Een ijskoude dag in Noordrijn-Westfalen en het Bergse Land! (met foto's!)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Een ijskoude dag in Noordrijn-Westfalen en het Bergse Land! (met foto's!)

Bericht door waldo79 »

Ik had niet gevraagd om mij te bestoken met definities van berg, alleen ik raak niet echt onder de indruk van het Sauerland _O_
Maar ik heb wel genoten van je fotoreeks *O*

En Bergse Land lijkt me een poging te zijn van Wikipedia om een buitenlands begrip in het Nederlands om te zetten. Dat lijkt daar regelmatig te gebeuren :)
Deze toeristische bron gebruikt de Duitse benaming.
Zoek ik op Bergse land toerisme op google, vind ik 0 treffers voor Duitsland...
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Een ijskoude dag in Noordrijn-Westfalen en het Bergse Land! (met foto's!)

Bericht door Nitein-Repart »

Ik had afgelopen zomer de spoorlijn Köln-Meinerzhagen-Hagen bereden (niet Dortmund-Hagen). Toen reden er nog geen doorgaande treinen, maar er rijdt in ieder geval ieder uur een bus (ook op zondag) tussen Meinerzhagen en Brügge, die in zowel Meinerzhagen als Brügge lekker aansluit op de treinen. Nou ja, in Meinerzhagen had ik een half uur overstap, dus kon ik lekker lunchen in een broodjeszaak en de beentjes strekken. Köln-Brügge-Hagen met de korte overstap in Brügge zou ik zelf niet zo snel doen, aangezien ik na 1,5 uur wel even de beentjes wil strekken, maar voor de reizigers uit Lüdenscheid is het wel een enorme verbetering om rechtstreeks naar Köln te kunnen.

Verder wel leuke plaatjes. NRW blijft leuk.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
evos
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 29 nov 2015, 16:18

Re: Een ijskoude dag in Noordrijn-Westfalen en het Bergse Land! (met foto's!)

Bericht door evos »

waldo79 schreef:En Bergse Land lijkt me een poging te zijn van Wikipedia om een buitenlands begrip in het Nederlands om te zetten.
(Graafschap) Berg is de historische Nederlandse naam voor dat gebied, net zoals we spraken over (het hertogdom) Kleef etc. Vroeger was dat normaal, nu noemen de puristen dat een exoniem.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een ijskoude dag in Noordrijn-Westfalen en het Bergse Land! (met foto's!)

Bericht door trolly »

Klopft. Daarbij is het goed te bedenken dat het onderscheid tussen de plaatselijke taal en het huidige Nederlands veel groter is geworden door de invloed van de Hoogduitse standaardtaal. Het Bergse land heet overigens niet naar de al dan niet alpine omgeving, maar naar de Burg Berg, gelegen bij Altenberg.
Wikipedia schreef:Interessant ist die größte Erhebung auf dem Burggelände: ein künstlicher Hügel, wohl nach dem sich die Grafen „von Berge“ nannten und nach dem nun das Bergische Land benannt ist.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Een ijskoude dag in Noordrijn-Westfalen en het Bergse Land! (met foto's!)

Bericht door waldo79 »

Wat verlate reactie: Interessante duiding van de historie achter de naam.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten