Touren door de provincie Utrecht!

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Touren door de provincie Utrecht!

Bericht door Ferdinand »

Gisteren op Goede Vrijdag (30 maart) heb ik met een daldagkaart van E10,- door de provincie Utrecht een tour gemaakt. Het stond al langer op mijn lijstje om dit te doen, maar ik zocht nog een geschikte dag. Goede Vrijdag was de perfecte dag om dit te doen omdat ik op deze dag vrij was, maar een hoop andere Nederlanders niet. Hierdoor kon ik ook met de Uithoflijnen die niet rijden in het weekend gaan. De studenten waren ook vrij en dat merkte je; de bussen zaten bijna allemaal vrij leeg rond De Uithof.

Mijn route op deze mooie dag was:
De Dreef/Panweg, Zeist - Stadscentrum, Nieuwegein - Station Gouda - Utrecht Centraal - Utrecht Overvecht - Molenmeent, Loosdrecht - Burg. de Voogtlaan, Wilnis - Station Woerden - Europaweg, De Meern - Rijnsweerd-Noord - De Kronkels, Bunschoten-Spakenburg - Station Amersfoort - De Dreef/Panweg, Zeist
Op de kaart ziet dat er zo uit:
Afbeelding

Opdeze vroege vrijdagochtend moest ik eerst nog even de daldagkaart ophalen bij de Primera. Deze daldagkaart heb ik namelijk op internet gekocht en op mijn OV-chipkaart gezet. Deze moet je dan wel ophalen bij zo'n OV-chipkaartpunt, vaak te vinden bij de Primera.
Ik had veel te veel tijd genomen voor dit omdat ik dacht dat het een heel gedoe zou zijn, maar dat bleek het niet. Het was heel makkelijk. Vervolgens stond ik wel een halfuur te wachten bij De Dreef/Panweg omdat mijn kaartje pas vanaf 9.00 geldig zou zijn.
In de tussentijd nam ik nog even een foto van bus 53 die langsraasde:
Afbeelding

Helaas bracht een Ambassador mij naar Nieuwegein (ik had gehoopt op een Mercedes ofzo).
Ik hoor altijd slechte verhalen over Nieuwegein; dat het een simpele voorstad van Utrecht is waar je niet moet komen als je er niet moet zijn. Dat vond ik wel meevallen. Bus 72 bracht mij door mooie nieuwbouwwijken in Nieuwegein-West. Een klein stukje van de route liep over een eenbaans busbaan, maar die eindigde al vrij snel met een bussluis. Ik moet zeggen dat ik die bussluizen niet vaak zie en dat het wel even goed sturen is voor een buschauffeur om er precies recht overheen te gaan.
Onderweg maakte ik ook nog even een foto van het nog vrij lege opstelterrein voor de trams bij P+R De Uithof en de trambaan op de Heidelberglaan (als ik me niet vergis)
Afbeelding
Afbeelding

In Nieuwegein (stadscentrum) had ik een vrij lange overstaptijd omdat ik kon kiezen tussen een overstap van 1 minuut of 31 minuten. Ik heb gekozen voor de overstap van 31 minuten omdat ik het een beetje jammer zou vinden als de reis meteen verpest zou zijn door een niet behaalde overstap. De bus die ik naar het stadscentrum had genomen stond ondertussen alweer op 'Geen dienst' , maar toch heb ik er even een foto van gemaakt omdat die Ambassadors ondanks het matige comfort toch wel iconische bussen zijn:
Afbeelding

Uiteraard kan de sneltram ook niet missen wanneer je in Nieuwegein bent en dus heb ik ook nog een fotootje gemaakt van tram 60 die uit de bocht kwam vlak voor de halte. Ik vind dat de foto erg goed is gelukt en ik denk dat ik hem wel kan opsturen voor het 'foto van de maand'topic (proberen kan altijd :wink: )
Afbeelding


Ik moest bus 106 hebben naar Gouda, maar kon het juiste platform niet zo snel vinden. In de 9292-app stonden de platforms voor elke bus behalve deze (waarschijnlijk omdat deze van Syntus is). Na even zoeken kwam ik erachter dat er nog een los platform van het busstation was; platform H. Ik besloot nog even te gaan zitten in het bushokje, ik verwachtte dat deze besmeurd was met bier of urine. Dat viel wel mee gelukkig :D .

Nadat een gelede Mercedes-Benz Citaro plaats had gemaakt voor mijn bus kon hij halteren. Ik had verwacht dat het een gewone Setra was omdat het een vrij lange route is naar Gouda. Ik was blij verrast toen ik zag dat er een Mercedes-Benz Midicity aan kwam rijden. Ik moet zeggen dat ik deze nooit eerder heb zien rijden en maakte er meteen een foto van.
Afbeelding

De aardige buschauffeur was geïnteresseerd in mijn reis en vertelde een beetje over de lijn. De lijn werd gereden met een Midicity omdat de lijn over toch wel erg smalle dijkjes loopt. De bus had 13 zitplaatsen en ook nog eens wat staanplaatsen waar legaal gestaan mag worden (in tegenstelling tot de buurtbus). Even voordat de bus zou vertrekken stapten er ook nog wat mensen in die naar de binnenstad van IJsselstein wilden gaan (altijd gezellig, IJsselstein :Y ). Op zich geen slechte keuze van hen aangezien de sneltram er langer over doet omdat die met een boog door IJsselstein gaat.

Onderweg stapte er nog een Pools gezinnetje in die een dorp verder moesten zijn. Het busje had een ruimte gereserveerd voor rolstoelen en het gezinnetje kon daar nu mooi zijn kinderwagen kwijt.
Ook kwamen we nog een heel mooie molen tegen die ik moest fotograferen :D .
Afbeelding

Op een gegeven moment hadden we +5 kon ik zien op het schermpje van de buschauffeur. Vlak voor Gouda was er blijkbaar een stukje waar eventuele vertraging ingehaald kon worden want die vertraging was opeens zo weg!

In Gouda aangekomen kwam ik deze Volvo-bus tegen met R-Net kleuren. Dit type had ik ook nog niet zovaak gezien!
Afbeelding

Wat jongens vonden het busstation van Gouda blijkbaar de perfecte plek om te gaan free-stylen. Ik ergerde me er niet zo aan, ik vond het er wel gaaf uit zien. Een persoon ging op zijn skateboard zitten en vervolgens rende iemand anders naar hem toe en spong op imposante wijze over hem heen. Ook probeerde ze op free-style manier van platform naar platform te springen, maar dat ging niet zo goed volgens mij want iemand viel vrij hard op de grond hierbij.
Ondertussen stond ik op perron E te wachten op bus 107 naar Utrecht waarbij ik ook nog een foto maakte van een Ambassador in Arriva-kleuren.
Afbeelding

Ik moest even wennen aan de digitale reisinformatie borden bij de haltes. In Gouda stonden de vertrekkende bussen niet op een groot bord, maar op een klein digitaal bordje aan de haltepaal vast. Het bordje toonde de vetrektijden van de bussen die zouden vertrekken op het betreffende platform. Bij de eerstkomende bus stond alleen geen vertrektijd wat ik niet helemaal begreep :? .

De reis met bus 107 verliep voorspoedig. Je merkte dat de buschauffeur een goed humeur had en dat had effect op de rest van de weggebruikers. Ik weet niet of hij geluk had, maar iedereen was heel vriendelijk tegenover de bus. Enkele keren verleende mensen hem voorrang terwijl hij dat niet had. In Utrecht was het uit met de pret. In De Meern stond er direct file. De file was waarschijnlijk ontstaan door de verkeerslichten op de busbaan daar die de bussen altijd voorrang geven. Op deze busbaan moesten wij gelukkig ook zijn en dus reden we weer redelijk door.
Even later eindigde deze busbaan alweer en kwamen we weer terecht in de file. Het stond helemaal vast op het verkeersplein thv 5 meiplein.
Dit verkeersplein hoefde we gelukkig niet 3/4 te nemen zodat we alweer vrij snel de rotonde konden verlaten.

Met iets meer dan 5 minuten vertraging kwamen we aan op station Utrecht Centraal waar ik nog een foto heb gemaakt van de bus die ik had genomen.
Afbeelding

Op station Utrecht Centraal moest ik overstappen op bus 1 die ik kon vinden op platform D4. Deze lijn wilde ik nemen omdat op deze lijn elektrische bussen rijden. De bus uit Hoograven kwam volgepakt aan op platform D4, maar gelukkig stapte bijna iedereen uit zodat er weer wat plek was. Van de entreedeur deed maar een deur het. Ik weet niet of hij kapot was of dat dat expres werd gedaan.
Afbeelding

Op de weg naar Vredenburg kon ik een glimp opvangen van het nieuwe stationsplein met zijn bijzondere dak. Ik moet nog steeds eens dat plein bezoeken omdat ik dat dak er heel mooi uit vind zien.
De bus was al vrij druk geworden en ik stapte na iets meer dan 10 minuten uit op station Utrecht Overvecht.

Op station Overvecht moest ik overstappen op bus 122. Van deze bus wist ik wel dat het een kleiner busje zou zijn, dit stond namelijk heel duidelijk beschreven in het reisadvies. Op een klein parkeerplaatsje bij het station zag ik het busje al staan.
Afbeelding

Een busje uit de richting van Loosdrecht kwam al aanrijden. Op de voorkant van het busje stond al 'Nieuw-Loosdrecht via Westbroek' , maar blijkbaar moesten we nog even wachten op het busje die ik al gefotografeerd had op de parkeerplaats. Volgens mij zorgde het eerdere busje dat langs reed er wel voor dat Nieuw-Loosdrecht van het vertrektijdenbord viel.

Samen met 2 andere mensen gingen we richting Nieuw-Loosdrecht. Op een gegeven moment reden we het dorp in en beide personen stapten hier uit. Ik moest bij de halte Molenmeent zijn. Ik vroeg de buschauffeur of het mogelijk was om de overstap te halen op de 121. Volgens mij begreep hij niet helemaal wat ik bedoelde, maar hij vertelde me wel dat 121 aan de andere kant van de rotonde zou vertrekken. De man was zo aardig om me nog voordat we om de rotonde hadden gedraaid af te zetten.
Ik liep eerst nog gewoon een beetje snel omdat ik de bus nog niet zag. MAAR TOEN... zag ik hem opeens recht voor me rijden op de rotonde uit de richting van Hilversum. Ik stak mijn hand nog uit en dat hij mij gewoon voorrang moest geven, maar nee, hij gooide zijn bus voor me. Ik rende zo snel als ik kon naar de halte waar GELUKKIG iemand stond die ook met de bus meewilde! Ik moet zeggen dat ik eigenlijk wel heel veel geluk hier had. Volgens de dienstregeling zou 121 twee minuten eerder vertrekken dan 122 zou aankomen, maar 121 had 7 minuten vertraging en 122 5 minuten. Ik denk dat de buschauffeur van 122 heel hard moest lachen toen hij het tafereel aanzag want ik had hem verteld dat ik deze moest hebben. Afbeelding

Op deze manier liep ik wel een heel uur voor op schema want ik had niet verwacht dat ik de overstap halen kon! *O*
In bus 121 zittende maakte ik nog een kiekje van de prachtige Loosdrechtse Plassen!
Afbeelding

Bij halte Burg. de Voogtlaan (die 9292 niet herkende wanneer je burgemeester voluit schreef) stapte ik uit. Hier had ik een overstap van iets minder dan een halfuur op bus 123 naar Woerden. Ik had net zo goed gewoon door naar Mijdrecht kunnen gaan want even later zag ik mijn buschauffeur op 121 weer rijden, maar dan de andere richting. Ik verveelde me dus besloot ik nog een foto te maken van een halterende bus 126.
Afbeelding

Even later kwam bus 123 aan met een creepy buschauffeur die niet zo zin had om iets te zeggen. Ik was de enige passagier de gehele rit. Ik denk dat die man nog blij mocht zijn dat hij in ieder geval niet voor niets reed. Vlak voordat we in Woerden aankwamen zag ik op 9292 staan dat mijn aansluitende bus 2 minuten vertraging had, net zoals de bus die ik nu had. Ik besloot dus te vragen aan de buschauffeur of deze bus hierna verder door reed naar Utrecht, maar dat bleek niet zo te zijn.
Op station Woerden maakte ik nog een filmpie van een vetrekkende Rosero. Helaas was ik vergeten er een foto van te maken :(

Bus 102 naar Utrecht werd steeds drukker en zodra we in het pad van bus 28 kwamen stapte ik uit. Geheel willekeurig stapte ik dus uit bij Europaweg in De Meern. In mijn planning had ik staan dat ik bij De Meern Oost zou overstappen, maar ik had snel behoefte aan een andere bus dan een Setra.
Een vrij aggressieve (qua rijstijl dan) buschauffeur trof ik aan in de eerstvolgende bus 28. Bij alle verkeerslichten die op rood stonden remde hij op het laatste moment en wanneer die dan rood was bleef hij niet stilstaan, maar reed hij constant heel zachtjes naar het licht toe met de hoop dat hij dan meteen kon doortuffen wanneer het licht op veilig zou gaan.

Op station Utrecht Centraal stapte haast iedereen uit behalve ik en nog een enkeling. In het centrum liep de vertraging op door extreme drukte met bussen. Ik zag nog een paar mensen uit mijn jaarlaag die Goede Vrijdag een goede dag vonden om eens te gaan winkelen in Utrecht. Naarmate we verder uit het centrum van Utrecht reden werd het rustiger.

Ik stapte uit bij halte Rijnsweerd-Noord waar een stuk of 10 bussen in de buffer stonden te wachten op hun vertrekbeurt. Ik moest nog 20 minuten wachten voordat bus 272 mij zou brengen naar Bunschoten-Spakenburg.
Afbeelding
Afbeelding

Bij halte Rijnsweerd-Noord was ik de enige die instapte en even leek het erop dat ik de enige zou zijn die vanuit De Uithof richting Soest zou gaan, maar bij halte WKZ stapte er nog iemand in.
Op de A28 bedacht ik me dat dit helemaal niet een verlengde Setra was, maar een gewone. Ik had altijd gedacht dat alle uithoflijnen (van Syntus) met verlengde bussen reden. Blijkbaar had ik precies de enige uithoflijn gepakt die niet met verlengd materieel rondreed.

In Soest en Baarn bleek wel waarom dat zo was; de buschauffeur heeft volgens mij wel 5 keer ofzo een stoepje meegepakt. Nou weet ik niet of dat komt doordat het zo smal is of omdat de buschauffeur niet goed manoeuvreerde, maar ik denk toch toch het tweede...
In Soest stapte nog een vrouwtje in, maar die was in Baarn alweer weg.
Soestdijk-Noord had een heel schattig busstationnetje moet ik zeggen:
Afbeelding

Na Baarn kwamen we opeens terecht in 'the middle of nowhere' ook wel bekend als de Eemvallei
Afbeelding

Doordat de buschauffeur schijt had aan de dienstregerling en ook omdat er niemand in- of uitstapte kwam ik 5 minuten eerder aan bij halte De Kronkels. Voordat we de ring van Bunschoten-Spakenurg betraden vroeg de buschauffeur nog welke richting ik op moest, maar dat had niet echt veel uitgemaakt aangezien de kronkels aan beide zijden van de rotonde waren.

En doordat ik dus eerder aankwam kon ik ook nog een bus eerder nemen richting Amersfoort waardoor ik nog met bus 72 (en niet 52) naar huis zou kunnen!

In Amerfoort heb ik even wat gehaald bij de Burger King; een Big King King Menu. Voor 3,90 kreeg je best wel veel moet ik zeggen. Alleen smaakte de cola een beetje naar afwasmiddel.
Vanaf Amersfoort nam ik de SNELDIENST naar Vollenhove die onderweg alleen zou stoppen in Soesterberg en bij Dijnselburg. Deze snelbus had ik nog nooit eerder gehad en moest ik nog eens een keer doen.
Afbeelding

Bij halte Mijerijlaantje probeerde iemand nog tevergeefs de bus aan te houden door te zwaaien, maar de buschauffeuse reed zoals het hoort door. 10 minuten later kwam ik aan bij halte De Dreef/Panweg waar ik op de fiets ben gestapt terug naar huis...

Bedankt voor het lezen! :D
Laatst gewijzigd door Ferdinand op za 31 mar 2018, 15:28, 13 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Touren door de provincie Utrecht!

Bericht door Daniel »

Volgens mij mist je eerste foto in het verslagje :wink:

Dat busje dat je op de 122 bij Utrecht Overvecht zag langskomen zal trouwens waarschijnlijk gewoon dezelfde zijn geweest als die je naar Nieuw Loosdrecht bracht. Vroeger keerden de eindigende lijnen daar via de Aïdadreef (waar je de foto in het parkeervak maakte) en Tiberdreef, maar zag een tijdje terug dat de halte in de Tiberdreef weg was en er op de rotonde gekeerd wordt.
De DRIPs in de regio Utrecht kunnen daar echter vrij slecht tegen, op Utrecht Centraal vallen ook weleens U-OV ritten van de DRIP af omdat de bus er op weg naar de buffer ook al langs komt. Die kleine busjes van CTS staan wel vaker her en der in de stad geparkeerd als de chauffeur pauze heeft bijvoorbeeld.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Touren door de provincie Utrecht!

Bericht door Ferdinand »

Dankje voor het opmerken, heb het meteen aangepast.
Volgens mij ging het aankomende busje trouwens pauzeren. Hij zette zijn busje naast het busje dat er al stond. Even later kwam er nog een man aanlopen en hij startte het busje wat er al een tijdje stond en daarmee gingen we naar Nieuw-Loosdrecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Touren door de provincie Utrecht!

Bericht door Daniel »

Ah, zo schreef je het niet namelijk. Ik las erin dat de bus al langs de haltes aan de doorgaande weg reed en hij toen van de DRIP af viel.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5822
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Touren door de provincie Utrecht!

Bericht door isadora »

Leuk rondje, veel kilometers. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: RE: Re: Touren door de provincie Utrecht!

Bericht door Ferdinand »

Daniel schreef:Ah, zo schreef je het niet namelijk. Ik las erin dat de bus al langs de haltes aan de doorgaande weg reed en hij toen van de DRIP af viel.
Hij moest een rondje maken op de rotonde en reed vervolgens langs mijn halte naar het parkeerterrein waar het andere busje geparkeerd stond. Ik denk dat er automatisch bus 122 naar Loosdrecht op het busje verscheen en dat het niet de bedoeling was
dylanwild94
Berichten: 6187
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Touren door de provincie Utrecht!

Bericht door dylanwild94 »

Ik krijg bij het lezen van jou reisverhalen altijd een beetje het Alice in wonderland gevoel. :mrgreen:
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Touren door de provincie Utrecht!

Bericht door Aking »

Heb je de piraat wel de groetjes gedaan? *O*

Afbeelding

(A)
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Touren door de provincie Utrecht!

Bericht door Ferdinand »

Hahahahaha!
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12820
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Touren door de provincie Utrecht!

Bericht door Hainje »

Afbeelding
🍉
Tom523
Berichten: 143
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 20:06

Re: Touren door de provincie Utrecht!

Bericht door Tom523 »

Leuk verslag, prachtig gebied! Fijn dat je eindelijk eens met de Midicity mee kon ;)
ZO6176
Donateur
Berichten: 6034
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Touren door de provincie Utrecht!

Bericht door ZO6176 »

Een leuk verslag. Bedankt voor het delen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten