Ruben op Reis #1: Dampf in Trier: 4 dagen lang ouwe meuk! [Dag 1, 26f]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Ruben op Reis #1: Dampf in Trier: 4 dagen lang ouwe meuk! [Dag 1, 26f]

Bericht door Gebruikersnaam »

*trein*
Dit jaar vond, na 4 jaar, het Dampfspektakel wederom plaats. Het Dampfspektakel, voorheen nog bekend als ‘Tempo, Takt und Dampf’, heeft iedere keer een uitvalsbasis. De omliggende spoorlijnen van deze stad zullen door vele (stoom)liefhebbers vastgelegd worden. Dit maal was de stad Trier de uitvalsbasis, net zoals in 2010. Op de spoorlijnen van Trier naar Gerolstein, Luxemburg, Nennig, Saarbrücken en Bullay waren meerdere dagen diverse stoomtreinen te zien. Daarnaast was de Brohltalbahn ook nog één dag decor voor het Dampfspektakel, evenals de lijn van Trier naar Koblenz, waar op het stuk Bullay – Koblenz elektrische tractie werd gebruikt. Voor de spectaculaire prijs van 190,- was het mogelijk om alle dagen over het hele net te struinen. Dat heb ik maar niet gedaan, het vastleggen van de verschillende stoomtreinen boeide mij meer. Het evenement wordt goed georganiseerd, en voor het type volk zoals ik werd goed gezorgd. Het programmaboekje werd veelvuldig opengeslagen. Hierin stonden alle tijden, tractie, wagens, grafische dienstregeling en zelfs fotopunten. Van de fotopunten werd een enkele keer gebruik gemaakt. Een andere keer werd wat huiswerk verricht, en een enkele keer werd er wat geïmproviseerd. Al met al leverde het een leuke, gezellige reis op. Helaas was de meest gesproken zin: ‘Hallo! Aus Bild bitte!’, maar dat mocht de pret verder niet drukken. Tevens wil ik nog beklag doen over een aantal Duitsers die niet kunnen rijden en een grote groep Duitsers die met keukentrapjes op de meest onzinnige plekken gebruik maakten van deze (om maar een voorbeeld te noemen: een keukentrapje tegen een heuvel aan. Loop een meter verder de heuvel op en je hebt hetzelfde resultaat). Naast gezeur en gezeik ook nog een dankwoord. Dankbaar ben ik degenen die bereid waren om informatie te delen. Het evenement liep namelijk niet helemaal op rolletjes.

Het verslag wordt opgedeeld in 3 delen. Deel 1 beschrijft dag 1, deel 2 dag 2 en deel 3 dag en dag 4, aangezien op dag 4 maar één foto geschoten werd. Een apart deel zou een beetje overdreven zijn :wink: Voor vergrotingen: Klik op de foto's, dan komt u terecht op mijn Flickr-pagina waar de foto in volledige resolutie beschikbaar is. Dat gezegd hebbende, tijd voor foto’s!

Op Koningsdag (sorry Willy dat ik niet uitgebreid stilgestaan heb bij uw verjaardag (A) ) werd het land verlaten om naar de camping te rijden. Nadat de grens was overgestoken bij Venlo belandden we al snel in de Eifel. Het laatste stuk naar de camping ging over binnendoorroutes, een leuke aanrader als je daar in de omgeving bent. De A en B wegen vervelen na verloop van tijd namelijk ook wel weer. Hoewel de camping een aardig eind van Trier af lag (50 minuten rijden) was het een prima uitvalsbasis. De lange afstand tussen de uitvalsbasis en Trier was eigenlijk het enige minpunt, zeker met de Parallelfahrten, welke enkel in de ochtend plaats vonden.

1. Na een gezellige avond op de camping kwam rond middernacht het idee om maar eens te gaan slapen, de wekker zou namelijk 4½ uur later gaan :@ De eerste Parallel(aus)fahrt vond plaats nog voor zevenen bij het station van Ehrang. Helaas zijn de mogelijkheden kwa fotograferen daar zeer beperkt. Kijk voor de grap maar eens op Google Maps. Ondanks dat werd ervoor gekozen om gewoon te gaan. Om half zes werd vertrokken vanaf de camping. Dit werd gedaan in de hoop dat we nog een goed plekje konden vinden, wat (hoe kan het ook anders met alle fanatieke Duitsers) een hopeloze missie was. Aangezien iedereen op het viaduct bij Ehrang stond (en dit de enige mogelijkheid was om beide stoomtreinen op de foto te krijgen) werd besloten om er eentje af te schieten. De 52’er had niet de eer om op de foto te mogen. De 01 202 werd met haar sleep rijtuigen vastgelegd. Voorafgaand kwam nog een LINT aangezet. Deze werd als eerste vastgelegd.
Afbeelding
DB 620 517 / 017 | RB 22 11316 | Ehrang by Ruben, on Flickr

2. Uiteindelijk kwam niet veel later de 01 202 met de eerste stoomtrein van de dag langs. In de hoop dat er geen auto’s zouden passeren, wat gelukkig niet gebeurde.
Afbeelding
VPAC 01 202 | DPE 61932 | Ehrang by Ruben, on Flickr

3. En verder nog een tegenlichtopname van de 01 202. Met een dosis bewerking kwam ik niet verder dan dit.
Afbeelding
VPAC 01 202 | DPE 61932 | Ehrang by Ruben, on Flickr
Een paar minuten later kwam overigens over de spoorlijn naar Koblenz ineens een diesellocomotief voorbij, met oude passagierswagens waar ook nog eens volk in zat. Later bleek dat de 52’er die de rit had moeten verrijden het niet deed en deze niet tijdig kon worden gerepareerd. Uiteindelijk bleek ik dus niks gemist te hebben en stonden alle Duitsers boven op dat viaduct voor Jan met de korte achternaam :6 _O-

4. Tijd voor de volgende Parallefahrt. In de hoop dat deze wel zou lukken werd direct naar de zuidkant van de stad gereden. Een echt goede plek hadden we niet gevonden, hoogstens een viaduct om op te staan, of het puntje van het perron in Trier Süd of Karthaus. Eenmaal bij een viaduct aangekomen werd overlegd wat we gingen doen. Een aantal gingen op verkenning uit in de omgeving te voet door een pad welke parallel langs het spoor liep af te lopen. Tussen het spoor en het pad bevond zich een bomenrij en flink wat struikgewas. Even verderop werd echter toch nog een plekje gevonden. Enige wat moest gebeuren was het platstampen van wat groen. Met het gehele reisgezelschap stonden we dan bij deze kleine opening van het groen… Iedereen kon echter zijn foto maken. De locomotieven 03 1010 en 52 8154 verreden de twee ritten naar Saarbrücken resp. Nennig.
Afbeelding
52 8154 & DB 03 1010 | DPE 61960 & DPE 61951 | Trier by Ruben, on Flickr

5. En toen hield het plan op wat we vooraf bedacht hadden. We hadden gezien dat over iets minder dan een uur de Luxemburger zou komen. Deze werd dan ook opgewacht, maar waar? Uiteindelijk werd gekozen voor een laad dok ten noorden van Trier Süd. Dit punt werd later nog een aantal keer gebruikt voor foto’s. Eerst mocht de RB 71 op de foto. De treindienst wordt verzorgd door de voorloper van de SLT: De Baureihe 425 (zo af en toe een 426, de tweebaks-variant). Treinstel 425 637 / 137 vertrekt hier uit Trier Süd.
Afbeelding
DB 425 637 / 137 | RB 71 33706 | Trier by Ruben, on Flickr

6. Hierna was het tijd voor de Luxemburger. Hiervoor kwamen overigens nog wel twee regionale treinen vanaf de andere kant, maar deze reden enorm fout voor de zon, welke op deze dag aanwezig was. De rest van de reis was het niet echt een hekelpunt helaas… CFL 5519 passeert hier met tender voorop de fotografen nabij Trier Süd.
Afbeelding
CFL 5519 | DPE 13401 | Trier by Ruben, on Flickr

7. Na Trier Süd werd er beraad gepleegd. Hieruit kwam dat we de TEE gingen fotograferen bij Trier West, een plek waar normaalgesproken geen personenverkeer te vinden is, hoewel er komend jaar wel verandering gaat komen. De RB 84 zou dan moeten gaan rijden van Trier Hafenstraße naar Saarburg. Maar goed: Eerst zien, dan geloven! Tot die tijd doen we het met Sonderzüge en goederentreinen (hoewel ik maar één keer een losse 185’er heb zien rijden) op deze route. Geduld werd wel vereist bij het fotograferen van de TEE. Met een flinke pak vertraging kon dit buitenbeentje dan toch worden vastgelegd.
Afbeelding
DB 103 113 | TEE 91341 | Trier by Ruben, on Flickr

8. Hierna werd weer terug de stad in gereden. De auto werd in de parkeergarage gezet. Tegelijkertijd werd een poging ondernomen om het vertrek van de SSN vast te leggen, de perronoverkapping hing echter in de weg en het leverde dus geen mooi plaatje op. Wel kon onderstaande V100 vastgelegd worden.
Afbeelding
VEB V100 2091 / 212 209 | Trier Hbf by Ruben, on Flickr

9. Omdat we niet wisten wat we moesten werd weer teruggegaan naar Trier West. Nadat één van mijn reisgenoten zijn foto liet zien van de TEE vanaf de brug was ik verkocht. Zo stond ik ditmaal dus op de brug. Wanneer je op de brug staat heb je twee opties: Alleen het spoor, of ook de Moezel als fotomotief gebruiken. Ik heb gekozen voor dit laatste. Achteraf gezien zeker geen slechte keuze. Dit keer kwam de 01 150 opdraven. De 01 150 was vandaag te gast bij het Dampfspektakel in Trier. Samen met de Brohltalbahn 218 396 kwam de trein vanuit Mönchengladbach over de Eifelbahn naar Trier. Doordat de uitgebreide dienstregeling te vinden was op DSO kon hierop geanticipeerd worden en werd het geheel vastgelegd vanaf de Kaiser-Wilhelm-Brücke.
Afbeelding
DB 01 150 | DPE 150 | Trier by Ruben, on Flickr

10. Daarnaast werd nog een foto genomen van de 218, welke in een aparte kleurstelling rondrijdt. Niet alleen de reizigers keken zich de ogen uit, ook het personeel had er plezier in!
Afbeelding
Brohltalbahn 218 396 | DPE 150 | Trier by Ruben, on Flickr

11. De bedoeling was dat de 01 150 met één rijtuig (Dms) richting Gerolstein zou terugkeren. Dit zou vrij snel gebeuren na aankomst te Trier. Na de 01 150 werd dus snel de auto ingegaan om in Kordel de trein op te wachten, ditmaal zonder passagiersrijtuigen en 218 dus. Aangezien we in Kordel ruim op tijd waren, we sneden immers een stuk af omdat de 01 nog om Trier heen moest, kon het regionale verkeer nog vastgelegd worden. DB 620 041 / 541 is met RB 22 onderweg naar Keulen.
Afbeelding
DB 620 041 / 541 | RB 22 11332 | Kordel by Ruben, on Flickr

12. Doordat ik nogal gemakkelijk dingen over het hoofd zie was ik enigszins verrast toen er zo rond het tijdstip van de 01 een 52’er met passagiersrijtuigen kwam aanzetten. Achter bleek dit gewoon gepland. Desalniettemin mocht loc 52 8152 van het Fränkische Museums-Eisenbahn gewoon op de foto. Achter de Reko-loc hing een setje Umbaudreiachser.
Afbeelding
FME 52 8195 | DPE 61936 | Kordel by Ruben, on Flickr

13. Op blokafstand (vergeet niet dat deze in Duitsland, vooral op de Nebenbahnen, wat groter zijn) volgde de 01 150 met 1 rijtuig. Op deze foto moeilijk te zien, maar de herkansingen volgden nog.
Afbeelding
DB 01 150 | Lr 89160 | Kordel by Ruben, on Flickr

14. Bij kilometrering 157,2 vond de herkansing plaats. Even buiten het station was de makkelijkste keuze alvorens met de auto weer te vertrekken. Een plaatje die het evenement goed beschrijft: Fotografen overal en nergens! 01 150 mag hier met 7 minuten vertraging en met tegenlicht de lens passeren.
Afbeelding
DB 01 150 | Lr 89160 | Kordel by Ruben, on Flickr

15. De volgende mogelijkheid was in Bitburg-Erdorf. Hier werd de 01 150 wederom opgewacht. De vertraging liep alsmaar verder op… Het mag de pret niet drukken, want de enige tenderloc die rondom Trier reed kon wel gefotografeerd worden. Zo kon ook deze afgestreept worden. Het gaat hier om loc 78 468 van Eisenbahn Tradition Lengerich. Met een sleep Umbauvierachser is de trein onderweg van Gerolstein naar Trier en nadert hier station Biburg-Erdorf.
Afbeelding
ETL 78 468 | DPE 61935 | Erdorf by Ruben, on Flickr

16. Daarnaast kon, dankzij de groter wordende vertraging van de 01 150, het regionale verkeer vastgelegd worden. Een buitenbeentje op de Eifelbahn is de RE 12. De RE 12 is een onregelmatige treindienst tussen Trier en Keulen. In tegenstelling tot de RB 22 slaat de RE 12 de meeste stations over. De dienst doet 9 stations aan, waarvan 3 in Keulen. Ter vergelijking: De RB 22 stopt op 34 stations. De RE doet er dan ook 2½ uur over, de RB 3 uur en 10 minuten. Met bijna een kwartier vertraging mag treinstel 620 016 / 516 de lens passeren, terwijl een ambulance netjes voor de overweg met loeiende sirenes wacht…
Afbeelding
DB 620 016 / 516 | RE 12 4184 | Erdorf by Ruben, on Flickr

17. Hierna kon nog de RB 22 vastgelegd worden. Treinstel 620 019 kwam, dankzij het enkelsporige baanvak, ook met vertraging binnen.
Afbeelding
DB 620 019 / 519 | RB 22 11335 | Erdorf by Ruben, on Flickr

18. Eindelijk kon dan de 4e plaat van de 01 150 gemaakt worden. Een half uur later ten opzichte van de dienstregeling kon dan toch vertrokken worden naar Gerolstein.
Afbeelding
DB 01 150 | Lr 89160 | Erdorf by Ruben, on Flickr

19. De plannen waren inmiddels wel op. Doordat de groep gesplitst was moesten we weer naar elkaar toe. Vervolgens werden de nodige boodschappen gehaald. Zo waren we al goed twee uur verder. Het volgende idee was dan om maar richting Trier te gaan. Hier werd dan nog één keer vanaf het viaduct gefotografeerd. Doordat ik inmiddels tot reisleider was benoemd was er niemand die mij controleerde, wat resulteerde in de volgende fout:
Afbeelding
Foutje kan gebeuren... by Ruben, on Flickr
Juist, dienstregelingen lezen moet je ook maar net kunnen :') Het bleek dat de trein naar Gerolstein ging in plaats van naar Trier, wat ik dus dacht. De blunder van het jaar was dus ook weer gemaakt! :oops:

20. Inmiddels was het tijd voor het avondeten. In Trier werd een restaurantje opgezocht. We kwamen uit bij een restaurant uitgebaat door een Turk. Dat staat dus garant voor een vette pizza! De tijd werd weliswaar uit het zicht verloren, het was gezellig. Doordat de tijd uit het zicht was verloren kon de 218 396 niet meer vastgelegd worden, deze was namelijk al vertrokken. Wel kon zijn familielid vastgelegd worden: De 216 224. Deze was met de SSN 01 1075 binnengekomen uit Wittlich. De 216 werd afgekoppeld en liep om. Het weer paste trouwens wel enorm goed bij het station.
Afbeelding
IGE 216 224 | Trier Hbf by Ruben, on Flickr

21. Na het verwisselen van rijrichting werd wederom een foto gemaakt. De vierkante wielen waren duidelijk hoorbaar.
Afbeelding
IGE 216 224 | Trier Hbf by Ruben, on Flickr

22. Ondanks dat dit een OV-forum is laat ik wel dit plaatje zien van een goederentrein. DB Cargo kwam als eerste om de hoek kijken, nadat we ons weer verplaatst hadden. Loc 185 028 kwam met een UnitCargo door in de richting van Konz. Gezien de tractie lijkt het mij logisch dat de trein in de richting van Saarbrücken onderweg is.
Afbeelding
DBC 185 028 | Unit Cargo | Trier by Ruben, on Flickr

23. Na de goederentrein kwam er een stoomtrein langs. Dat hadden we niet voorzien, we waren namelijk gekomen voor de V200 die ook aan het evenement deelnam. Een gegeven paard mag je echter niet in de bek kijken, daarom werd er gewoon geklikt. Loc 52 1360, die het aan het begin van de dag nog niet deed, waardoor de eerste Parallelfahrt in de soep liep, kwam vanuit Wellen naar Trier toe.
Afbeelding
52 1360 | DPE 61969 | Trier by Ruben, on Flickr

24. Naast de RB, welke na één keer gezien te hebben ook wel weer voldoende was, kwam er wederom stoom onze richting op. Het waren onze medelanders van de SSN, welke waarschijnlijk aan het driehoeken waren. In Trier zijn er zat mogelijkheden om dit te doen. Om ervoor te zorgen dat de locomotief de volgende dag weer goed stond werd er dus gedriehoekt. Enig nadeel was dat de tender voorop liep…
Afbeelding
SSN 01 1075 | Trier by Ruben, on Flickr

25. … maar gelukkig kon er een foto van de ‘voorkant’ gemaakt worden.
Afbeelding
SSN 01 1075 | Trier by Ruben, on Flickr

26. Tot slot kwam deze dag nog de RE 1 langs. Omdat het wat druileriger werd en het begon te regenen werd er van standpunt veranderd. Hierdoor had ik geen last van de regen. Het gewijzigde standpunt leverde dit grauwe plaatje op van treinstel 429 614, welke naar Koblenz onderweg is.
Afbeelding
DB 429 614 | RE 1 4131 | Trier by Ruben, on Flickr

De V200, waarvoor we kwamen liet op zich wachten. Naderhand bleek dit een ‘logische’ reden te hebben. Eerder deze dag vond namelijk een aanrijding plaats op het station van Trier. Wellicht geven de foto’s gemaakt te Trier Hbf een ander beeld, ik kan je vertellen dat het krioelde van de mensen. Dat het mis is gegaan verbaast mij eigenlijk niet zoveel, maar het is wel buitengewoon jammer. De aanrijding zorgde ervoor dat er een stoomtrein (voor de geïnteresseerde: Verein Pacific 01 202) niet kon rijden. Deze moest vervangen worden en daarvoor werd de laatste slag naar Merzig, de trein met de V200, opgeofferd.

Inmiddels was het ook al half acht ’s avonds. De dag duurde dus ook al 15 uur, tijd om terug te keren naar de camping. Na wederom een gezellige avond waarin de planning voor de volgende dag werd uitgewerkt was het om half één wel weer welletjes. Morgen weer een dag, morgen dag 2 van het Dampfspektakel *trein*

Dank voor uw aandacht! Ik hoop dat er genoten is van het verslag. Mochten er nog tips zijn (zowel m.b.t. de foto’s als tot de manier van verslaglegging) dan hoor ik deze graag, gezien dit mijn eerste reisverslag is. Ik ben ook nog maar een beginnend fotograaf. Tevens moet het verslag van dag 2, 3 en 4 nog getypt worden, nu kan ik er nog wat mee dus!
Laatst gewijzigd door Gebruikersnaam op za 14 sep 2019, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5239
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Dampf in Trier: 4 dagen lang ouwe meuk! [Dag 1, 26f]

Bericht door Lijn 45 »

Leuk verslag :pos:
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Dampf in Trier: 4 dagen lang ouwe meuk! [Dag 1, 26f]

Bericht door Etienne »

Wauw *O* *trein*
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dampf in Trier: 4 dagen lang ouwe meuk! [Dag 1, 26f]

Bericht door Meltrain »

Erg mooi verslag. :pos: :D
Hebben jullie, als niet-meereizende fotografen, de organisatie nog wel een financiële compensatie gegeven?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dampf in Trier: 4 dagen lang ouwe meuk! [Dag 1, 26f]

Bericht door Daniel »

Fraai verslag! En vooral ook erg fraaie platen, dat je zegt beginnend fotograaf te zijn is er absoluut niet aan af te zien :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Dampf in Trier: 4 dagen lang ouwe meuk! [Dag 1, 26f]

Bericht door ZO6176 »

Gaaf. Heb erg genoten van je verslag
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Dampf in Trier: 4 dagen lang ouwe meuk! [Dag 1, 26f]

Bericht door julsteren »

''Beginnend fotograaf'' _O- _O- _O- zo'n giller heb ik in tijden niet gehoord, echt prachtplaten _O_ Alleen een beetje jammer van die lelijke lintjes ertussendoor :mrgreen:
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Dampf in Trier: 4 dagen lang ouwe meuk! [Dag 1, 26f]

Bericht door Karl »

Mooie foto's zitten er tussen. Zo te zien heb je je wel vermaakt.

Enige minieme suggestie: het kader op foto 'SSN 01 1075 | Trier' vind ik wel mooi. De bovenleidingsportalen zijn niet afgesneden, maar bij de foto daarboven mist er net een 'topje' van de mast rechts en de mast links is geheel verdwenen. Er zijn meer onthoofde bovenleidingsmasten. Gelukkig doet eea niets af aan het originele thema van de foto's. :pos:
Het is een spectrum.
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Dampf in Trier: 4 dagen lang ouwe meuk! [Dag 1, 26f]

Bericht door Gebruikersnaam »

Dank u allen voor de leuke reacties *O*
Meltrain schreef:Erg mooi verslag. :pos: :D
Hebben jullie, als niet-meereizende fotografen, de organisatie nog wel een financiële compensatie gegeven?
Een deel van de groep is nog één of meerdere dagen meegereisd met verschillende Sonderzugen. Zelf ben ik niet mee gegaan met de treinen. Achteraf gezien toch nog een beetje spijt van. Een financiële donatie heb ik nog niet gegeven, mede doordat ik geen gegevens heb kunnen vinden.
Daniel schreef:Fraai verslag! En vooral ook erg fraaie platen, dat je zegt beginnend fotograaf te zijn is er absoluut niet aan af te zien :pos:
julsteren schreef:''Beginnend fotograaf'' _O- _O- _O- zo'n giller heb ik in tijden niet gehoord, echt prachtplaten _O_ A
Top dat het niet te zien is :mrgreen: Ik heb met kerst verleden jaar een spiegelreflexcamera gekregen (Canon 750D voor de nieuwsgierige(n)), sindsdien is het allemaal een beetje gestart. Daarvoor fotografeerde ik zo af en toe wel eens, maar dat was meer geluk dan wijsheid dat er iets goeds uit kwam rollen :')
julsteren schreef:Alleen een beetje jammer van die lelijke lintjes ertussendoor :mrgreen:
Ik heb ook nog een blauwe Lint voor je in de aanbieding als je wil :mrgreen:
Karl schreef:Mooie foto's zitten er tussen. Zo te zien heb je je wel vermaakt.

Enige minieme suggestie: het kader op foto 'SSN 01 1075 | Trier' vind ik wel mooi. De bovenleidingsportalen zijn niet afgesneden, maar bij de foto daarboven mist er net een 'topje' van de mast rechts en de mast links is geheel verdwenen. Er zijn meer onthoofde bovenleidingsmasten. Gelukkig doet eea niets af aan het originele thema van de foto's. :pos:
Je suggestie begrijp ik. Kan er nu niet zo veel meer aan doen natuurlijk, maar compositie is af en toe nog wel een puntje van aandacht. Bedankt voor de tip :pos:

Ik ga maar eens beginnen aan het verslag van dag 2 :P
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten