Bart on Tour #3 | Wenen en omgeving [26 Foto's]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 376
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Bart on Tour #3 | Wenen en omgeving [26 Foto's]

Bericht door Bartjk »

Vorige delen uit deze serie:
Bart on Tour #1 | Rond het meer [27 Foto's]
Bart on Tour #2 | Van Walcourt tot Bruxelles [42 Foto's]

Zooo hè, dat is even geleden, een reisverslag van mijn kant. Gelukkig is mijn telefoon tegenwoordig goed in staat om foto's te maken zodat ik ook wat sneller foto's ga maken (zal ook overigens het laatste verslag zijn met mijn S7. Die is inmiddels wel aan vervanging toe). Afgelopen week ben ik samen met een reisgenoot naar Wenen gegaan, op de beschaafde manier. De reis begon uiteraard in Lelystad waar ik eerst richting Groningen ben gegaan. Eerst de werkzaamheden moeten trotseren dus bij Kampen-zuid. Vervolgens bleek er in Zwolle geen trein naar Groningen te rijden door een gaslek waardoor ik via Emmen ben gegaan. Vanuit Groningen naar Wener waar de eerste foto gemaakt is:

Afbeelding
1. Bij aankomst in grensmetropool Weener werden we meteen begroet door de aanwezigheid van een Polizei wagen. Deze was echter niet bemand waardoor alle drie de reizigers die uit de internationale trein kwamen ongezien het SEV in konden glippen (A)

Afbeelding
2. In Leer namen we de IC naar Düsseldorf. In de stam zat ook een voormalig NS rijtuig dat inmiddels is opgeknapt door de Duitsers.

Afbeelding
3. Ons verblijf in de Nightjet. Klein maar functioneel hok waar je prima kan slapen. Alleen wakker geworden door het aan- en afkoppelen op Nürnberg om 3 uur s'nachts.

Afbeelding
4. bij de rit was een ontbijt inbegrepen. De broodjes waren net afgebakken en daardoor prima te pruimen!

Afbeelding
5. Het rijtuig van buiten

Afbeelding
6. Na de koffers gedropt te hebben zijn we de stad in (of eigenlijk uit) getrokken. De wegen waren goed gestrooid wat te zien was aan de bussen.

Afbeelding
7. Op het eindpunt in Grinzing staat een tram van het type E2 te keren op het eindpunt van lijn 38. Deze herkenbare trams zullen binnenkort uit het straatbeeld verdwijnen door de komst van nieuwe lagevloerstrams

Afbeelding
8. wat wel een probleem is met de nachttrein is waar je je koffers in de ochtend laat. Wij konden ze gelukkig al kwijt in het hotel. Dit was het uitzicht vanuit onze kamer met de U6, lijn 37/38 en 35A/37A die frequent langsreden was het voor de OV fan in ons geen verkeerd zicht. Ook zat een klein stukje verderop de tramremise waardoor er veel mat-ritten langskwamen.

Afbeelding
9. Op de tweede dag zijn wij Oostenrijk verder ingetrokken. Op het station Villach stond deze nieuwe Taurus voor een internationale trein. Deze loc had helaas niet meer het herkenbare muziekdeuntje bij het optrekken.

Afbeelding
10. In het plaatsje Schwarzach st. Veit hadden we twee uur overstap. Op dit station komen Eurocity's, intercity's, Railjets en ook regionale treinen.

Afbeelding
11. Plan was vervolgens om een stukje per bus af te leggen. Op lijn 580 werd echter een vito ingezet. Deze hebben we aan ons voorbij laten gaan.

Afbeelding
12. De rest van de ritten werden gelukkig met grote bussen gereden. Wij gingen naar Sankt Johann im Pongau

Afbeelding
13. In dit plaatsje reed een heuse citybus. Dit omdat het hoogteverschil tussen het station en het centrum vrij groot was. Op deze dag reed er een citaro gaswagen op lijn 51.

Afbeelding
14. De brug over de Salzach was één van de highlights van het dorp. Samen met de vele skigebieden er omheen.

Afbeelding
15. De meeste streekbussen in Oostenrijk rijden met de naam Postbus onder de vlag van de ÖBB. Er rijdt ook veel hogevloersmaterieel rond zoals Lion's Regio's op deze schoollijn.

Afbeelding
16. Vanaf Sankt Johann im Pongau gingen we per talent weer terug naar Schwarzach st. Veit. Aan één kant van de trein zit een gedegradeerde eerste klasse met icm stoelen. Tipje voor als je zelf een keer die kant uit gaat.

Afbeelding
17. Weer een talent maar nu in Wenen op de S45. Op dit fotoplekje stuitte wij toevallig in een parkje.

Afbeelding
18. Eén van de weinige andere vervoerders in Wenen: de Wiener Lokalbahnen (WLB). Voorop rijdt een relatief nieuwe tram van het type 400. Deze is gelijk aan de stellen die ook op de U6 rijden in Wenen. Achterop een tram van het type 100, die behoorlijk wat ouder is.

Afbeelding
19. Door de binnenstad van Wenen rijden drie buslijnen met elektrische bussen. Deze worden op de eindpunten weer opgeladen aan de bovenleiding.

Afbeelding
20. Sinds kort rijdt de Regiojet tussen Wenen en Praag. De naam doet vermoeden dat het een concurrent van de Railjet is. De wagons zagen er luxe uit met oud eersteklas rijtuigen van de ÖBB en grootruimwagens met stoelen met entertainment er in. De trein werd getrokken door een Vectron.

Afbeelding
21. Langs het vrij nieuwe (en verwarmde!) hauptbahnhof loopt de S-bahn corridor. Hier rijden verschillende s-bahn en regionale treinen gecombineerd een hoge frequentie als een soort metro. Maar omdat het gewoon een treinspoor is komen er soms wel wat locomotieven langs, zoals deze muzikale taurus.

Afbeelding
22. Door de kou waren de oude en nieuwe Donau bevroren. Zodoende kon er een foto vanaf het water gemaakt worden van de 'Wiesel'

Afbeelding
23. Een klein stukje verderop passeren twee s-bahn treinen elkaar. Dit materieel maakt bij het optrekken een vertrouwd mat'64 geluid.

Afbeelding
24. Aan de randen van het netwerk kom je veel onderaannemers tegen. Een van de grotere was het één klinker tellende Gschwindl, besmeurd met strooizout. De bus deed dienst op lijn 70A en staat hier op station Kledering.

Afbeelding
25. Naast alle lijnnummers zijn er ook twee tramlijnen die letters als nummer hebben. De D maar ook de O, of toch de 0?

Afbeelding
26. Tot slot nog een foto vanuit het verdiepte station stadtpark. De U4 ligt bijna volledig verdiept en heeft een aantal interessante stations. Ook zie je op de foto één van de oudere metrostellen die behoorlijk lijken op de exemplaren uit Brussel.

Vervolgens ging het per nachttrein weer terug. Helaas wel met een zitplaats omdat de slaapplekken waren opgekocht door een reisbureau. Daarnaast waren ook alle zitcoupé's vol omdat een hele school via Frankfurt naar Parijs ging.

Al met al een leuke 4 dagen gehad. Ik ben benieuwd wat jullie van de kwaliteit van de foto's vinden. Op m'n telefoon zagen ze er net wat beter uit maar ik vind ze wel geslaagd. Wordt vervolgd?
Laatst gewijzigd door Bartjk op di 06 mar 2018, 07:58, 1 keer totaal gewijzigd.
marcel.nl
Berichten: 639
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Bart on Tour #3 | Wenen en omgeving [26 Foto's]

Bericht door marcel.nl »

Leuke serie.
Het is trouwens WEENER en de reden dat daar Pliesie wagen staat, is dat Polizei Büro tegenover station is.
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Bart on Tour #3 | Wenen en omgeving [26 Foto's]

Bericht door erjeebee »

:pos:
Niks mis met de kwaliteit van de plaatjes.
Dr zitten een paar juweeltjes bij.
Tip: zoek een mooie uit voor de foto van de maand februari wedstrijd (of maart, hangt er vanaf wanneer je precies reisde).
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Bart on Tour #3 | Wenen en omgeving [26 Foto's]

Bericht door trolly »

Bartjk schreef:grootruimwagens
:N Hoewel het leuk is weer eens een germanisme te lezen in plaats van een anglisisme, kan ik het toch niet laten hier een stokje voor te steken. Großraumwagen is de duitse uitdrukking voor rijtuigen met maar één compartiment. Dit in tegenstelling tot het coupérijtuig, dat in de tijd dat deze Großraumwagen geïntroduceerd werden de standaard was. Dat laatste had geen doorgaande gang, en was dus te herkennen aan de vele deuren, die toegang gaven tot evenveel coupées.

Een correcte Nederlandse vertaling is doorgangsrijtuig, maar omdat in het nederlandse taalgebied het coupérijtuig spoedig aan zijn einde kwam, wordt die term nooit meer gebruikt. Daarbij moet aangetekend worden, dat de terugvertaling Durchgangswagen de term Großraumwagen niet helemaal dekt, omdat rijtuigen met een zijgang welliswaar Durchgangswagen, echter geen Großraumwagen zijn, omdat ze niet uit één compartiment bestaan.

De in Nederland gebruikelijke indeling met verschillende compartimenten per bak (zoals wijlen plan W) heeft geen aparte benaming gekregen, hoewel het uiteraard ook doorgangsrijtuigen betreft. ICR is een mooi voorbeeld van Großraumwagen.

Als laatste dan nog de opmerking, dat de lange-afstandstreinen die na de eerste wereldoorlog Europa doorkruisden naar de comfortabele en moderne doorgangsrijtuigen/Durchgangswagen D-treinen genoemd werden.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Bart on Tour #3 | Wenen en omgeving [26 Foto's]

Bericht door Chrysa »

Bartjk schreef:naar Wenen gegaan, op de beschaafde manier.
Ik voel me aangesproken. :evil:
Welke dagen was je er? Ben je volgens mij net misgelopen. :p
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 376
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Bart on Tour #3 | Wenen en omgeving [26 Foto's]

Bericht door Bartjk »

Afgelopen woensdag kwam ik aan en zaterdag gingen we weer weg
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Bart on Tour #3 | Wenen en omgeving [26 Foto's]

Bericht door isadora »

Bonte verzameling die me wel aanspreekt. :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Bart on Tour #3 | Wenen en omgeving [26 Foto's]

Bericht door Zugführer »

Leuk verslagje inderdaad, krijg spontaan zin om ook weer eens die kant op te gaan :D
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bart on Tour #3 | Wenen en omgeving [26 Foto's]

Bericht door Daniel »

Leuk kort verslagje zo ja. Redelijk ommetje gemaakt ook door bij Nieuweschans de grens over te gaan vanuit Lelystad.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Bart on Tour #3 | Wenen en omgeving [26 Foto's]

Bericht door Nitein-Repart »

Vanuit Lelystad bij Oldenzaal de grens over was voor vorige week maandag (de fotoreportage is voor vorige week maandag gemaakt) ook niet erg handig met de 1x/2 uur rijdende IC Berlin. Bij Glanerbrug de grens over was wellicht ook een optie, maar met de boemel Enschede-Münster duurt het wel vrij lang (al hoewel een heel stuk korter dan de omweg via Nieuweschans). Arnhem en Venlo zijn dan vanuit Lelystad weer aardig lastig te bereiken. Dus ja, wel opvallend om via Nieuweschans de grens over te gaan, maar veel andere mogelijkheden waren er ook niet, die echt significant betere reistijden bieden.

Verder leuk verslag.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bart on Tour #3 | Wenen en omgeving [26 Foto's]

Bericht door Daniel »

Nouja, als ik zo lees dat 'ie uiteindelijk via Emmen naar Nieuweschans is gereisd dan ben je zo'n beetje alle tijdwinst weer kwijt toch? Dan ga je via Utrecht en Arnhem al wat meer de juiste kant op gelijk, want heb uit het verslag niet de indruk dat het de bedoeling van de reis was om dat stuk van Leer naar Düsseldorf via Duitsland af te leggen :wink: Maar misschien vergis ik me.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 376
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Bart on Tour #3 | Wenen en omgeving [26 Foto's]

Bericht door Bartjk »

De reden dat ik daar de grens ben overgestoken was om eerst mn reisgenoot op te halen in Groningen. De bedoeling was om even bij hem thuis langs te gaan maar dat ging door de vertraging niet door. Kostentechnisch maakte het ook niet veel uit. In sommige gevallen is het zelfs goedkoper om met je studentenov eerst naar leer te gaan, dan kun je namelijk van binnenlands tarief gebruikmaken i.p.v. grensoverschrijdend (maakte hier niet uit, maar soms dus wel). Dat kan btw ook door met de bus van nijmegen naar kleef te gaan.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bart on Tour #3 | Wenen en omgeving [26 Foto's]

Bericht door Daniel »

Ah kijk, dat maakt het idd wel stukken logischer. Is dat stuk dat je nu extra door Duitsland gegaan bent zo voordelig dat het nog een voordeel gaf verder met SOV door Nederland te reizen?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Bart on Tour #3 | Wenen en omgeving [26 Foto's]

Bericht door Meltrain »

Mooie foto's. :pos:
Ik zou alleen graag wel iets meer tekst hebben gezien, omdat het me, zeker in het begin, niet altijd even duidelijk was waar je was en hoe je reisde.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Bart on Tour #3 | Wenen en omgeving [26 Foto's]

Bericht door ZO6176 »

Leuk verslag. Ik heb in 1995 een half jaar in wenen gewoond ivm mijn stage bij ömv. Tijd van mijn leven. Leuk om het weer eens te zien.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Bart on Tour #3 | Wenen en omgeving [26 Foto's]

Bericht door waldo79 »

Interessant, maar leuk had me ook geleken als je buiten het OV nog wat foto's van de omgeving had geplaatst.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bart on Tour #3 | Wenen en omgeving [26 Foto's]

Bericht door ArrivaBas »

Als ik het niet mis heb, is de omgeving van Wenen niet heel erg spannend. Vorarlberg, Tirol, Salzburgerland en Karinthië/Kärnten zijn mooiere stukken Oostenrijk.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Bart on Tour #3 | Wenen en omgeving [26 Foto's]

Bericht door Timon91 »

Leuke impressie, bedankt voor het plaatsen! Wat was je algehele impressie van de NightJet?
Mijn Flickr account.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Bart on Tour #3 | Wenen en omgeving [26 Foto's]

Bericht door Chrysa »

ArrivaBas schreef:Als ik het niet mis heb, is de omgeving van Wenen niet heel erg spannend. Vorarlberg, Tirol, Salzburgerland en Karinthië/Kärnten zijn mooiere stukken Oostenrijk.
Als je een beetje aan de randen komt is het best mooi hoor. Perchtoldsdorf is erg leuk. :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten