mb90 on Tour #103: Van ijskoud winters weer naar de lente (38 foto's)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

mb90 on Tour #103: Van ijskoud winters weer naar de lente (38 foto's)

Bericht door mb90 »

De afgelopen weken waren de laatste weken van de winter. Voor een deel ijskoude weken tot aan de lente. Dat is het hoofdonderwerp van dit verslag met wel af en toe wat uitstapjes. :wink:

We beginnen aan het begin van deze maand, op 3 maart. Na afloop van een ijskoude week viel er die dag nog een aantal centimeters sneeuw in Rotterdam. Waarschijnlijk ook de laatste keer dat Arriva in dit deel van de stad reed. Hier te zien met eerst lijn 93 naar Dordrecht via Kinderdijk:
Afbeelding

En vanaf de andere kant lijn 90 vanuit de Alblasserwaard:
Afbeelding

Op weg naar huis werden er nog een aantal trams op lijn 23 in de sneeuw vastgelegd. Als eerste langs de Dwarsdijk met lijn 23 naar Rotterdam Centraal (op dat moment ingekort i.v.m. werkzaamheden bij het Kruisplein):
Afbeelding

En daarna langs de Kreekkade:
Afbeelding

Afbeelding

De volgende dag trok ik de provincie in voor de flinke hoeveelheid ijs wat op de verschillende binnenwateren lag, zoals de Hollandsche IJssel. Hier bijvoorbeeld te zien tussen Nieuwerkerk a/d IJssel en Moorddrecht, waar lijn 190 van Arriva langs het water rijdt. In dit geval ook een flink deel langs flinke ijsschotsen. Hier te zien met links op de dijk de Citea 8827 als lijn 190 van Gouda naar Rotterdam Alexander:
Afbeelding

Dit is het ijs op de IJssel in detail. Erg indrukwekkend om te zien en ook al een beetje te horen smelten:
Afbeelding

Dan de volgende rivier, de Oude Rijn bij Hazerswoude Rijndijk. Daar kwam lijn 169 van Alphen naar Leiden langs de bijna geheel bevroren Oude Rijn:
Afbeelding

Op de terugweg naar Rotterdam werd er nog even een tussenstop gemaakt tussen Zevenhuizen en Moerkapelle. Daar kwam lijn 177 van Zoetermeer naar Gouda langs:
Afbeelding

Ook werd er nog gestopt langs de Zevenhuizer Plas. Hier lag er geen ijs op het water, maar door de harde oostenwind van de week ervoor wel veel langs de kant. Hier mooi te zien met op de achtergrond de 'skyline' van Nesselande:
Afbeelding

De laatste stop van de dag werd gemaakt op de Kralingse Zoom. Daar kwam een in Brabantse kleuren rijdende Amba (52) van Arriva langs als lijn 87 naar Sliedrecht:
Afbeelding

Op donderdag de 8e maart moest ik voor mijn werk in Hellevoetsluis zijn. Na afloop hoopte ik nog op wat ijsfoto's langs het Haringvliet, maar dat zat er niet meer in. Dan maar wat busfoto's. :P Als eerste deze groene Amba 4186 als lijn 101 vanuit Spijkenisse:
Afbeelding

Om de hoek kwam daarna al gelijk de rit naar Spijkenisse langs. Deze reed met een grijze Lion en deze konden daardoor mooi naast elkaar op 1 foto:
Afbeelding

Eerder had ik al een gelede bus gezien op lijn 106. Deze (de Citaro 9113) kon in Nieuwenhoorn mooi op de foto als lijn 106 naar Rozenburg via Brielle:
Afbeelding

Net buiten dit deel van Hellevoetsluis, bij de molen, kwam de rit naar Spijkenisse van lijn 106 langs:
Afbeelding

De volgende fotoserie komt van zaterdag 10 maart. Toen maakte ik een rondje rondom het Markermeer met verschillende tussenstops. De eerste stop was langs het Gooimeer bij Almere waar kruiend ijs lag:
Afbeelding

Verder zag ik langs de Flevose kant van het Markermeer weinig ijs en ging ik over de dijk van Lelystad naar Enkhuizen. De temperatuur daalde op die dijk ook rap van 15 naar 5 graden. In de spoiler een aantal plaatjes van het Markermeer gezien van Enkhuizen richting Hoorn:
Spoiler: show
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Na deze ijzige foto's ging ik weer naar het zuiden voor een volgende stop in Uitdam. Daar kwam eerst de buurtbus 419 langs met deze MB Sprinter:
Afbeelding

Over de dijk tussen het vaste land en Marken rijdt lijn 315 van EBS. Hier komt de Scania 4052 net van Marken af:
Afbeelding

En opweg naar Marken kwam de 4085 langs met links een beeld nog wat los liggend ijs:
Afbeelding

Een week later (afgelopen zaterdag) was het weer tijd voor een fotoronde. Nadat er weer wat sneeuw was gevallen en in Rotterdam bleef liggen had ik de hoop dat dat in het midden en het oosten van het land ook zo was. Op de eerste foto uit Barneveld van een Flirt van Connexxion is sneeuw te zien, maar de motsneeuw was dusdanig klein dat je heel goed moet zoeken. :P
Afbeelding

Via de Valleilijn kwam ik daarna in Ede uit. Daar trof ik een Utrechtse omloop met een Setra als lijn 5 naar De Klomp:
Afbeelding

Via Arnhem kwam ik in Zutphen, al een beetje naar het oosten dus. Bij het station trof ik al snel een 'nieuwe' Amba voor Arriva. Deze van Connexxion Utrecht overgekomen 0151 als lijn 54 naar Laren. En de groeten terug aan de chauffeur:
Afbeelding

Verderop in het centrum trof ik alweer een andere nieuwkomer. Deze 0153 als lijn 82 naar Doetinchem:
Afbeelding

Daarna ging ik met Blauwnet verder en kwam ik uit in Hengelo. Het hoofddoel is de Flirt van Eurobahn / Keolis naar Duitsland. In de tussentijd kon nog een 'gewone' Flirt van Keolis op de foto opweg naar Zwolle:
Afbeelding

En nadat de 2 slagen ervoor niet reden kwam niet veel later aan de andere kant van het station deze Flirt 4.07 vanuit Duitsland binnen:
Afbeelding

Met deze Flirt ging ik niet veel later naar de enige andere Nederlandse tussenstop, Oldenzaal. Een rit die voor mijn gevoel een stuk sneller ging dan normaal dieselend.
In Oldenzaal ging ik met Blauwnet weer terug naar Hengelo. Niet alles is hier echter al blauw, want deze Lint (de 44) is nog gewoon Twents rood:
Afbeelding

Daarna ging de terugreis naar Rotterdam verder. Via Zwolle en Almere. In Almere werd er naast een voedselstop ook een fotostop gemaakt en wel voor de elektrische bussen die daar sinds kort rijden. Hier de stille BYD 6305 als M6:
Afbeelding

Dan naar afgelopen maandag. De ergste kou was uit de lucht en het voorjaar kan (wat mij betreft) beginnen. Met wat bloemetjes in de middenberm kwam deze waterstofbus als lijn 70 richting Charlois over de Rotterdamse Slinge:
Afbeelding

Meer waren er te zien op de Groenezoom. Daar kwam lijn 76 met een opvallende bus voorbij, namelijk deze Alliance 901 :) :
Afbeelding

Vanaf de andere kant zag ik daarna tijdens het tanken nog een Alliance voorbij komen, de 940. Die kon dus later op de Reyerdijk alsnog op de foto:
Afbeelding

En opweg naar huis kon ook nog de Lion 1036 als lijn 70 naar Charlois op de foto:
Afbeelding

De laatste foto van dit verslag is van vanmiddag. Regelmatig kwam ik deze Citea 404 al tegen op RET lijn 283 en vanmiddag in Barendrecht kon deze dus op de foto opweg naar de Kralingse Zoom:
Afbeelding
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: mb90 on Tour #103: Van ijskoud winters weer naar de lente (38 foto's)

Bericht door hidihi »

Dat ze die oude den Oudsten bussen nog omgespoten hebben. De bussen zijn al 17/18 jaar oud
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: mb90 on Tour #103: Van ijskoud winters weer naar de lente (38 foto's)

Bericht door Meltrain »

Mooie foto's. :pos:
En jij laat ook niet weten dat er Alliances op lijn 76 rijden. :evil:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
dylanwild94
Berichten: 6184
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: mb90 on Tour #103: Van ijskoud winters weer naar de lente (38 foto's)

Bericht door dylanwild94 »

Mooi verslag en bekende plekjes in nieuwenhoorn dat overigens een wijk is van Hellevoetsluis.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: mb90 on Tour #103: Van ijskoud winters weer naar de lente (38 foto's)

Bericht door mb90 »

Meltrain schreef: En jij laat ook niet weten dat er Alliances op lijn 76 rijden. :evil:
Ik had gister m’n telefoon niet mee (alleen zakelijk), anders had ik je uiteraard wel geappt. :wink:
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #103: Van ijskoud winters weer naar de lente (38 foto's)

Bericht door Etienne »

Leuke foto's zitten hiertussen, ook in de banner zouden er wel een paar kunnen voor het winterthema. :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8662
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #103: Van ijskoud winters weer naar de lente (38 foto's)

Bericht door Milco »

Zeker mooie foto's! :D
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5818
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: mb90 on Tour #103: Van ijskoud winters weer naar de lente (38 foto's)

Bericht door isadora »

Dank voor deze arctische serie Mario, zitten erg mooie prenten tussen. :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
dylanwild94
Berichten: 6184
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: mb90 on Tour #103: Van ijskoud winters weer naar de lente (38 foto's)

Bericht door dylanwild94 »

Etienne schreef:Leuke foto's zitten hiertussen, ook in de banner zouden er wel een paar kunnen voor het winterthema. :pos:
Zou je denken. Bijna alle foto's komen van Daniel. zal zo ook wel blijven. :')
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: mb90 on Tour #103: Van ijskoud winters weer naar de lente (38 foto's)

Bericht door busfanNL »

Te gekke foto's man. Goed bezig. *bus* :pos: Bedankt voor het delen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #103: Van ijskoud winters weer naar de lente (38 foto's)

Bericht door Daniel »

Fraaie serie met prachtige platen mb90! :pos:
dylanwild94 schreef:Bijna alle foto's komen van Daniel. zal zo ook wel blijven. :')
Dat valt nog tegen hoor, het aandeel van anderen is in de reguliere bannerset groter. In de 10-jaar bannerset ligt de verhouding wat anders.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten