Erno-Berk's losse foto collectie

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Erno-Berk's losse foto collectie

Bericht door Nitein-Repart »

In dit topic plaats ik losse foto's, veelal over het openbaar vervoer. Voor grotere reisverslagen maak ik aparte topics aan. Om af te trappen nu een collectie uit 2017-2018 met foto's uit vijf verschillende landen.

Duitsland - juli 2017
In 2016 het dagje Duitsland overgeslagen, aangezien het de voorspelling was dat je vanaf april 2017 rechtstreeks van Duitsland naar Zevenaar kon reizen (en vanuit daar naar Doetinchem) en dus niet meer 's avonds opgehaald moest worden in Emmerich, was het in 2017 weer tijd voor het dagje Duitsland.

Afbeelding
De keerzijde van de directe trein van/naar Zevenaar (en Arnhem) is dat er niet meer wordt doorgereden naar Köln, maar in Duisburg was er een mooie aansluiting van de trein uit Emmerich (was nog vroeg dus de treindienst startte in Emmerich in plaats van Arnhem) op de trein naar Köln en Düren (RE1), waar ik heen wou. In Duisburg stond deze BR628, je ziet ze steeds minder in NRW, te wachten.

Afbeelding
In Düren was er dit grappig boemeltje naar Euskirchen. Enkele keren per dag, alleen in het weekend. Over een aantal jaar gaat er een normale uursdienst rijden naar Euskirchen vanuit Düren.

Afbeelding
Ik nam de trein (RB21) naar het Stausee Obermaubach. Een goede drie kwartier de tijd gehad om het stuwmeer te bekijken en even rond te wandelen om vervolgens dezelfde trein terug te nemen.

Afbeelding
Ik vervolgde mijn reis naar Köln om met een korte overstap de RB25 naar Meinerzhagen te nemen. Er werd nog niet doorgereden naar Ludenscheid, dus in Meinerzhagen nam ik een broodje en vervolgens de bus naar Brügge.

Afbeelding
Vanuit Brügge nam ik de trein naar Hagen (RB52), het was een klassieke Lint41. Was trouwens een mooie route, vooral tussen Brügge en Hagen was leuk.

Afbeelding
De RE7 naar Wuppertal-Oberbarmen, gereden door National Express, vertrok hier uit Hagen.

Afbeelding
Ik nam de RE13 naar Unna en vervolgens de RB59 naar Soest. In Soest ging ik even de stad in.

Afbeelding
Vanuit Soest reisde ik via Hamm (RB69) naar Mülheim an der Ruhr. Een typische industriestad, wel wat leuke gebouwtjes, maar dan hield het mee op. Hier passeerde de RE42 naar Mönchengladbach station Mülheim-Styrum. Ik nam de S3 naar Oberhausen en vervolgens de RE19 naar Zevenaar en tenslotte de [serie=Stoptrein|2018|Winterswijk - Arnhem30900[/serie].

België en Frankrijk - augustus 2017
In Augustus ben ik ook een aantal dagen naar Gent geweest en ook naar Lille. Lille is opzich een leuke stad met leuke automatische bandenmetro's. Uiteraard ook het station bezichtigd. In Lille Europe was weinig te fotografen. Veel politie en militairen op de baan, dus fotograferen leek me daar niet zo verstandig. Lille Flandres was beter vertoeven. Wel politie op de been, maar niet zo veel als in Lille Europe.

Afbeelding
Voor het eerst Franse treinen (naast de Thalys/TGV) in het echt gezien. Hier een AGC, treinstel met hoge vervoerscapaciteit.

Afbeelding
Een oude dubbeldekker in Lille Flandres, bestemming onbekend.

Afbeelding
Moderne dubbeldekker, ook bestemming onbekend.

Afbeelding
Twee dubbeldekkers naast elkaar, geen idee waar ze naar toe gingen.

Afbeelding
Ik ben ook in Gent geweest, aantal foto's van treinen daar gemaakt. Hier een HLE18 met I10/I11 rijtuigen die naar Brussel reed en waarschijnlijk vanuit Brussel door naar Liège en Eupen.

Afbeelding
Ook een paar Desiro's op de plaat gezet.

Münster - november 2017
Ik ben in november ook nog een dag met de bus via Bocholt naar Münster geweest.
Afbeelding
Ook het station bezocht. Münster heeft twee halve knopen, eentje rond het hele uur en eentje rond het halve uur. Het station kan daardoor druk aanvoelen. Hier een Eurobahn-Flirt, Westfalenbahn-Flirt en een oude Westfalenbahn-Flirt (dat nu Eurobahn is geworden, hier al zonder stickers) naast elkaar.

Afbeelding
Op zondag 10 december reed er een DM'90-treinstel van Zwolle via de Achterhoek naar Blerick. Dus ik ben even naar het station gewandeld om de Buffel in de sneeuw op de plaat te zetten.

Portugal - februari 2018
Eind februari had ik een schoolreis in Portugal. Naast schoolactiviteiten was er ook nog wat vrije tijd. Ook om openbaar vervoer te fotograferen.

Afbeelding
Eerste dag waren we in Porto. In Porto is er de beroemde Luis I-brug (https://nl.wikipedia.org/wiki/Luis_I-brug). Auto's rijden op het onderdek. Trams en voetgangers maken gebruik van het bovendek.

Afbeelding
Om gebruik te maken van de sneltrams moest je kaartje uit een automaat halen en vervolgens inchecken met die kaartjes. Dit is wel een hele bekende validator.

Afbeelding
Afbeelding
We zijn op het belangrijkste station van Porto. Porto Campagna. Straks nemen we de trein naar Coimbra, een middelgrote stad tussen Porto en Lissabon, maar nu eerst even op het station kijken. Porto heeft een uitgebreid netwerk van dit soort voorstadstreinen. Naast de voorstadstreinen rijden enkele interregionale treinen, voornamelijk naar Lissabon.

Afbeelding
We zijn in Coimbra aangekomen. Ook daar rijden dit soort voorstadstreinen.

Afbeelding
Alfa Pendular uit Porto naar Lissabon komt hier Coimbra binnen.

Ik hoop dat jullie genoten hebben, bedankt voor het kijken.

Er komt nog wel meer aan beeldmateriaal.
Laatst gewijzigd door Nitein-Repart op za 14 apr 2018, 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Erno-Berk's losse foto collectie

Bericht door Durashift »

Leuk verslag. :pos:
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Erno-Berk's losse foto collectie

Bericht door ZO6176 »

Een fijn gevarieerd verslag. Bedankt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten