Ardan on Tour #36: in Centraal-Europa, deel 1/2 [30f]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Ardan
OVNL-beheerder
Berichten: 10332
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Ardan on Tour #36: in Centraal-Europa, deel 1/2 [30f]

Berichtdoor Ardan » Zo 31 Dec 2017, 15:44

Hoi, ondergetekende had een bak geld (en toen nog tijd) over en besloot in november een tripje naar een deel van Europa te maken waar hij nog niet was geweest.

Op donderdag 16 november ging ik heeeeeel vroeg naar Schiphol waar om 9:25 mijn vliegmachien zou vertrekken. Niet naar Frankfurt maar naar Praag *O*
Afbeelding

Het was superbewolkt, dus Praag had net zo goed Stockholm of Rome kunnen zijn of zo. In Praag had ik welgeteld 50 minuten om over te stappen op deze ehm. KIST :D voor de verdere reis naar mijn bestemming: Bratislava *O*
Afbeelding

Bratislava is de hoofdstad van Slowakije en heeft krap een half miljoen inwoners. Het aantal aankomende vluchten per dag is echt op twee handen te tellen. Alles glimt en blinkt, maar dat is natuurlijk ook niet zo gek als je wel drie keer per dag schrobt en boent maar er geen hond komt om het vies te maken.
Afbeelding

Tussen de luchthaven (Letisko) en het Centraal Station (Hlavna Stanica, Hl. St.) rijdt buslijn 61 elke 20 á 30 minuten. Eerst maar eens kaartjes zien te kopen, in een klein zuiltje waar je muntjes in kunt gooien en dan frummelt er een kaartje uit. Ik kocht meteen een weekkaart voor de hele stad voor het astronomische bedrag van 11,70.

Ik ging eerst maar eens naar het station, want daar zou vast wel een hapje eten te scoren zijn. Je waant je in de stationshal meteen in de socialistische jaren '80. Een typische bouwstijl, als een facade voor het oorspronkelijke stationsgebouw gezet en elke bezemkast is wel volgepropt met een kioskje waar je broodjes kunt kopen. De enige warme hap is een hotdog of döner voor spotprijzen, of je moet gaan eten in één van de wel drie restaurants.
Een balustrade loopt langs de stationshal, van waar af je aapjes kunt kijken. In de spits verzamelen zich honderden mensen in de hal die naar het bord staan te gapen.
Afbeelding

Het station heeft vijf perrons en is niet bijster druk. Tussen 20 en 21 uur vertrekt er geen enkele trein! De meest hoogfrequente trein is die naar Wenen, die op dagtijden elk uur rijdt. Wel klinkt er bijna constant een omroep van de 'Železnična Spoločnosť Slovensko' die drie minuten voor, en bij aankomst en vertrek van een trein omroept.
Afbeelding

Op een verlaagd niveau naast het station ligt een keerlus voor de tram. Bratislava heeft geen metro, al waren er in de jaren 1980 wel vergevorderde plannen en zijn er wat bouwvoorbereidingen.
De modernste trams zijn van Skoda en daar is een dubbelkops en enkelkops uitvoering van, want het eindpunt Jungmannova van lijn 1 en 3 heeft geen keerlus. In het midden zien we een Tatra, naast het klassieke Tatra'tje dat we allemaal wel kennen zijn er nog twee andere uitvoeringen in Bratislava.
Afbeelding

Mijn hostel lag in een buitenwijk van de stad, nabij de halte Chlumeckého in de wijk Ružinov. Een prima kamertje, prima sanitair, zelfs een keukentje en wifi. Meer heb ik niet nodig.
Het wordt er wel ruim een half uur vroeger donker dan in Nederland, al tegen 16 uur in november. Dat werd in het donker de stad verkennen. Hier zien we het oude stadhuis op het hoofdplein (Hlavná Namestie), waar de kerstmarkt al wordt opgebouwd.
Afbeelding

Dag 2! Ik heb vandaag vooral de stad en omgeving verkend. Onder andere naar Hrad Devín gegaan, een kasteelruïne op een klif aan de Donau op de grens met Oostenrijk.

Slechte foto van een tremmetje in winkelstraat Obchodná.
Afbeelding

Aankondigingen, reclame en werkzaamheden, ambachtelijk bevestigd.
Afbeelding

Tatra'tje in Rača.
Afbeelding

Ik belandde ook nog op station Bratislava-Vinohrady (letterlijk: wijngaarden, er wordt wijn verbouwd in deze buurt!). Ook al zo'n heerlijk lelijk station.
Afbeelding

Dag 3! Ik zag iets raars: blauwe lucht. Mijn socialistische wijk zag er iets minder troosteloos uit. De kilometers lange kaarsrechte hoofdstraat Ružinovská heeft een betonnen trambaan in het midden, waarover je de trams al van verre aan hoort komen denderen. Er rijden de lijnen 8 en 9, en spitslijn 17. Elke tramlijn rijdt elke 8 minuten, 's avonds en in het weekend elke 15. Dat is dus lekker vaak, je hoeft nooit lang te wachten.
Afbeelding

Vandaag ging ik naar Wenen! Dat ligt maar 60 kilometer verderop, een uurtje met de trein. Daar móést ik natuurlijk heen. Een retourtje kost 14 euro en je kunt er op twee manieren komen. Elk uur rijdt er een trein heen vanaf Bratislava Hl. St. en ook nog elk uur vanaf kopstation Bratislava-Petržalka.
Afbeelding

Na een kalm ritje van een uur zette ik voor het eerst voet op Oostenrijkse bodem, op een station waarvan het contrast met mijn vertrekpunt niet groter kon zijn. Het gloednieuwe Wien Hbf is grooooot :shock:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik sjeesde met de metro naar het centrum. Station Stephansplatz ligt precies in het midden, recht onder de Dom.
De huisstijl van de Weense metro lijkt afgeleid van New York. Lettertype Helvetica en elke lijn heeft een duidelijke eigen kenkleur dat zelfs tot op de tourniquets terugkomt.
Afbeelding

Eenmaal boven gekomen uit het diepe station vergaapte ik me aan de pracht en praal die overal te vinden is. Wenen is schitterend.
Stephansdom.
Afbeelding

Herrengasse.
Afbeelding

Een toegang naar de binnenstedelijke keizerlijke paleizen. En een koetsje! Mocht ik ooit nog aan de man geraken dan wil ik met hem in een koetsje door Wenen <3
Afbeelding

Keizer Franz-Josef was blijkbaar stapelgek op zijn moeder Maria-Theresa. Overal zie je beelden, pleinen en eregebouwen voor haar.
Afbeelding

Gek geworden van alle schoonheid ging ik per metro naar Schloss Schönbrunn, het beroemde slot van keizerin Sissi.
De Weense metro is niet eens zo gek oud (1976), maar delen van de huidige lijnen U4, U6 en S45 bestonden al wel sinds begin 20e eeuw als vrije tram. De U4 is omgebouwd naar echte metro, de S45 is een S-Bahnlijn geworden en over de U6 rijden nog steeds tramvoertuigen, hoewel de lijn wel als een echte metrolijn gezien mag worden.
Station Schönbrunn aan de U4.
Afbeelding

De tuin van Schloss Schönbrunn is vrij te bezichtigen en gigantisch. Op een heuvel heb je een mooi uitzicht.
Afbeelding

De vorige foto maakte ik bij het gebouw dat je nu op de top ziet, weer een eerbetoon aan Maria-Theresa.
Afbeelding

Klassieke Weense trammetjes rijden nog maar weinig. Dit is zo'n beetje de enige tramfoto die ik heb kunnen maken, bij metrostation Hietzing, waar ik een échte Wiener Wurstsemmel heb gescoord. Wie de tv-serie Commissaris Rex nog kent van vroeger weet waar ik het over heb! ;)
Afbeelding

Via Hütteldorf ging ik met de S45 naar het noorden van de stad. De Weense S-Bahn heeft niet echt een duidelijke huisstijl zoals bijvoorbeeld Berlijn dat kent. Echte blauw-witte S-Bahntreinen en normale ÖBB-treinen rijden door elkaar.
Afbeelding

Station Heiligenstadt, is het noordelijke eindpunt van de U4. Na aankomst stapt de machinist uit, waarna de metro helemaal vanzelf via het keerspoor weer terugkomt. Bij het maken van de foto staat de metro stil langs een kort perronnetje waar de machinist de metro weer opwacht, waarna hij zelf weer verder rijdt.
Afbeelding

Ook hier wordt het vroeg donker. S-Bahn op station Praterstern aan de hoofd-stamlijn die noord-zuid ten oosten van het centrum gaat. Het beroemde reuzenrad staat hier niet ver vandaan.
Afbeelding

Na nog het mooie centrum bij avond te hebben bekeken, verliet ik rond half tien Wenen weer. Nu ging ik via de andere kant naar Bratislava als waar ik van gekomen was: ten zuiden van de Donau naar Bratislava-Petržalka. Dit projectiel bracht me daarheen.
Afbeelding

Afbeelding

Hoe het station er overdag uitziet weet ik niet, maar na het mooie Wenen is de aankomst in Bratislava-Petržalka een beetje een deceptie. De spoorlijn loopt nog wel verder naar Hl. St maar het station wordt alleen vanuit Oostenrijk bediend.
Afbeelding

Maar, er zijn nog drie dagen te gaan! Daarover schrijf ik volgend jaar wel een keer of zo.

Voor nu danken Wij U voor de aandacht en een goede jaarwisseling! *O*
2018 (12-2):
Trein 640 km · S-Bahn 20 km · Zweeftrein 2 km · (Snel)tram 32 km · Bus 196 km

Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 3466
Lid geworden op: Zo 13 Nov 2011, 14:14

Re: Ardan on Tour #36: in Centraal-Europa, deel 1/2 [30f]

Berichtdoor isadora » Zo 31 Dec 2017, 16:11

Gelukkig, toch nog wat anders dan jaarverslagen. :D
Leuk verslag Ardan, en een stukje nostalgie, ik was in 1991 in Bratislava, en herken nog veel. :pos: :pos:
"There are three excellent theories for arguing with women...none of them work"

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 12612
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Ardan on Tour #36: in Centraal-Europa, deel 1/2 [30f]

Berichtdoor Meltrain » Zo 31 Dec 2017, 16:17

Leuk verslag. :D
In elk mensenhart, daar vind je Rotterdam.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 28810
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Ardan on Tour #36: in Centraal-Europa, deel 1/2 [30f]

Berichtdoor Daniel » Ma 01 Jan 2018, 14:48

Fraai verslagje! En je hebt je wurstsemmel toch wel aan Rex gevoerd dan he :mrgreen:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

ZO6176
Berichten: 971
Lid geworden op: Wo 02 Dec 2015, 20:20

Re: Ardan on Tour #36: in Centraal-Europa, deel 1/2 [30f]

Berichtdoor ZO6176 » Ma 01 Jan 2018, 16:48

Leuk dit verslag. In 1995 had ik mijn stage in Wenen en ben toen naar Bratislava gereisd. Tevens is mijn schoonzusje Slowaaks (woont in Kosice). De stad Bratislava wordt steeds meer opgeknapt en voor Wenen inderdaad een goed alternatief. Volgens mij zijn dit wereldwijd 2 dichts bijelkaar gelegen hoofdsteden. Ik zelf vind U4 een mooie metrolijn. U6 vind ik zelf bijzonderder. Mooi viaduct en destijds een mooi gemengd bedrijf met metro en tramstellen gemixt in 1 trein (4900+1900+2600+1900+4900).
Petrzalka is geen kopstation. In 2001 was ik daar voor het jubileum van de slowaakse spoorwegen. Het station was toen net af en het paradepaardje destijds. Blijkbaar is het project mislukt omdat je dus alleen naar Wenen kan gaan. De bedoeling destijds was eind 80-er jaren dat Bratislava een metro naar Petrzalka zou krijgen maar dat is nooit gebeurd.

Toen ik in Wenen woonde was Rex op de ORF een grote hit. Toen ik weer thuis kwam kwam de serie op de nederlandse TV. Kende dus (bijna) alle afleveringen al en veel herkenbare punten gezien.

Timon91
Berichten: 544
Lid geworden op: Ma 29 Jun 2009, 14:24
Locatie: Enschede

Re: Ardan on Tour #36: in Centraal-Europa, deel 1/2 [30f]

Berichtdoor Timon91 » Ma 01 Jan 2018, 18:52

Toffe serie, Ardan! Ik ben benieuwd naar de rest!

Wat betreft station Petržalka: sinds de nieuwe dienstregeling is ingegaan rijden er schijnbaar ook weer treinen naar Hongarije, een aantal per dag. Maar verder blijft het wel een apart stukje van het Slowaakse spoorwegnet.

Dat het vliegveld van Bratislava zo rustig is voor zo'n grote stad is gezien de nabijheid van Wien-Schwechat geen verrassing. Vanaf daar kun je zo ongeveer naar de hele wereld vliegen en het ligt aan de Bratislavase kant van Wien. Overigens is er ooit een vlucht Bratislava-Wien geweest (Niki Air), maar die heeft het gek genoeg niet zo lang volgehouden :') Als die nog wel had bestaan dan zou ik het sowieso een keer doen, gewoon omdat het kan :')
Mijn Flickr account.


Terug naar “OV in Beeld”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten