Julsteren in GD | de laatste belbus en nieuwigheidjes [44f]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Julsteren in GD | de laatste belbus en nieuwigheidjes [44f]

Bericht door julsteren »

Gegroet beste OV-forummers :D
Het is al weer een tijdje geleden dat ik hier een fotoverslag heb geplaatst, vooral gezien ik meer bezig ben met filmografie dan fotografie, toch heb ik vrij recent een reis gemaakt met enkel de fotocamera mee, en daar dus geen video over heb gemaakt.

Deze reis voert ons door de twee meest Noordoostelijk liggende provincies, Groningen en Drenthe. Deze twee provincies hebben een gezamenlijk OV-bureau die over het OV gaat (vanzelfsprekend :') ), het ''groot'' vervoer valt onder 1 concessie, GD. Die concessie is in handen van Qbuzz en is na het hoofdrailnet van NS de grootste concessie in het Nederlandse OV, meer dan 5000 bushaltes!!! Wat kleinschaliger OV valt onder kleinere concessies en word voornamelijk door taxiboeren gereden.

Voor deze concessie is er 1 dagkaart die geldig is in de hele concessie in alle bussen (behalve dus alles in het kleinschalig OV), deze kost 10,-, die heb ik dan ook gebruikt voor mijn trip door dit gebied.

Het is vrijdag 23 maart 2018, om half 7 ging mijn wekker, om zo om 7:10 de eerste buurtbus van de dag naar het station te hebben.

Afbeelding

1. Mijn lokale bushalte, Seringenstraat. Hier komt sinds de dienstregelingswijziging van 4 maart 2018 geen streekbus meer langs, enkel nog een buurtbusje in één richting. Aan de overzijde van de straat is nog het oude perron te zien waar lijn 51 richting Almelo ooit stopte.

Afbeelding

2. Drie minuten na vertrek stond ik dan hier, het station van Borne, het busje rechts bracht mij hier, de 305. Ik rij zelf ook op de 305, ik ben namelijk vrijwilliger op de buurtbus in Borne :wink:

Afbeelding
3. Het was tijd om kilometers te maken naar het Noorden. Er werd eerst nog een koffie gescoord op het station, alvorens per Blauwnet naar Emmen te reizen.

Afbeelding
4. Interieur van een Arriva Blauwnet Lint, ik zat 2e klas, op vrijdagen na half 7 reis ik 1e klas, omdat vanaf dan mijn WeekendVrij geldig is.

Afbeelding
5. Hier nog eens de buitenkant van het treinstel, we zijn op station Mariënberg.

Afbeelding
6. En een halfuurtje later stond ik in Emmen, deze Arriva-bobslee's hebben me hier gebracht. In de ochtend richting Emmen zijn twee stellen overbodig, richting Zwolle had ik liever dubbeldekkers gezien...

Afbeelding
7. Direct na aankomst in Emmen kon het eerste nieuwigheidje op de foto. Sinds ingang van de dienstregeling 2018 rijd Qliner 300 niet meer tussen Emmen en Klazienaveen. Dat gedeelte is nu overgenomen door de nieuwe Qlink lijn 12. Dit is de eerste Qlink-lijn die Groningen NIET aandoet.

Afbeelding
8. Er werd koers gezet richting Borger, omdat ik vanaf daar een belbus zou pakken. Belbussen zijn in GD per 7 april 2018 afgeschaft. Had er nog nooit eerder gebruik van gemaakt.

Afbeelding
9. Halte E op het busstation van Borger. Ik kreeg een automatisch telefoontje dat mijn bus binnen enkele minuten zou voorrijden :') vond het allemaal maar erg apart.

Afbeelding
10. Mijn ''bus'', een Skoda stationcar van taxibedrijf Doornbos. Buslijn 42 naar Beilen :') op het dienstscherm van de chauffeur is mijn naam te zien, belbussen gaan op naam en halte waar je heen moet.

De rit naar Beilen duurde 25 minuten, met een auto natuurlijk een stuk sneller dan een lompe bus. Heb lekker zitten praten met de Groningse chauffeur die me reed, toffe kerel.

Afbeelding
11. Station Beilen. Het Mercedes-busje is een VDL-midcity van Connexxion. In Qbuzz kleuren, op een Qbuzz-lijn naar Steenwijk. De chauffeuse droeg ook een Connexxion uniform. De tweede wagen op de taxiplaats was mijn ''bus''.

Afbeelding
12. Hier hoef ik verder niks aan uit te leggen, of niet Chrysa? :P

Afbeelding
13. Ik had een uur overstaptijd in Beilen, dus werd even genoten van het uitzicht. De buurtbus naar Hoogersmilde rijd eens per anderhalf uur.

Afbeelding
14. Lijn 22 naar Assen kwam ook langs, de tegenbus naar Zweeloo reed onnodig met een gelede bus :') _O-

Afbeelding
15. Het was tijd voor de buurtbus, omdat deze van Connexxion is is mijn dagkaart hier niet geldig (was hij wel in de belbus), en moest er een los ritkaartje worden gekocht. De chauffeur had 2 soorten kaartjes, het 2 euro ritkaartje en een maandkaart van 40 euro.

Afbeelding
16. Op weg naar Hoogersmilde dus! De rit voerde via Hijken en het Oranjekanaal die kant uit. Hier het Oranjekanaal.

Afbeelding
17. De rit voerde zich ook langs het dorpje Oranje, iedereen die ooit kind is geweest en in Noordoost-Nederland woont is hier wel eens geweest: speelstad Oranje, een gigantisch indoor-speelparadijs. Tegenwoordig wonen hier vluchtelingen. Een paar jaar terug is het dorpje daardoor veelvuldig in het nieuws geweest. Zal maar niet beginnen over de aanrijding van inwoonster Hilda door toenmalig staatssecretaris Klaas Dijkhoff.

Afbeelding
18. Doordat mijn chauffeur zich niet aan de snelheid hield, kon ik vanaf deze plek (de Spiersbrug), een bus eerder richting Assen halen. Dat scheelde mij dan ook weer een uur :')

Afbeelding
19. De bus die mij van de Spiersbrug naar Assen bracht. Een standaard streekcitaro van Qbuzz. Op de achtergrond is het bijna voltooide nieuwe station van Assen te zien. Als het helemaal af is wil ik nog terugkomen naar Assen voor een filmpje over het nieuwe station.

Afbeelding
20. Een geval als lijn 51 naar Annen, een gewone citaro op de 110 naar Veendam, een C2 streekcitaro op de 83 naar Leek (deze zou ik nu nemen), en een Fryslân-citea, mooi wat variatie op dit saaie tijdelijke busstation.

Afbeelding
21. Het interieur van de Qbuzz C2 streekwagens. By far het beste gewone streekbusinterieur wat er is. Voldoende beenruimte, en een goede zitting om tot een uur in te zitten. :pos: :pos: :pos:

De rit van Assen naar Leek voerde zich wederom door een prachtige omgeving! Een uur in die bus was daardoor ook zeker geen straf.

Afbeelding
22. In Leek waren ze druk aan het werk aan de weg. De bushalte centrum was daarom ook een tijdelijke halte aan een enorm drukke doorgaande weg.

Hierna ben ik met lijn 3 naar P+R Hoogkerk gegaan. Op zoek naar een van de CapaCity L-bussen die op lijn 3 zitten.

Afbeelding
23. Eerst kwam nog deze Friese-Qliner langs.

Afbeelding
24. Een Qlink-wagen op lijn 4. Op lijn 4 zitten de Capa's eigenlijk nooit. Het is een heel enkele keer voorgekomen, maar in de normale planning zitten ze alleen op lijn 3.

Afbeelding
25. Helaas, een gewone wagen.

Afbeelding
26. Verder naar het hoofdstation, met lijn 3, hier steken we de sporen bij het HS over.

Afbeelding
27. Eenmaal aangekomen op het hoofdstation moest ik HEEEL hard rennen, er stond namelijk een CapaCity op het punt te vertrekken richting Leek.

Afbeelding
28. Op lijn 15 rijden ook CapaCity's, maar dan niet de L versie. Deze hadden een tijdje terug problemen met de software waardoor ze scherpe bochten niet meer konden nemen.

Afbeelding
29. Lijn 637 naar Zoutkamp, deze spitslijn rijd niet de route die de 65 rijd, maar neemt een stukje Fryslân mee.

Afbeelding
30. Op het Groningse hoofdstation is het een komen en gaan van bussen.

Afbeelding
31. Een Zuid-Hollandse Volvo is tegenwoordig ook actief op de Friese Qliners *bus*

Afbeelding
32. De reservecapa op lijn 15, deze heeft geen oranje bestickering.

Afbeelding
33. Dan het volgende nieuwigheidje, deze elektrische Citea op lijn 1. Ze hebben geen trambel zoals ze dat wel hebben in Eindhoven en rond Schiphol. Groningers en trams zijn even een beetje een taboe samen.

Afbeelding
34. Het interieur van de elektrische Citea.

Afbeelding
35. Met lijn 1 ben ik naar de Grote Markt gegaan, aldaar zag ik deze reserve-Qlink wagen op lijn 3.

Afbeelding
36. De Grote Markt, een grote toeristentrekker in Groningen. Mooi pleintje heur :Y

Afbeelding
37. Tijd om weer naar het Zuiden af te zakken, dat werd gedaan met het volgende nieuwigheidje in GD, de dubbeldekkers op lijn 300! Het was even dringen en mijzelf strategisch opstellen bij de halte, maar het is mij gelukt om een zitplaats voorin te krijgen! *bus* *bus* *bus*

Afbeelding
38. Display voorin de bus.

Afbeelding
39. Op de N34 kwamen er een dubbeldekker ons tegemoet.

Afbeelding
40. Prima uitzicht zo.

Afbeelding
41. In Emmen kon de wagen er ook even goed van de buitenkant op de foto, gaaf spul *bus*

In Emmen werd er bij de domino's in het station even een pizza gegeten, daarna ben ik per streekbus naar Hoogeveen gegaan.

Afbeelding
42. In Hoogeveen stond deze oude Lion's City klaar om als lijn 33 naar Coevorden te rijden.

Afbeelding
43. Als afsluiter heb ik nog een rondje gedaan met de BijBus, dit stadsnetwerk van 3 lijntjes is super tof *bus* een ritje kost 1 euro, OV-chipkaart en andere kaartsoorten zijn niet geldig.

Afbeelding
44. Daarna was het na half 7, en kon ik weer in stijl naar huis reizen.

Dankjullie wel allemaal voor het lezen, was weer een toffe reis, toffe bussen gezien, een en al tofheid 8-)
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Julsteren in GD | de laatste belbus en nieuwigheidjes [44f]

Bericht door isadora »

Je ziet die uitstraling van Hoogeveen, echt wel intercity heur.
Maar goed julsteren; dank voor het delen van je reiservaringen door het noordoostelijke deel van ons land. :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Julsteren in GD | de laatste belbus en nieuwigheidjes [44f]

Bericht door Z2N »

Die dubbeldekkers zijn wel een reden om helemaal naar het verre noorden af te reizen. Leuk verslag! :pos:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Julsteren in GD | de laatste belbus en nieuwigheidjes [44f]

Bericht door busfanNL »

Leuk die belbus. En ook de andere bussen natuurlijk. *bus* bedankt voor het delen. :D
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Julsteren in GD | de laatste belbus en nieuwigheidjes [44f]

Bericht door ZO6176 »

Leuk verslag. Bedankt voor het delen.
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Julsteren in GD | de laatste belbus en nieuwigheidjes [44f]

Bericht door Etienne »

Een grappig verslag inderdaad. Een belbus moet ik nog eens uitproberen, nog nooit eerder gebeld.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Julsteren in GD | de laatste belbus en nieuwigheidjes [44f]

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag. Mijn enige ervaring met een belbus in Noord-Nederland is lijn 25 tussen Zweeloo en Coevorden.
julsteren schreef: 11. Station Beilen. Het Mercedes-busje is een VDL-midcity van Connexxion. In Qbuzz kleuren, op een Qbuzz-lijn naar Steenwijk.
Nee, het is een busje van Connexxion (Taxi Services) op een lijn van deze vervoerder, in de kleuren van het OV Bureau. :wink: Qbuzz heeft weinig tot niks te maken met deze lijn.
15. Het was tijd voor de buurtbus, omdat deze van Connexxion is is mijn dagkaart hier niet geldig (was hij wel in de belbus), en moest er een los ritkaartje worden gekocht.
De reden dat je Dagkaart niet geldig is, is dat het een Buurtbus is. Dat Connexxion de exploitant is, heeft er niks mee te maken.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Julsteren in GD | de laatste belbus en nieuwigheidjes [44f]

Bericht door Ferdinand »

Fotoverslagje is ook wel eens leuk ja en mooi gelukt! Grappig om te zien dat je dagkaart ook geldig is in de buurt- en belbus aangezien hier in Utrecht expliciet vermeld staat dat dat niet mag :cry: .
In Emmen werd er bij de domino's in het station even een pizza gegeten
Lekkere pizza daar, heb er ook eens gegeten met de kilometerkampioen wedstrijd.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5239
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Julsteren in GD | de laatste belbus en nieuwigheidjes [44f]

Bericht door Lijn 45 »

Leuk verslag :pos:
20. Een geval als lijn 51 naar Annen.
Dat is een Sprinter City 65.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten