Ruben op Reis #2: Dampf in Trier: 4 dagen lang ouwe meuk! [Dag 2, 16f]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Ruben op Reis #2: Dampf in Trier: 4 dagen lang ouwe meuk! [Dag 2, 16f]

Bericht door Gebruikersnaam »

Deel 1: viewtopic.php?f=56&t=13955

Dag 2 is aangebroken. Op deze dag werd een uurtje later opgestaan dan gisteren. De eerste Parallelfahrt boeide ons niet enorm (2x een 52’er), mede dankzij het minimum aantal mogelijkheden om te fotograferen. Daarnaast hebben we in Nederland ook nog 52’ers bewaard. Deze werden dus gelaten voor wat het was.

De tweede Parallelfahrt boeide ons echter wel, vandaar dat we dus poogden deze vast te leggen. Helaas waren we gisteren niet onopgemerkt gebleven, ‘ons plekje’ waar we gisteren stonden was al bezet. Een ander plekje werd opgezocht, wederom werd wat groen platgetrapt. Het plekje was wel oké (helaas niet in een bocht). Tot overmaat van ramp bleef het ook nog eens regenen, en door een regendruppel op de lens waren de foto’s compleet mislukt. Gelukkig had ik al een goede foto van gisteren.

1. Vervolgens werd het eerder beraamde plan uitgevoerd. De focus zou deze dag liggen op de lijn Trier – Gerolstein en Trier – Koblenz. Allereerst werd wederom naar het station van Kordel getrokken. Het fotogenieke station werd deze keer gelaten voor wat het is. Het ouderwetse station wordt nog gewoon bemand, sterker nog: Om spoor 2 te bereiken dient de stationswachter u toegang te verlenen. Het perron kan namelijk alleen bereikt worden door het spoor over te steken. De vele fotografen werd, gelukkig voor hen, toegang verschaft tot het tweede perron. De foto geeft misschien een iets duidelijker beeld van het proces. Vraagje tussendoor: Gebeurt dit nog vaak in Duitsland?
Afbeelding
Bahnhof Kordel by Ruben, on Flickr

2. Van het stationsnaambord werd ook nog een foto gemaakt. Dit is het bord dat hangt aan het stationsgebouw van Kordel.
Afbeelding
Bahnhof Kordel by Ruben, on Flickr

3. En dan eindelijk waarvoor we kwamen: De stoomtrein! De enige tenderloc die in de omgeving Trier meereed was de 78 468 van Eisenbahn Tradition Lengerich. Terwijl het eerst nog regende brak de zon ineens door. Gelukkig kwam er nog een flinke rookpluim vanaf, de trein stopte immers niet op het station van Kordel.
Afbeelding
ETL 78 468 | DPE 61934 | Kordel by Ruben, on Flickr

4. Hierna werd een inhaalpoging gedaan. Het station van Bitburg-Erdorf diende als decor. Het begon wel weer met regenen, waardoor het een heel ‘donker’ plaatje werd. Ach, het heeft wel zo z’n charmes…
Afbeelding
ETL 78 468 | DPE 61934 | Erdorf by Ruben, on Flickr

5. Ongeveer een half uur later zou de volgende stoomtrein doorkomen. Daarom werd de omgeving snel verkend en op zoek gegaan naar een leuk plekje. Bij het voormalige rangeerterrein ligt nu geen spoor meer waardoor er zeeën van ruimte is ontstaan. Op het meest linkerspoor van de drie mag de 52 8195 van het Fränkische Museums-Eisenbahn het station van Bitburg-Erdorf verlaten. Inmiddels was het volledig opgeklaard en was er geen wolkje meer aan de lucht. De zon scheen zelfs uitbundig. Kennelijk hadden we last van een zeer lokaal buitje.
Afbeelding
FME 52 8195 | DPE 61933 | Erdorf by Ruben, on Flickr

6. Nog een tweede plaatje van dezelfde trein. Hier de focus op de locomotief, één van de vele bewaarde 52’ers.
Afbeelding
FME 52 8195 | DPE 61933 | Erdorf by Ruben, on Flickr

7. Hierna werd, na een koffiepauze, besloten om de Moezel eens op te zoeken. Kwa reistijd kwam het mooi uit. Naar Bullay reed namelijk maar 1x daags een stoomtrein. De rest had al eerder een eindbestemming op de lijn. Kwa tijd kwam het mooi uit, daarom mocht de Doppelstockbrücke van Bullay als decor dienen. De trein kwam hier met de tender voorop langs, daarom werd gekozen voor een zijaanzicht. De 52 8154 komt hier met rijtuigen aan te Bullay.
Afbeelding
52 8154 | DPE 61961 | Bullay by Ruben, on Flickr

8. Snel werd de auto weer ingestapt om het omlopen van de locomotief te kunnen fotograferen. Het was niet heel moeilijk om dit te missen dankzij de vele parkeerplaatsen bij het station. Zo kon loc 52 8154 tijdens het omlopen gefotografeerd worden.
Afbeelding
52 8154 | Bullay by Ruben, on Flickr

9. Een paar minuten later kwam de RE 1 + RE 11 langs, welke elk uur rijdt. Naar Koblenz rijdt het CFL-treinstel voorop. Treinstel 2318 van de CFL heeft hier het station verlaten om naar Koblenz toe te snellen.
Afbeelding
CFL 2318 | RE 1 5115 | Bullay by Ruben, on Flickr

10. De terugrit werd gefotografeerd bij één van de bekendste viaducten van Duitsland. Het Pündericher Hangviadukt. Helaas was het niet mogelijk om nog dichter bij het viaduct te komen wegens tijdsnoot. Daarom doen we het maar met dit landschapsplaatje.
Afbeelding
Pündericher Hangviadukt by Ruben, on Flickr

Inmiddels was het tijd voor de lunch. In een veel te duur restaurant kwamen wij boertjes aan :’) De plannen werden wederom voorbereid. Aangezien de TEE over niet al te lange tijd zou komen werd deze opgewacht.
11. In Sankt Aldegund werd een plekje gevonden om de TEE op te wachten. Eigenlijk had ik een ander plekje voor ogen, en mede doordat ik geen telelens heb had ik liever een ander plekje. Desalniettemin kon wel het Zwitserse Centralbahn op de foto. De 1142 704 was twee dagen eerder gezien te Bornheim, vermoedelijk toen dus onderweg naar Trier. Waarschijnlijk is dit dan de terugrit. Met 5 rijtuigen passeert de Oostenrijkse loc langs de Moezel.
Afbeelding
CBB 1142 704 | Centralbahn Sonderzug | Sankt Aldegund / Neef by Ruben, on Flickr

12. Volgende trein was de eerste goederentrein van deze dag die vastgelegd kon worden. De loc, geheel in het MRCE zwart bleek de 185 554 te zijn, met een open staaltrein in de richting van Trier Ehrang.
Afbeelding
CFL Cargo 185 554 | Open Staaltrein | Sankt Aldegund / Neef by Ruben, on Flickr

13. Omdat alleen het regionale verkeer nog langs kwam begon het al snel te vervelen. Eindelijk kwam dan de TEE waar we op aan het wachten waren. Ditmaal met 4 wagens. De vorige keer waren het er maar 3 wegens graffiti. Loc 103 113 van het DB Museum is hier onderweg naar Bullay en Hetzerath.
Afbeelding
DB 103 113 | TEE 91343 | Sankt Aldegund by Ruben, on Flickr

Nu er niks op het programma stond werden er weer nieuwe plannen bedacht. Eén van mijn reisgenoten had een plekje gevonden in het plaatsje Föhren. Hier zouden we twee stoomtreinen in zeer korte tijd kunnen vastleggen. Bij aankomst was het direct raak.
14. CFL rijdt per dienstregeling 2018 éénmaal daags naar Düsseldorf vanuit het Groothertogdom (en natuurlijk ook terug :wink: ). Ten behoeve hiervan zijn enkele stellen voorzien van reclame. De beide kopbakken van het treinstel hebben een kleine reclamesticker ter promotie van de eerder genoemde verbinding. Meerdere stellen zijn hiervan voorzien, waaronder treinstel 2304 welke hier passeert even buiten het plaatsje Föhren. Wat niet te zien is op dit plaatje is dat de trein los rijdt. Normaliter wordt er gecombineerd gereden tussen Trier en Koblenz. Waardoor dit vandaag niet zo was is mij niet bekend.
Afbeelding
CFL 2304 | RE 1 5123 | Föhren by Ruben, on Flickr

15. En waarvoor we kwamen: De stoomtrein(en)! Na m’n draai te hebben gevonden bij dit plekje kon ik de SSN 01 1075 goed vastleggen. Hiermee kon een actieplaat met passagiersrijtuigen ook van de lijst afgestreept worden.
Afbeelding
SSN 01 1075 | DPE 61952 | Föhren by Ruben, on Flickr

16. De oplettende lezer weet als het goed is dat er hier twee stoomtreinen kort achter elkaar vastgelegd konden worden. De grote vraag of ie gelijk had was niet zo moeilijk te beantwoorden. Het antwoord luidde namelijk: Zeker weten! Wel te verstaan is deze plaat 4 (ik herhaal: 4) seconden later gemaakt :')
Afbeelding
Twee tellen later... by Ruben, on Flickr

En tot zover dag 2. Al halverwege het evenement. Ten opzichte van de vorige dag was het allemaal wat rustiger vandaag. Geen gehaast. De focus werd gelegd op twee lijnen en niet de nabije omgeving van Trier. Uiteindelijk heeft het leukere plaatjes opgeleverd vind ik zelf. De stad is niet altijd m’n favoriete setting, en zeker in een regio zoals deze zou je gebruik moeten maken van de omgeving. Met deze gedachte in het achterhoofd deed ik een voorstel om ‘de grote jongens’ morgen vast te leggen, maar daarover meer in het volgende deel. Ik dank u wederom voor uw aandacht en het lezen. Hopelijk heeft u genoten :wink:
Laatst gewijzigd door Gebruikersnaam op za 14 sep 2019, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
OV-Hobbyist
Berichten: 549
Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
Locatie: Oost-Nederland

Re: Dampf in Trier: 4 dagen lang ouwe meuk! [Dag 2, 16f]

Bericht door OV-Hobbyist »

Gebruikersnaam schreef:1. Het ouderwetse station wordt nog gewoon bemand, sterker nog: Om spoor 2 te bereiken dient de stationswachter u toegang te verlenen. Het perron kan namelijk alleen bereikt worden door het spoor over te steken. De vele fotografen werd, gelukkig voor hen, toegang verschaft tot het tweede perron. De foto geeft misschien een iets duidelijker beeld van het proces. Vraagje tussendoor: Gebeurt dit nog vaak in Duitsland?
Ja, dit zie je nog geregeld in Duitsland maar meestal wordt de toegang gesloten met een ketting of iets dergelijks als er een trein aankomt. Als er geen trein aankomt kan je meestal vrij oversteken.
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dampf in Trier: 4 dagen lang ouwe meuk! [Dag 2, 16f]

Bericht door Meltrain »

Tof verslag! :pos:
Iets minder dan je eerste verslag, maar nog steeds zeer de moeite waard.
Mijn favoriete foto is overigens foto 4: de regen zorgt voor een geweldig effect met de grote hoeveelheden stoom en de berg er vlak achter. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dampf in Trier: 4 dagen lang ouwe meuk! [Dag 2, 16f]

Bericht door Daniel »

Fraaie platen weer hoor :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Dampf in Trier: 4 dagen lang ouwe meuk! [Dag 2, 16f]

Bericht door ZO6176 »

Wederom genoten. Kijk uit naar deel 3.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Dampf in Trier: 4 dagen lang ouwe meuk! [Dag 2, 16f]

Bericht door diederickx »

Zie ik het nou goed, die onzinnige voetgangersoversteek in Kordel? Je kunt vanaf beide kanten onbelemmerd van het perron het spoor oplopen, maar je wordt dan halverwege van de sokken gereden omdat je moet wachten tot het DB-Personaal het hek voor je opendoet?
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Dampf in Trier: 4 dagen lang ouwe meuk! [Dag 2, 16f]

Bericht door Gebruikersnaam »

Dank voor de reacties wederom! Deel 3 zal wel eind deze week volgen denk ik 8-)
OV-Hobbyist schreef:
Gebruikersnaam schreef:1. Het ouderwetse station wordt nog gewoon bemand, sterker nog: Om spoor 2 te bereiken dient de stationswachter u toegang te verlenen. Het perron kan namelijk alleen bereikt worden door het spoor over te steken. De vele fotografen werd, gelukkig voor hen, toegang verschaft tot het tweede perron. De foto geeft misschien een iets duidelijker beeld van het proces. Vraagje tussendoor: Gebeurt dit nog vaak in Duitsland?
Ja, dit zie je nog geregeld in Duitsland maar meestal wordt de toegang gesloten met een ketting of iets dergelijks als er een trein aankomt. Als er geen trein aankomt kan je meestal vrij oversteken.
Thanks voor het antwoord :D
diederickx schreef:Zie ik het nou goed, die onzinnige voetgangersoversteek in Kordel? Je kunt vanaf beide kanten onbelemmerd van het perron het spoor oplopen, maar je wordt dan halverwege van de sokken gereden omdat je moet wachten tot het DB-Personaal het hek voor je opendoet?
:Y
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dampf in Trier: 4 dagen lang ouwe meuk! [Dag 2, 16f]

Bericht door Suus »

Volgens mij ligt het perron van spoor 2 van Kordel direct aan een beekje/rivier en kan je er dus alleen vanuit het stationsgebouw komen. Een paar stations verder, in Philippsheim heb/had je ook nog iemand zitten die met een ketting het eilandperron afsluit.

Deze situaties zijn wel langzaam aan het verdwijnen, maar die ESTW-projecten kunnen jaren lopen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: De Busfan en 25 gasten