Throwback Tuesday: Een blik in Daniel's OV-foto archieven

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Throwback Tuesday: Een blik in Daniel's OV-foto archieven

Bericht door Daniel »

Een kersvers topic, met historische inhoud. Om in het nog prille jaar een van de goede voornemens maar gelijk eens in de praktijk te brengen zal ik hier voortaan proberen wekelijks een oud OV-plaatje te plaatsen. Liefst eentje met een verhaal natuurlijk, maar de tijd zal uitwijzen in hoeverre dat laatste vol te houden is.

We beginnen op het spoor en wel in Houten waar aan het begin van deze eeuw (van begin 2001 tot eind 2008) de enige tramlijn van NS, en ook de enige tramlijn onder 1500 Volt (met een downchopper in de tram) reed. Deze tram bediende station Houten Castellum wat nog niet paste in de dienstregeling van de stoptreinen op het nog tweesporige traject en heeft dat tot de start van de spoorverdubbeling gedaan.
De diensten werden uitgevoerd met een tweedehands tram uit Hannover. Op de foto tramstel 6016 nabij station Houten Castellum op een grijze derde augustus van het jaar 2005...
Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5239
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Throwback Tuesday: Een blik in Daniel's OV-foto archieven

Bericht door Lijn 45 »

Leuk, een topic met oude foto's :)

Deze fraaie plaat van de Houtense tram smaakt bij mij naar meer. :Y
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Throwback Tuesday: Een blik in Daniel's OV-foto archieven

Bericht door Milco »

Je hebt dinsdag 9 januari overgeslagen, Daniël ;)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Throwback Tuesday: Een blik in Daniel's OV-foto archieven

Bericht door Daniel »

Daar dacht ik gisteren ook aan, maken we er dit keer maar Throwback Thursday van :mrgreen:

Gezien de ontwikkelingen met weer een nieuwe vervoerder in Dordrecht gaan we maar eens terug in de tijd in die stad, om precies te zijn naar 2005. Dat was het laatste jaar waarin er nog hogevloermaterieel in Dordrecht reed, al was het inmiddels al wel allemaal omgekleurd naar de rood/witte SVD-huisstijl (niet geheel toevallig dus gelijk aan moederbedrijf HTM destijds).
Tussen de O405's die in dat jaar nog reden zaten twee buitenbeentjes, namelijk de 51 en 52. Beide wagens hadden jarenlang met totaalreclame gereden en waren daardoor in 1997 de vergroening ontlopen, zodat ze ergens rond 2002/2003 in de oranje/beige Stadsvervoer Dordrecht kleuren onder de reclame vandaan kwamen. Bij het rood/wit spuiten werd om wat verf te besparen het lichtbeige deel boven de ramen ongemoeid gelaten, dat werd niet gespoten en de oranje streep hier werd over geplakt met een bredere rode streep. De 51 op onderstaande foto was daarnaast nog een extra buitenbeentje als enige bus met een filmrol voorzien van hoofdletters...

Afbeelding
SVD 51 - Dordrecht, Oranjepark

En als extratje voor de liefhebbers, zo zag de 51 eruit net nadat de reclame eraf was.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Throwback Tuesday: Een blik in Daniel's OV-foto archieven

Bericht door Meltrain »

Leuk. :pos:
Maar wat bedoel je met die laatste zin? Alleen de eerste letters is namelijk een hoofdletter.
Of stond er op de andere bussen "sterrenburg"?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Throwback Tuesday: Een blik in Daniel's OV-foto archieven

Bericht door Daniel »

Exact dat ja :wink: De 51 had overigens ook wat afwijkende bestemmingen zoals "Wielwijk" i.p.v. "wielwijk - refaja" en "Vissershoek / Stadspolder" in tweeregelige vorm. Met Stadspolder klein dus, want die toenmalige route van lijn 3 reed vooral door Vissershoek en had alleen de eindlus in de Stadspolder liggen. Later is op de bestemmingsfilms gewoon het hele stuk langs de Stadspolderring als Stadspolders benoemd (wat de naam van de hele wijk, bestaande uit Stadspolder, Vissershoek en Oudelandshoek is).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Throwback Tuesday: Een blik in Daniel's OV-foto archieven

Bericht door DrechtBlub »

Hey, wat doet die 7 in die "Exact dat ja"-foto nou weer daar? Daar heeft lijn 7 normaalgesproken nooit gereden.
Ik blub in het Drecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Throwback Tuesday: Een blik in Daniel's OV-foto archieven

Bericht door Daniel »

Die foto was van tijdens de reconstructie van de Transvaalstraat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Throwback Tuesday: Een blik in Daniel's OV-foto archieven

Bericht door DrechtBlub »

Ah, Voor OV spotten jammer dat daar normaal geen bus rijd, is een prima spotplek daar. - Mooie foto trouwens.
Laatst gewijzigd door Wubbo op vr 12 jan 2018, 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
Ik blub in het Drecht.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Throwback Tuesday: Een blik in Daniel's OV-foto archieven

Bericht door Milco »

Daniel schreef:Om in het nog prille jaar een van de goede voornemens maar gelijk eens in de praktijk te brengen zal ik hier voortaan proberen wekelijks een oud OV-plaatje te plaatsen. Liefst eentje met een verhaal natuurlijk, maar de tijd zal uitwijzen in hoeverre dat laatste vol te houden is.
Ik tel al heel wat dinsdagen zonder historisch plaatje. :mrgreen:
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Throwback Tuesday: Een blik in Daniel's OV-foto archieven

Bericht door Daniel »

Tja, goede voornemens he... :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Throwback Tuesday: Een blik in Daniel's OV-foto archieven

Bericht door Daniel »

Ik mis weliswaar ondertussen heel wat dinsdagen, maar toch weer eens in de archieven gedoken met wat inspiratie door recente discussies op het forum.

In de zomer van 2006 was de ombouw van de Zoetermeer Stadslijn en Hofpleinlijn naar RandstadRail in volle gang en reden er talrijke vervangende busdiensten naar zowel de bestaande als nieuwe stations. Nootdorp werd onder andere bediend door de tijdelijke buslijn 8, uitgevoerd met voornamelijk Duvedecs van Connexxion. Bij station Nootdorp trof ik de Connexxion 9045 op deze lijn 8, waar deze buslijn op de dag dat ik de foto maakte (11 september 2006) nog maar sinds heel kort een aansluiting op de metropendel Hofplein - Nootdorp bood die op 10 september 2006 was begonnen met rijden...
Afbeelding
Connexxion 9045 - Nootdorp, Station
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Throwback Tuesday: Een blik in Daniel's OV-foto archieven

Bericht door Meltrain »

Toffe foto.
Die lijn 8 reed overigens toen ook pas voor de tweede dag, want die is tegelijkertijd met de metropendel ingevoerd. :wink: Voordat die metropendel reed, reden de lijnen 6 (stopdienst Rotterdam - Zoetermeer) en 7 (sneldienst Rotterdam - Den Haag).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Throwback Tuesday: Een blik in Daniel's OV-foto archieven

Bericht door Daniel »

In de vroege ochtend van 4 september 2009 stond ik op weg naar het werk te wachten op de eerste rit van de Dordtse lijn 3 naar het station, die echter maar niet kwam. Ondertussen was in de Oudelandshoek echter wel een steeds sterkere brandlucht te ruiken en toen een passerende automobilist de wachtende busreizigers een lift naar het station gaf werd onderweg duidelijk dat de brandlucht en de maar niet verschijnende bus behoorlijk veel met elkaar te maken hadden. De Arriva 729 had die dag namelijk last van een kwaaltje waar (ex-)Maastrichtse Citaro's al langer om bekend stonden.

Om snel na de brand weer over voldoende stadsbussen te beschikken kwam vanuit Groningen tijdelijk een van de ex-Zweedse Volvo B10BLE's over naar Dordrecht waar de bus, wegens zijn mindere geschiktheid voor de stadsdienst, op een vaste spitsomloop op de lijnen 5 en 7 werd ingezet. Na een inzet van een kleine drie maanden in Dordrecht was de concessie GD inmiddels overgegaan naar Qbuzz en kwam een Citaro van Arriva Groningen over als definitieve vervanger van de 729...
Afbeelding
Arriva 5919 - Dordrecht, Keplerweg
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Throwback Tuesday: Een blik in Daniel's OV-foto archieven

Bericht door DrechtBlub »

Ik blijf het jammer vinden dat ik nooit in die bus heb gezeten. Wat is er eigenlijk met die bus gebeurd?
Ik blub in het Drecht.
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Throwback Tuesday: Een blik in Daniel's OV-foto archieven

Bericht door Etienne »

geëxporteerd naar Portugal.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Throwback Tuesday: Een blik in Daniel's OV-foto archieven

Bericht door nvdw »

Voor de archivisten: de carrosserie is een Carrus City (Fins fabrikaat). Heeft wel wat weg van een Mercedes O405.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Throwback Tuesday: Een blik in Daniel's OV-foto archieven

Bericht door Daniel »

We blijven deze week weer even in het DAV-gebied, met een aanstaande concessiewissel is een beetje historie immers ook altijd wel leuk. Dat brengt me terug in 2009 toen van kwartiersdiensten en nieuwe stations op de MerwedeLingeLijn nog geen sprake was en zodoende nog wat meer parallelle bediening bestond voor de tussengelegen kernen. Lijn 77 reed toen nog het hele traject Gorinchem - Sliedrecht wat de lijn in 2007 van de oude lijn 157 (Gorinchem - Rotterdam) had overgenomen.
De ritten van lijn 77 die het gehele traject reden werden toen ook nog uitgevoerd met een Irisbusje, zoals we hier zien op het Kromme Gat in Boven-Hardinxveld. De 77 rijdt daar overigens nogsteeds, echter nu alleen nog met taxibusjes.

Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Throwback Tuesday: Een blik in Daniel's OV-foto archieven

Bericht door nvdw »

Ochja, de 77.

Toen ik begon (oktober 2012) reed er nog een behoorlijke dienstregeling op deze lijn, met zelfs een spitsversterker tussen Hardinxveld en Sliedrecht. Niet dat het zin had, zoveel volk zat er echt niet in. De trein reed toen al een kwartierdienst.

Jammer alleen dat de mensen die er in zaten de bus wel degelijk nodig hadden, vooral voor de verbinding met het ziekenhuis in Gorinchem. De trein is in Sliedrecht voor die mensen toch te ver weg, en dan de overstaps nog.

Dan heb ik het niet eens meer over de tijd dat we nog een aantal slagjes op de 'gecastreerde 77' bleven rijden met een Irisbus. Dat was een halfjaar nadat de dijk tussen Gorinchem en Boven-Hardinxveld lange tijd gestremd was vanwege een grote reconstructie. Alle haltes opgeknapt met hokjes en verhoogde perronnetjes en toen reed daar alleen nog een belbus :roll:

Keren kon officieel niet op station Boven-Hardinxveld (het begin- en eindpunt) dus moesten we volgens het boekje helemaal doorrijden naar Hardinxveld-Giessendam (!) om daar dan bij een rotonde te draaien, of zoiets. We hadden toch een halfuur de tijd dus meestal reed ik dan maar naar de stalling, via Giessenburg, om een bakkie koffie te halen. En redde je het niet op tijd voor de terugrit, ook niet erg: de rijtijd was zo achterlijk ruim dat je dat hele stuk over de dijk naar Hardinxveld zowat achteruit kon rijden.

Op sommige ritten/omlopen zat er in die tijd gewoon een standaardbus op. Dan was het nog best een stuurwerk in het oude dorp van Sliedrecht (de Middeldiepstraat), zeker als er weer een paar gladiolen hun blik scheef hadden geparkeerd. Jammer alleen dat je voor lege zalen aan het optreden was :lol:
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Throwback Tuesday: Een blik in Daniel's OV-foto archieven

Bericht door Daniel »

De 77 heeft inderdaad een tijd planmatige spitsomlopen met een Wright gehad ja. Je zin over het doorrijden naar Hardinxveld-Giessendam na de dijkreconstructie volg ik niet helemaal, daar kwam je toen toch juist vandaan?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Throwback Tuesday: Een blik in Daniel's OV-foto archieven

Bericht door nvdw »

Wat ik bedoelde te zeggen:

- De dijk tussen Boven-Hardinxveld en Schelluinen/Gorinchem is in 2012 lange tijd afgesloten geweest voor verzwaring en wegreconstructie, inclusief opwaardering van alle haltes. Weggegooid geld want per dienstregeling 2013 werd de 77 ingekort tot Boven-Hardinxveld en rijdt er alleen nog die belbus 571.

- Het eindpunt op station Boven-Hardinxveld heeft geen keervoorziening. Niet erg met een Sprinter, wel vervelend met een bus, en enkele ritten keerden daar op zichzelf met een halfuur tussentijd. Het aan ons verstrekte advies was om dan na station B-H de weg langs het spoor af te rijden om dan in Hardinxveld-Giessendam (3 km verderop!) op een rotonde te draaien...
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Throwback Tuesday: Een blik in Daniel's OV-foto archieven

Bericht door Stefan »

De 77.. die heb ik ook nog een keertje gereden ja, met een Wright. :P
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten