Ruben op Reis #3: Dampf in Trier: 4 dagen lang ouwe meuk! [Dag 3 & 4, 11f]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Ruben op Reis #3: Dampf in Trier: 4 dagen lang ouwe meuk! [Dag 3 & 4, 11f]

Bericht door Gebruikersnaam »

En zo waren we al weer bij de derde dag, en tevens het laatste deel van deze reeks. Dag 3 was een wat rustigere dag. De belangrijkste reden hiervoor was dat er alleen op de lijn Trier – Saarbrücken en rondom Trier werd gereden met stoommachines. Daarnaast was het weer ook een bepalende factor. Omdat alleen op de spoorlijn Trier – Saarbrücken met de ‘grote jongens’ (01 202, 01 1075 en 03 1010) werd gereden was de keuze snel gemaakt door de focus op de lijn naar Saarbrücken te leggen. Enige wat nog uitgepluisd moest worden was de spotlocaties, maar na het laten zien van deze foto waren we het unaniem eens met elkander :wink:

1. De dag begon dan ook bij de stek die in de vorige alinea werd genoemd. We waren zeker weten niet de enige. Dezefoto is namelijk door iemand gemaakt die vlak bij mij stond en dezefoto laat zien hoeveel mensen er stonden (Let op het aantal auto’s op de achtergrond!). Bij dezen dan mijn foto van de 03 1010 welke onderweg is naar Saarbrücken bij Wiltingen.
Afbeelding
DB 03 1010 | DPE 61945 | Wiltingen by Ruben, on Flickr

2. Hierna werd besloten om de rondrit om Trier te fotograferen. Het liefst hadden we stoom voorop gewild, maar het aantal stekjes waar dit mogelijk was, was echter beperkt. Het prachtige station van Karthaus werd daarom maar als fotomotief gekozen :') Bij aankomst was het voor mij prijsschieten, een aantal goederenlocomotieven kwamen namelijk nog voorbij. Eén hiervan was de blauw-grijze 185 520 van CFL Cargo.
Afbeelding
CFL Cargo 185 520 | LLT | Karthaus by Ruben, on Flickr

3. Niet veel later was het dan tijd voor de rondrit welke langs zou komen. Een medespotter wist ons echter te vertellen dat in plaats van tenderlocomotief 78 468, een diesellocomotief voorop zat. De trein was dus om onbekende reden omgedraaid. Enerzijds teleurstellend, aangezien we deze locatie gekozen hadden wegens de stoomloc voorop, anderzijds ook leuk, want de dieselloc die dus in eerste instantie achterop hing was nog niet vereeuwigd. Aangezien de 78 468 al meermaals was gefotografeerd tijdens het evenement vond ik dit niet zo erg. Waarschijnlijk was de teleurstelling bij de groep Duitsers aan de overkant aanwezig, blije gezichten waren namelijk niet te herkennen. NeSA 211 041 komt door het station van Karthaus onderweg naar Konz. Daar wordt kop gemaakt om één van de vele goederenbogen te berijden.
Afbeelding
NeSA 211 041 (+ ETL 78 468) | DPE 20061 | Karthaus by Ruben, on Flickr

4. En terwijl de 78 468 om de hoek was verdwenen was de volgende trein alweer mijn lens aan het passeren. Een foto eerder was de 78 nog op de achtergrond te zien. Wederom geen goederentrein, wel een Lokzug. Ook niet verkeerd. De Baureihe 189 is ook hier geen onbekend gezicht. Vaak zul je hier 189’ers aantreffen met een wit front, welke toegelaten zijn in Nederland. DB rijdt namelijk vele ertstreinen naar Dillingen vanaf de Rotterdamse Maasvlakte. Stiekem werd er dus gehoopt om deze dag een kolentrein vast te kunnen leggen, het mocht echter niet zo zijn. Wel kwamen de locomotieven 189 037, 189 029 en 189 033 langs onderweg richting Trier.
Afbeelding
DBC 189 037 + 189 029 + 189 033 | LLT | Karthaus by Ruben, on Flickr

5. Het programmaboekje waar ik het al eens eerder over had bood uitkomst. Bij Taben was het namelijk mogelijk om vanaf een viaduct het passerende verkeer vast te kunnen leggen. De stek vond ik er goed uitzien, daarom werd vrij snel na het avontuur in Karthaus de auto ingestapt richting Taben. En het was maar goed ook dat we haast hadden gemaakt, want wat was het druk! Als één van de eersten hier aangekomen had ik de luxe om een eigen positie te kiezen. Een half uur heb ik mij geen meter verroerd om 'mijn plekje' te behouden. Uiteindelijk stond om 11.00 (zo’n 10-15 minuten voor de doorkomst) de hele brug al zo goed als vol. Voor het idee: De rivier is hier 75 meter breed aldus Google Earth… Na een half uur blauwbekken, de wind waaide namelijk wel flink, kwam de ongelukslocomotief van het festival langs. Verein Pacific 01 202 met een flinke pluim vanaf het viaduct in Taben.
Afbeelding
VPAC 01 202 | DPE 61947 | Taben by Ruben, on Flickr

Overigens vonden alle telelens-gekkies het verstandig om de brug zonder uit te kijken over te steken… Tsja, dat het tot ongelukken is gekomen verbaasd je dan ook niks :?

6. Zo tussendoor werd ook het regionale verkeer vastgelegd. Ieder uur rijdt DB Regio onder de naam Süwex van Koblenz via Trier naar Saarbrücken. Van daaruit gaat de trein soms nog naar Homburg, Kaiserslautern of Mannheim. Om 11.45 passeerde een rit die helemaal doorging naar Mannheim. De rit duurt zo'n 4 uur en een kwartier. De dienst wordt uitgevoerd door treinstellen van het type FLIRT, van Stadler. Kenmerkend aan deze treinen van DB is dat de middelste van de 5 bakken geen toegangsdeuren heeft. Treinstel 429 615 kon vanuit de wijnvelden vastgelegd worden.
Afbeelding
DB 429 615 | RE 1 4108 | Kanzem by Ruben, on Flickr

7. Eventjes terug naar foto 2. Exact dezelfde loc had de eer om nog één keer op het toneel te mogen verschijnen. In dit landschap valt de blauw-grijze Traxx goed op. CFL Cargo 185 520 met verschillende ketelwagens, waaronder Wascosa direct achter de loc en VTG verderop, passeert de fotografen ter hoogte van Kanzem. Het station van Kanzem is op de achtergrond te zien, de achterkant van de trein bevindt zich nog in het station.
Afbeelding
CFL Cargo 185 520 | Keteltrein | Kanzem by Ruben, on Flickr

8. Hierna werd voor de allerlaatste keer de DB 03 1010 vastgelegd. Het weer werd steeds grauwer. Passend bij de stek te Trier Süd (helaas met afgesneden portaal).
Afbeelding
DB 03 1010 | DPE 61944 | Trier by Ruben, on Flickr

9. Wederom werd weer naar Kanzem gegaan, ditmaal voor de SSN 01 1075. Vanuit de wijnvelden stonden we met z’n allen te wachten totdat ie dan eindelijk zou komen. Het werd kiele kiele, want het begon steeds grauwer te worden en de weersdiensten voorspelden weinig goeds. Precies wanneer de SSN in het zicht komt begint het te plenzen. Het plaatje werd dan ook niet veel beter dan dit.
Afbeelding
SSN 01 1075 | DPE 61949 | Kanzem by Ruben, on Flickr

Snel maar weer de auto in…
10. De reden dat we in Kanzem waren was de Classic Courier Express. In eerste instantie zou de E94 tractie leveren, later werd dit de 110 278 van Centralbahn. Na de lokale bui werd snel naar de stek gelopen. Een medespotter kon ons vertellen dat de 110 eraan kwam, aangezien de geluidsproductie die deze, in mijn ogen, prachtmachine produceert. Rond half vier passeert de 110 278 met de Classic Courier Express naar Trier. Later deze avond zal de trein terugkeren naar Stuttgart.
Afbeelding
CBB 110 278 | Classic Courier Express 20117 | Kanzem by Ruben, on Flickr

Hiermee kwam een einde aan dag 3. We waren immers dusdanig doorweekt dat we maar terug zijn gegaan naar de camping. De dag werd dus wat abrupt afgesloten, gelukkig hadden we alles wat we echt wilden zien al gezien. Na het eten werd maar weer gebrainstormd wat we morgen nog zouden kunnen zien. De volgende dag was niet veel tijd, en één ding die nog op m’n verlanglijstje stond was een uitstapje naar Luxemburg.

De volgende ochtend werd tijdig opgestaan. De tent moest namelijk ook nog afgebroken worden doordat een deel van het reisgezelschap, waaronder ik, naar huis ging. Daarom is het maar gebleven bij één stoomtreinfoto op deze dag.

11. Het allerliefst had ik het Pafendallerviaduct als fotomotief gebruikt, het werd echter de brug over de Sauer/Sûre bij Wasserbillig. Vanaf de overkant werd CFL 5519 vastgelegd. De locomotief en het eerste deel van de wagen bevinden zich al in Luxemburg, de rest is nog in Duitsland.
Afbeelding
CFL 5519 | DPE 13400 | Wasserbillig by Ruben, on Flickr

Met dit plaatje wil ik een leuke reis van 5 dagen afsluiten. Het was enorm leuk om dit eens een keer mee te mogen maken, zeker als een van de jongsten die aanwezig waren tijdens het evenement! Ondanks de problemen die ik maar niet ga benoemen is het zeker voor herhaling vatbaar, al zal ik er begrip voor hebben dat dit soort evenementen steeds minder vaak plaatsvinden...
Wederom bedankt voor het lezen van dit verslag! Het uittypen van verhalen bevalt mij wel dus misschien komt er nog wel eens wat vaker langs :wink:
Laatst gewijzigd door Gebruikersnaam op za 14 sep 2019, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dampf in Trier: 4 dagen lang ouwe meuk! [Dag 3 & 4, 11f]

Bericht door Z2N »

Prachtige plaatjes hoor! *O*
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Dampf in Trier: 4 dagen lang ouwe meuk! [Dag 3 & 4, 11f]

Bericht door ZO6176 »

Was een leuke serie
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dampf in Trier: 4 dagen lang ouwe meuk! [Dag 3 & 4, 11f]

Bericht door Meltrain »

Wederom een mooi verslag. :pos:
Het organiseren van dit soort evenementen kost natuurlijk ook nogal wat, dus zijn de organisatoren vaak afhankelijk van sponsoren en betalende deelnemers.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dampf in Trier: 4 dagen lang ouwe meuk! [Dag 3 & 4, 11f]

Bericht door Daniel »

Prachtige platen :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Dampf in Trier: 4 dagen lang ouwe meuk! [Dag 3 & 4, 11f]

Bericht door Etienne »

Dat was een mooie serie foto's (ook van dag 1 en 2) :pos: :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten