Bericht door erka »

In de DDR hadden mensen veel meer vrijheid dan in Noord-Korea en de economie was (alhoewel dramatisch verouderd) nog wel een stuk beter dan in de andere Oostbloklanden en de Sovjetunie. Er zijn parallellen tussen de DDR en Noord-Korea maar volgens mij is het uiteindelijk niet te vergelijken. Ik ben overigens zelf ook eind jaren 80 in de DDR geweest. Er was eten genoeg, mensen waren niet mager, straatbeeld was totaal anders dan op deze foto's van Noord-Korea en je kon bijvoorbeeld in de DDR ook als toerist met visum vrijwel zelfstandig rondreizen als westerling (alhoewel je vast wel gevolgd werd :D )

Schiet me nog een actie te binnen dat er voedsel vanuit Nederland naar Moskou werd gebracht destijds, voor die 'arme Russen' die niks te eten hadden. Kwamen ze daar aan, was er eten zat :D
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Tweemaal Korea (3): Propaganda in het Kimperium [83]

Bericht door Timon91 »

Ik denk dat erka's reactie het geheel het beste samenvat:
erka schreef:In de DDR hadden mensen veel meer vrijheid dan in Noord-Korea en de economie was (alhoewel dramatisch verouderd) nog wel een stuk beter dan in de andere Oostbloklanden en de Sovjetunie. Er zijn parallellen tussen de DDR en Noord-Korea maar volgens mij is het uiteindelijk niet te vergelijken. Ik ben overigens zelf ook eind jaren 80 in de DDR geweest. Er was eten genoeg, mensen waren niet mager, straatbeeld was totaal anders dan op deze foto's van Noord-Korea en je kon bijvoorbeeld in de DDR ook als toerist met visum vrijwel zelfstandig rondreizen als westerling (alhoewel je vast wel gevolgd werd :D )
Het verschil tussen West- en Oost-Duitsland is bij lange na niet zo groot geweest als het verschil tussen Zuid- en Noord-Korea nu. Daarnaast is de Innerdeutsche Grenze altijd relatief open geweest voor verkeer. Ik kom hier in het laatste deel (Zuid-Korea) nog wel op terug ;)
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Tweemaal Korea (3): Propaganda in het Kimperium [83]

Bericht door Z2N »

Dat was niet wat ik bedoelde, maar nu ik er zo over nadenk: ik geloof van wel... :')
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Tweemaal Korea (3): Propaganda in het Kimperium [83]

Bericht door isadora »

Wat bedoelde je dan wel? En waarover?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Tweemaal Korea (3): Propaganda in het Kimperium [83]

Bericht door Durashift »

Mooi verslag weer om te lezen. :pos:
Inderdaad, heel leeg maar ook schoon, die straten daar. (als er geen volk loopt, valt er ook weinig vuil te maken natuurlijk).

Lijkt mij verdomd lastig om, als verkeersagent, zo'n leeg plein een hele dag te moeten zien.
Ik vermoed dat vele mensen daar een meester zijn in het accepteren van hun lot.. hoe triest eigenlijk.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Tweemaal Korea (3): Propaganda in het Kimperium [83]

Bericht door Timon91 »

Thanks! :)
Durashift schreef: Ik vermoed dat vele mensen daar een meester zijn in het accepteren van hun lot.. hoe triest eigenlijk.
Of vooral in het voor zichzelf houden van hun echte mening en doen alsof ze het best prima vinden.

Voor de geïnteresseerden en de Elsevier-lezers onder ons: in het nummer van 13 januari staat een interessant artikel over Noord-Korea, met op pagina 15 een foto van Eerste luitenant Thang waar de journalisten een rondleiding van krijgen in het oorlogsmuseum. Ik schreef hierover bij foto 23:
Onze local guide is in dit geval een dame in militair uniform, die vanaf de eerste seconde een subtiele tirade begint tegen "the imperialists". Amerika is de as van het kwaad en ze zullen ongetwijfeld de oorzaak zijn van de uiteindelijke vernietiging van de aarde.
De "local guide" die ik hier beschrijf was precies die Eerste luitenant Thang :') De foto staat overigens ook hier :') Over toeval gesproken :')

Wat er in het online artikel over de bezoekersaantallen staat klopt overigens niet: zo'n 100.000 toeristen per jaar bezoeken Noord-Korea, waarvan zo'n 5.000 niet-Chinezen. Niet 5.000 toeristen waarvan 90% Chinees is, zoals het artikel suggereert.
Mijn Flickr account.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten