Etienne on Tour #24: Jaaroverzicht 2017 [32f]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Etienne on Tour #24: Jaaroverzicht 2017 [32f]

Bericht door Etienne »

Nu het jaar weer op zijn einde begint te lopen en de kerstdagen weer voorbij zijn, is het een goed moment om terug te blikken op het afgelopen jaar. Een jaar waarin op busgebied weer veel veranderingen hebben plaatsgevonden en vele nieuwe bussen ingestroomd zijn.

In januari was ik onder andere in Uithoorn om nog wat bussen in het Amstelland op foto te zetten, daarbij onder andere deze 3833 die net vanaf Uithoorn Busstation is vertrokken richting de Meerwijk.
Afbeelding

Daarnaast stond het eerste deel van het jaar in teken van de vele tijdelijke bussen die bij Syntus in de provincie Utrecht (gingen) rijden. Enkele overbodig geworden MAN Lion's City CNG in Haaglanden zouden ook vanuit Amersfoort gaan rijden, maar werden last-minute over geplaatst naar Apeldoorn. Op 13 januari fotografeerde ik in laatstgenoemde plaats de 9104 die op lijn 1 rijdt. De serie 9101 - 9107 kwam later alsnog naar Utrecht toe en gingen na instroom van het nieuwe materieel weer terug naar Haaglanden.
Afbeelding

Eind januari vindt in Alblasserdam traditioneel het Autobusjaarjournaal plaats. Daar voorafgaand reed ik even langs het stallingsterrein en op de vrachtwagenplaats tegenover de stalling stond deze CSA die als donorbus dient voor enkele musseumbussen van Jacques van IJsseldijk.
Afbeelding

In februari was ik weer druk bezig met stage en via OVzoeker hield ik zoal in de gaten wat op de spitsbussen van/naar De Uithof reed. Na een stagedag had ik de camera mee en kon zodoende de 4142 vastleggen bij de halte Rijnsweerd-Noord.
Afbeelding

In het laatste weekend van februari werd aan de sporen gewerkt tussen Zuidplein en Maashaven in Rotterdam. Voor de pendeldienst tussen beide stations waren praktisch alle gelede bussen van de concessie Voorne-Putten afgevaardigd. Vlak bij de oversteek van de Pleinweg fotografeerde ik deze 9113 die weer richting de Maashaven rijdt.
Afbeelding

Op een vrijdagmiddag ging ik na stage nog even langs het Hoornbeeck/Lodensteincollege bij Amersfoort en op één van de ritten op een onbekende lijn reed deze 1134. De bezetting van deze rit is echter magertjes.
Afbeelding

Op een zaterdag in maart ging ik helemaal naar het zuiden van Limburg, om alvast een flink deel van het nieuwe wagenpark van Arriva op foto te kunnen zetten. In Maastricht kwam daarnaast deze Van Hool newA360H van de firma Heidebloem langs op lijn 45.
Afbeelding

De bussen van Tourquase gingen vanaf het voorjaar ook steeds vaker meedraaien op de normale streeklijnen en bij station Driebergen-Zeist fotografeerde ik deze 1171 op lijn 56.
Afbeelding

Begin april werd in de Antwerpse Kempen een rondrit verreden met de Van Hool Linea van exploitant B&C uit Turnhout en de Irisbus Agora Line van exploitant Marcel Cars uit Dessel. In het plaatsje Weelde staan beide bussen naast elkaar bij de halte Gemeentehuis.
Afbeelding

In diezelfde maand was ook het treinverkeer tussen Weesp en Almere gestremd door werkzaamheden en zoals bijna gebruikelijk rijdt TCR daar wel op mee. In Weesp fotografeerde ik deze 88 die juist aankomt vanuit Almere bij de tijdelijke bushalte aan de achterkant van het Station.
Afbeelding

Na andermaal een stagedag had ik de camera weer eens meegenomen en bij de halte Rijnsweerd-Noord kon ik de 3201 vastleggen op lijn 287, één van de Citaro LE's die vanuit de concessie Groningen-Drenthe overgekomen waren. Links op de achtergrond is mijn stage-adres te zien.
Afbeelding

En natuurlijk wordt voor de Keukenhof in het voorjaar weer divers materieel naar Lisse gehaald. Dit jaar kwamen onder andere de 0044 en 0045 uit Friesland naar Leiden toe en op bevrijdingsdag kon ik laatstgenoemde fotograferen op de buffer bij de uitstaphalte.
Afbeelding

Eveneens in mei vindt in Almere de Libelle Zomerweek plaats. Qua bussen was het dit jaar minder bevolkt dan voorgaande jaren naar mijn mening. Op een zaterdag kon ik bij Almere Poort deze 9148 op de foto zetten, die onderweg is om nieuwe mensen naar het strand te brengen.
Afbeelding

Op de eerste dag van juni ging ik richting Noord- en Zuidwest-Friesland, om aldaar het een en ander nog op foto te zetten. In Workum passeerde onder andere deze 8597 mij op weg richting Bolsward.
Afbeelding

In diezelfde maand vond in Zwolle de viering van 50 Jaar Standaard Streekbus plaats in de stalling van Syntus in Zwolle. Hierbij werden vele standaardstreekbussen uit het hele land tentoongesteld en werden rondritten verreden. De SVA Brabant kwam met de 881 naar Zwolle toe en deze fotografeerde ik bij aankomst.
Afbeelding

In juni vindt traditioneel ook de eerste excursie plaats van de stichting Museumbus 1698. Deze ging onder andere naar de Beekse Bergen en Eindhoven toe. In de Beekse Bergen werden praktisch alle wagens tentoongesteld voor de fotografen en in Eindhoven werd een korte rit met de 9507 aangeboden.
Afbeelding

Afbeelding

Ook was ik in die maand in West-Brabant om aldaar nog enkele missende wagens op foto te kunnen zetten. In het Centrum van Breda fotografeerde ik onder andere deze 7301 die richting Utrecht onderweg is.
Afbeelding

Eind juni zitten meerdere evenementen vlak achter elkaar aan; te beginnen met Rock Werchter in (hoe kan het ook anders) Werchter, vanuit Leuven wordt hierdoor een forse pendeldienst op poten gezet waar vele bussen meerijden. Zelf reisde ik af naar Wijgmaal, wat ongeveer halverwege de route ligt. Eén van de bussen die meereed was deze gelede VDL Citea van exploitant Coach Partners.
Afbeelding

In Nederland vindt dan Concert at Sea plaats op de Brouwersdam. Vanuit de diverse plaatsen en campings in de omgeving rijdt TCR een pendeldienst naar de Brouwersdam. Bij het transferium in Renesse fotografeerde ik deze 554, die op weg is om nieuwe concertgangers op te halen.
Afbeelding

In de laatste week van juli was ik op vakantie in het zuiden van Duitsland en onderweg in een regenachtig Garmisch-Partenkirchen kon ik deze bus op foto vastleggen.
Afbeelding

Omdat augustus een best koele maand was, was ik vooral aan het wandelen op het Pieterpad. Aan het einde van de maand ging ik nog wel even naar Utrecht voor de nieuwe servicebuslijnen. Op één van de ritten van lijn 16 trof ik bij Leidsche Rijn de 4363 aan.
Afbeelding

In september vindt de tweede excursie plaats van de stichting Museumbus 1698 en deze voerde ditmaal naar Midden-Nederland en daarbij werd o.a. E&R Rijopleidingen in Nieuwegein aangedaan. Op het voorterrein had men diverse bussen netjes in de zon geparkeerd, waaronder deze ex Veolia Transport 5281.
Afbeelding

Ook de stalling van U-OV in Utrecht werd bezocht en ook hier werden diverse bussen op het voorterrein voor de fotografen neergezet, zoals deze 4213.
Afbeelding

Tevens ging ik naar Zuidoost-Brabant om daar wat missende wagens op de foto te zetten, waaronder de twee Setra's van Van Dijk. Eén van de wagens reed op de stadsdienst in Veghel, die in december opgeheven werd, en de andere reed op lijn 155 van/naar Gemert. Bij terugkomst in Veghel kon ik deze op de foto zetten.
Afbeelding

Ook vond in september een rondrit plaats in mijn thuisregio Haaglanden met de 4408 van de stichting Youngtimerbussen, waarmee diverse oude buslijnen afgereden werden. Op het Marconiplein in Rotterdam werd o.a. de oude lijn 80 naar Spijkenisse gefilmd.
Afbeelding

In oktober werd Haarlem-IJmond met een bezoek vereerd, om aldaar een deel van de nieuwe wagens op foto te kunnen zetten. In deze concessie rijden echter nog diverse oudere bussen mee, zoals deze 3645 die bij station Heemstede-Aerdenhout gefotografeerd werd.
Afbeelding

Ook werd Almere nog een keer aangedaan om zoveel mogelijk van het oude materieel op foto te krijgen. Bij station Almere Oostvaarders legde ik deze 9133 vast op lijn 5.
Afbeelding

Ook ging ik in diezelfde maand naar de provincies Drenthe en Groningen toe om daar weer eens de nieuwe wagens op foto te kunnen zetten. In Stadskanaal kwam onder andere deze 3350 langs.
Afbeelding

Circa een week later vond in Kortrijk weer het tweejaarlijkse Busworld plaats. In tegenstelling tot voorgaande jaren werd de rondrit ditmaal verzorgd door Stichting Youngtimerbussen met de 4408, omdat de 3821 van Stichting Standaard Streekbus met een kapotte motor aan de kant staat. Vele nieuwe bussen werden gepresenteerd, werd mee rond gereden etc. Op het buitenterrein fotografeerde ik deze VDL Citea Zero Emission.
Afbeelding

In november worden de dagen weer korter en komt het fotograferen ook weer op een lager pitje te staan. Met het oog op de nieuwe concessie in 2018 ging ik deze maand voor de kleine busjes naar Noord-Holland Noord en kwam daarbij onder andere in Bergen uit. Op de achtergrond staat het buurtbusje waarmee ik vanuit Egmond ben gekomen en de 3293 brengt mij weer verder naar Alkmaar.
Afbeelding

Tenslotte wordt het weer december en in het weekend van de nieuwe dienstregeling valt in het hele land een flink pak sneeuw en last-but-not-least rijdt de NS volgens een aangepaste dienstregeling. Op de terugweg vanuit Almere kom ik in Leiden in een sneeuwstorm terecht; een van de weinige bussen die dan op weg is, is een voor mij onbekende Citea.
Afbeelding

Ik hoop dat dit jaaroverzicht weer een goed beeld heeft gegeven en voor iedereen de beste wensen voor 2018. (en kijk uit met vuurwerk :twisted: )
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Etienne on Tour #24: Jaaroverzicht 2017 [32f]

Bericht door Lijn 45 »

Leuk jaarverslag :pos:
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Etienne on Tour #24: Jaaroverzicht 2017 [32f]

Bericht door isadora »

Prachtige terugblik Etienne, moet echt smullen zijn voor de ware busliefhebbers. :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Etienne on Tour #24: Jaaroverzicht 2017 [32f]

Bericht door ArrivaBas »

Ziet er uiterst goed uit. Aangezien ik het momenteel te druk heb om een diashow op YouTube te zetten, zal ik mijn jaaroverzicht met de 50 beste OV-foto's wellicht ook op deze manier delen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Etienne on Tour #24: Jaaroverzicht 2017 [32f]

Bericht door Daniel »

Leuk jaaroverzichtje! Binnenkort ook maar eens wat samenstellen...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Etienne on Tour #24: Jaaroverzicht 2017 [32f]

Bericht door Meltrain »

Leuk jaaroverzichtje. :)
Maar wat bedoel je met "missende wagens op de foto zetten"?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Etienne on Tour #24: Jaaroverzicht 2017 [32f]

Bericht door ZO6176 »

Leuk verslag om te lezen met mooie plaatjes.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Etienne on Tour #24: Jaaroverzicht 2017 [32f]

Bericht door julsteren »

Hele nette platen! Ergens dit jaar ook nog even overzichtje hier plaatsen.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Etienne on Tour #24: Jaaroverzicht 2017 [32f]

Bericht door Etienne »

Meltrain schreef:Leuk jaaroverzichtje. :)
Maar wat bedoel je met "missende wagens op de foto zetten"?
Een bus die in de fotoverzameling nog mist. (N.B. Ik probeer namelijk om elke bus in Nederland op foto te krijgen; niet dat dat gaat lukken overigens :oops: )
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Etienne on Tour #24: Jaaroverzicht 2017 [32f]

Bericht door Meltrain »

O, oké.
Ik zou het al knap vinden als het lukt om elk bustype in elke uitvoering op de foto te krijgen. :mrgreen:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
jensvdkroft
Berichten: 384
Lid geworden op: di 21 feb 2017, 21:32
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Etienne on Tour #24: Jaaroverzicht 2017 [32f]

Bericht door jensvdkroft »

Leuk verslagje en mooie foto's!
Buschauffeur bij Connexxion/OV Regio IJsselmond.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten