Giethoorn Express

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
flipje
Berichten: 1253
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Giethoorn Express

Bericht door flipje »

Vanmiddag was het in de Kop flink zonnig, met hier en daar wat stapelwolkjes. Prima weer voor een flink rondje op de wielerfiets (daarom telefoonfoto's!). Doel van vandaag was Giethoorn, niet vanwege het dorp maar de nieuwe buslijn 270.

Eerst maar eens een introductie over de het OV en Giethoorn. Sinds jaar en dag rijdt Lijn 70 langs het dorp. Een buslijn waar de afgelopen jaren aardig wat om te doen is geweest. Nog niet zo heel lang geleden had de provincie plannen om deze lijn te halveren. Waardoor ritten in het weekend en daluren zouden komen te vervallen. Maar Giethoorn heeft niet stil gezeten.. Onder aanvoering van enkele ondernemers uit het dorp is flink wat lobby werk geweest om deze lijn te behouden. Ook de inspanningen van de ondernemers om Giethoorn op de kaart te zetten in Azië (vooral China), heeft flink geholpen.

Door de komst van de vele Aziatische toeristen naar Giethoorn, groeit ook de vraag naar de bus. Met name de Chinese toerist kiest er voor om op eigen gelegenheid naar Giethoorn af te reizen met het OV. Het aantal toeristen is de afgelopen jaren zo sterk gegroeid dat de Giethoornse ondernemers, OV Regio IJsselmond en de provincie hebben doen besluiten een extra buslijn in het leven te roepen = de Giethoorn Express > Lijn 270.
Deze nieuwe buslijn tussen Steenwijk, Giethoorn en de Blauwe Hand rijdt elk half uur en rijdt enkele minuten voor een reguliere rit van lijn 70 uit.
Om alles op station Steenwijk zo ordentelijk mogelijk te laten verlopen, worden er stewards ingezet die toeristen naar de juiste bus moeten verwijzen en helpen bij het verkopen van kaartjes.

Afbeelding
Sinds enkele jaren is de reisinformatie en haltetabellen op station Steenwijk en op alle haltes in Giethoorn in het Chinees.


Afbeelding
De rit van lijn 270 miste ik net, maar enkele minuten later reed de Crossway (5521) langs als lijn 70 richting Zwartsluis.

Enkele weken geleden leek het erop dat lijn 270 door eigen CXX chauffeurs gereden zou worden met 2 Sternet Citaro's afkomstig uit AML. Maar Connexxion heeft ervoor gekozen deze lijn op werkdagen uit te besteden aan CXX Tours/TCR. TCR zet 2 Ambassadors in afkomstig uit Zuidoost-Brabant, dus rijdt men in Giethoorn vrolijk rondt in een BRAVO jasje.


Afbeelding
Na een rondje door Giethoorn, kon ik een half uurtje later wel de eerste bus van lijn 270 op de foto zetten. De 615-3353 rijdt langs op weg naar Giethoorn.


Afbeelding
Een half uur later gevolgd door de 600-3403 die halteert op de belangrijkste halte (Dominee Hylkemaweg) van het dorp. Een kleine 10 minuten later kwam de 3403 weer langs om de toeristen (rechts op de foto) op te pikken en zijn weg te vervolgen naar het station in Steenwijk.

Daarna ben ik verder gegaan met mijn ronde en kwam ik 46 kilometer later weer thuis.
Ondanks de matige kwaliteit foto's, hoop ik dat jullie hebben genoten.
jensvdkroft
Berichten: 384
Lid geworden op: di 21 feb 2017, 21:32
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Giethoorn Express

Bericht door jensvdkroft »

Leuke foto's!

'Brabant vervoert ons!' maar dan in Overijssel :lol:
Buschauffeur bij Connexxion/OV Regio IJsselmond.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Giethoorn Express

Bericht door Ferdinand »

Zo typisch Nederlands weer dat we precies op de toeristen inspelen met zelfs een chinese dienstregeling. Nederland is zo ontzettend commercieel en daar ben ik best wel trots op.

Verder leuk verslagje!
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Giethoorn Express

Bericht door Hainje »

Wat dat betreft schelen de Nederlander en de Chinees niet zo veel van elkaar. Als er ergens handel te doen is, dan zijn beide volkjes er als de kippen bij. *O*
🍉
ZO6176
Donateur
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Giethoorn Express

Bericht door ZO6176 »

Leuk verslag met mooie plaatjes. Bedankt voor het delen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten