Ardan on Tour #36: in Centraal-Europa, deel 2/2 [44f]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Ardan on Tour #36: in Centraal-Europa, deel 2/2 [44f]

Bericht door Ardan »

Hoi, ondergetekende zit heel zielig ziek thuis dus om de verveling tegen te gaan maar eens mijn verslag afmaken van mijn reis naar Bratislava die ik in november maakte. Ik was daar van 16 t/m 21 november. In het vorige verslag hebben we de stad verkend en een tripje naar Wenen gemaakt. Op dag 4 besloot ik Slowakije per trein te verkennen, en reisde ik naar een schattig dorpje dat ik thuis op de kaart had uitgezocht.

Het was 19 november een druilerige ochtend toen ik aankwam op Bratislava Hl.St. Uiterst rechts zien we een boel mensen die zich in de IC van 9:05 naar Kosice proberen te persen. Een heeeeel lange trein voor een heeeeel lange rit.
Afbeelding

Blijkbaar moet de halve Slowaakse bevolking op zondag van de hoofdstad naar de tweede stad of andersom, en de trein is natuurlijk aanzienlijk goedkoper dan vliegen. Zowat iedereen had gereserveerd waardoor er niks anders op zat dan op een balkon te verblijven.

Het eerste uur is het landschap vlak en vrij saai. Later wordt het landschap heuvelachtiger, ja bergachtiger zelfs. Kastelen op heuveltoppen, steden en stadjes, bossen, rivieren en grote meren, erg fraai. Maar het weer knapte echt niet op, verder noordwaarts in het land ging het zelfs sneeuwen en op hoogte bleef dat ook liggen. En het was koud. We hadden in Nederland nog geen vlok gezien maar in Kral'ovany, waar ik de trein verliet, kon ik een haast winters tafereel vastleggen.
Afbeelding

Perrons stellen hier niet veel meer voor dan een stoep langs het spoor.
Afbeelding

Stationshal.
Afbeelding

Ik had een korte overstap op een stoptreintje waarmee ik nog één station doorging. Niet Oost-Europees kort, maar écht kort, een kwartiertje ofzo.
Afbeelding

Stankovany zag er op de kaart en de foto's uit als een schattig dorpje met bossen en heuvels en schitterende uitzichten. Moet het wel mooi weer zijn natuurlijk :')
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik had een wandeling naar een bergtop uitgestippeld, maar het was zó koud en bewolkt en er lag sneeuw op hoogte dat ik voor de veiligheid maar besloot rechtsomkeert te maken en de eerste de beste trein terug te pakken. Die liet niet lang op zich wachten.

Weer een overstap in Kral'ovany. In de stationshal stonden tientallen mensen te wachten die na een omroep dat de IC naar Bratislava eraan kwam naar buiten kwamen en zich bij in de trein persten.
Afbeelding

Het was persen geblazen. Propvol staan op het balkon, toch wist ik op een gegeven moment een zitplaats in de coupé te bemachtigen.

In Bratislava aangekomen was het weer donker. De Slowaakse nationale opera (Divádlo) bij verlichting :)
Afbeelding

Ik had nog niet genoeg in de trein gezeten dus op dag 5 ging ik voor het astronomische bedrag van wel 17,50 retour naar Budapest :D
Om 9:20 zou de trein vertrekken en ik besloot ruim op tijd te zijn omdat de trein van gisteren zo schreeuwend druk was. Deze EC was nu echter heerlijk rustig! Een dubbeldekkert staat nog even uit te slapen.
Afbeelding

Štúrovo is het laatste station in Slowakije voor het de grens naar Hongarije over gaat. Het heeft een erg groot rangeerterrein.
Afbeelding

Daarna gaat de spoorlijn langs de Donau verder naar Budapest. In het noorden van Budapest rijdt de trein een lang stuk érg langzaam, het zal wel slecht spoor zijn of zo. Maar na een tijdje kom je dan aan in Budapest-Keleti!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als eckte metrofappert moet je in Budapest natuurlijk een ritje met de Földalatti maken. De Földalatti wordt gezien als de allereerste metrolijn op het Europese vasteland. Het was aangelegd als verbinding van de stad naar de in 1896 gehouden wereldtentoonstelling, maar de stad wilde geen tramlijn hebben op de net opgeknapte boulevard daarheen. Dus werd de tram daar direct onder aangelegd. Het is een behoorlijk krappe bedoening allemaal, het moest bij station Oktogon tussen de straat en het kruisende riool passen dus dat werd de hoogtemaat voor de tunnel. Desondanks worden de treinen wel gevoed met bovenleiding in plaats van derde rail. Of treintjes, want lang is het allemaal ook niet. De stations zijn maar 35 meter lang! Toch voldoet het lijntje aan alle kenmerken van een echte metro en gaat dus ook als lijn M1 door het leven.
Afbeelding

Hősök tere (Heldenplein) in het noorden van het centrum.
Afbeelding

Ik reisde naar het zuidelijke eindpunt van de Földalatti, Vörösmarti tér. Vandaar wandelde ik naar de Donau, die ik overstak over de grote oude hangbrug (Széchenyi Lánchid).
Afbeelding

Hier kun je normaal met een funiculaire de heuvel op waar de burcht staat, die was nu echter dicht voor onderhoud. Maar je kunt ook een klimmetje maken met een uitzicht dat steeds fraaier wordt :)
Afbeelding

Rechts torent de citadel hoog boven de Donau uit.
Afbeelding

Afbeelding

Ik heb nog steeds niet opgezocht wat dit voor enorm beeld is :')
Afbeelding

Tremmetjes :)
Afbeelding

Budapest heeft vier metrolijnen. Lijn M1 is de Földalatti. De M2 is een in de jaren 1970 aangelegde oost-westlijn die de afgelopen jaren is gemoderniseerd. De M4 gaat van Keleti naar het zuidwesten en is een gloednieuwe moderne, automagisch rijdende metrolijn.
De M3, die noord-zuid langs de rechteroever van de Donau rijdt, is echter een beetje in de socialistische jaren 1980 blijven hangen met metro's die recht uit Rusland komen..
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Langzaamaan worden de oude rammelbakken wel gemoderniseerd naar lichte treinen in wit-zwart met een vernieuwde aandrijving. Het noordelijke deel van de lijn was dicht voor renovatie.
Afbeelding

Niet te missen aan de rechter Donau-oever: het prachtige regeringsgebouw.
Afbeelding

Moderne metro uit de Metropolis-familie, waar ook de Amsterdamse onder vallen, op lijn M2. Omdat er erg veel personeel op de Budapestse metrostations rondloopt was ik wat terughoudend met foto's maken.
Afbeelding

Stations liggen soms erg diep..
Afbeelding

Rond 20 uur was ik weer op station Keleti. Daar stond weer een lange trein klaar, naar Berlijn via Bratislava, Brno en Praag. Er waren slaaprijtuigen, en rijtuigen met van die zespersoonscoupeetjes. Ik begon sterk te twijfelen of ik met mijn spotgoedkope kaartje wel in deze EuroNight mocht, maar ja, ik moest wel om weer in Bratislava te komen :')
Afbeelding

Comfort ^_^
Afbeelding

De conducteur vond mijn kaartje prima dus kon ik genieten van een kalme rit. We hadden een klein beetje vertraging, in Štúrovo staat het Slowaakse woord voor vertraging zelfs vast op de TBP.
Afbeelding

In Bratislava kon ik nog de laatste tram naar mijn hostel pakken. Slapen en de volgende ochtend weer op..
Laatste dag! Sleutel afgeven en bepakt en bezakt nog even op pad. Sfeerbeeld van mijn tramhalte Chlumeckého.
Afbeelding

Interieur.
Afbeelding

De Stary Most over de Donau is oorspronkelijk de oudste brug over de rivier, maar is de laatste jaren gesloopt en herbouwd, waarna de zuidelijke wijken van Bratislava weer zijn aangesloten op het tramnet met lijn 1 en 3.
Afbeelding

Afbeelding

Onder de burcht van Bratislava (Bratislavsky hrád) loopt een tramtunnel.
Afbeelding

Het was mistig dus de burcht was in nevelen gehuld..
Afbeelding

Centraal Station (Hlavná Stanica), zo lelijk dat het er ook niet mooi van wordt :D
Afbeelding

Nog even wat eten halen en op het perron kijken, met de trein naar Wenen.
Afbeelding

En dan de bus in naar het vliegveld.
Afbeelding

Afbeelding

Een korte overstap in Praag, waar de paniek wel een beetje toesloeg bij iedereen omdat het een zooi was op Schiphol door een stroomstoring, maar uiteindelijk kwamen we met nog geen tien minuten vertraging aan. Dat kon ik van andere vluchten niet zeggen..
Afbeelding

Maar ik kwam weer veilig thuis :) Was een leuk uitstapje, veel mooie dingen gezien. Wij danken U weer voor de aandacht :)
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Ardan on Tour #36: in Centraal-Europa, deel 2/2 [44f]

Bericht door isadora »

Het weer in Hongarije lijkt een stuk beter dan in het Slowaakse.
Wat een pietpeuterig klein plaatje van dat prachtige parlementsgebouw. :cry:

Maar ook veel herinnering en herkenning. Heb zelf ooit (1991) Praag-Kosice gedaan, en dat was inderdaad een behoorlijke tocht.
Maar goed, met het Tatra-gebergte op de achtergrond was het ook weer wel een schilderijtje.

Dank je Ardan, heel leuk. :pos: :pos:

Ennuh, beterschap. :Y
Laatst gewijzigd door isadora op za 12 mei 2018, 04:19, 1 keer totaal gewijzigd.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Ardan on Tour #36: in Centraal-Europa, deel 2/2 [44f]

Bericht door ZO6176 »

Ben zelf paar keer in Budapest en Bratislava geweest. Zag herkenbaar uit. Desalniettemin leuk om het weer eens te zien.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #36: in Centraal-Europa, deel 2/2 [44f]

Bericht door Ferdinand »

Heel mooie rit, maar wel jammer van dat weer zeg! Was een Interrail-pas trouwens niet nog goedkoper dan die tickets?
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Ardan on Tour #36: in Centraal-Europa, deel 2/2 [44f]

Bericht door Nitein-Repart »

Leuk verslag. Budapest heeft alles: trams, metro's, S-Bahnvariant, kabelbaan en nog een stoeltjeslift. Alleen jammer dat het niet in één dag met duurzaam vervoer te bereiken is, vanwege de afstand van 1.300 kilometer en Budapest ligt in Hongarije wat tegenwoordig een halve dictatuur is. Desondanks wil ik er binnen enkele jaren ook wel heen, aangezien ik er nog nooit geweest bent en deze stad nog altijd goedkoper is dan vergelijkbare steden van dezelfde omvang.

Slowakije lijkt mij ook wel mooi. Vooral de Tatra's. En het is een goedkoop euroland, dus de voordelen van lage prijzen in Centraal-Europa en het gebrek aan valutakosten voor het wisselen van euro's in lokale valuta. Ook nog nooit in Slowakije geweest, dus wil er ook nog heen. Alleen is het minstens 1.200 kilometer dus niet met duurzaam vervoer in één dag te bereiken.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
erka
Berichten: 111
Lid geworden op: ma 11 apr 2016, 21:13
Locatie: Groningen

Re: Ardan on Tour #36: in Centraal-Europa, deel 2/2 [44f]

Bericht door erka »

Leuk verslag! Ooit in de jaren '90 met een nachttrein van Bratislava naar Kosice tot Poprad meegegaan en vandaar met het smalspoor de Hoge Tatra in. Prachtig gewandeld daar. Maar inderdaad, ook op het balkon de hele nacht.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ardan on Tour #36: in Centraal-Europa, deel 2/2 [44f]

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag. :D
Vooral Budapest lijkt me erg interessant om eens te bezoeken.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Ardan on Tour #36: in Centraal-Europa, deel 2/2 [44f]

Bericht door julsteren »

Leuk verslag, wat is Budapest toch een prachtige historische bruisende stad als je het vergelijkt met Bratislava, maar Bratislava heeft ook wel zijn eigen mooie stukjes hoor! Puik verslag Ardan *O* alleen het weer had je een beetje slecht getroffen, aber mann kann nicht alles haben 8-) :P
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten