2017: 26 foto's van Meltrain

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

2017: 26 foto's van Meltrain

Bericht door Meltrain »

In navolging van enkele andere forumleden, zal ik 2017 weergeven in enkele van mijn foto's.
Omdat ik in sommige maanden (veel) meer foto's heb gemaakt dan in andere, zal ik niet van elke maand een foto plaatsen, maar de belangrijkste gebeurtenissen in chronologische volgorde afwerken.

In de eerste twee maanden van dit jaar heb ik weinig spectaculairs gedaan, dus ik begin mijn verhaal op 26 maart, toen de afscheidsritten op de Hoekse Lijn plaatsvonden. Voor deze gelegenheid deden drie historische treinen dienst op de Hoekse Lijn, waaronder Plan V 864, die ik op de brug net voor Vlaardingen Centrum kon fotograferen:
Afbeelding
Mat 64 Vdg by Melvin Koote, on Flickr

De tweede historische trein was Mat '46 met het nummer 273, die bij de (bovenleidingloze) brug tussen Maassluis en Maassluis West op de foto kon:
Afbeelding
Mat 46 Mss by Melvin Koote, on Flickr

De derde historische trein deze dag was Mat '54 766, die net na vertrek uit Hoek van Holland Haven gefotografeerd kon worden:
Afbeelding
Mat 54 Hld by Melvin Koote, on Flickr

Tot slot nog een foto van het einde van de lijn met het materieel wat gedurende praktische zijn gehele levensduur op deze lijn gereden heeft:
Afbeelding
SGM Hlds by Melvin Koote, on Flickr

Op 17 april maakte ik een klein fietsrondje door Rotterdam. Twee foto's daarvan zijn het in mijn ogen waard om opgenomen te worden in deze reeks.
De eerste foto is van een Citadis op lijn 2 net voor het bereiken van zijn eindpunt Keizerswaard:
Afbeelding
Lijn 2 Gr van Zoelenlaan by Melvin Koote, on Flickr

De andere foto is van Aquabus lijn 20 richting Dordrecht die bijna onder de Willemsbrug door zal varen:
Afbeelding
Aquabus lijn 20 Willemsbrug by Melvin Koote, on Flickr

Op 29 april werd een bezoek gebracht aan het Stoomcentrum Maldegem. Op deze foto vertrekt de bezoekende locomotief AD05 van de CFV3V uit Maldegem:
Afbeelding
IMG_2639 (2) by Melvin Koote, on Flickr

In mei heb ik weer weinig meegemaakt, maar de eerste week van juni was ik op vakantie naar het zuidwesten van Engeland. Hier heb ik onder andere een Intercity 125 op de foto gezet bij het naderen van station Weston-super-Mare:
Afbeelding
IMG_2709 by Melvin Koote, on Flickr

Ook werd de West Somerset Railway bezocht, waarvan loc 53808 op de foto kon bij het naderen van station Watchet:
Afbeelding
IMG_2826 by Melvin Koote, on Flickr

Loc 80146 van de Swanage Railway kon dan weer gefotografeerd worden op station Norden:
Afbeelding
IMG_3076 by Melvin Koote, on Flickr

De dieseltrein van de Swanage Railway, met voorop een Class 33 en in opzending een Class 37, kon dan weer naast (de ruïne van) Corfe Castle op de foto gezet worden:
Afbeelding
IMG_3176 by Melvin Koote, on Flickr

In augustus ging ik twee dagen naar Milaan. Nog steeds zijn dagelijks zo’n 100 trams van het type Peter Witt uit het begin van de jaren dertig actief, waaronder de 1924 op lijn 10, die ik bij de Arco della Pace op de foto kon zetten:
Afbeelding
IMG_3471 by Melvin Koote, on Flickr

Milaan heeft echter ook moderne trams, waaronder trams van het type Sirio. Een tram van dat type kon voor de Duomo gefotografeerd worden:
Afbeelding
IMG_3368 by Melvin Koote, on Flickr

Op de laatste zaterdag van september vindt traditioneel de donateursdag van de RTM plaats. Het hoogtepunt van deze dag was de herindienststelling van rijtuig AB414, welke vlak na de Tweede Wereldoorlog door de (originele) RTM was overgenomen van de Maas Buurtspoorweg.
In combinatie met de al eerder herstelde dieselloc M67 en het rijtuig AB417, kan zo (min of meer) een tram gereconstrueerd worden zoals die vlak voor de Tweede Wereldoorlog in dienst was bij de Maas Buurtspoorweg:
Afbeelding
RTM M67 Met AB 414 en AB 417 nabij de Remise by Melvin Koote, on Flickr

Locomotief MD1805 heette eerst M69 en was eveneens van de Maas Buurtspoorweg (en praktisch gelijk aan de M67), maar kreeg halverwege de jaren 50 een stalen opbouw en werd daarbij vernummerd.
Op 30 september 2017 is deze loc met een tram bestaande uit houten rijtuigen over de Brouwersdam onderweg naar het eindpunt West Répart:
Afbeelding
RTM MD 1805 nabij West Repart by Melvin Koote, on Flickr

Op 7 oktober was ik bij de Stoomtreindagen van de SSN, alwaar ik dit staatsieportret van de 01 1075 kon maken:
Afbeelding
SSN 01 1075 zijaanzicht by Melvin Koote, on Flickr

Precies een maand later kon ik bij station Delft deze line-up van MAN Lion’s City’s fotograferen bij een ondergaande zon:
Afbeelding
Rijtje Lion's City's bij station Delft by Melvin Koote, on Flickr

Op 10 november was ik eveneens in de omgeving van Delft te vinden, om nog enkele foto’s te maken van lijn 51 langs de oude route langs ‘t Haantje, waar tegenwoordig (soms) lijn 53 rijdt;
Afbeelding
Lijn 51 bij 't Haantje by Melvin Koote, on Flickr

Precies een maand later, op 10 december, ging niet alleen de nieuwe dienstregeling in, maar sneeuwde het ook enorm. Dit gaf mij de gelegenheid om nabij het Breeplein een Citadis in de sneeuw te fotograferen:
Afbeelding
Lijn 2 Breeplein by Melvin Koote, on Flickr

Op 22 december maakte ik een kort reisje. De eerste stop was in Delft, alwaar ik tot mijn grote verbazing een groene MAN Lion’s City als lijn 81 op de foto kon zetten nabij de Markt:
Afbeelding
Lijn 81 Delft Markt by Melvin Koote, on Flickr

In Den Haag kon langs het Zieken een GTL op lijn 16 op de foto:
Afbeelding
Lijn 16 langs Zieken by Melvin Koote, on Flickr

Nabij het Binnenhof mocht dan weer een Avenio op lijn 17 op de foto:
Afbeelding
Avenio en Binnenhof by Melvin Koote, on Flickr

Tot slot werd op 28 december een bezoek gebracht aan de Museum Buurtspoorweg, die de spoorlijn tussen Haaksbergen en Boekelo met museumtreinen exploiteert.
Vanaf de loopbrug in Haaksbergen kon gefotografeerd worden hoe loc 7853 met de trein uit Boekelo aankomt:
Afbeelding
MBS 7853 komt aan in Haaksbergen by Melvin Koote, on Flickr

De trots van de MBS is loc 657 “Kikker”, wat de oudste rijvaardige loc is die in Nederland zowel ontworpen als gebouwd is en er ook dienst heeft gedaan, in eerste instantie bij de Staatsspoorwegen.
Momenteel ondergaat de loc een revisie, waarbij ze wordt teruggebracht in de uitvoering zoals ze bij de NS heeft dienstgedaan en dientengevolge wordt ze omgenummerd in 8107:
Afbeelding
MBS 8107 (ex-657) in werkplaats by Melvin Koote, on Flickr

Intussen was de (van oorsprong Zwitserse) 7853 op de draaischijf gedraaid en niet veel later werd koers gezet naar Boekelo. Tijdens het omlopen aldaar kon de loc nogmaals op de foto:
Afbeelding
MBS 7853 in Boekelo by Melvin Koote, on Flickr

Hierna werd teruggereden naar Haaksbergen, alwaar de loc wederom op de draaischijf werd gedraaid.
Na ongeveer drie kwartier vertrok de trein voor de laatste keer dit jaar uit Haaksbergen waarmee het jaar van de 50ste verjaardag van de MBS werd afgesloten:
Afbeelding
Laatste MBS trein van 2017 by Melvin Koote, on Flickr

Hiermee eindigt ook mijn jaaroverzicht en rest mij niks anders dan jullie allen een heel mooi 2018 toe te wensen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5819
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: 2017: 26 foto's van Meltrain

Bericht door isadora »

Heel fraaie mix van oud en nieuw (wat zeg ik nu??). :D
En mijn favorietje op Lijn 2--Breeplein, jouw avatar.
Dank Meltrain, compliment. :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: 2017: 26 foto's van Meltrain

Bericht door Meltrain »

Bedankt isadora. :pos:
Blijkbaar is mijn jaaroverzicht minder leuk dan die van anderen, gezien het weinige aantal reacties.
Heeft iemand tips hoe ik dit kan verbeteren?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
chemie
Berichten: 672
Lid geworden op: do 01 mei 2014, 12:01

Re: 2017: 26 foto's van Meltrain

Bericht door chemie »

Mooi oud spul zeg!
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8835
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 2017: 26 foto's van Meltrain

Bericht door ArrivaBas »

Bij mijn fotoverslagen komt er ook relatief weinig (relevante) feedback. Dit zou kunnen liggen aan de kwaliteit van de foto's (sommige foto's zijn niet geheel scherp), maar ook aan het feit dat mensen ook graag exotische plaatjes willen zien.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: 2017: 26 foto's van Meltrain

Bericht door Post »

Wat mij aan gaat zijn het goede foto's. Maar misschien heeft het gebrek aan reacties te maken met het aantal jaaroverzichten wat op dit moment wordt geplaatst en het aantal foto's.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: 2017: 26 foto's van Meltrain

Bericht door regenmaker »

Meltrain schreef:Blijkbaar is mijn jaaroverzicht minder leuk dan die van anderen, gezien het weinige aantal reacties.
Ik kijk de jaarverslagen wel door, maar ik heb nooit zin om overal een reactie op te plaatsen. Het zijn namelijk vaak dezelfde reacties: fraai verslag of leuke foto's. Geen reacties is dus per se slecht. :wink:

Iets soortgelijks geldt voor mijn verhaaltjes over het het OV in Nordrhein-Westfalen. Het interesseert de mensen hier op het forum gewoon iets minder, dat zal de reden zijn voor het lage aantal reacties. Alsnog hoop ik dat diegene die het heeft gelezen toch weer iets wijzer is geworden. :)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: 2017: 26 foto's van Meltrain

Bericht door ZO6176 »

Leuk verslagje. Beste wensen nog voor 2018.
Hendrik
Berichten: 2546
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: 2017: 26 foto's van Meltrain

Bericht door Hendrik »

Meltrain schreef:Bedankt isadora. :pos:
Blijkbaar is mijn jaaroverzicht minder leuk dan die van anderen, gezien het weinige aantal reacties.
Heeft iemand tips hoe ik dit kan verbeteren?
Het was een prima overzicht! Leuk dat veel OV-modaliteiten aan bod komen.
Waarom ik dan eerder niet had gereageerd? Tja, ik weet meestal niet echt een relevante opmerking te bedenken... :wink: Een vind-ik-leuk-knop zou leuk zijn! :P
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: 2017: 26 foto's van Meltrain

Bericht door jelmerrr »

Meltrain schreef:Bedankt isadora. :pos:
Blijkbaar is mijn jaaroverzicht minder leuk dan die van anderen, gezien het weinige aantal reacties.
Heeft iemand tips hoe ik dit kan verbeteren?
Ik vind hem zeker wel leuk maar volgens mij ben ik na een paar overzichten gewoon gestopt met reageren. Heeft neits met jou te maken maar puur omdat die reacties verder toch niet veel bijdragen. Vergeleken met jou foto's zijn die van jouw zeker heel goed. Mijn kwaliteit is dusdanig slecht dat ik ze maar niet eens post (en de helft komt uit Wierden) (A)

Dus ik vind het zeker wel geod maar ik heb gewoon geen zin om overal op te reageren.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: 2017: 26 foto's van Meltrain

Bericht door Meltrain »

Bedankt voor de reacties. :D
regenmaker schreef: Iets soortgelijks geldt voor mijn verhaaltjes over het het OV in Nordrhein-Westfalen. Het interesseert de mensen hier op het forum gewoon iets minder, dat zal de reden zijn voor het lage aantal reacties. Alsnog hoop ik dat diegene die het heeft gelezen toch weer iets wijzer is geworden. :)
Die verhaaltjes lees ik eigenlijk bijna altijd wel door (behalve als het over één of ander busnetwerk gaat in een plaats waar ik nooit kom ;) ) en ik reageer vaak op de voor mij relevante stukken.
Misschien kan zoiets ook opgestart worden over Vlaanderen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten