Sporen naar het Verleden, Heden en Toekomst [39 foto's]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Sporen naar het Verleden, Heden en Toekomst [39 foto's]

Bericht door Meltrain »

Waar de eerste drie maanden van 2018 voor mij vooral in het teken stonden van het vinden van een baan en ik in april moest wennen aan mijn nieuwe baan (en nog enkele kortere reisjes heb gemaakt waarin ik nauwelijks heb gefotografeerd), ging ik in mei weer langere dagen op pad, mede mogelijk gemaakt door mijn Altijd Vrij-abonnement.
De eerste gelegenheid deed zich voor op 5 mei, toen ik naar Twente ging. Via Utrecht en Zwolle reisde ik per Blauwnet naar station Enschede, vanwaar ik naar de Parallelstraat liep om een Talent van DB op de foto te kunnen zetten:
Afbeelding
DB Talent Enschede by Melvin Koote, on Flickr

Na terugkomst op het station ging ik met de Intercity (van NS) naar Hengelo, alwaar (met enorm veel tegenlicht) de FLIRT van Eurobahn op de foto mocht:
Afbeelding
Eurobahn FLIRT Hengelo by Melvin Koote, on Flickr

Met deze trein werd even later koers gezet naar Oldenzaal. Onderweg werd ik nog gecontroleerd, maar omdat de conductrice mijn OV-Chipkaart niet kon uitlezen, moest ze maar geloven dat ik was ingecheckt. Wel benadrukte ze dat de OV-Chipkaart slechts tot Oldenzaal geldig was.
In Oldenzaal stapte ik dus uit en even later kon er een Citea van Twents op de foto:
Afbeelding
Lijn 62 Oldenzaal by Melvin Koote, on Flickr

Na ruim een kwartier kwam de LINT van SyntusKeolisBlauwnet aangereden, die qua foto goed gecombineerd kon worden met de 1600 die op de achtergrond stilstond:
Afbeelding
Blauwnet LINT Oldenzaal by Melvin Koote, on Flickr

Met bovenstaande LINT werd weer naar Hengelo gereden, alwaar het vertrek van een Blauwnet FLIRT gefotografeerd kon worden:
Afbeelding
Blauwnet FLIRT Hengelo by Melvin Koote, on Flickr

Hierna werd via Almelo, Mariënberg en Zwolle weer terug naar Rotterdam gereisd.
Het volgende evenement vond plaats in de avond van 9 mei, want toen was ik testreiziger op de Noord/Zuidlijn, die in principe op 22 juli opent.
De reizigers moesten zich verzamelen op het metrostation van Centraal Station en na een korte introductie, waarbij Aking leerde kennen, reisden we naar station De Pijp.
Hier moesten we blijven wachten, wat mij de gelegenheid gaf om de aankomst van de volgende metro op de foto vast te leggen:
Afbeelding
De Pijp (1) by Melvin Koote, on Flickr

Gelijk na aankomst van deze metro werd het perron ontruimd en moesten we allemaal met de roltrap naar boven. De Pijp is (voor Nederlandse begrippen) uniek, omdat de sporen niet naast elkaar maar boven elkaar liggen. Omdat het spoor richting Zuid het diepst ligt, kon ik vanaf de roltrap een vertrekkende metro richting Noord fotograferen:
AfbeeldingDe Pijp (2) by Melvin Koote, on Flickr

Aangekomen in de stationshal, moesten we daar blijven wachten en na een tijdje moesten we instappen in de metro naar Zuid en na een korte kering aldaar gingen we weer terug naar De Pijp. Dit keer werd het andere perron ontruimd en nadat dat gebeurd was, mochten we vrij reizen op de Noord/Zuidlijn.
Wij gingen als eerste naar Europaplein, dat één van de twee stations met een zijperron is. Hier kon een stilstaande metro op de foto:
Afbeelding
Lijn 52 Europaplein by Melvin Koote, on Flickr

Hierna reisden we naar Vijzelgracht, waar een foto van het bijna lege perron werd gemaakt:
Afbeelding
Perron Vijzelgracht by Melvin Koote, on Flickr

Bovengronds werd een foto gemaakt van een tramlijn die wordt opgeheven als gevolg van de komst van de Noord/Zuidlijn:
Afbeelding
Lijn 16 bij Vijzelgracht by Melvin Koote, on Flickr

Hierna werd verder gereisd naar Rokin, waar de muren zijn beschilderd met dieren:
Afbeelding
Tekening Rokin by Melvin Koote, on Flickr

Het perron van Rokin met een metro:
Afbeelding
IMG_4067Lijn 52 Rokin by Melvin Koote, on Flickr

Het noordelijkste station heet Noord en daar stond deze metro te wachten op zijn volgende inzet:
Afbeelding
Lijn 52 Noord by Melvin Koote, on Flickr

Vervolgens werd, met een korte stop op Noorderpark, terug gereisd naar het Centraal Station, alwaar Aking en ik afscheid namen.

Drie dagen later was ik weer op pad, want toen vond het evenement “Sporen naar het Verleden” bij de Stoomtrein Goes – Borsele plaats. Ik reisde per trein van Rotterdam naar Goes en nam ook mijn fiets mee, zodat ik nog foto’s langs de lijn kon maken.
Net voordat mijn trein de Moerdijkbrug opreed, zag ik ineens de Eurostar voorbij schieten en het lukte me nog net om met mijn telefoon (door het bekraste raam) een foto te maken:
Afbeelding
Eurostar op Moerdijkbrug by Melvin Koote, on Flickr

Eenmaal aangekomen in Goes, fietste ik naar de Poelweg, alwaar even later locomotief 7853 “Navizence” van de MBS voorbij kwam:
Afbeelding
MBS 7853 in Goes by Melvin Koote, on Flickr

Na het maken van deze foto fietste ik naar de ’s-Heer Abtskerksezandweg in ’s-Gravenpolder voor een foto van de volgende trein. Deze bestond uit de locomotieven WD 196 van het Stoomcentrum Maldegem en de USATC 4389 van de SGB. Een echte “Geallieerde” samenwerking tussen een Britse en een Amerikaanse stoomlocomotief dus:
Afbeelding
SCM WD 196 en SGB USATC 4389 by Melvin Koote, on Flickr

Ik volgde deze locs tot station ’s-Gravnpolder – ’s-Heer Abtskerke, waar de 4389 nog eens solo op de foto mocht:
Afbeelding
SGB USATC 4389 's-Gravenpolder by Melvin Koote, on Flickr

De vierde en grootste stoomlocomotief was de 65018 van de SSN. Deze loc was eigenlijk eind 2016 buiten dienst gegaan in afwachting van een grote revisie, maar vanwege een forse tegenvaller bij de revisie van de 23023 is deze loc tijdelijk weer in dienst gesteld tot het eind van het jaar.
Nabij de Ruilverkavelingsweg kon de 65018 met de eerste reizigerstrein van de dag op de foto:
Afbeelding
SSN 65018 nabij 's-Gravenpolder (1) by Melvin Koote, on Flickr

Op dezelfde locatie kon ook deze foto gemaakt worden:
Afbeelding
SSN 65018 nabij 's-Gravenpolder (2) by Melvin Koote, on Flickr

Omdat de SGB niet voldoende rijtuigen heft om twee stammen te formeren, werden drie rijtuigen van de SSN geleend. Deze vormden samen met een Blokkendoos-rijtuig en een goederenwagon van de SGB de tweede rijtuigstam. Deze stam overnachtte in ’s-Gravenpolder en most dus ’s ochtends eerst naar Goes gebracht worden.
Zodoende kon ik op de Poelweg in Goes de 4389 met de tweede (lege) rijtuigstam op de foto zetten:
Afbeelding
SGB 4389 in het zuiden van Goes by Melvin Koote, on Flickr

Hierna fietste ik naar het terrein van de SGB, waar ik een kaartje kocht en mijn fiets neerzette. Vlak bij de loods zag ik de (replica) omC staan, die de SGB heeft opgebouwd uit een Schienenbus:
Afbeelding
OmC en Oersik by Melvin Koote, on Flickr

Ook stond op het terrein de Amerikaanse diesellocomotief (gelijk aan de NS-serie 2000) die de SGB eind vorig jaar wist te verwerven:
Afbeelding
SGB ex-NS 2000 by Melvin Koote, on Flickr

Hierna was het tijd om naar de trein te gaan, mijn fiets in de goederenwagon te laden en zelf in de trein te gaan zitten, die werd getrokken door de WD 196.
Eenmaal aangekomen in Hoedekenskerke fietste ik naar de overweg in de ’s-Gravenpoldersestraat om daar dezelfde trein, maar nu getrokken door de 65018, op de foto te zetten:
Afbeelding
SSN 65108 verlaat Hoedekenskerke by Melvin Koote, on Flickr

Op dezelfde plaats mocht enige tijd later ook de 4389 met de rijtuigstam op de foto:
Afbeelding
SGB 4389 nadert Hoedekenskerke by Melvin Koote, on Flickr

Naast de stoomtreinen, deed ook de railbus van de SGB dienst, maar vrijwel uitsluitend tussen Hoedekenskerke en Baarland. Daarom fietste ik gelijk na het maken van de vorige foto naar een locatie in het verlengde van de Ganzenpoelweg om de rail op de foto te zetten terwijl hij onderweg is naar Baarland:
Afbeelding
SGB railbus op weg naar Baarland by Melvin Koote, on Flickr

Niet al te veel later kwam dezelfde trein uiteraard ook weer terug:
Afbeelding
SGB railbus op weg naar Hoedekenskerke by Melvin Koote, on Flickr

Hierna ging ik naar het station van Hoedekenskerke om wat te drinken te halen en daarna weer naar de eerder genoemde overweg in de ’s-Gravenpoldersestraat om de 65018 weer op de foto te zetten:
Afbeelding
SSN 65018 nadert Hoedekenskerke by Melvin Koote, on Flickr

Hierna was het eigenlijk de bedoeling dat de 7853 met een goederentrein zou verschijnen, maar omdat de waterwagon in Hoedekenskerke bijna leeg was, werd besloten om alle stoomlocomotieven in Goes te houden of zo snel mogelijk naar Goes te brengen. Hierdoor werd de laatste reizigerstrein getrokken door een diesellocomotief. Met deze trein werd naar Goes gereisd, waarna de NS me verder naar Rotterdam bracht.

Het laatste deel van dit verslag gaat over de Diesel Dagen van de Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij die op 26 en 27 mei plaatsvonden.
Zodoende reisde ik op 27 mei via Rotterdam Centraal en Eindhoven naar Maastricht, alwaar we met enige vertraging aankwamen. Gelukkig kon ik de overstap op de [serie=Stoptrein (S4)|2018|Heerlen - Maastricht Randwyck32000[/serie] nog halen, zodat ik iets voor half elf in Schin op Geul arriveerde.
Daar arriveerde niet veel later de eerste trein van de ZLSM (of eigenlijk nu de ZLDM ;) ): de 2205 van de Stichting Historisch Dieselmaterieel met rijtuigen type K1 (en één rijtuig Plan E).
Tijdens het omlopen kon een foto gemaakt worden:
Afbeelding
SHD 2205 met K1 in SoG by Melvin Koote, on Flickr

Met deze trein reisde ik richting Kerkrade. Op station Wijlre-Gulpen moesten we echter lange tijd blijven staan, omdat het blok voor ons nog niet was vrijgegeven. Hierdoor reden alle treinen gedurende de rest van de dag met ongeveer een half uur vertraging.
Ik stapte uit op het “station” van Spekholzerheide, waar de trein nogmaals op de foto mocht:
Afbeelding
SHD 6703 Spekholzerheide (1) by Melvin Koote, on Flickr

Na enige tijd kwam uit de andere richting locomotief Monique van Strukton Rail met een aantal onderlossers van RailPro:
Afbeelding
Monique Spekholzerheide by Melvin Koote, on Flickr

Niet veel later kwam de 2205 weer terug:
Afbeelding
SHD 2205 Spekholzerheide (2) by Melvin Koote, on Flickr

Met deze trein reisde ik terug naar Simpelveld, waar ik een andere gast zag, de 6703 van Railexperts (ex-ACTS, exex-NMBS). Deze was aan het rangeren met een Pullman-rijtuig en mocht tijdens het uitstoten van een mooie dieselwolk op de foto:
Afbeelding
6703 in Simpelveld by Melvin Koote, on Flickr

De 6703 en het Pullman-rijtuig werden voor de rijtuigen gezet en met deze trein reisde ik naar Eys. Hier liep ik een klein stukje om de goederentrein af te wachten die door de 2205 werd getrokken:
Afbeelding
SHD 2205 in Eys by Melvin Koote, on Flickr

Na het maken van deze foto liep ik terug naar station Eys, alwaar ik onder het genot van een glas appelsap wachtte tot de 6703 weer terugkwam. Bij aankomst kon deze op de foto:
Afbeelding
6703 in Eys by Melvin Koote, on Flickr

Vanuit deze trein kon ik nog precies een foto maken van buslijn 47:
Afbeelding
Citea in Eys by Melvin Koote, on Flickr

De 6703 bracht me weer naar Simpelveld, waarvandaan ik even een reisje ging maken over de enige grensoverschrijdende museumspoorlijn die ons land rijk is: naar Vetschau. Aldaar kon de 2205 nogmaals op de foto:
Afbeelding
SHD 2205 in Vetschau by Melvin Koote, on Flickr

Voor dit evenement was FLIRT 454, met de naam “Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij” naar Simpelveld overgebracht. Daar kon hij samen met de 6703 op de foto:
Afbeelding
6703 en FLIRT in Simpelveld by Melvin Koote, on Flickr

Hierna nam ik de trein terug naar Schin op Geul. Deze trein bestond uit de 2205, een rijtuig Plan E en een rijtuig Plan W.
In Schin op Geul kon dit bijzondere, geheel Nederlandse, gezelschap op de foto:
Afbeelding
SHD 2205 met Pan E en W in SoG by Melvin Koote, on Flickr

Ook de FLIRT die me hiervandaan naar Heerlen bracht, kon ik nog op de foto:
Afbeelding
FLIRT Schin op Geul by Melvin Koote, on Flickr

Vanaf Heerlen reisde ik via Sittard, Eindhoven en Rotterdam Centraal naar huis, waarmee deze dag, en dit verslag, ten einde kwam.
Ik hoop dat jullie het de moeite waard vonden en op- en aanmerkingen worden gewaardeerd.
Laatst gewijzigd door Meltrain op do 07 jun 2018, 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Sporen naar het Verleden, Heden en Toekomst [39 foto's]

Bericht door ZO6176 »

Leuke tripjes. Gevarieerd verslag. Was leuk om te lezen.
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Sporen naar het Verleden, Heden en Toekomst [39 foto's]

Bericht door Gebruikersnaam »

Leuk verslag en goed geprofiteerd van de verschillende evenementen tijdens het hemelvaartsweekend! Laatste gedeelte van het verslag bij de SGB en de ZLSM vind ik het leukst, maar dat zal wel met m'n fetisj voor ouwe meuk te maken hebben :mrgreen:
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Sporen naar het Verleden, Heden en Toekomst [39 foto's]

Bericht door regenmaker »

Ik had het juist precies andersom. Eerst was ik geïnteresseerd en toen kwamen de stoomtreinen en toen haakte ik af. Maar dat ligt aan mijn voorkeur voor moderne meuk. ;) Leuk verslag in ieder geval.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Sporen naar het Verleden, Heden en Toekomst [39 foto's]

Bericht door Daniel »

Fraai verslag. De foto van de 2205 bij Eys is hier trouwens mooier dan in het fotowedstrijd-topic, kennelijk zit er daar nog een extra verkleining bij?!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Sporen naar het Verleden, Heden en Toekomst [39 foto's]

Bericht door diederickx »

Is dat gebouw op de eerste foto genoemd naar het voormalige busbedrijf?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Sporen naar het Verleden, Heden en Toekomst [39 foto's]

Bericht door Meltrain »

Bedankt voor de positieve reacties. :D
Daniel schreef:Fraai verslag. De foto van de 2205 bij Eys is hier trouwens mooier dan in het fotowedstrijd-topic, kennelijk zit er daar nog een extra verkleining bij?!
Dat zou ik niet weten. Ik heb in dit topic dezelfde foto geplaatst als ik naar Mikos heb gestuurd en die was onbewerkt (in tegenstelling tot enkele andere foto's).
diederickx schreef:Is dat gebouw op de eerste foto genoemd naar het voormalige busbedrijf?
Wat bedoel je precies? :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Sporen naar het Verleden, Heden en Toekomst [39 foto's]

Bericht door Milco »

Leuk verslag!
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5239
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Sporen naar het Verleden, Heden en Toekomst [39 foto's]

Bericht door Lijn 45 »

Leuk, gevarieerd verslag :pos:
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Sporen naar het Verleden, Heden en Toekomst [39 foto's]

Bericht door diederickx »

Meltrain schreef:
diederickx schreef:Is dat gebouw op de eerste foto genoemd naar het voormalige busbedrijf?
Wat bedoel je precies? :?
Oeps, ik bedoelde de derde.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Sporen naar het Verleden, Heden en Toekomst [39 foto's]

Bericht door Meltrain »

Ja, toen ik die foto op Facebook plaatste had iemand het er inderdaad over dat dat het oude kantoor van de ONOG was. Zelf kende ik dat bedrijf helemaal niet.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Sporen naar het Verleden, Heden en Toekomst [39 foto's]

Bericht door Suus »

Ah, je hebt eindelijk de Eurostar in het wild gezien! :pos:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten