Weer touren door Utrecht!

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Weer touren door Utrecht!

Bericht door Ferdinand »

26 april heb ik weer een mooi dagje door de provincie Utrecht gereisd met de provinvie daldagkaart. De vorige keer had ik vooral het gedeelte ten westen van de stad Utrecht gedaan en dus besloot ik deze keer het oostelijke deel te doen.
Mijn route was: De Dreef/Panweg - Wijk bij Duurstede - Zeist Centrum - Hilversum NS - Amersfoort CS - Amersfoort Vathorst NS - WKZ - Oorsprongpark - Veenendaal Centrum - Amersfoort CS - De Dreef/Panweg
Op de kaart ziet dat er zo uit:
Afbeelding

Mijn rit begon iets na 9.00 in Vollenhove bij de halte De Dreef/Panweg. Deze keer had ik niet zoveel speling genomen dus ik hoefde niet al te lang te wachten op bus 53. Ik wist dat deze bus na Utrecht CS zou verder rijden als bus 41 naar Wijk bij Duurstede en dat was ook waarom ik hem nam, maar toch wilde ik het zeker weten en vroeg het dus aan de buschauffeur. Deze bevestigde het.

Ik ben lekker voorin gaan zitten waar het mooiste uitzicht is. Deze route ken ik wel zo wat uit mijn hoofd omdat ik wel vaker naar Utrecht moet en dan de bus de een goede optie is.

In Utrecht stapte bijna iedereen uit, maar er kwamen ook weer een hoop mensen bij voor de richting 'Wijk'. Hierna gingen we een beetje traag de stad uit, we hadden de verkeerslichten niet mee.
De stad uit trapte de buschauffeur flink het gaspendaal in en de vertraging was binnen een mum van tijd verdwenen.

Na ongeveer drie kwartier was ik nog de enige die blijven zitten was voor de halte busstation Wijk bij Duurstede. Mijn buschauffeur ging meteen naar het chauffeurshuisje waar hij snel een koffietje haalde. Ik moest nog 20 minuten wachten op bus 56 en nu ging het ook licht regenen :cry:
In de tussentijd maakte ik nog een paar foto's bij het vrij depressieve busstation van Wijk.
AfbeeldingAfbeelding
Je kan hier blijkbaar ook een taxibusje bellen voor het industrieterrein (ik denk niet dat er veel van gebruik wordt gemaakt)
Ondertussen kwam er ook een gelede Citaro langs die daarvoor denk ik dienst heeft gedaan op lijn 241/242.
Afbeelding

Mijn bus 56 kwam 5 minuten voor vertrektijd aan en de buschauffeur liet me alvast in de bus terwijl hij nog wat koffie ging halen.
Afbeelding

De reis verliep voorspoedig en het was niet zo druk in de bus. In Doorn kwamen we wel een paar niet al te slimme meiden tegen die op het laatste moment er achter kwamen dat ze aan de verkeerde kant van de weg aan het wachten waren. Ze renden naar de overkant en konden nog net mee.

In Driebergen duurde het even voordat we vertrokken want er kwam geen nieuwe buschauffeur opdagen. In de tussentijd zag ik mijn eigen buurtbus 575 nog even rijden *O*
Afbeelding

Ook zag ik bus 381 nog even wachten. Deze bus wilde ik eigenlijk ook nemen omdat er Rosero's op deze lijn rijden. In mijn planning zou ik dan bus 58 in Zeist net missen dus deed ik deze maar niet in mijn planning. Toen ik zag met wat voor materieel 381 op dat moment gereden werd was ik wel even blij dat ik die niet had genomen.
Afbeelding

Bij het busstation van Zeist ,ookwel Zeist Centrum, stapte ik uit. Hier zag ik bus 381 staan met deze keer wel Rosero.
Afbeelding
(excuses voor de matige kwaliteit)

Bij het busstation van Zeist stapte ik over op bus 58 naar Hilversum. 59 naar Hilversum vertrok eerder, maar deze wilde ik niet nemen omdat ik 59 vanaf Prins Alexanderlaan al eens eerder had gedaan. In de bus werd al duidelijk gemaakt dat U-OV het heel vervelend zou vinden als de staking zou doorgaan (op dat moment was dat namelijk nog niet duidelijk)
Afbeelding

Het werd drukker dan ik dacht in bus 58 want toen ik in bus 59 zat was ik de enige reiziger de hele rit. Opvallend was dat er ontzettend veel mensen uitstapten bij Berg en Bosch. Blijkbaar zit er nog een heel park achter die bomen :Y .

In Hilversum aangekomen zag ik al meteen de bus die waarop ik zou overstappen, maar dat duurde nog zo'n 20 minuten.
Op het station van Hilversum zag ik dan eindelijk de bus waarvoor een aparte oprit is gemaakt bij de snelweg. Wij gaan heel vaak met de auto van Zeist naar Loosdrecht en komen altijd langs die vage oprit en mij werd nu eindelijk duidelijk voor welke bus dat nou is. Nog aparter aan deze oprit is dat hij maar aan 1 kant is. De andere richting rijdt een totaal andere route. Nadat de vele reizigers voor deze bus eindelijk ingestapt waren maakte ik er nog een foto en een filmpie van.
Afbeelding

Bus 70 was niet al te bijzonder, maar ik vond dat de bus in Soest wel uiterst traag ging. Alle kleine straatjes in de woonwijken werden meegenomen waardoor het niet echt opschoot in Soest.

In Amersfoort aangekomen kon ik bus 3 van een kwartier eerder nemen omdat bus 70 het gaspendaal goed had ingedrukt.
Afbeelding

Stadsbus 3 kwam echter een beetje laat aan bij de halte. Door pech bij de verkeerslichten werd de vertraging +7, maar van mij mocht het wel +20 worden want ik had een vrij lange overstap in Vathorst. In de eindeloze buitenwijken van Amersfoort merkte ik wel dat de busbanen niet zo geliefd zijn bij buschauffeurs. Elke keer moest de chauffeur een vrij scherpte bocht maken om de busbaan op te komen en dit gebeurde een paar keer want die busbaan hield bij elke rotonde weer op. Een paar keer sloeg de buschauffeur zelfs de busbaan over omdat hij er geen zin in had.

Op station Vathorst moet ik vrij lang wachten op bus 203 dus ik besloot wat filmpjes te maken van treinen en bussen op het station.Afbeelding
Op een gegeven moment kwamen er ook wat meiden aan die tegen elkaar liepen te schreeuwen met leuzen als: 'Maid, kep sjgait k cha egjt niet betahlen. K ga gewon sjwartraiden!' Vervolgens kwamen ze er achter dat hun trein binnen 1 minuut zou vertrekken en dus renden ze naar de trein. Stiekem moest ik wel van binnen lachen toen die trein net voor hun ogen vertrok. Afbeelding

Bus 203 kwam er aan en nadat de chauffeur klaar was met telefoneren en checken of de dieren op hayday nog eten hadden kon ik instappen.
Afbeelding

Ik was de enige reiziger in de maar liefst 15 meter lange bus. In Vathorst stapte nog een verdwaalde reiziger in die al vrij snel doorhad dat dit geen bus 3 was Afbeelding .

De buschauffeur reed lekker sportief en remde bij de rotondes lekker op het laatste moment. Vooral in al die woonwijken van Amersfoort was het wel een leuk ritje. Ik zat ook achterin dus ik merkte heel goed dat deze bus meesturende wielen achter had. Op een gegeven moment reden we zo snel dat ik dacht dat we echt -10 ofzo hadden en we stopten ook echt nergens. Bij station Schothorst en Zonnehof stapte nog wat studenten in.
Bij de overweg van PON-lijn zag ik mijn Grieks-leraar met een petje op fietsen wat best wel geinig was eigenlijk.

Ik vond de 15-meterlange bus zo mooi dat ik ook nog eens een foto van binnen heb gemaakt om te laten zien hoe groot het ding wel niet was.
Afbeelding
Ik denk wel dat er meer stoelen in zouden kunnen als ze niet zo ontzettend veel beenruimte hadden gegeven, maar eigenlijk is dat juist fijn.

Naarmate we dichter bij Utrecht kwamen reed het verkeer steeds langzamer. Eerst bleven we nog even rijden over de hoofdrijbaan, maar vlak voor de Uithof besloot de chauffeur toch maar even de vluchtstrook mee te nemen.

Gelukkig stond het op de Uithof helemaal vast richting de snelweg en niet richting het Science Park dus we konden weer redelijk doorrijden. Het werd ook al duidelijk waarom het zo druk was. Er was een ongeluk gebeurd op de uitrit.
Afbeelding

Bij de halte WKZ wilde ik eigenlijk overstappen op bus 12 met zijn bijzondere dubbelgelede bussen, maar door de vertraging van bus 203 kon ik deze toch al vrij krappe overstap niet maken. Mijn oorspronkelijke plan was om met 12 naar Utrecht te gaan en daar over te stappen op bus 50 naar Veenendaal. Dit werd uiteindelijk met bus 28 naar Oorsprong park en daar overstappen op bus 50. Toch heb ik wel even een foto gemaakt van bus 12 bij WKZ
Afbeelding

Bus 28 werd al vrij snel overvol met studenten en ik stapte als 1 van de weinige uit bij halte Oorsprongpark.
Hier werd een overstaptijd van 4 minuten 10 minuten omdat bus 50 een beetje vastliep in het centrum. de bus was al best wel vol dus ik kon geen mooi plekje vooraan bemachtigen. Tot Zeist stapte er niemand meer uit dus de vertraging kon mooi ingehaald worden.
In Doorn stond het verkeer muurvast en op een gegeven moment hadden we een vetraging van 12 minuten. De bus achter ons had ook ongeveer zoveel vertraging dus het interval ging niet verloren :')
Toen ik in de 9292-app keek zag ik dat geen enkele bus het gelukt was om maar enigszins op tijd aan te komen in Doorn door die verdraaide verkeerslichten daar. Misschien moet de dienstregeling of de infrastructuur daar aangepast worden?

In Veenendaal was ik bang dat ik mijn overstap op bus 280 niet zou halen door de vertraging, maar dat viel gelukkig wel mee. Bus 85 (ook van Syntus, maar dan niet de juiste) stond al te wachten bij station centrum.
Afbeelding

Ook zat ik een beetje rond te kijken in het bushokje waar ik deze oude lijnnetkaart zag staan. Blijkbaar is deze nog uit het Connexxion/ BBA tijdperk (wat ik niet helemaal heb meegekregen)
Afbeelding
Haast alle lijnen op de kaart zijn aangepast of verdwenen in de loop der tijd.

Bus 280 kon maar net door het smalle straatje heen en sloot achter bus 85 aan. Toen we moesten vertrekken vroeg de buschauffeur nog even via de dispatch of de 85 zou kunnen vertrekken. Zo gingen we via de A12 naar Amersfoort. Dat was ook de enige reden waarom ik deze lijn wilde nemen. Lekker over de snelweg crossen met 280 is leuker dan met 80 door Scherpenzeel jakkeren Afbeelding .

In Amersfoort ging ik zoals gewoonlijk naar de Burger King. Deze keer ging het echter minder snel dan normaal. Het personeel bleef maar bestellingen opnemen, maar deed verder niks. Hierdoor duurde het wel een kwartier voordat mijn eten er was. Als excuus kreeg ik een ijsje, maar ik heb ze op Google meteen 2 sterren gegeven :twisted: .

Om 18:50 nam ik de derde snelbus van de dag, bus 72, naar o.a. Vollenhove. Daar eindigde mijn reis en hier eindigt dit verslag.

Bedankt voor het lezen!
Spoedig zal er ook een reisverslag van Dresden verschijnen.
Laatst gewijzigd door Ferdinand op zo 06 mei 2018, 13:25, 4 keer totaal gewijzigd.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Weer touren door Utrecht!

Bericht door Ferdinand »

Dresden komt donderdag/vrijdag
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Weer touren door Utrecht!

Bericht door ZO6176 »

Een leuk rondje. Bedankt voor het delen.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Weer touren door Utrecht!

Bericht door isadora »

Ferdinand schreef:Nadat de vele reizigers voor deze bus eindelijk ingestapt waren maakte ik er nog een foto en een filmpie van.
Filmpje? Maar verder heel aardig. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten