Ardan on Tour #37: Eventjes naar Zweden [38f]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Ardan on Tour #37: Eventjes naar Zweden [38f]

Bericht door Ardan »

Hoi, ik kon zo voor het hoogseizoen voor mijn restaurant begint een weekje vrij krijgen. Hoewel, vrij, alsnog druk zat met allerlei Verplichtingen maar afgelopen weekend kon ik écht vrij houden dus heb ik een leuk reisje kunnen maken. Ik wilde graag na zeven jaar weer eens naar Hamburg! Alleen zijn de overstappen overal zo vreselijk lang dat je, als je het in één dag wil doen, nauwelijks tijd daar overhoudt. Ik ging dus kijken of twee nachten blijven te betalen waren en dat lukte nog wel in een hosteltje in een buitenwijk. En als je dan toch een volle dag hebt, waarom dan niet kijken of je Denemarken kunt halen? Ik was zelfs nog nooit noordelijker dan Norderstedt bij Hamburg geweest..
Denemarken bleek helemaal niet zo lang te reizen te zijn. Dan kon ik ook wel kijken of ik echt naar een leuke stad kon in plaats van een kattesprongetje over de grens te maken. Lang verhaal kort: Kopenhagen bleek zelfs te doen te zijn, voor helemaal geen gek prijsje met Sparpreis Europa. Ja, en als je dan toch zo ver gaat, dan ook helemaal tot het gaatje: de Øresundsbrug over naar Zweden..

Afgelopen vrijdag vertrok ik om half 9 naar Hengelo, waar ik overstapte op de RB61 naar Brake. De snelste weg naar Hamburg is via Osnabrück en Bremen, maar ik besloot via Hannover te gaan. Ik had immers toch een NDS-ticket.
Na Kirchlengern gaat de RB61 rechtsaf, waar ik linksaf moest. Dat werd een overstap van een half uur op een station met een mooiere naam dan het er uit ziet. Tijdens het wachten kwam de Pimpel naar Amsterdam langs scheuren.
Afbeelding

In Hannover had ik ook weer 50 minuten overstap, waardoor ik nog even een stukje de sneltram kon verkennen en een lunch kon halen. Om 13:40 ging het verder naar Hamburg, waar ik na een zit van twee uur aankwam. Hamburg Hbf is het drukste station van Duitsland en is gebouwd in 1906. Het heeft een grote, indrukwekkende kap over de 12 sporen. Voor ons in Nederland heel gebruikelijk, in andere landen niet: de perrons kennen hier fases om twee treinen aan hetzelfde perron te kunnen laten keren.
Afbeelding

Ik nam de S-Bahn naar Iserbrook in het westen van Hamburg, waar mijn hostel zich bevond. Even de spulletjes dumpen en weer terug naar de stad om wat pretrondjes te maken. Hamburg heeft ook een erg leuke metro, vooral lijn U3 rijdt veel bovengronds over bruggen en kronkelende viaducten. Ik was er al zo lang niet meer geweest dat ik het nieuwe DT5-materieel nog niet had gezien. En toen het donker werd besloot ik ondergronds te gaan kijken, in de voor mij nieuwe lijn U4. De lijn is in feite een aftakking van de U2, en buigt na Jungfernstieg af naar het zuiden om zonder stop onder het centrum door te gaan naar een nieuw ontwikkeld stadsdeel in de oude havens. Het eindstation is nu nog HafenCity Universität, maar het volgende station Elbbrücken gaat in december in bedrijf.
In station HafenCity Universität hangen grote kubussen die elke zoveel minuten van kleur veranderen, waardoor het station steeds een ander aanzicht heeft. Overdag wordt zelfs elk heel uur een lichtshow gegeven!
Afbeelding

Honderd jaar ouder, uit 1913, komt de Alte Elbtunnel. In die tijd een enorm technisch hoogstandje, om de vele arbeiders naar de havens aan de linkeroever van de Elbe te krijgen. Er waren toen zoveel veerboten dat het het scheepvaartverkeer te erg hinderde. Anders dan de Maastunnel of de Annatunnel heeft deze geen houten roltrappen maar gigantische liften waarmee auto's naar beneden kunnen. Er zijn twee tunnelbuizen met een rijbaan zo breed als een paard en wagen, een gangbare werkmaat toendertijd.
Afbeelding

Het stadhuis is 's avonds fraai verlicht.
Afbeelding

Ik ging niet al te laat naar bed. De volgende ochtend ging ik er erg vroeg weer uit. Om 6:15 werd ik uit mezelf al wakker, hoewel ik nog wel even had kunnen blijven liggen stond ik direct op, bang om door de wekker heen te slapen. Met de S-Bahn van 7:13 ging ik naar de stad. Onderweg passeerde ik station Reeperbahn onder de gelijknamige beruchte straat. Er is blijkbaar goed gefeest die nacht, het station was een grote bende en op elk bankje lag/zat/hing wel iemand te slapen.
Omdat ik zo vroeg was kon ik me nog een ommetje permitteren door bij Landungsbrücken op de U3 over te stappen. De U3 is de oudste metrolijn van de stad, uit 1912. Het is een d-vormige ringlijn die hier een stukje langs de oever van de Elbe loopt.
Afbeelding

Het was zo vroeg nog rustig op het centraal station.
Afbeelding

Afbeelding

Om 8:22 was ik present in de RE7 naar Kiel, met welke ik mee reed tot Neumünster.
Afbeelding

Hier stapte ik over op de aansluitende RE7 naar Flensburg, de treinenloop was aangepast in verband met werkzaamheden. Vlak voor Rendsburg passeer je dan de Rendsburger Hochbrücke, een spoorbrug uit 1913 van liefst 42 meter hoog over het Nord-Ostseekanal. Omdat de brug zo hoog is en het station al vrij dichtbij ligt, maak je eerst een rondje van 360 graden om op maaiveldniveau in het station te komen. Hier moest ik volgens mijn ticket eruit om verder te gaan met de IC naar Aarhus. Omdat het rondje een paar minuten duurt zie je de trein al ruim van te voren aankomen. Helaas was het erg laag bewolkt waardoor ik geen mooie foto's er van heb. Maar hier komt in ieder geval de IC naar Aarhus aanrijden. Ik meende dat het een diesel-ICE zou zijn, maar het bleek een Deense Neus te zijn. Anders dan die in België nu dus een échte Deense :)
Afbeelding

Mijn eerste ritje in een Deense trein :) Prima stoelen ook.
Afbeelding

Bij de stoelen hangen plastic zakjes, waar op enigszins poëtische wijze te kennen wordt gegeven wat er de bedoeling van is.
Afbeelding
Afval in de tas. De tas in de hand.
De hand op het hart. Waar zal dit eindigen?
Op het perron. In de vuilnisbak.

En inderdaad: geen vuilnisbakken in de trein te vinden.

Flensburg is het laatste station in Duitsland. Door de ligging ten opzichte van de stad en de spoorlijnen maakt de spoorlijn hier ook weer een lus en daarna gaat het Denemarken in. Op het eerste Deense station, Padborg, vindt grenscontrole plaats. Niet zo grondig dat je tas wordt bekeken zoals ik wel eens aan de Nederlandse grens heb meegemaakt, maar je moet je wel legitimeren.

Helaas was het echt geen mooi weer. Ik heb Denemarken dus leren kennen als bruin en grijs.
Afbeelding

In Fredericia moest ik overstappen op de IC naar Kopenhagen. Ik had maar 8 minuten en we hadden wat vertraging, dus mijn eerste stappen op Deense grond werden meteen een sprintje. Ik kwam weer in een Deense Neus terecht, ik zou er nog bijzonder veel gaan zien onderweg. Bijna alleen maar zelfs, zo heel af en toe zag ik eens een IC3 of een Talent. Ook opvallend dat er erg veel wordt gedieseld onder de draad, zelfs op volledig elektrische lijnen. Of kunnen die dingen geen Duitse spanning aan? Is het voorbij Fredericia ergens niet elektrisch?

Tussen de eilanden Fyn en Sjælland liggen de Storebæltsbruggen. Eerst een 6,5 kilometer lange vlakke spoor- en wegbrug, daarna een net zo lange hoge wegbrug en een 8 km lange spoortunnel. Het uitzicht op de Storebælt was fantastisch.
Afbeelding

Ik had hier toch maar besloten dat ik dit echt maar eens moest gaan overdoen als het wél mooi weer is.

Na een lange, maar kalme rit, kwam ik dan eindelijk aan in Kopenhagen!
Afbeelding

Ik heb Wikipedia er nog niet op nagegeken, maar ik heb de indruk dat het van origine een kopstation is. De sporen liggen verdiept, op het einde van de perrons gaan trappen naar het stationsgebouw op maaiveld en de sporen gaan er onderdoor verder. Oplettende kijkers zien trouwens wat bekends op de perrons staan.
Afbeelding
Denemarken heeft ook een OV-chipkaart, de Rejsekort.

Even poen wisselen voor Deense Kronen en ik besloot meteen maar door te gaan: naar Malmö in Zweden! Voor 89 DKK (ongeveer 12 euro) koop je een enkeltje met de Öresundståg. Het Deense Kopenhagen en het Zweedse Malmö liggen zo'n 15 kilometer uit elkaar, en in 2000 is de Öresundsverbinding tussen de beide steden geopend. Na de luchthaven van Kopenhagen (Københavns Lufthavn Kastrup) duikt de spoorlijn de vier kilometer lange Drogdentunnel in onder de Öresund. Hier liggen de spoorlijn en de snelweg naast elkaar. Na de tunnel komen de spoorlijn en de weg op het kunstmatig aangelegde eilandje Peberholm, als grapje zo genoemd als toespeling op het ernaast gelegen natuurlijke eilandje Saltholm. Op Peberholm gaat de spoorlijn onder de snelweg lopen en gaan de 8 kilometer lange Öresundsbron op. Een gigantische brug die 57 meter hoog is. Onderweg wordt de Deens-Zweedse grens gepasseerd, waar ik iets te snel afdrukte maar het wordt aangeduid met strepen in de kleuren van de vlaggen.
Afbeelding

En dan komt Zweden in zicht..
Afbeelding

Je komt eerst op station Malmö Hyllie (spreek uit als 'hull-je'), waar weer grenscontrole plaatsvindt. Eén perron is met hekken afgeschermd, waar alle uitstappers zich eerst moeten legitimeren voor ze er af kunnen. Ondertussen gaan er ook douaniers de trein door voor controle.

Op station Malmö C voor de tweede keer in een uur tijd geld gewisseld. En de stad in. Ik zal eerlijk zeggen dat Malmö me een beetje tegenviel. Een bescheiden centrum, aardig om te zien maar niet bijzonder. Maar ik heb me er wel even vermaakt, hierna ging het weer terug naar Kopenhagen. Eerst nog wat treintjes geklikt:
Afbeelding

Afbeelding

In Denemarken geen grenscontrole. Ik stapte uit op station Ørestad.
Afbeelding

Kopenhagen heeft sinds 2002 een metro. Automagisch rijdend zelfs. Het is een lijn door het centrum die zich ten zuiden ervan splitst in twee takken. Een ringlijn met twee takken in het centrum is in aanbouw.
Afbeelding

Natúúrlijk ging ik voorin zitten. Voor kinderen is er een sticker aangebracht waardoor ze metrobestuurder kunnen spelen. Een jong meisje was er goed druk mee, aangemoedigd door moeders: 'Je moet wel de deuren opendoen!' :D
Afbeelding

Afbeelding

Ik stapte uit op station Kongens Nytorv, midden in het centrum van Kopenhagen. De metro heeft perrondeuren.
Afbeelding

Kopenhagen is leuk! Even de toerist uithangen: hier de pittoreske Nyhavn :)
Afbeelding

En het langste voetgangersgebied van Europa: de Strøget.
Afbeelding

Kopenhagen heeft ook een S-Bahn, hier S-Tog genoemd. Een grote lijnenbundel bedient het centrumtraject en vertakt zich op verschillende plaatsen. Ook is er een tangentiële lijn. Hier een S-Tog op lijn A op station Østerport.
Afbeelding

Maar de tijd gaat snel, ik moest weer terug! Om 18:52 ging de trein die me van Kopenhagen naar Fredericia bracht. Naast me zaten een moeder en een dochter gezellig te keuvelen, en hoewel Scandinavische talen prima te lezen zijn is het verstaan een tweede verhaal, je krijgt hooguit flarden mee :') In Fredericia maakte ik aanstalten om uit te stappen, en de moeder vroeg me in het Deens of ik eruit wilde om me er langs te laten. Ik gaf aan Engels te spreken (Duits kunnen ze niet zo goed als ik dacht!), en het heel leuk vond ze Deens te hebben horen praten, maar dat ik er geen barst van had verstaan. 'Haha, je hebt niet veel gemist hoor!'

Afbeelding

Afbeelding

En toen werd het donker..
Eigenlijk had ik om 0:19 op Hamburg Dammtor moeten aankomen en de laatste S-Bahn naar mijn hostel kunnen halen, maar we liepen vertraging op bij de werkzaamheden. Laatste S-Bahn gemist, de volgende ging slechts tot Blankenese terwijl ik nog één station door moest. Dat werd een wandeling, in bed ploffen en slapen..

Volgende ochtend! Spullen in mijn tas smijten, sleutel afleveren en op pad. Ik had nog tot 17:15 de tijd om rond te crossen.
Ik reed met de U3 naar station Uhlandstraße, van waar ik ging lopen naar het volgende station Mundsburg. Daar passeert de metro een mooie brug.
Afbeelding

Gänsemarkt ligt diep in een geboorde tunnel.
Afbeelding

Het fraaie station Klosterstern komt uit 1929 en is nog bijna in originele staat.
Afbeelding

Ruim op tijd was ik weer op het centraal station, mijn ervaring is dat de 17:15-trein naar Bremen erg druk is. Het was maar goed ook.
We namen niet de gebruikelijke route maar gingen over de goederenlijn langs Bremen naar Kirchweyhe en staken daarna terug, er waren werkzaamheden. Mijn ruime overstap van 40 minuten werden er 20. Tijd genoeg voor een warme hap en zelfs een foto bij de zon die zowaar ging schijnen. Die had ik lang niet gezien!
Afbeelding

Van Bremen ging ik naar Osnabrück, waar het wel tien graden warmer was dan in het noorden! Een lange overstap weer van liefst 50 minuten. Maar ik had het station nooit bekeken en was aangenaam verrast door het fraaie gebouw en keurige voorplein met modern busstation.
Afbeelding

Om 22:30 kwam ik weer in Nederland.
Afbeelding

Een kalme rit van Hengelo naar Deventer later kwam ik weer thuis. Het was gekkenwerk, 2000 kilometer in een weekend wegtrappen, maar het was oh zo leuk! Ik vond het jammer dat het geen mooi weer was, maar ik weet zeker dat Denemarken en Kopenhagen nog een bezoekje bij mooi weer verdienen. En dan zeker weten wat langer!

Wij danken U weer voor de aandacht :)

Afbeelding
Ik doe ook maar wat
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #37: Eventjes naar Zweden [38f]

Bericht door Ferdinand »

Mooi geschreven! Erg mooie moderne treintjes in Denemarken!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan on Tour #37: Eventjes naar Zweden [38f]

Bericht door Ardan »

Nah, volgens mij is het spul toch al zeker 20-25 jaar oud :wink:
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ardan on Tour #37: Eventjes naar Zweden [38f]

Bericht door Meltrain »

Mooi verslag. :D
Ardan schreef: In Fredericia moest ik overstappen op de IC naar Kopenhagen. Ik had maar 8 minuten en we hadden wat vertraging, dus mijn eerste stappen op Deense grond werden meteen een sprintje. Ik kwam weer in een Deense Neus terecht, ik zou er nog bijzonder veel gaan zien onderweg. Bijna alleen maar zelfs, zo heel af en toe zag ik eens een IC3 of een Talent. Ook opvallend dat er erg veel wordt gedieseld onder de draad, zelfs op volledig elektrische lijnen.
Men is er in Denemarken rijkelijk laat (lees: ongeveer 10 jaar geleden) achter gekomen dat het wellicht handig is om de hoofdlijnen te elektrificeren... :X Daar is men nu wel intensief mee bezig, maar Denemarken heeft volgens mij nog geen elektrische treinstellen (behalve de S-tog en de Öresundstog) en nauwelijks elektrische locomotieven.
Ik wist trouwens niet dat er in Denemarken Talenten rijden en de Deense Neus is de IC3. ;)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #37: Eventjes naar Zweden [38f]

Bericht door Daniel »

Leuk verslag met leuke plaatjes. En er zitten ook wel een paar echte prachtplaten tussen :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Ardan on Tour #37: Eventjes naar Zweden [38f]

Bericht door ODRAIL »

Een mooi verslag met mooie foto's :pos: :wink: .
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan on Tour #37: Eventjes naar Zweden [38f]

Bericht door Ardan »

Meltrain schreef: Men is er in Denemarken rijkelijk laat (lees: ongeveer 10 jaar geleden) achter gekomen dat het wellicht handig is om de hoofdlijnen te elektrificeren... :X Daar is men nu wel intensief mee bezig, maar Denemarken heeft volgens mij nog geen elektrische treinstellen (behalve de S-tog en de Öresundstog) en nauwelijks elektrische locomotieven.
Ik wist trouwens niet dat er in Denemarken Talenten rijden en de Deense Neus is de IC3. ;)
Is dat de IC3 :') Er is nog wel wat moderner spul, zo eens kijken wat dat dan is. Er zijn in ieder geval ook elektrische IC3's. Voor verdere variatie hoef je geloof ik niet naar Denemarken..
Ik doe ook maar wat
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Ardan on Tour #37: Eventjes naar Zweden [38f]

Bericht door Nitein-Repart »

Leuk verslag

Had je trouwens nog een back-up plan voor het geval dat de RB61 niet reed? Beetje zonde dat het weekendje in het water viel als de RB61 niet bleek te rijden naar Nederland.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Ardan on Tour #37: Eventjes naar Zweden [38f]

Bericht door ZO6176 »

Gaaf tripje zo
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #37: Eventjes naar Zweden [38f]

Bericht door Milco »

Gaaf verslag! :D
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Ardan on Tour #37: Eventjes naar Zweden [38f]

Bericht door Aking »

Kijk! Dit zijn leuke dingetjes! :Y
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Ardan on Tour #37: Eventjes naar Zweden [38f]

Bericht door Chrysa »

Jaloers! :o
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Ardan on Tour #37: Eventjes naar Zweden [38f]

Bericht door Z2N »

Dit is inderdaad het betere weekendje weg! :Y
Erno-BE schreef:Had je trouwens nog een back-up plan voor het geval dat de RB61 niet reed? Beetje zonde dat het weekendje in het water viel als de RB61 niet bleek te rijden naar Nederland.
Persoonlijk zou ik mij gewoon op EC 1371/2007 artikel 16/18 beroepen, Eurobahn kan natuurlijk niet zomaar treinen opheffen en niet aan de reizigers denken. :wink:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ardan on Tour #37: Eventjes naar Zweden [38f]

Bericht door Meltrain »

Ardan schreef:
Meltrain schreef: Men is er in Denemarken rijkelijk laat (lees: ongeveer 10 jaar geleden) achter gekomen dat het wellicht handig is om de hoofdlijnen te elektrificeren... :X Daar is men nu wel intensief mee bezig, maar Denemarken heeft volgens mij nog geen elektrische treinstellen (behalve de S-tog en de Öresundstog) en nauwelijks elektrische locomotieven.
Ik wist trouwens niet dat er in Denemarken Talenten rijden en de Deense Neus is de IC3. ;)
Is dat de IC3 :') Er is nog wel wat moderner spul, zo eens kijken wat dat dan is. Er zijn in ieder geval ook elektrische IC3's. Voor verdere variatie hoef je geloof ik niet naar Denemarken..
De IR4 (elektrische versie van de IC3) was ik inderdaad even vergeten.
De modernste treinstellen zijn de IC4, gebouwd door AnsaldoBreda. Uiteraard zijn die stellen zonder veel problemen in dienst gekomen en een enorm succes. :Y *kuch* *kuch*
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #37: Eventjes naar Zweden [38f]

Bericht door Suus »

Crisis, in een dag Hamburg - Malmö retour. :o Nouja, goed voor de kilometers en voor een goed reisverslag :pos:

Er zijn vier "Deense Neuzen" in Denemarken. DSB heeft er drie: De dieseltjes zijn de IC3, voor binnenlandse diensten zijn er ook nog de elektrische IR4 (bijvoorbeeld Kopenhagen - Sønderborg) en de driedelige elektrische ET/X31 voor de Sont-verbinding. Er is ook nog een tweedelige IC2 (niet te verwarren met de in 2012 in dienst en in 2016 uit dienst genomen DSB-IC2 van Ansaldo), die rijden bij wat nu Regionstog heet.

En er zijn in Denemarken geen Talent, wel Desiro. En bijna alle regionaaltjes hebben LINTtjes (die zitten ook in een reclame voor Specsavers)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Ardan on Tour #37: Eventjes naar Zweden [38f]

Bericht door isadora »

Dank voor je leuke verslag Ardan. :pos: :pos:

Ik had niet geweten, dat Hamburg het drukste station van Duitsland was.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ardan on Tour #37: Eventjes naar Zweden [38f]

Bericht door waldo79 »

Interessant verhaal met prachtige foto's.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Ardan on Tour #37: Eventjes naar Zweden [38f]

Bericht door julsteren »

Tak Ardan voor dit mooie verslag *O* Denemarken blijft leuk om te zien, zijn veel te weinig verslagen over hier.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Ardan on Tour #37: Eventjes naar Zweden [38f]

Bericht door Timon91 »

Bedankt voor het plaatsen, een interessant en intensief reisje is het geweest! :D
Mijn Flickr account.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten