Bart on Tour #3 | Wenen en omgeving [26 Foto's]
Geplaatst: di 06 mar 2018, 00:10
Vorige delen uit deze serie:
Bart on Tour #1 | Rond het meer [27 Foto's]
Bart on Tour #2 | Van Walcourt tot Bruxelles [42 Foto's]
Zooo hè, dat is even geleden, een reisverslag van mijn kant. Gelukkig is mijn telefoon tegenwoordig goed in staat om foto's te maken zodat ik ook wat sneller foto's ga maken (zal ook overigens het laatste verslag zijn met mijn S7. Die is inmiddels wel aan vervanging toe). Afgelopen week ben ik samen met een reisgenoot naar Wenen gegaan, op de beschaafde manier. De reis begon uiteraard in Lelystad waar ik eerst richting Groningen ben gegaan. Eerst de werkzaamheden moeten trotseren dus bij Kampen-zuid. Vervolgens bleek er in Zwolle geen trein naar Groningen te rijden door een gaslek waardoor ik via Emmen ben gegaan. Vanuit Groningen naar Wener waar de eerste foto gemaakt is:
1. Bij aankomst in grensmetropool Weener werden we meteen begroet door de aanwezigheid van een Polizei wagen. Deze was echter niet bemand waardoor alle drie de reizigers die uit de internationale trein kwamen ongezien het SEV in konden glippen (A)
2. In Leer namen we de IC naar Düsseldorf. In de stam zat ook een voormalig NS rijtuig dat inmiddels is opgeknapt door de Duitsers.
3. Ons verblijf in de Nightjet. Klein maar functioneel hok waar je prima kan slapen. Alleen wakker geworden door het aan- en afkoppelen op Nürnberg om 3 uur s'nachts.
4. bij de rit was een ontbijt inbegrepen. De broodjes waren net afgebakken en daardoor prima te pruimen!
5. Het rijtuig van buiten
6. Na de koffers gedropt te hebben zijn we de stad in (of eigenlijk uit) getrokken. De wegen waren goed gestrooid wat te zien was aan de bussen.
7. Op het eindpunt in Grinzing staat een tram van het type E2 te keren op het eindpunt van lijn 38. Deze herkenbare trams zullen binnenkort uit het straatbeeld verdwijnen door de komst van nieuwe lagevloerstrams
8. wat wel een probleem is met de nachttrein is waar je je koffers in de ochtend laat. Wij konden ze gelukkig al kwijt in het hotel. Dit was het uitzicht vanuit onze kamer met de U6, lijn 37/38 en 35A/37A die frequent langsreden was het voor de OV fan in ons geen verkeerd zicht. Ook zat een klein stukje verderop de tramremise waardoor er veel mat-ritten langskwamen.
9. Op de tweede dag zijn wij Oostenrijk verder ingetrokken. Op het station Villach stond deze nieuwe Taurus voor een internationale trein. Deze loc had helaas niet meer het herkenbare muziekdeuntje bij het optrekken.
10. In het plaatsje Schwarzach st. Veit hadden we twee uur overstap. Op dit station komen Eurocity's, intercity's, Railjets en ook regionale treinen.
11. Plan was vervolgens om een stukje per bus af te leggen. Op lijn 580 werd echter een vito ingezet. Deze hebben we aan ons voorbij laten gaan.
12. De rest van de ritten werden gelukkig met grote bussen gereden. Wij gingen naar Sankt Johann im Pongau
13. In dit plaatsje reed een heuse citybus. Dit omdat het hoogteverschil tussen het station en het centrum vrij groot was. Op deze dag reed er een citaro gaswagen op lijn 51.
14. De brug over de Salzach was één van de highlights van het dorp. Samen met de vele skigebieden er omheen.
15. De meeste streekbussen in Oostenrijk rijden met de naam Postbus onder de vlag van de ÖBB. Er rijdt ook veel hogevloersmaterieel rond zoals Lion's Regio's op deze schoollijn.
16. Vanaf Sankt Johann im Pongau gingen we per talent weer terug naar Schwarzach st. Veit. Aan één kant van de trein zit een gedegradeerde eerste klasse met icm stoelen. Tipje voor als je zelf een keer die kant uit gaat.
17. Weer een talent maar nu in Wenen op de S45. Op dit fotoplekje stuitte wij toevallig in een parkje.
18. Eén van de weinige andere vervoerders in Wenen: de Wiener Lokalbahnen (WLB). Voorop rijdt een relatief nieuwe tram van het type 400. Deze is gelijk aan de stellen die ook op de U6 rijden in Wenen. Achterop een tram van het type 100, die behoorlijk wat ouder is.
19. Door de binnenstad van Wenen rijden drie buslijnen met elektrische bussen. Deze worden op de eindpunten weer opgeladen aan de bovenleiding.
20. Sinds kort rijdt de Regiojet tussen Wenen en Praag. De naam doet vermoeden dat het een concurrent van de Railjet is. De wagons zagen er luxe uit met oud eersteklas rijtuigen van de ÖBB en grootruimwagens met stoelen met entertainment er in. De trein werd getrokken door een Vectron.
21. Langs het vrij nieuwe (en verwarmde!) hauptbahnhof loopt de S-bahn corridor. Hier rijden verschillende s-bahn en regionale treinen gecombineerd een hoge frequentie als een soort metro. Maar omdat het gewoon een treinspoor is komen er soms wel wat locomotieven langs, zoals deze muzikale taurus.
22. Door de kou waren de oude en nieuwe Donau bevroren. Zodoende kon er een foto vanaf het water gemaakt worden van de 'Wiesel'
23. Een klein stukje verderop passeren twee s-bahn treinen elkaar. Dit materieel maakt bij het optrekken een vertrouwd mat'64 geluid.
24. Aan de randen van het netwerk kom je veel onderaannemers tegen. Een van de grotere was het één klinker tellende Gschwindl, besmeurd met strooizout. De bus deed dienst op lijn 70A en staat hier op station Kledering.
25. Naast alle lijnnummers zijn er ook twee tramlijnen die letters als nummer hebben. De D maar ook de O, of toch de 0?
26. Tot slot nog een foto vanuit het verdiepte station stadtpark. De U4 ligt bijna volledig verdiept en heeft een aantal interessante stations. Ook zie je op de foto één van de oudere metrostellen die behoorlijk lijken op de exemplaren uit Brussel.
Vervolgens ging het per nachttrein weer terug. Helaas wel met een zitplaats omdat de slaapplekken waren opgekocht door een reisbureau. Daarnaast waren ook alle zitcoupé's vol omdat een hele school via Frankfurt naar Parijs ging.
Al met al een leuke 4 dagen gehad. Ik ben benieuwd wat jullie van de kwaliteit van de foto's vinden. Op m'n telefoon zagen ze er net wat beter uit maar ik vind ze wel geslaagd. Wordt vervolgd?
Bart on Tour #1 | Rond het meer [27 Foto's]
Bart on Tour #2 | Van Walcourt tot Bruxelles [42 Foto's]
Zooo hè, dat is even geleden, een reisverslag van mijn kant. Gelukkig is mijn telefoon tegenwoordig goed in staat om foto's te maken zodat ik ook wat sneller foto's ga maken (zal ook overigens het laatste verslag zijn met mijn S7. Die is inmiddels wel aan vervanging toe). Afgelopen week ben ik samen met een reisgenoot naar Wenen gegaan, op de beschaafde manier. De reis begon uiteraard in Lelystad waar ik eerst richting Groningen ben gegaan. Eerst de werkzaamheden moeten trotseren dus bij Kampen-zuid. Vervolgens bleek er in Zwolle geen trein naar Groningen te rijden door een gaslek waardoor ik via Emmen ben gegaan. Vanuit Groningen naar Wener waar de eerste foto gemaakt is:
1. Bij aankomst in grensmetropool Weener werden we meteen begroet door de aanwezigheid van een Polizei wagen. Deze was echter niet bemand waardoor alle drie de reizigers die uit de internationale trein kwamen ongezien het SEV in konden glippen (A)
2. In Leer namen we de IC naar Düsseldorf. In de stam zat ook een voormalig NS rijtuig dat inmiddels is opgeknapt door de Duitsers.
3. Ons verblijf in de Nightjet. Klein maar functioneel hok waar je prima kan slapen. Alleen wakker geworden door het aan- en afkoppelen op Nürnberg om 3 uur s'nachts.
4. bij de rit was een ontbijt inbegrepen. De broodjes waren net afgebakken en daardoor prima te pruimen!
5. Het rijtuig van buiten
6. Na de koffers gedropt te hebben zijn we de stad in (of eigenlijk uit) getrokken. De wegen waren goed gestrooid wat te zien was aan de bussen.
7. Op het eindpunt in Grinzing staat een tram van het type E2 te keren op het eindpunt van lijn 38. Deze herkenbare trams zullen binnenkort uit het straatbeeld verdwijnen door de komst van nieuwe lagevloerstrams
8. wat wel een probleem is met de nachttrein is waar je je koffers in de ochtend laat. Wij konden ze gelukkig al kwijt in het hotel. Dit was het uitzicht vanuit onze kamer met de U6, lijn 37/38 en 35A/37A die frequent langsreden was het voor de OV fan in ons geen verkeerd zicht. Ook zat een klein stukje verderop de tramremise waardoor er veel mat-ritten langskwamen.
9. Op de tweede dag zijn wij Oostenrijk verder ingetrokken. Op het station Villach stond deze nieuwe Taurus voor een internationale trein. Deze loc had helaas niet meer het herkenbare muziekdeuntje bij het optrekken.
10. In het plaatsje Schwarzach st. Veit hadden we twee uur overstap. Op dit station komen Eurocity's, intercity's, Railjets en ook regionale treinen.
11. Plan was vervolgens om een stukje per bus af te leggen. Op lijn 580 werd echter een vito ingezet. Deze hebben we aan ons voorbij laten gaan.
12. De rest van de ritten werden gelukkig met grote bussen gereden. Wij gingen naar Sankt Johann im Pongau
13. In dit plaatsje reed een heuse citybus. Dit omdat het hoogteverschil tussen het station en het centrum vrij groot was. Op deze dag reed er een citaro gaswagen op lijn 51.
14. De brug over de Salzach was één van de highlights van het dorp. Samen met de vele skigebieden er omheen.
15. De meeste streekbussen in Oostenrijk rijden met de naam Postbus onder de vlag van de ÖBB. Er rijdt ook veel hogevloersmaterieel rond zoals Lion's Regio's op deze schoollijn.
16. Vanaf Sankt Johann im Pongau gingen we per talent weer terug naar Schwarzach st. Veit. Aan één kant van de trein zit een gedegradeerde eerste klasse met icm stoelen. Tipje voor als je zelf een keer die kant uit gaat.
17. Weer een talent maar nu in Wenen op de S45. Op dit fotoplekje stuitte wij toevallig in een parkje.
18. Eén van de weinige andere vervoerders in Wenen: de Wiener Lokalbahnen (WLB). Voorop rijdt een relatief nieuwe tram van het type 400. Deze is gelijk aan de stellen die ook op de U6 rijden in Wenen. Achterop een tram van het type 100, die behoorlijk wat ouder is.
19. Door de binnenstad van Wenen rijden drie buslijnen met elektrische bussen. Deze worden op de eindpunten weer opgeladen aan de bovenleiding.
20. Sinds kort rijdt de Regiojet tussen Wenen en Praag. De naam doet vermoeden dat het een concurrent van de Railjet is. De wagons zagen er luxe uit met oud eersteklas rijtuigen van de ÖBB en grootruimwagens met stoelen met entertainment er in. De trein werd getrokken door een Vectron.
21. Langs het vrij nieuwe (en verwarmde!) hauptbahnhof loopt de S-bahn corridor. Hier rijden verschillende s-bahn en regionale treinen gecombineerd een hoge frequentie als een soort metro. Maar omdat het gewoon een treinspoor is komen er soms wel wat locomotieven langs, zoals deze muzikale taurus.
22. Door de kou waren de oude en nieuwe Donau bevroren. Zodoende kon er een foto vanaf het water gemaakt worden van de 'Wiesel'
23. Een klein stukje verderop passeren twee s-bahn treinen elkaar. Dit materieel maakt bij het optrekken een vertrouwd mat'64 geluid.
24. Aan de randen van het netwerk kom je veel onderaannemers tegen. Een van de grotere was het één klinker tellende Gschwindl, besmeurd met strooizout. De bus deed dienst op lijn 70A en staat hier op station Kledering.
25. Naast alle lijnnummers zijn er ook twee tramlijnen die letters als nummer hebben. De D maar ook de O, of toch de 0?
26. Tot slot nog een foto vanuit het verdiepte station stadtpark. De U4 ligt bijna volledig verdiept en heeft een aantal interessante stations. Ook zie je op de foto één van de oudere metrostellen die behoorlijk lijken op de exemplaren uit Brussel.
Vervolgens ging het per nachttrein weer terug. Helaas wel met een zitplaats omdat de slaapplekken waren opgekocht door een reisbureau. Daarnaast waren ook alle zitcoupé's vol omdat een hele school via Frankfurt naar Parijs ging.
Al met al een leuke 4 dagen gehad. Ik ben benieuwd wat jullie van de kwaliteit van de foto's vinden. Op m'n telefoon zagen ze er net wat beter uit maar ik vind ze wel geslaagd. Wordt vervolgd?