Rammelbakken Reis: Breda <-> Praag (42 foto's)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8601
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Rammelbakken Reis: Breda <-> Praag (42 foto's)

Bericht door Milco »

Afgelopen week nam ik samen met mijn vader deel aan de Rammelbakken Reis; een verzorgde reis met ditmaal 68 rammelbakken waarmee je een reis van ruim 3000 kilometer maakt, grotendeels snelweg vermijdend. Wij deden mee met onze Citroën Visa uit 1985. 8-)

Vanaf Breda reden we door Duitsland, Oostenrijk, Tsjechië, Polen en wederom Duitsland weer naar Breda. De reis duurde zeven dagen en had zes overnachtingen op zes verschillende campings. De foto’s ín dit verslag hebben de nadruk op het OV, maar er zullen hier en daar wat van de auto’s te zien zijn. Hoewel ik van sommige dagen slechts enkele foto’s heb, hoop ik dat dit een leuk verslag is. :)

Omdat de reis op zondagochtend startte, hebben mijn vader en ik de nacht ervoor in een hotel overnacht. Na veel spanning was het zondagochtend dan zo ver: de reis begon! Met maarliefst 68 auto’s/teams en 168 leden uit Nederland en België gingen we op reis! Iedere dag kregen we van de organisatie een route met daarop leuke plaatsen langs de route en uiteraard het adres van de camping voor de volgende nacht. De route mocht je echter geheel zelf bepalen; met 68 auto’s in kolonne rijden is vrij lastig en schijnt in Duitsland zelfs niet toegestaan!

Klaar voor de start in Breda:
Afbeelding

Op dag 1, zondag 7 april, verliep de reis vanaf Breda naar het Duitse plaatsje Alheim-Licherode. Binnen Nederland reden we deels binnendoor, in het Ruhrgebiet reden we grotendeels over de snelweg. Nadat wij hierna de snelweg hadden verlaten om de resterende reis “binnendoor” te laten verlopen, maakten we een tussenstop bij het station van de Duitse plaats Bestwig. Omdat het zondag was, was het rustig qua bussen, maar ik was wel op tijd om de stoptrein naar Dortmund te kunnen fotograferen:
Afbeelding

Hierna reden we zonder OV-gerelateerde tussenstops naar de eerste camping in Alheim-Licherode.

Op dag 2 reden we van Alheim-Licherode naar Nassereith, in het noorden van Oostenrijk. Vrijwel geheel binnendoor reden we een mooie route, waarbij we langs een busstation in de Duitse plaats Ansbach reden. Aldaar besloten we even te stoppen zodat ik even wat bussen kon fotograferen. Aan de Promenade, nabij het busstation, kon deze aardgas-Citaro op de foto:
Afbeelding

Vanaf het busstation rijden diverse buslijnen van en naar het treinstation, waar ik niet ben geweest. Wel weet ik dat de weg waar de bussen tussen het bus- en treinstation rijden, erg smal is zoals hier te zien is:
Afbeelding

Even verderop op het busstation stond deze stadsbus geparkeerd:
Afbeelding

Niet veel later kwam deze Mercedes-bus voorbij:
Afbeelding

Bij het busstation was het een komen en gaan van bussen…
Afbeelding

Hierna kwam deze Setra van 15 meter aangekacheld:
Afbeelding

En nadat ik op de Promenade deze MAN Lion’s City aantrof…:
Afbeelding

…reden we weer verder naar Nassereith en onderweg waren de Alpen al goed zichtbaar:
Afbeelding

Op dag 3 reden we van Nassereith naar het Tsjechische plaatsje Cerny v Posumavi en dit deden we zonder snelweg en via Duitsland en wederom een stuk door Oostenrijk.

Nabij de Fernpass in Oostenrijk, nog in de ochtend, besloten we onze rammelbak op de foto te zetten. Ik hoopte op een bus, maar die kwam ik helaas niet tegen...:
Afbeelding

Nabij het Duitse dorp Oberau stonden we met een andere rammelbak even te pauzeren, toen deze Iveco Crossway langsreed met achter de bus nog een rammelbak:
Afbeelding

Een dorpje verder, nabij Eschenlohe, moesten we wachten voor de overweg. Hier kon ik een leuke foto maken van twee rammelbakken en de passerende trein:
Afbeelding

Op dag 4 hadden we een kortere rit, namelijk van Cerny v Posumavi naar Praha-Trebonice. Omdat ik zo’n negen jaar geleden op vakantie ben geweest in Zuid-Bohemen, besloten mijn vader en ik van de aangereikte route af te wijken. Zodoende kon ik deze vrij oude trolleybus fotograferen in Ceske Budejovice:
Afbeelding

Vanaf de andere kant kwam deze bus voorbij met daarnaast onze rammelbak:
Afbeelding

Hierna reden we verder en wel naar het dorpje Tyn nad Vltavau. Enkele kilometers verder hadden mijn ouders en ik zo’n negen jaar geleden een vrijstaand huis gehuurd voor twee weken aan de rand van het bos. Bij dit busstation in Tyn nad Vltavau kon ik weer even wat herinneringen ophalen:
Afbeelding

Deze Iveco Crossway verliet het busstation met wederom zicht op onze rammelbak:
Afbeelding

Op de doorgaande weg nabij het busstation kon ik wederom een Iveco Crossway op de plaat zetten:
Afbeelding

Hierna reden we verder en aan de rand van het dorp kon ik vanuit de auto deze MAN Lion’s City fotograferen:
Afbeelding

Rond het middaguur kwamen we dit keer aan op de camping en dat had een reden. We gingen met een bus naar Praag! Aldaar kregen we een rondleiding door het oude stadscentrum door een Nederlandse gids.

Hierna hadden we zelf te tijd om Praag te verkennen totdat de bus naar de camping terugging. Daardoor kon ik een leuke foto maken van een bus en een tram in het oude stadscentrum:
Afbeelding

Diverse trams zijn behoorlijk oud:
Afbeelding

Ook rijden er modernere trams rond in de Tsjechische hoofdstad:
Afbeelding

Op een van de bruggen over de Moldau kwam deze vrij goed rokende tram voorbij:
Afbeelding

Hoe dan ook, trams genoeg in Praag:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gelukkig trof ik toch nog een bus aan de rand van het Centrum:
Afbeelding

Toch zijn de trams in het centrum in de meerderheid:
Afbeelding
Afbeelding

Inmiddels was het avond en tijd om met de bus terug te keren naar de camping. Dag 5 was in zicht! Op deze dag hadden reden we naar Bad Schmiedeberg, in het oosten van Duitsland. Via Duitsland en Polen reden we hiernaartoe en onderweg reden we heel even in kolonne met een aantal rammelbakken achter elkaar aan:
Afbeelding

Nabij de Poolse plaats Olszyna kon ik deze ingepakte trein fotograferen:
Afbeelding

Het lijkt mij een LINT of een FLIRT, maar ik weet het niet zeker.

Even verderop op de route kwamen we langs de Duitse plaats Spremberg. Terwijl mijn vader even de plaatselijke Lidl indook, kon ik op en nabij het busstation enkele bussen op de foto zetten. De Iveco’s zijn wel erg in trek in Duitsland trouwens:
Afbeelding

Gelukkig kwam hier nog een enkele Setra en een oudere Citaro voorbij:
Afbeelding

Tsja, ik zei het toch? Iveco’s genoeg!
Afbeelding

Voor de Setra was het inmiddels tijd om te vertrekken en nabij het busstation kon ik ‘m nog eens goed op de foto zetten:
Afbeelding

Hierna vervolgden we de reis. In een voor mij onbekende plaats, maar wellicht in of nabij Spremberg, moesten we wachten voor de overweg. Hier kon ik een goederentrein fotograferen naast een van de rammelbakken:
Afbeelding

Op naar dag 6! Op deze dag hadden we helaas regen. Flink balen, maar het zij zo. Op deze dag verliep de reis naar de Duitse plaats Schloß Holte-Stukenbruck. Onderweg hiernaartoe kwamen we langs Detmond en ondanks de regen besloot ik even langs het station te gaan. Aldaar was ik nog op tijd om deze gelede MAN te kunnen fotograferen:
Afbeelding

Bij het perron was het inmiddels tijd om deze FLIRT van Keolis Deutschland te kunnen platen: Afbeelding

Ook de tegentrein was een FLIRT:
Afbeelding

Voor het station kon ik twee types MAN tegelijk op de foto zetten:
Afbeelding

Tussen al de MAN-bussen door kwam nog deze Citaro voorbij...:
Afbeelding

...en hiermee sluit ik dag 6 af. De volgende dag reden we weer terug naar Breda na een erg leuke reis. Ik heb ervan genoten, het was gezellig en erg leuk met zijn allen! Ik hoop dat jullie genoten hebben van het reisverslag! :D
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Rammelbakken Reis: Breda <-> Praag (42 foto's)

Bericht door ZO6176 »

Wauw. Wat een leuk gevarieerd verslag. De tocht heet serieus rammelbakken reis? Een beetje oneerbiedig voor de auto's op leeftijd.
Laatst gewijzigd door ZO6176 op ma 16 apr 2018, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Rammelbakken Reis: Breda <-> Praag (42 foto's)

Bericht door Zugführer »

Gaaf, zo binnendoor reizen is altijd leuk. En nog heel wat OV gerelateerde foto's kunnen maken tussendoor :p
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Rammelbakken Reis: Breda <-> Praag (42 foto's)

Bericht door ArrivaBas »

Het ziet er uit als een zeer bijzondere reis. Enkele foto's zijn wat onscherp, maar het overgrote deel is mooi om te zien.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Rammelbakken Reis: Breda <-> Praag (42 foto's)

Bericht door jelmerrr »

Leuke fotos :pos:
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Rammelbakken Reis: Breda <-> Praag (42 foto's)

Bericht door julsteren »

Leuk verslagje :pos: dat idee om met een heleboel oude auto's op stap te gaan is ook wel grappig :')
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Rammelbakken Reis: Breda <-> Praag (42 foto's)

Bericht door waldo79 »

Originele invalshoek :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Rammelbakken Reis: Breda <-> Praag (42 foto's)

Bericht door Daniel »

Leuke fotoserie!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Rammelbakken Reis: Breda <-> Praag (42 foto's)

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag.
Het is inderdaad erg leuk dat er in Praag veel trams rijden. :Y
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Rammelbakken Reis: Breda <-> Praag (42 foto's)

Bericht door nvdw »

Een Visa 11 is geen strepentrekker maar ik vind die dingen wel zeer comfortabel rijden en bovendien erg ruim. Goede keus :pos:
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Rammelbakken Reis: Breda <-> Praag (42 foto's)

Bericht door Suus »

Leuk en afwisselend verslag! Die ingepakte trein is denk ik iets Pools, van PESA of Newag, maar wat precies durf ik ook niet te zeggen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Rammelbakken Reis: Breda <-> Praag (42 foto's)

Bericht door dylanwild94 »

Mooi verslag en wel leuk met de MAN lion's classic.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Rammelbakken Reis: Breda <-> Praag (42 foto's)

Bericht door Ferdinand »

Mooi verslag. Aardig van je vader dat hij je de tijd geeft om foto's te maken van bussen!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Rammelbakken Reis: Breda <-> Praag (42 foto's)

Bericht door Suus »

Milco schreef:Nabij de Poolse plaats Olszyna kon ik deze ingepakte trein fotograferen:
https://www.mupload.nl/img/k5mskrqh.jpg

Het lijkt mij een LINT of een FLIRT, maar ik weet het niet zeker.
Ik denk dat het een NEWAG Impuls 45WE voor Koleje Dolnośląskie is. Volgens mij zie je het golfpatroon van de livrei al een beetje door de stickers heen, en Olszyna ligt in Dolnośląskie :)

Afbeelding
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten