Weekje in Dresden

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Weekje in Dresden

Bericht door Ferdinand »

In de meivakantie ben ik een weekje in het Oost-Duitse Dresden geweest. Dresden heeft een erg bijzonder centrum omdat het in de tweede wereldoorlog is platgebombardeerd, maar daarna weer helemaal in de oude stijl is opgebouwd. In dit reisverslag richt ik me vooral op het OV-aspect van de reis, maar er zullen ook wat hoogtepunten van de reis in zitten.

Aan de Elbe
Dresden ligt prachtig aan de rivier Elbe. Deze foto heb ik gemaakt aan de noordzijde en laat de skyline van Dresden zien.
Afbeelding

Vanaf ongeveer dezelfde plek wilde ik ook een foto maken van een trein die de Elbe over gaat. Helaas kun je met een telefoon niet zulke mooie foto's maken van een afstand, maar hij is nog redelijk gelukt. Dit was een korte S-Bahn trein. De S-Bahn van Dresden stelt echter niet zo heel veel voor.
Afbeelding

Gele busssen en trams

De kleurstelling van de trams en bussen in Dresden zijn net zoals in wel meer Duitse steden vrij saai. De trams en bussen in Dresden worden gereden i.o.v. DVB (Dresdner VerkehrsBetriebe AG). De lengtes van de trams varieerde enorm. De kortste had 3 bakken en de langste wel 7!

Een tram met 7 bakken reed op lijn 2 naar Gorbitz
Afbeelding

En dan de kortste van alle trams met 3 bakken op lijn 8 naar Hellerau
Afbeelding

Niet alle trams waren helemaal geel, sommigen hadden ook reclame erop zoals deze, gemaakt vanaf het Zwinger paleis:
Afbeelding

Door de stad reed ook een ontzettend drukke buslijn die je een beetje kan vergelijken met lijn 12 in Utrecht. In Dresden was dit lijn 62 naar de technische universiteit van Dresden. Op deze lijn rijden alleen maar gelede bussen zoals Mercedes-Benz (giga)Capacity en de Solaris Urbino.
Op de foto die ik maakte bij de Pirnaischer Strasse zijn alle drie de bussen op lijn 62 (om duidelijk te maken hoe vaak hij wel niet rijdt.)
Afbeelding

In Dresden zijn ook nog wat historische trams te vinden. Deze kwam ik toevallig tegen:
Afbeelding

Rondkijken op Dresden Hauptbahnhof

Terwijl de rest van mijn familie boodschappen ging doen bij de Lidl (Lidl in een station? Ja) kon ik even rondkijken op het station.

De eerste keer dat ik er was miste ik net de EuroCity naar Praag, maar toen kon ik nog wel een foto maken van de Vectron die er nog stond.
Afbeelding

Licht teleurgesteld ging ik verder kijken op het station wat er nog meer te zien was
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


De laatste dag dat we in Dresden waren was ik gelukkig wel op tijd voor de EuroCity. Deze keer niet in de richting van Praag, maar Hamburg. Het was een ontzettend lange trein die ook nog eens heel druk was.
Afbeelding

[

Parkeisenbahn in Grosser Park

De laatste dag ben ik met mijn vader naar de Parkeisenbahn gegaan in het park. De tickets waren heel goedkoop. Voor mij was het maar 3 euro om het hele rondje te doen (ong. een half uur). Wij kochten ons ticket bij het mooie stationsgebouw van Palaisteich tot Hauptbahnhof bij een jongeman die ons graag korting gaf. Er reed ook een stoomtrein op de baan, maar die zou pas over een half uur komen dus kozen we voor de elektrische trein.

Hier kwam de trein aan bij station Palaisteich
Afbeelding

Nadat de stationschef klaar was met de omroep waarin hij zei dat we de koordjes weer vast moesten doen en we een mooie rit moesten hebben vertrokken we naar Bahnhof Zoo.
Bahnhof Zoo was een stuk moderner station dat geheel overdekt was. De stationsknaapjes namen hun taak zeer serieus en gaven het fluit- en vertreksignaal aan de machinist.

Bij Hauptbahnhof moesten we er alweer uit na iets minder dan tien minuutjes. Hsier maakte ik nog een foto van de trein met een van de ijverige stationsknaapjes erop.
Afbeelding

Om het station te verlaten moesten we eerst nog door de 'Sperre'. Hier stond een rijtje stationsknaapjes die ons kaartje heel grondig gingen controleren. De knaapjes namen het echt extreem serieus en gingen met een heel serieuze blik naar ons kijken en knipten vervolgens onze kaartjes.Ik vond het wel mooi om te zien dat ze het allemaal zo serieus namen.

In de souvenirshop hebben we nog een mok en een magazine gekocht van de Dresdner Parkeisenbahn.
Zo zag het moderne hoofdstation eruit. In het hoofdstation en Bahnhof Zoo zaten ook een commandocentrum.
Afbeelding

Ook kwamen we nog de stoomtrein tegen
Afbeelding

Op de terugweg kwamen we langs een heel belangrijk pand van VW wat naast het hoofdstation staat. Even later kwam er achter ons een CarGo tram uit het VW-gebouw. De tram ging erg snel en kwam van achteren dus ik kon helaas geen foto maken.

Bedankt voor het lezen!
Laatst gewijzigd door Ferdinand op vr 11 mei 2018, 12:02, 8 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Weekje in Dresden

Bericht door isadora »

Leuk verslag. :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Weekje in Dresden

Bericht door ArrivaBas »

Ziet er best netjes uit. Is je vader al eens naar Garzweiler (Ten zuiden van Mönchengladbach) geweest? Die bruinkoolmijn is aardig te zien vanaf de A61 naar Koblenz.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Weekje in Dresden

Bericht door playertwo »

Mooi verslag. Ben in 2009 in Dresden geweest en het centrum was toen.al prachtig herbouwd. Even een buitenwijk of zijstraat in en je zit ineens ogenschijnlijk in de DDR. Is dat nog steeds zo?
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Weekje in Dresden

Bericht door ZO6176 »

Leuk verslag. Bedankt.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Weekje in Dresden

Bericht door waldo79 »

Interessant verslag.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Weekje in Dresden

Bericht door Aking »

Leuk tripje! Die Parkeisenbahn doet me denken aan de Gyermekvasút in de heuvels van Budapest *O*

Overigens...
Ferdinand schreef:De lengtes van de trams varieerde enorm. De kortste had 3 stellen en de langste wel 7! ... Een tram met 7 stellen ... En dan de kortste van alle trams met 3 stellen
Kijkend naar je foto's doel je op rijtuigen/bakken of hoe je ze ook wil noemen, een stel bestaat (bijna?) altijd uit meerdere bakken. Beide trams bestaan in dit geval uit één stel :wink:
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Weekje in Dresden

Bericht door Ferdinand »

Dankje, ik wist niet zeker of dezelfde benaming voor treinen en trams werden gebruikt.

Grappig trouwens dat je de baan van Boedapest aanhaalt want de Parkeisenbahn Dresden heeft toevallig ieder jaar een uitwisseling met de Hongaren.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Weekje in Dresden

Bericht door Meltrain »

Leuk verslagje. :Y
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Weekje in Dresden

Bericht door julsteren »

Die parkeisenbahn is wel echt super cute :')
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Weekje in Dresden

Bericht door Stefan »

Aking schreef:Leuk tripje! Die Parkeisenbahn doet me denken aan de Gyermekvasút in de heuvels van Budapest *O*
Jaaaa, daar ben ik als kind best vaak geweest. Leuke herinneringen aan, misschien binnenkort weer eens doen. :)

En on-topic: Leuk verslag! Ben nog nooit in Dresden geweest, maar misschien ook eens leuk om te doen. :)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Weekje in Dresden

Bericht door Suus »

Ja! Dresden goede herinneringen aan. Kleine klassiek centrum, prachtig opgeknapt ondanks de totale vuurstorm na het bombardement. Een stap buiten het centrum en je ziet toch herinneringen aan de DDR.

Een dagtochtje kan ik ook aanraden: naar Bad Schandau met de S-Bahn, waar je vervolgens met het pontje oversteekt naar het dorp en daar het antieke trammetje omhoog neemt het Kirnitzschtal in. Ook de spoorlijn vanaf Bad Schandau naar Sebnitz is erg mooi, je kan daar het rondje afmaken met een trein naar Pirna via Neustadt in Sachsen.

Ik mis in het verslag wel het Blaues Wunder met in Loschwitz de monorail met hangende wagens en de funiculaire. Ben je er wel geweest Ferdinand?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Weekje in Dresden

Bericht door Hainje »

Denk eerder dat zijn ouders niet zo veel trek hadden om al die OV dingen af te gaan. :P

Edit: Al kun je jouw laatste zin ook lezen als "ben je er wel geweest, maar heb je geen foto's kunnen nemen?". En dus niet een "ben je er wel geweest" als in 'je loopt de boel te bedonderen'. Mijn fout.
🍉
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: RE: Re: Weekje in Dresden

Bericht door Ferdinand »

Suus schreef: Ik mis in het verslag wel het Blaues Wunder met in Loschwitz de monorail met hangende wagens en de funiculaire. Ben je er wel geweest Ferdinand?
We hadden een fietstocht gemaakt in oostelijke richting op de dag van de arbeid waarbij we een klein glimpje van deze funiculaire hebben opgevangen. Bij Birkwitz zijn we omgekeerd en via een veerpontje naar de andere kant van de Elbe gegaan. Ik had het niet eens geprobeerd want het was toch al kansloos, maar het was toen ook echt extreem druk door een stoombotenparade op de Elbe.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten