mb90 on Tour #100: Van een Hollandse zomer via een omweg naar code rood (49 foto's)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

mb90 on Tour #100: Van een Hollandse zomer via een omweg naar code rood (49 foto's)

Bericht door mb90 »

Van de afgelopen zomer tot nu heb ik weer de nodige tochtjes door het land gemaakt. Per tocht met een paar foto's als resultaat. Te weinig voor een los verslagje naar mijn idee, maar wel goed voor een soort half jaar overzicht in navolging van mijn verslag in het voorjaar.

We beginnen net na de zomervakantie in Portugal, begin augustus. De eerste dagen (of eigenlijk de laatste vrije dagen die periode) ging ik vooral richting Noord-Holland. Ik begon tijdens de ochtendspits van 8 augustus in Muiden waar de spitslijn 216 naar Schiphol Oost langskwam:
Afbeelding

De volgende dag bleef ik wat dichter bij huis en ging ik naar o.a. het strand van Hoek van Holland. Met de trein/metrovervangende bussen, want ja de metro laat nog even op zich wachten. Bij een toen nog erg kaal station Hoek van Holland Haven kwam in de zomerzon deze 3409 langs als lijn 713:
Afbeelding

De 2 resterende dagen gingen wel weer naar Noord-Holland. Op de 10e augustus was ik vroeg op om in de heerlijke ochtendrust om 7 uur in Aalsmeerderbrug de toen nog rijdende lijn 263 van Rijsenhout naar Hoofddorp vast te leggen onder toeziend oog van alleen de maan (de zon ontbreek helaas):
Afbeelding

Daarna ging de rit verder naar Zandvoort. Op de langs het strand rijdende lijn 81 trof ik 2 beachlinebussen. Eerst deze opvallende Lion's City met dagrijledjes:
Afbeelding

En met vanaf de andere kant een Citaro opweg naar Haarlem:
Afbeelding

Ik bleef daarna langs de kust hangen en kwam uit in Wijk aan Zee. Daar was het gelukkig een stuk zonniger wat deze foto van lijn 78 toch een stukje vrolijker maakt:
Afbeelding

Via verschillende dorpjes ging daarna verder naar het noorden. Er werd bijvoorbeeld een stop gemaakt in Warmenhuizen, waar lijn 157 naar Alkmaar door het dorpje kwam:
Afbeelding

Daarna werd het weer lekker zonnig en kwam ik uit in Breezand. Daar kwam de 1853 (die ik eerder op de dag al als lijn 150 langs zag komen) als lijn 158 naar Hippolytushoef langs zag komen. Helaas op de bus zelf niet te zien:
Afbeelding

In Den Helder rijdt de veerbootpendelbuslijn 33 door als stadslijn 34. Dit is vrijwel altijd een gelede bus. Op het moment dat ik er was, was dit ook nog eens een R-Net Citaro en zo zien we hier de 9196 langsrijden als lijn 34:
Afbeelding

Via de oostkant van de provincie zakte ik weer langzaam af naar het zuiden. In Zwaagdijk werd er nog een tussenstop gemaakt voor lijn 132 die met de Amba 1858 langskwam:
Afbeelding

Na een laatste stop in Nibbinxwoud van een ProCity als lijn 11 zat deze reisdag er weer op:
Afbeelding

De volgende dag bleef ik wat dichter bij huis, maar dan wel net weer in Noord-Holland. In Buitenkaag kwam deze Citaro van TCR langs als lijn 164 met links in beeld het eiland Kaag en de veerpont tussen het eiland en het vaste land:
Afbeelding

Via Sassenheim kwam ik daarna in Haarlem terecht. Hier werden nog wat oude R-Net bussen vastgelegd, zoals deze Volvo op de nu met dubbeldekkers rijdende lijn 346:
Afbeelding

In Aalsmeer trof ik daarna nog een in schutkleuren rijdende Lion's City als zomerlijn 173 bij het Hortensiaplein:
Afbeelding

Daarna begon de dagelijkse sleur weer met gebruikelijke werkdagen en dus minder vrije tijd. Daardoor zijn de volgende foto's wat meer in 'vertrouwde' omgeving :P .
In de zomer reed er bijvoorbeeld een tramvervangende pendellijn 704 tussen de Bergweg en de Molenlaan in Rotterdam. Op de 20e augustus kwam deze Citaro over de recent vernieuwde en vooral opgehoogde Rozenlaan:
Afbeelding

De dagen daarna ging de drone mee in de hoop dat er na het werk wat mooie vliegmomenten waren (dus zon en niet te veel wind). Op 25 augustus was dit het geval en ging ik naar de Brouwersdam. Bij Port Zelande werd deze 5166 van Voorne Putten vastgelegd als lijn 104 naar Renesse:
Afbeelding

Na een beetje zonnen langs de zee werd een uurtje later de volgende rit naar Renesse vastgelegd. Dit keer met een Citea van TCR:
Afbeelding

Op de terugweg naar Rotterdam werd er bij Bruinisse nog even een tussenstop gemaakt. Gewoon vanaf de grond werd deze afwijkende rit van lijn 395 (vanaf Oude Tonge i.p.v. Rotterdam naar Zierikzee) vastgelegd met deze Citaro van Van Oeveren:
Afbeelding

2 dagen later werden er weer dronefoto's en een video gemaakt. Dit keer van de zonsopkomst boven de mist (al geplaatst in het weertopic zie: viewtopic.php?f=16&t=9583&start=1300#p526996)
en hoopte ik die mist ook nog te zien bij deze GTW bij Baanhoek. Dat was niet meer het geval, maar in het mooie ochtendzonlicht alsnog goed te doen:
Afbeelding

In de week erna werden de grijze Alliances van de RET op verschillende spitsomlopen ingezet. Op de 29e trof ik de 940 als lijn 82 en op de 31e de 901 op de recent gewijzigde lijn 283 in Barendrecht:
Afbeelding

Afbeelding

Ook Arriva had in die periode een aantal tijdelijke bussen in Zuid Holland rondrijden. Dit waren in Brabantse kleuren rondrijdende Amba's. In Voorschoten trof ik op 7 september tijdens een werkpauze de 51 als lijn 5 naar Leiden:
Afbeelding

Na even een uitstapje naar IJmuiden voor een nieuwe R-net Citea op de nieuwe lijn 385:
Afbeelding

Ging aan het eind van september de drone weer de lucht in. Daarmee ging ik naar de Plompetoren voor de winnende foto van de fotowedstrijd. Een cabriobus dus als lijn 830:
Afbeelding

Met een stralende zon boven de Oosterschelde:
Afbeelding

De volgende bus zou over 2 uur komen vanaf de andere kant. Ik kon de tijd doden door hier in het zonnetje te wachten of even naar Veere voor een andere zomerlijn, lijn 862. Ik ging dus naar Veere voor deze 2971 op de Walcherse zomerlijn 862 naar Middelburg:
Afbeelding

Terug bij de Plompetoren ging de drone weer de lucht in en kon de andere cabriobus van lijn 830 op de foto, de TCR 40. Vanaf een nog iets hoger standpunt is dat hier te zien:
Afbeelding

Weer terug op vaste grond ging ik nog even van de lekkere nazomerzon genieten en vloog de dag voorbij.
We gaan dan verder naar 9 oktober. Net terug van een lekker weekend in Drenthe, had ik nog een hele vrije middag over. Op deze doordeweekse dag kon ik mooi de gelede bussen van Arriva in Brabant vastleggen en zo ging ik dus eerst naar Tilburg voor deze ex-Groningse Citaro als lijn 1:
Afbeelding

In het centrum van Breda trof ik daarna een andere gelede bus van Arriva, deze gelede Lion's City uit Limburg als stadslijn 9:
Afbeelding

Over stadsbussen gesproken. Een Tilburgse T-Bus kwam niet veel later nog langs op de streeklijn 131 in Breda:
Afbeelding

Op de zaterdag erna trof ik nog een vreemde snuiter. Nu in Rotterdam tijdens een fietstocht bij dit laatste nazomerweekend van het jaar. De gelede Citaro 402 van de RET was namelijk op lijn 77 terecht gekomen en die kon ik op De Kaap (Katendrecht dus) op de foto zetten. Jammergenoeg net niet in de zon (ook bij de 2e poging later op de dag niet...):
Afbeelding

Het was dit weekend dus heerlijk nazomerweer en dus werd de volgende dag de drone weer van stal gehaald. Dit keer ging ik eerst naar Boskoop voor wat R-Net Flirts vanuit de lucht.
Langs de kassen tussen Boskoop en Alphen a/d Rijn kwam eerst de 2015 langs opweg naar Gouda:
Afbeelding

En na een omgevingsfoto:
Afbeelding

Kwam vanuit Gouda de Flirt 2012 langs met in de verte de skyline van Zoetermeer en nog verder Den Haag:
Afbeelding

De volgende vlieglocatie was bij Hazerswoude-Rijndijk. Wat verder van het spoor af, maar nog wel zichtbaar met hier deze ICMm opweg van Utrecht naar Leiden wat links in beeld te zien is:
Afbeelding

Voor de ICMm naar Utrecht is er wat minder omgeving in beeld te zien, zodat de trein wat beter opvalt:
Afbeelding

Omdat ik nog wat andere dingen wilde zien waar de drone minder geschikt voor is (hij mag er niet vliegen :P) ging ik daarna even naar huis om daarna naar Schiedam te gaan. Daar reed die week lijn 21 en 24 in 2 delen en niet tussen Schiedam Centrum en Marconiplein. Over de 's-Gravelandseweg reden er dus weer planmatig de nodige trams zoals deze 2040 als lijn 24 naar Schiedam:
Afbeelding

De dag werd afgesloten in de Haagse zomerzon en daar trof ik nog de van HTM overgekomen Lion 6773 die nu voor Connexxion rijdt op in dit geval lijn 46 naar Voorschoten:
Afbeelding

De volgende dag werd er na werktijd nog even genoten van het weer en wel bij de metrobaan in Rotterdam Oost. Daar reden deze dagen de lijnen A en B door werkzaamheden bij de Capelsebrug 'spook' tussen de wisselcomplexen Capelsebrug en Prinsenlaan. Zo ook dus bij station Schenkel wat hier goed te zien is:
Afbeelding

En hier de andere kant op bij de overweg een stukje verderop:
Afbeelding

Een kleine 2 weken verder was het weer tijd voor een reisje. Dit keer naar de Veluwe. Ik begon in Arnhem Noord waar het deel van trolleylijn 2 hier geen trolleylijn meer is. Op 29 oktober gelukkig nog wel al voorspelde de donkere wolken op de achtergrond al weinig goeds:
Afbeelding

Via Otterlo kwam ik uiteindelijk in Apeldoorn uit. Tijdens het wachten op lijn 102 naar Wittenberg kon nog mooi deze blauwe Optare stadslijn 16 op de foto:
Afbeelding

Dan wordt de maand november even overslagen. Hier gebeurde namelijk weinig schokkends en zijn er nauwelijks foto's gemaakt buiten het verslag vanuit het Twentse land. Op 2 december ging ik weer op pad en wel naar het mistige centrum van Rotterdam. Tijdens het blauwe uurtje glibberde ik over de koude Erasmusbrug of datgene wat je er nog van ziet:
Afbeelding

Om uiteindelijk uit te komen bij de halte Beurs. Daar stond in de mist deze lijn 24 te wachten om verder te mogen naar De Esch:
Afbeelding

Op de 8e december moest ik voor mijn werk nog even naar Noord-Holland. Voor het avondeten werd er een tussenstop gemaakt bij de grote gele M van Schiphol Noord. Na het eten kon daar mooi nog deze toen nog rijdende lijn 197 op de foto onder de mooi blauw gekleurde kap van het busstation / hangar:
Afbeelding

Dit deel wordt afgesloten met nog wat sneeuwfoto's van de behoorlijk sneeuwrijke 10 en 11 december. Als eerste Citaro 234 op lijn 70 over de Olympiaweg. De hekken voor de Bruggenloop die later op de dag gelopen zou worden stonden al klaar, maar de vele sneeuw op de route zorgde er later toch voor dat de loop afgelast werd:
Afbeelding

Langs de flink besneeuwde Dwarsdijk schoof de 2006 als lijn 23 naar de Beverwaard langs:
Afbeelding

En een klein stukje verderop werd vanaf de genoemde dijk de volgende tram naar de Beverwaard vastgelegd:
Afbeelding

De volgende dag begon het in de middag weer hard te sneeuwen. In de avond ging het uiteindelijk wat minder hard sneeuwen en trotseerde ik even de code rood voor deze foto van lijn 23 naar het Marconiplein bij de halte Dwarsdijk met rechts in beeld nog het zonlicht vanuit De Kuip:
Afbeelding

Hiermee eindigt dit deel van het verslag. Het volgende deel ongeveer hetzelfde aantal foto's (alles bij elkaar werd daarom een beetje te gek) volgt in de loop van de week.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: mb90 on Tour #100: Van een Hollandse zomer via een omweg naar code rood (49 foto's)

Bericht door Meltrain »

Mooi verslag. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #100: Van een Hollandse zomer via een omweg naar code rood (49 foto's)

Bericht door regenmaker »

Mooi die lijn 16 voor de Grote Kerk in Apeldoorn. Leuk om mijn stad (of beter dorp) zo in beeld te zien. :)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: mb90 on Tour #100: Van een Hollandse zomer via een omweg naar code rood (49 foto's)

Bericht door busfanNL »

Leuk verslag *bus* Bedankt voor het delen
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: mb90 on Tour #100: Van een Hollandse zomer via een omweg naar code rood (49 foto's)

Bericht door Hendrik »

Mooie en gevarieerde foto's! :pos:
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #100: Van een Hollandse zomer via een omweg naar code rood (49 foto's)

Bericht door Etienne »

Die dronefoto's zijn wel leuk 'geschoten' :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: mb90 on Tour #100: Van een Hollandse zomer via een omweg naar code rood (49 foto's)

Bericht door ZO6176 »

Was erg leuk om te lezen. Leuk dat er niet altijd van die standaardplaatjes zijn.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: mb90 on Tour #100: Van een Hollandse zomer via een omweg naar code rood (49 foto's)

Bericht door isadora »

Gaaf mb90, veel variatie, de in mist gehulde Erasmus-brug spreekt mij erg aan. :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #100: Van een Hollandse zomer via een omweg naar code rood (49 foto's)

Bericht door Milco »

Mooie en leuk gevarieerde foto's! :D
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #100: Van een Hollandse zomer via een omweg naar code rood (49 foto's)

Bericht door Daniel »

Schitterende afwisselende fotoserie :pos: Toch nog weer wat inspiratie opgedaan voor 't komende jaar :)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten