De treinenfoto's van Ruben

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

De treinenfoto's van Ruben

Bericht door Gebruikersnaam »

Als het een beetje goed weer is dan heb ik wel eens de neiging om op de fiets te stappen, gewapend met camera en al. Vaak fiets ik dan een stukje langs het spoor, soms op goed geluk, soms met een doel. Veel bussenfoto's zul je dus hier niet tegenkomen (A) Negen van de tien keer fiets ik een stukje langs de Rhijnspoorweg, de spoorweg van Amsterdam naar Elten (D). Aan de hand van de locatie waar ik de meeste foto's schiet zal je met het gegeven dat ik op de fiets ben mijn woonplaats (vroeg of laat) wel kunnen raden :mrgreen: Eens in de zoveel tijd heb ik het geluk dat m'n pa zin heeft om een stuk te touren met de auto. Vaak loopt dit uit op een dagje treinen fotograferen ergens in Duitsland, al bewaar ik die foto's voor aparte reisverslagen mits ik daar ooit aan toe kom. Dit topic zal dus dienen voor de 'losse foto's' die ik zo af en toe maak.

Op 24 maart haalde ik het in m'n hoofd om naar Beekbergen en Apeldoorn te fietsen. Uiteindelijk werd te Apeldoorn de bossen ingeslagen om via de bospaadjes, en later de normale fietspaden halte Assel te bereiken. Aangezien het lunchtijd was trakteerde ik mezelf op een tosti :P Onder het genot van een tosti kwam bericht binnen dat een China-trein onderweg was richting Duitsland en verder. Nadat de tosti binnen was werd de fiets gepakt en een stuk langs het spoor gefietst. Achteraf gezien tijd genoeg gehad, waarschijnlijk was de goederentrein in Stroe aan de kant gezet. Na een goed half uur wachten kwam dan toch de beoogde goederentrein om de hoek kijken, welke een flinke herrie produceerde:

Afbeelding
LTE 189 210 | Chengdu Shuttle | Assel by Ruben, on Flickr

Na de goederentrein werd doorgefietst naar Radio Kootwijk, nog geen 5 kilometer verderop. Hier kwam Railexperts langs met een Traxx, welke door NS International is gehuurd. De Traxx wordt overgebracht naar het Duitse Dessau voor een revisie. In Duitsland werd de trein overgenomen door een BR 139 van Railadventure, in Nederland leverde Railexperts 9901 (voorheen NS 1827) tractie:

Afbeelding
RXP 9901 + NS 186 239 | Loctrein 13485 | Radio Kootwijk by Ruben, on Flickr

Ondertussen was het alweer bijna twee uur, in Apeldoorn komen de Berlijntreinen elkaar rond het even uur tegen, dus ook om twee uur. Omdat vroeg of laat de 1700'en weg gaan werd er gewacht zodat deze vastgelegd konden worden. Achter de knoppen van loc 1752 zat een enthousiaste machinist. Assel passeerde hij namelijk luid en duidelijk, en ook de overweg waar ik stond te Radio Kootwijk werd al groetend gepasseerd:

Afbeelding
NS 1752 | IC 148 | Radio Kootwijk by Ruben, on Flickr

Na deze Berlijntrein werd nog een half uur gewacht op wat komen zou, dat is echter voor een ander keer :wink:

Tips, feedback etc. is altijd welkom!
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: De treinenfoto's van Ruben

Bericht door Chrysa »

Gebruikersnaam schreef: Aan de hand van de locatie waar ik de meeste foto's schiet zal je met het gegeven dat ik op de fiets ben mijn woonplaats (vroeg of laat) wel kunnen raden
Het feit dat het onder je username staat helpt ook wel. :p
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: De treinenfoto's van Ruben

Bericht door Gebruikersnaam »

Volgens mij wordt het alweer tijd voor mij om te gaan slapen :') Dacht dat ik dat er nooit bij had gezet :X
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: De treinenfoto's van Ruben

Bericht door Gebruikersnaam »

Nadat ik gisterenmiddag thuis kwam van het Multi Event in Blerick (foto's volgen ooit nog wel) zag ik dat MüllerTours weer een reisje naar ons kikkerlandje had georganiseerd. De trein was van Düsseldorf tot Bad Bentheim getrokken door een DB Cargo Vectron. In Bad Bentheim vond de ouderwetse locwissel plaats.

Door het faillissement van Locon Benelux is er een gat ontstaan in het vervoer van chartertreinen. Railpromo is in dit gat gesprongen. Eén van de recente aanwinsten van Railpromo is de NS 1781, tegenwoordig omgenummerd in RFS 101001. Deze kwam dan ook gisterenochtend het land binnen met de groep Duitsers. Na een dag bier zuipen en kuilen graven op het strand werd aan het begin van de avond weer huiswaarts getrokken. Op Somda was de dienstregeling gedeeld, waarvoor dank! Hierdoor kan gepland worden hoe laat ik waar zou staan. Omdat ik toevalligerwijs toch in Barneveld moest wezen was het een klein stukje doorfietsen.

En zo stond ik om 9 uur 's avonds aan de rand van een industrieterrein in Barneveld. Na een kleine tien minuten wachten kwam dan eindelijk RFS 101001 langs met 7 Euro-Express rijtuigen.
Afbeelding
RFS 101001 | Müller Tages Tanzzug | Harselaar by Ruben, on Flickr

En als we het dan nu toch over chartertreinen hebben... Laten we eventjes terug gaan in de tijd. Om exact te zijn terug naar 14 april. Deze dag reed er namelijk ook een chartertrein. De Eisenbahnfreunde Witten organiseerde een uitje naar Amsterdam. Hiervoor werd Railexperts gevraagd om tractie te leveren. Het verzoek was vanuit de Eisenbahnfreunde Witten om de 1251 in te zetten in plaats van de 9901. In Duitsland werd de rit namelijk gereden door een E10. De rit trok dan ook veel bekijks, zowel in Nederland als in Duitsland.

's Ochtends kwam om 11.10 de 1251 langs met 10 Euro-Express rijtuigen. Stiekem werd gehoopt op iets anders, aangezien er 'Schnellzugwagen der fünfziger Jahre' ingezet zouden worden. Hoewel de Euro-Express rijtuigen dit (kennelijk) ook zijn, was het toch een teleurstelling, aangezien we deze wel eens vaker zien in Nederland (zie hierboven).
Afbeelding
RXP 1251 | Sonderzug 13492 | Harselaar by Ruben, on Flickr

De terugrit werd ook gepoogd te fotograferen. 's Ochtends werd nog een plekje gevonden in het open veld. 's Avonds werd hier dan gebruik van gemaakt. Ondanks het felle tegenlicht is het wel gelukt om de fraaie Railexperts 1251 met 10 Euro-Express rijtuigen vast te leggen.
Afbeelding
RXP 1251 | Sonderzug 13493 | Terschuur by Ruben, on Flickr
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: De treinenfoto's van Ruben

Bericht door Lijn 45 »

Fraaie foto's :pos:
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De treinenfoto's van Ruben

Bericht door ZO6176 »

Erg leuke foto's. Ben altijd wel fan van loc-getrokken-treinen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De treinenfoto's van Ruben

Bericht door Meltrain »

Mooie foto's. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De treinenfoto's van Ruben

Bericht door Daniel »

Heel fraaie platen zeg :pos: Dat tegenlicht geeft toch altijd wel een bijzonder sfeertje aan de foto als je weet hoe dat in beeld te brengen zonder overbelichte lucht (en dat weet je, zo blijkt :) )
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: De treinenfoto's van Ruben

Bericht door Gebruikersnaam »

Spoiler: show
Ik heb mijn topic weer gevonden *trein* :')
Zondag 30 september 2018 liep ietsje anders dan dat ik had verwacht, in positieve zin gelukkig. In eerste instantie zou ik een conducteursdienst doen bij de VSM, maar samen met een groepje van zo'n 20 man gingen we naar de MBS. Voor het eerst in weet ik niet hoeveel tijd werd er een bezoekje gebracht aan de Museum Buurt Spoorweg tussen Haaksbergen en Boekelo. Ik ben hier één keer eerder geweest, toen was Gebruikersnaam eerder Gebruikersnaampje :wink: De fotocamera werd dus maar wat graag meegenomen.

Het was voor de jongens van de MBS een drukke dag, want naast de 'reguliere' stoomtrein reed niet alleen een goederentrein, maar ook de Wismar T1 Railbus over het 7,5 kilometer lange lijntje. Om 10.00 's ochtends waren we dan aangekomen in Haaksbergen. In alle rust kon nog even rondgekeken op het station van Haaksbergen alvorens de 1e trein van de dag zou vertrekken naar Boekelo. Nadat we meegereisd waren met de stoomtrein naar Boekelo werd even in het depot gekeken. Daarna werd het perron weer opgelopen om de stoomtrein nog even te bekijken. De kleine stoommachine (Wat voelt een 64'er ineens groot aan _O- ) verloor onze aandacht toen ineens de overweg gesloten werd. Voor het bedrag van 375 euries kan je deze goederentrein besturen. Kennelijk was er iemand die dat wel leuk leek. En zo komt de MBS 451 binnen met een goederentrein.
Afbeelding
MBS 451 | Goederentrein | Boekelo by Ruben, on Flickr

Met de reguliere stoomtrein keerden we weer terug naar Haaksbergen. In Haaksbergen werd een bak koffie gedronken, totdat het bericht volgde dat onze trein werd voorgereden.
Afbeelding
MBS Railbus 25 Wismar T1 | Haaksbergen by Ruben, on Flickr

De Wismar T1 kwam aangereden. Hiermee werd een slagje naar Boekelo gereden. In Boekelo konden we wederom het depot bekijken. Niet veel later werd weer naar de Railbus gelopen, zodat we op tijd konden vertrekken. Onderweg was nog een fotostop gepland (we blijven tenslotte hobbyisten :wink: ) bij halte Zoutindustrie. Nadat de deuren van het motorstel gesloten waren kon een plaatje gemaakt worden.
Afbeelding
MBS Railbus 25 Wismar T1 | Zoutindustrie by Ruben, on Flickr

Omdat we alle tijd hadden kon een groepsfoto er ook nog vanaf. Daarna stapten we allen weer in om terug te keren naar Haaksbergen. De reguliere stoomtrein stond vertrekgereed op spoor 1. Wij kwamen daarom aan op spoor 2. Vanaf de loopbrug werd het vertrek afgewacht. Voor degenen met zeer goede ogen: Boven de koppeling van de MBS 6 is een camera te zien. Hiervan is een video op Youtube verschenen, welke ik jullie niet wil onthouden: https://www.youtube.com/watch?v=ggTjM0491XU
Afbeelding
MBS 6 + MBS Railbus 25 Wismar T1 | Haaksbergen by Ruben, on Flickr

Tot slot bleef de Wismar T1 nog even staan. Om het af te leren maakte ik nog één plaatje.
Afbeelding
MBS Railbus 25 Wismar T1 | Haaksbergen by Ruben, on Flickr

Inmiddels was het al weer drie uur. Daarom werd nog een half uurtje gekeken op het station van Haaksbergen. Even later werd vertrokken richting Beekbergen, maar onderweg werd nog even gestopt bij de grote gele M. Na een half uurtje nababbelen en vooruitkijken op het volgend weekend (Stoomtreindagen SSN, waar de VSM onder andere vertegenwoordigd was) werd weer huiswaarts getrokken en kon ik terugkijken op een leuk weekend.

Mijn dank voor het lezen!
Laatst gewijzigd door Gebruikersnaam op wo 10 okt 2018, 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De treinenfoto's van Ruben

Bericht door ZO6176 »

Wederom leuke foto's. Bedankt Voor het delen
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De treinenfoto's van Ruben

Bericht door Ardan »

Wat een ding, die Wismar :D
Ik doe ook maar wat
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: De treinenfoto's van Ruben

Bericht door Aking »

Gebruikersnaam schreef:Voor het bedrag van 375 euries kan je deze goederentrein besturen. Kennelijk was er iemand die dat wel leuk leuk. En zo komt de MBS 451 binnen met een goederentrein.
Wat is eigenlijk het nut van die goederentreinen bij museumclubs? Het lijkt me niet dat ze ook daadwerkelijk wat vervoeren (behalve lucht) en er zijn vast niet elk weekend zoveel mensen zo gek om honderden euro's neer te tellen om zo'n ding te rijden...

Of zijn ze er puur en alleen ter vermaak van de fapperts, en wordt het verlies op die dingen gecompenseerd door de kaartjes voor de "normale" treinen die de fapperts kopen?
erjeebee
Berichten: 1334
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: De treinenfoto's van Ruben

Bericht door erjeebee »

Prachtige foto's
En van september, dus ze kunnen niet meer mee voor de Foto van de Maand.
Die zou je met treinlengte voorsprong gewonnen hebben vermoed ik......
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: De treinenfoto's van Ruben

Bericht door Gebruikersnaam »

Dank voor de complimenten!
Ardan schreef:Wat een ding, die Wismar :D
Het ding had in de volksmond de bijnaam Varkenssnuitje :lol:
Aking schreef:
Gebruikersnaam schreef:Voor het bedrag van 375 euries kan je deze goederentrein besturen. Kennelijk was er iemand die dat wel leuk leek. En zo komt de MBS 451 binnen met een goederentrein.
Wat is eigenlijk het nut van die goederentreinen bij museumclubs? Het lijkt me niet dat ze ook daadwerkelijk wat vervoeren (behalve lucht) en er zijn vast niet elk weekend zoveel mensen zo gek om honderden euro's neer te tellen om zo'n ding te rijden...

Of zijn ze er puur en alleen ter vermaak van de fapperts, en wordt het verlies op die dingen gecompenseerd door de kaartjes voor de "normale" treinen die de fapperts kopen?
Joost mag het weten... Voor zover ik weet rijden ze zeker niet ieder weekend zo'n goederentrein. Het lijkt me stug dat zo'n goederentrein alleen voor de fapperts rijdt. Een dienstregeling van die trein is namelijk niet te vinden op het internet.
erjeebee schreef: En van september, dus ze kunnen niet meer mee voor de Foto van de Maand.
Ik had de inzendtermijn weer eens over het hoofd gezien :X :@
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: De treinenfoto's van Ruben

Bericht door Gebruikersnaam »

Afgelopen tijd doe ik het wat rustig aan. Vandaar dat ik ook niet voor ieder wissewasje de fiets op stap om weet ik veel wat er vandaag langs komt te fotograferen. Drukte op school zal er vast wel een rol in hebben gespeeld. Gelukkig zit de meeste drukte er nu op (profielwerkstuk is echt een $$@%!%&!@).

Ondanks de drukte werd er op 17 november alle tijd genomen om er op uit te trekken. Al lang van te voren was mij bekend dat de SSN op deze dag een afscheidsrit zou organiseren voor de 65 018. Wekkertje dus redelijk bijtijds zetten, ondanks dat het zaterdag is. Om half tien ben ik vol goede moed de fiets opgestapt, ondanks dat het best koud was die dag. Toen bleek dat de trein een beetje vertraging had heb ik toch maar besloten om door te fietsen naar Wolfheze. Eerst nog een half uur stil moeten staan is ook drie keer niks. Eenmaal in Wolfheze begon het wachten dan toch. Om 10.30 kon de sluiterknop naar hartelust ingedrukt worden.

Afbeelding
SSN 65 018 (+ SSN 01 1075) | Die letzte Fahrt 39390 | Wolfheze by Ruben, on Flickr

Terwijl de sluitseinen van de achterop lopende 01 1075 nog zichtbaar zijn, kwam de uurlijkse boemel ook langszij. De 2205 had de eer om met nog wat stoom vereeuwigd te worden.

Afbeelding
NS FLIRT 2205 | SPR 7532 | Wolfheze by Ruben, on Flickr

Later die avond ben ik nog in het donker (nadeel van deze tijd van het jaar :( ) naar Wolfheze gefietst. Hier zou de trein aan de kant gaan, om een Intercity voor te kunnen laten gaan, om vervolgens verder aan één stuk door te rijden naar Utrecht. Helaas werd er in Dieren een goederentrein voorgelaten, waardoor de SSN met +5 uit Dieren vertrok. Dit zorgde ervoor dat men onderweg niet in Wolfheze meer aan de kant moest om de Intercity in te halen. Uiteindelijk dus zonder fatsoenlijk plaatje terug gekomen -o-
Spoiler: show
Gelukkig is inmiddels bekend dat de loc toch niet voor de komende x aantal jaren stil blijft staan, maar naar de VSM gaat. Er hoeft overigens relatief weinig te gebeuren om de loc rijdend te houden.
We fast-forwarden naar zaterdag 1 december. Ik werd 's ochtends wakker met het bericht dat er een 'Railexpert Speciale Trein' onderweg was van Hoofddorp naar Dieren. De route voerde via Utrecht en Arnhem, en dus kon de fiets weer uit de schuur gehaald worden om naar een leuk plekje te fietsen. De trein bestond uit de 9901 van Railexperts en 2 rijtuigen van de SSN. Het betrof een rit voor een besloten gezelschap. Het korte treintje kon vastgelegd worden tussen Veenendaal-De Klomp en Ede-Wageningen.

Afbeelding
RXP 9901 | "Niels Bakker Express" 39384 | De Klomp by Ruben, on Flickr

Later die middag reed dezelfde trein weer terug naar Hoofddorp, maar die heb ik laten schieten wegens het slechte weer die dag.

Tot zover weer een kort verslagje. Tijd om een jaaroverzicht te gaan samenstellen *trein*
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: De treinenfoto's van Ruben

Bericht door Lijn 45 »

Fraaie foto's! :D
profielwerkstuk is echt een $$@%!%&!@
Helemaal mee eens.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De treinenfoto's van Ruben

Bericht door Daniel »

Fraaie platen inderdaad.

Over profielwerkstukken zal ik het maar niet hebben, dat leverde bij mij een annekdote op bij de diplomauitreiking jaren terug.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: De treinenfoto's van Ruben

Bericht door Gebruikersnaam »

De kerstvakantie was een welkome afwisseling op de steeds drukker wordende dagen op school. Na nog een halve week ziek te zijn geweest ben ik op maandag 24 december met m'n pa weer op pad geweest.

Terwijl we eigenlijk nog lang geen idee hadden waar we naartoe wilden, kwam een dag van te voren een bericht binnen dat er bij de ZLSM een gast was die nog wat langer bleef dan de bedoeling was. Op 15 december ging de SSN Kerstexpress namelijk naar het beruchte Zuid-Limburg. Je zou toch haast denken dat er een vloek op heerst, want ook deze keer lukte het de SSN niet om op eigen kracht het verre Maastricht te bereiken. Uiteindelijk bood Railexperts uitkomst door het gezelschap naar Maastricht te brengen en de SSN 01 1075 naar Simpelveld (ZLSM traject wel op eigen kracht). In Simpelveld kon de vuurkist worden schoongemaakt. Plan was dat de 01 1075 op 23 december weer terug zou keren naar thuisbasis Rotterdam Noord, maar op 22 december ontspoorde de enige rijvaardige stoomlocomotief van de ZLSM. Daartoe werd de overbrenging van de 01 1075 naar 010 afgeblazen en mocht de loc de kerstexpress van de ZLSM rijden. En zo hadden we een doel voor ons dagje uit. Met de kennis dat de ketel aan de Simpelveldse zijde stond werd naar het zuiden des lands afgedwaald. Om 11.45 kwamen we aan te Schin op Geul. De locomotief was nog bezig met omlopen, wat de mogelijkheid gaf om het vertrek af te wachten en een aantal foto's te maken. Uiteindelijk vertrok de locomotief uit Schin op Geul met een klein beetje vertraging.
Afbeelding

Vervolgens kon de inhaalrace gestart worden. Te Eys konden we de locomotief weer vastleggen, precies zoals ik in gedachte had.
Afbeelding

Inmiddels was het alweer middag. Tijd om verder te reizen. Aangezien de dagen kort zijn moest de tijd goed verdeeld worden. Vanuit Eys reden we naar Maastricht, waar we de ENCI-groeve bezochten. Plaatjes hiervan bespaar ik jullie, gezien het niks met OV te maken heeft :wink:

Het inmiddels prachtige weer op deze dag zorgde ervoor dat we iets langer in de ENCI-groeve bleven. Na een wandeling terug naar de parkeerplaats besloten we de grens over te steken. Al heel lang stond België op het wensenlijstje. Ik ben er wel eens geweest, maar van foto's maken was het nog nooit gekomen. Daar kwam vandaag verandering in, en om twee uur stonden we bij de grens tussen Nederland en België. Aangezien het idee is dat Arriva hier al had moeten rijden was ieder Belgisch treinstel mooi meegenomen. Allereerst kwam een ongereviseerde Break langs gezet. Treinstel 374 was onderweg naar Hasselt als trein 5385.
Afbeelding

De overweg bleef dicht en tot mijn grote verrassing kwam een Klassiek Motorstel langs als trein 5362 naar Maastricht.
Afbeelding

Daarna verwonderde mijn vader zich nog even over de overweg. Lang genoeg totdat de volgende trein kwam. Vanuit België waren twee Vlaamse Reuzen onderweg naar Sittard. Het betrof de 6517 en 6508.
Afbeelding

Omdat de regionale treinen hier maar 1x/uur rijden, en ze dus ongeveer ter hoogte van de grens kruisen, besloten we om ons te verplaatsen naar Lijn 24. Om nou weer 50 minuten te moeten wachten tot de volgende trein was een beetje te veel van het goede. Eenmaal aangekomen in Wonck was het verrassend rustig op de Montzenroute. Na een half uur blauwbekken kozen we ervoor om te vertrekken. Ondanks dat het een prachtige stek is, was de vangst dus 0. Om zeker te weten dat we niet met lege handen thuis zouden komen uit België verplaatsen we dus om ons te verplaatsen naar Lijn 34, een lijn waar ook personenverkeer voorbij raast. Bij 's-Herenelderen werd een parallelweg gevonden waar het eenvoudig was om foto's te maken. Geen storende hekken of weet ik het wel niet wat. Wat dat betreft is men in België toch totaal anders ingesteld als in Nederland. Ondanks dat het pas 15.15 was, begon de zon al te zakken. Direct bij aankomst kwam de NMBS 1909 met trein 8307 naar Tongeren langs.
Afbeelding[/url]

Omdat ik toch iets van standpunt wilde verplaatsen liep ik de parallelweg nog iets af. De overweg sloot een kleine 10 minuten later weer. Ditmaal kwam een goederentrein tot stilstand. Een lease Traxx van Alpha Trains kon worden waargenomen. Nadat de trein weer in beweging kwam, bleek dat het niet 1, maar 2 Traxx'en waren. De Lineas 2837 en 2832 kwamen met de BASF-trein naar Duitsland langs.
Afbeelding

Terwijl het even rustig was bedacht ik me ineens dat het Klassiek Motorstel, die we bij de grens hadden gezien, niet veel later weer hier langs zou moeten komen. Omdat de trein vanaf de verkeerde kant zou komen (zon vol in de lens), verplaatsten we ons een paar kilometer richting Hoeselt. Hier kon het stel, zij het met een donkere neus, opnieuw vastgelegd worden. Terwijl de zon nu wel heel snel zakt, zien we in het laatste licht de NMBS 626 voor de tweede keer deze dag. Ditmaal als trein 5386 naar Hasselt.
Afbeelding

Hierna begaven we ons huiswaarts, toch nog zo ongeveer 200 kilometer. Ondanks dat het 's ochtends wat grauw was kan ik terugkijken op een leuk dagje weg. Ook viel de hoeveelheid graffiti op treinen in België mij flink mee. Allicht had ik gewoon geluk.

Ik dank u allen weer voor de aandacht. Misschien dat België nog wel eens vaker terug komt :wink:
Laatst gewijzigd door Gebruikersnaam op ma 02 dec 2019, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De treinenfoto's van Ruben

Bericht door Meltrain »

Fraaie foto's, vooral die tweede. :D
Maar waarom verwonderde je vader zich over die overweg? :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: De treinenfoto's van Ruben

Bericht door Gebruikersnaam »

Oh, dat is vrij simpel :lol: Mijn pa werkt bij een bedrijf dat onderdelen levert voor onder andere seinen, wissels en dus ook overwegen. Daarnaast vond hij het frappant dat de overweg niet direct opende, maar eerst nog 20 seconden dicht lag voordat deze open ging (nadat het Klassiekje voorbij was geraasd). En bedankt voor het compliment :D
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De treinenfoto's van Ruben

Bericht door Daniel »

Fraaie plaatjes, vooral die laatste. De dagen mogen dan kort zijn, het licht is soms wel heel mooi zoals ook daar.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: De treinenfoto's van Ruben

Bericht door Gebruikersnaam »

Omdat ik de laatste tijd er niet veel op uit trek, maar een viertal plaatjes van vorig jaar. Hopelijk kan ik binnenkort iets vaker op pad (aanstaande zaterdag de Krokus Express langs mien durp is een goed excuus, evenals een nieuwe lens die ik heb gekregen voor mijn verjaardag en het mooie weer dat is voorspeld).

Op vrijdag 4 mei 2018 ben ik samen met mijn pa een eind wezen fietsen. Het was prachtig fietsweer, en we besloten om de hele dag vol te maken met een 'grote ronde'. Na wat boodschappen gehaald te hebben voor onderweg konden we om iets voor half twaalf dan toch op pad. Vanuit Ede werd via Veenendaal en De Haar naar Leusden gefietst. Raccordement PON werd bedient, en het Bakkie was duidelijk te horen, maar een foto maken was niet gelukt. Nadat we ons eenmaal door Amersfoort heen hadden geworsteld, en Nijkerk bereikten, kwamen we op het grandioze idee om nog 'even' door te fietsen naar Putten. Wel de toeristische route natuurlijk :wink: In Putten besloten we om naar het station te fietsen, en even op het bankje te zitten. Het sein richting Zwolle toonde geel, niet wetende dat het wissel even verderop in de afbuigende stand naar het zijspoor lag. Toen we voor onze neus een V100 met 3 ICR-rijtuigen zagen passeren besloten we maar snel op te staan, en ons te verplaatsen naar de overweg aan de Beekweg. Tegen de zon in zien we de VolkerRail 203-1 met 3 ICR-stuurstanden.
Afbeelding
VR 203-1 + ICR Bs | Putten by Ruben, on Flickr
Spoiler: show
Voor de nummer fetisjisten:
1. NL-NS 61 84 82-70 029-0 Bpmbdzf7
2. NL-NS 61 84 82-70 028-2 Bpmbdzf7
3. NL-NS 61 84 82-70 016-7 Bpmbdzf7
Intussen kwamen we wel tot de conclusie dat we ons langzaamaan huiswaarts moesten verplaatsen. Voordat we tot deze conclusie kwamen was de overweg inmiddels alweer gesloten om IC 650 te laten passeren. DDZ-treinstel 7637 bracht de reizigers richting de Randstad.
Afbeelding
NS DDZ 7637 | IC 650 | Putten by Ruben, on Flickr

Hierna fietsten we weer terug naar het station van Putten. Een bezoek aan de nabijgelegen cafetaria kon niet ontbreken, een broodje kroket had ik inmiddels wel verdient, al zeg ik het zelf :lol: Inmiddels was het een uur of 4 en de eerste Sprinters rijden al weer versterkt. Hoewel het voor deze trein misschien een capaciteitsknaller is, zou de daarop kerende rit deze 6 bakken DD-AR goed kunnen gebruiken. De 1766 met stam 7316 en 7337 geduwd door de 1741 werden op de camera vastgelegd. Nu het nog kan...
Afbeelding
NS 1766 + 7314 + 7337 + 1741 | SPR 5652 | Putten by Ruben, on Flickr

Hierna werd binnendoor huiswaarts getogen. Via Stroe en Harskamp kwamen we tegen etenstijd weer thuis. Eindstand: 95 kilometer...

De volgende dag was het Bevrijdingsdag. In Wageningen vinden diverse festiviteiten plaats. Omdat Connexxion maar 1x per uur kon rijden tussen Ede en Amersfoort werden de treinen versterkt. Twee treinstellen Protos verzorgden de dienst op deze dag, iets wat normaal gesproken alleen maar in de ochtendspits gebeurt. Omdat het mooi weer was werd een klein rondje in de eigen omgeving gefietst. Bij Lunteren kon het duo 5032 en 5035 vastgelegd worden.
Afbeelding
CXX Protos 5032 + 5035 | ST 34041 | Lunteren by Ruben, on Flickr

Dat was het weer voor nu. Hopelijk zijn de excuses uit de inleiding genoeg om er zaterdag (of zondag) weer op uit te trekken en een nieuw voorraadje aan plaatjes te kunnen schieten. Dank voor het lezen! *O*
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De treinenfoto's van Ruben

Bericht door Daniel »

Fraaie plaatjes hoor. Dat PON-lijntje is trouwens nog best de moeite voor een plaatje, al is het sinds de Kersenbaan er ligt wel wat lastiger geworden. Maar tussen de A28 en PON in merk je niks van nabije stedelijkheid.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De treinenfoto's van Ruben

Bericht door ZO6176 »

Leuke plaatjes. De lijntjes op de Veluwe vind ik altijd fotogeniek.
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: De treinenfoto's van Ruben

Bericht door Gebruikersnaam »

Thanks Daniël en ZO6176 :D Het PON-lijntje is nog steeds één van de dingen die op het wensenlijstje staat, alleen komt het er niet van -o-
Gebruikersnaam schreef:Omdat ik de laatste tijd er niet veel op uit trek, maar een viertal plaatjes van vorig jaar. Hopelijk kan ik binnenkort iets vaker op pad (aanstaande zaterdag de Krokus Express langs mien durp is een goed excuus, evenals een nieuwe lens die ik heb gekregen voor mijn verjaardag en het mooie weer dat is voorspeld).
Het excuus was zo goed dat ik op deze zaterdagochtend mijn wekker op 7 uur heb gezet (en dat voor een avondmens :oops: )... Naja, niet veel later stapte ik dus op de fiets. Een apart zicht, hoe het hele dorp nog op één oor ligt om half acht 's ochtends.

Eenmaal op locatie begon het wachten. En duimen dat de zon echt boven de horizon kwam.
Afbeelding
LNS/RXP 186 451 | Krokus Express 13493 | De Klomp by Ruben, on Flickr
Helaas, twee tellen later kwam de zon van de horizon los :x Maar ik ben blij met wat ik heb. De door Railexperts gehuurde 186 451, geleased door Lineas, van Railpool (volgt u het nog? :mrgreen: ) passeert met een sleep rijtuigen van het Duitse Centralbahn de tweetal fotografen die zich op deze zaterdagochtend al vroeg buitenshuis begaven.

Als kers op de taart reed er vandaag een DDAR tussen dorp en stad (Ede-Wageningen - Arnhem). Op goed geluk fietste ik door naar De Sysselt. Al hopend op loc voor, begon het aftellen, en het bedenken van een compositie om het tegenlicht acceptabel te houden. Gelukkig is dat (mijns inziens) gelukt. En met loc 1756 voorop worden een handjevol reizigers naar Ede-Wageningen gebracht. De dag begon goed zullen we maar zeggen (A)
Afbeelding
NS 1756 + 7342 | SPR 7524 | Bennekom by Ruben, on Flickr

Dat was het weer! De beweging voor vandaag heb ik ook weer gehad, toch nog een ruime 20 km gefietst. Hopelijk was het niet de allerlaatste keer DDAR in Ede. De tijd zal het leren. Ik dank u weer voor uw aandacht
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten