mb90 on Tour #101: Van kerst 2017 naar van alles wat in januari 2018 (48 foto's)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

mb90 on Tour #101: Van kerst 2017 naar van alles wat in januari 2018 (48 foto's)

Bericht door mb90 »

Het duurde wat langer dan ik aan had gegeven, maar hier het vervolg op mijn vorige verslag. Nu gaan we van de kerst van 2017 naar allerlei plekken in het land in januari 2018.

We beginnen op de middag van kerstavond. Sinds de nieuwe dienstregeling rijdt er op de zondag een omloop met een Citea van Syntus Utrecht naar het westen van het land. Zo was op deze middag deze Citea 1870 als lijn 195 in Rotterdam te zien:
Afbeelding

Dan naar de kerst zelf. Op 2e kerstdag was het wel aardig weer en ging ik naar de vernieuwde Amstelland concessie. Na wat vliegtuigen bekeken te hebben bij Schiphol Plaza, kwam ik bij knooppunt Noord terecht. Daar kwam deze voor Nederland nieuwe Solaris langs met links ervan een van R-net naar Sternet omgetoverde Citaro:
Afbeelding

Zo af en toe kwam er deze morgen nog een winters buitje over. Tijdens het schuilen daarvoor brak de zon door en kwam de regenboog tevoorschijn. :) Hier mooi te zien met deze uit Almere overgekomen Volvo op lijn 397 naar Nieuw Vennep:
Afbeelding

Met een volgende Solaris ging ik naar Amsterdam Zuid om vanaf daar een eerste rit te maken met de VDL Futura dubbeldekker op lijn 346 naar Haarlem. Een mooie bus, met zeker op de voorste rij bovenin een leuk uitzicht.
Voor de volgende foto stapte ik uit bij de Tempeliersstraat. Met op de achtergrond de mooie basiliek Sint Bavo komt op de voorgrond deze R-net Iveco als lijn 340 langs:
Afbeelding

Al lopend naar het station van Haarlem kwam er weer een dubbeldekker langs als lijn 346:
Afbeelding

Via Hoofddorp en Leiden ging ik weer terug naar Rotterdam. Wel maakte ik nog even een tussenstop in Delft. Daar komt nu eindelijk tramlijn 19 bij het station. Hier te zien bij de laatste meters voor de eindhalte bij het station:
Afbeelding

De volgende dag, de '3e kerstdag', ging ik weer richting Amstelland, om vanaf daar verder naar Almere te gaan. Via o.a. Gouda en Alphen a/d Rijn kwam ik in Aalsmeer terecht. Daar deed de sternet-lijn 198 aan R-net luchtvervoer met deze lege Citaro 9225 naar Schiphol:
Afbeelding

Met de mini-Iveco van de volgende foto ging ik daarna als lijn 171 naar Amsterdam Bijlmer om vanaf daar met de Allgo R-net lijn 328 naar Almere te gaan:
Afbeelding

Met de genoemde lijn 328 kwam ik uit bij busstation 't Oor. Daar kon ik bij de plaatselijke Allgo mol een andere R-net lijn op de foto zetten. De 326 naar Blaricum:
Afbeelding

Na wat ritjes met de nette Allgo bussen door Almere kwam ik bij station Almere Buiten uit. Een leuke locatie voor een toen en nu plaatje. Zo was het afgelopen zomer:
Afbeelding

En zo was het net na de kerst met links een gewone MAN als lijn M2 en rechts een tijdelijke Amba als lijn M7:
Afbeelding

Een erg handig iets op de Allgo bussen is de manier hoe aangegeven is op welke lijn de bus verder rijdt. Zo is hier op de 6012 goed te zien dat deze na de rit op M7 doorrijdt als M3:
Afbeelding

Vanaf Almere ging ik met lijn 160 naar Amersfoort Vathorst. Dat ritje ging met deze uit Overijssel overgekomen en nu door Flevoland, Gelderland en Utrecht rijdende Amba 4139:
Afbeelding

Vanaf Amersfoort ging met 1e klas weer terug naar huis.
Op de 29e december reed ik in de ochtend een rondje over Goeree Overflakkee. Bij Achthuizen kwam ik een uit Amstelland overgekomen Citaro tegen als lijn 135 naar Middelharnis:
Afbeelding

De 2e dag van het nieuwe jaar werd er ook een rondje gereden, maar nu ging het richting Antwerpen met onderweg wat tussenstops. De eerste tussenstop was in het Dordtse havengebied voor lijn 9 die sinds de nieuwe dienstregeling met een gewone lijnbus i.p.v. een taxibusje rijdt. Op deze dag kwam vanuit de Krabbepolder dit Irisbusje 6045:
Afbeelding

De volgende tussenstop was in België, weliswaar wel net over de grens, in het bedevaartsoord Meersel-Dreef. Daar komt nu stadslijn 6 vanuit Breda met deze Citea:
Afbeelding

Daarna kwam ik uit in Sint-Mariaburg. Daar ligt de spoorlijn 12. Ik ging hier heen voor de Benelux, maar die bleek juist op dat moment even niet te rijden richting Brussel. Naast de Benelux komt hier de L-trein naar Roosendaal met de altijd verminkte varkensneuzen, maar ook een IC tussen Essen en Charleroi. Deze kwam hier langs met een combinatie van 2x HLE 27 met ertussen M4-rijtuigen. Altijd leuk om te zien :) :
Afbeelding

Daarnaast rijdt er ook nog een 2e (hier niet stoppende) L-trein tussen Essen en Antwerpen. Deze reed niet met een varkensneus maar met een Desiro. Ook wel leuk voor een foto:
Afbeelding

Vanaf Sint-Mariaburg was ik zo op het Eilandtje in Antwerpen. Dit gebied is nog volop in ontwikkeling, maar is op dit moment het noordelijke begin/eindpunt van tramlijn 7. Omdat deze lijn met PCC trams rijdt is dit wel leuk om te zien tussen de (ver)nieuw(d)e bebouwing. Als eerste deze 2 vlak voor het eindpunt met rechts ervan de sporen die al richting de Noorderlaan lopen. Daar wordt echter nog druk gewerkt (lees: is het nog een grote bende :P ). Op de achtergrond is de skyline van de Linkeroever te zien:
Afbeelding

Na het beginpunt (links in beeld) rijdt lijn 7 een stukje langs het water om daarna over de Rijnkaai weer naar het centrum te gaan. Hier te zien:
Afbeelding

En 10 minuten later opnieuw, maar nu vanaf de andere kant gezien:
Afbeelding

Via het nog steeds erg treurig overkomende Doel:
Afbeelding

Kwam ik weer in Nederland uit, in Zeeuws-Vlaanderen. Daar trof ik in Hulst de omloop die Van Oeveren rijdt op lijn 20. Daar was deze niet meer haalbaar voor een foto, dus dan maar in Terneuzen. Hier kwam dus deze Van Oeveren 85 langs als lijn 20 naar Goes:
Afbeelding

Daarna kwam de eerste storm van het jaar het land binnen en ben ik maar naar huis gegaan. Een dag na de storm ben ik in de avond nog even naar het centrum van Rotterdam gegaan voor wat inkopen. Op de Coolsingel gingen nog wat trams op de foto, want dit jaar wordt er begonnen met een grote verbouwing van deze Coolsingel. Met de tramrails bij de halte Stadhuis al op de juiste plaats is hier deze 2135 als lijn 24 naar Holy te zien:
Afbeelding

Vanaf de andere kant was dit de 2146 als lijn 23 naar de Beverwaard:
Afbeelding

Op vrijdag de 5e moest ik voor mijn werk even in Gouda zijn en dat deed ik dit keer met het OV. Bij het station kon ik daardoor mooi de nieuwe R-net lijn 497 naar Schoonhoven op de foto zetten. Naast omgetoverde Citea's rijden hier ook 4 nieuwe Volvo's, zoals deze 7764:
Afbeelding

Op de terugweg viel bij de Kralingse Zoom mijn oog op de Parkshuttle. Deze werd niet gereden door iets elektrisch, maar door deze ProCity:
Afbeelding

De volgende dag was het tijd voor een wat grote tocht en wel naar het noorden van het land. Met de DDZ6 van IC 625 ging ik naar Leeuwarden en daar kon vanaf het vernieuwde stationsplein een aantal bussen op de foto, zoals deze stadsbus:
Afbeelding

Dit jaar is Leeuwarden de culturele hoofdstad van Europa. Daar is rechts op de volgende foto al iets van te zien:
Afbeelding

Vanaf de andere kant kwam een grotere bus als dezelfde lijn 51 langs:
Afbeelding

Daarna ging ik naar de volgende stop, Groningen. Bij Groningen Europapark kwam ik een nieuwe elektrische Citea tegen voor Qlink groenlijn 2. Hier staat deze klaar voor vertrek:
Afbeelding

Met deze Citea ging ik naar de omgeving van de UMCG. Op de Bloemsingel kwam de andere groene Qlink lijn langs, lijn 1 naar het Hoofdstation:
Afbeelding

Bij het hoofdstation werd er een lunch genuttigd en gewacht op een dubbeldekker op lijn 300 naar Emmen. Tijdens het wachten kwam er een Qliner XL langs als lijn 312 met deze zwaaiende chauffeur (de groeten terug :) ):
Afbeelding

Niet veel later volgde dan de Qliner XXL in de vorm van deze dubbeldekker als lijn 300 vanuit Emmen:
Afbeelding

Met deze dubbeldekker ging ik dan naar Emmen. Een dubbeldekker die naar mijn idee net wat stiller is dan de VDL van Amstelland en bovendien voor de bovenverdieping ook ruitenwissers heeft.
In Emmen kon daarna weer wat nieuws op de foto, deze hybride Citaro voor de stadsdienst van Emmen:
Afbeelding

2 van de 4 hybride Citaro's waren deze dag buiten. De andere rijdt hier net weg als lijn 1:
Afbeelding

Daarna werd er even een rondje door het centrum van Emmen gelopen. Uiteindelijk kwam ik in deze Stationsstraat deze nieuwe Citaro als lijn 21 tegen:
Afbeelding

Van de andere kant kwam daarna vrij onverwacht voor mij de nieuwe Qlink rood in de vorm van lijn 12 naar Klazinaveen met deze gelede Citaro langs:
Afbeelding

Vanaf Emmen ging ik daarna langzaam zuidwaarts. Via Hardenberg en Almelo maakte ik mijn eerste rit met een Keolis Flirt naar Hengelo. In Hengelo is rechts dat treintje te zien en links vertrekt een 3-tje naar Zwolle:
Afbeelding

Na een warme hap was het nog even wachten op de Blauwnet Lint naar Zutphen. Vlak voordat deze binnenkwam, was er ook een leuke aankomst van de Lint naar Oldenzaal en de Flirt naar Enschede die mooi naast elkaar binnenkwamen:
Afbeelding

Daarna ging ik dan alsnog naar Zutphen. In Zutphen aangekomen was inmiddels het blauwe uurtje begonnen. Dat was zo toepasselijk dat een foto van een Blauwnet Lint in dat blauwe uurtje niet kon ontbreken:
Afbeelding

De terugreis van Zutphen naar Rotterdam ging voor de afwisseling een keer via de Brabantroute met een overstap in Tilburg op de 1100. Die 1100 had een kleine vertraging en daardoor kon nog mooi deze Flirt 2232 als 5265 op de foto:
Afbeelding

Naast de al genoemde stormen stond de maand januari ook bekend om de verschillende hoogwater momenten in de grote rivieren. Zo ook op 13 januari, toen de uiterwaarden van de Waal bij Tuil nog vol stonden en links van de dijk deze Setra als lijn 47 naar Gorinchem passeerde:
Afbeelding
De bovenstaande wilde ik overigens eigenlijk met de drone maken, maar door de grote hoeveelheid aan gevleugelden om mij heen zag ik daar maar vanaf. :P

Dan naar maandag 22 januari. Een vrije dag voor een nieuwe auto die achteraf gezien al eerder kwam en mij dus op die dag nog meer vrije tijd opleverde. :D Zo kon het inrijden van de auto mooi gecombineerd worden met wat OV-foto's. Ik begon in Alblasserdam, waar het laatste jaar voor Arriva in is gegaan. Voor deze uit Zuid Holland Noord en daarvoor Connexxion Utrecht overgekomen Amba 0086 meteen het eerste en laatste jaar hier:
Afbeelding

Een stukje verderop volgde nog een tijdelijke bus en wel deze in Brabantse kleuren rijdende Amba 53 als lijn 16 vanuit Dordrecht:
Afbeelding

De kleuren van deze bus zijn meteen ook de link naar de locatie van de volgende foto, namelijk Brabant. Om precies te zijn, Zevenbergen voor lijn 117. Op deze lijn hoopte ik een 'nieuwe' Citaro te kunnen treffen. De bus die hier uiteindelijk langskwam was een andere, maar ook wel een opvallende namelijk deze gelede MAN Lion's City 281:
Afbeelding

Voor de volgende rit ging ik naar de dijk tussen Klundert en Fijnaart. Hier trof ik dan wel een Citaro en wel deze 744:
Afbeelding

Terug in Rotterdam kwam ik de nieuwste aanwinst van de RET tegen, deze op waterstof rijdende Van Hool, de 407. Hier te zien op de Olympiaweg als lijn 70 naar Charlois met op de achtergrond de skyline van het Hart van IJsselmonde:
Afbeelding

De laatste foto van dit verslag komt van vorige week zaterdag. Toen zag ik bij weer een rondje door Brabant deze vanuit Amstelland overgekomen Citaro van TCR in z'n nieuwe Brabantse kleuren klaarstaan in Rijen als lijn 130:
Afbeelding
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: mb90 on Tour #101: Van kerst 2017 naar van alles wat in januari 2018 (48 foto's)

Bericht door julsteren »

Super gave en diverse fotoreeks! Op een van je foto's in Antwerpen staat de vorige woning van mijn vader, doe je goed. Twee jaar terug reed daar nog geen tram!
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #101: Van kerst 2017 naar van alles wat in januari 2018 (48 foto's)

Bericht door Daniel »

Fraaie serie foto's weer zeg :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
marcel.nl
Berichten: 641
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: mb90 on Tour #101: Van kerst 2017 naar van alles wat in januari 2018 (48 foto's)

Bericht door marcel.nl »

*bus*
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5260
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #101: Van kerst 2017 naar van alles wat in januari 2018 (48 foto's)

Bericht door Lijn 45 »

Erg leuke, afwisselingsrijke, fotoreeks :pos:
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #101: Van kerst 2017 naar van alles wat in januari 2018 (48 foto's)

Bericht door Etienne »

Een mooie reportage :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5822
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: mb90 on Tour #101: Van kerst 2017 naar van alles wat in januari 2018 (48 foto's)

Bericht door isadora »

Fraai hoor. :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
ZO6176
Donateur
Berichten: 6034
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: mb90 on Tour #101: Van kerst 2017 naar van alles wat in januari 2018 (48 foto's)

Bericht door ZO6176 »

Heb genoten. Dank voor het delen.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8665
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #101: Van kerst 2017 naar van alles wat in januari 2018 (48 foto's)

Bericht door Milco »

Mooie foto's! Leuk die twee foto's in Almere Buiten vanaf dezelfde positie :D
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: mb90 on Tour #101: Van kerst 2017 naar van alles wat in januari 2018 (48 foto's)

Bericht door busfanNL »

Heeeeelll nice. *bus* :pos: Petje af man. En veel gave foto's. Sinds wanneer rijden de ex amstelland wagens ook in Brabant? :? En nogmaals alles ziet er echt heel netjes uit. :pos:
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8839
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #101: Van kerst 2017 naar van alles wat in januari 2018 (48 foto's)

Bericht door ArrivaBas »

Die ex-Amstelland die jij bedoelt is zijn leven begonnen bij Qbuzz GD en heeft nooit in AML gereden. Wel is deze bus tijdelijk geweest bij Syntus Utrecht. :wink:
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: mb90 on Tour #101: Van kerst 2017 naar van alles wat in januari 2018 (48 foto's)

Bericht door Chrysa »

Die van TCR op de laatste foto ook? Ik kwam vorige week een ex-AML Citaro vlakbij de TCR stalling in Breda namelijk.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: mb90 on Tour #101: Van kerst 2017 naar van alles wat in januari 2018 (48 foto's)

Bericht door mb90 »

ArrivaBas schreef:Die ex-Amstelland die jij bedoelt is zijn leven begonnen bij Qbuzz GD en heeft nooit in AML gereden. Wel is deze bus tijdelijk geweest bij Syntus Utrecht. :wink:
De witte Citaro 0744 van lijn 117 wel, maar de ex-Amstelland is die van de laatste foto van TCR en die was toch echt eerst groen. :wink:
Iedereen verder bedankt voor de reacties. :)
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: mb90 on Tour #101: Van kerst 2017 naar van alles wat in januari 2018 (48 foto's)

Bericht door Durashift »

Leuk verslag, mooie foto's. :pos:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten