Z2N en Plan-V444 doen Brexitland (deel 2) The English Riviera [73]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Z2N en Plan-V444 doen Brexitland (deel 2) The English Riviera [73]

Bericht door Z2N »

Helo pawb! In 2011 bracht de Engelse band Metronomy zijn derde album uit, The English Riviera. Dit album, dat gebaseerd is op het thuisgebied van de band, het graafschap Devon, bracht de band veel aandacht. Nummers als The Look werden opgenomen in het Introducing-project van BBC Radio 1, en het album kwam in de Britse en Franse hitlijsten terecht.

En toen de Franse spoorvakbonden in maart een staking van 36 dagen op drie maanden tijd aankondigden, kwam dit album ineens in mijn hoofd als vervangende bestemming. Mijn reisgenoot was het al snel met we eens: we zouden naar de West Country gaan. Een deel van Engeland met een warmer klimaat dan de rest van het land, met een aantal grote kustplaatsen als Torquay en Newquay. In de 19e eeuw is hierdoor een spoorwegnetwerk ontstaan met enkele hoofdlijnen door het binnenland, en veel zijlijnen naar de kustplaatsen langs de Atlantische Oceaan en de Ierse Zee. In dit deel gaan we naar deze regio, met ook in dit deel drie talen, achterhaalde spoorwegen en Britse stranden. Maar daarnaast ook veel vertragingen die onze planning overhoop gooien, met Great Western Railway (GWR) op eenzame hoogte als grootste veroorzaker van ellende.

Dit deel begint in Havant, een plaatsje vlak bij Portsmouth. Over de Inn waar we overnacht hebben niets dan goed, maar de plaats zelf heeft niet veel bijzonders in zich, behalve dan het kasteel in het midden van het dorp. (A)
Afbeelding

Met Southern reizen we naar Fratton, waar we over moeten stappen op een trein van SWR naar Winchester. Tijdens het wachten komt ineens dit pareltje voorrijden, en aangezien deze trein een stuk parallel rijdt met onze volgende trein, rijden we een stukje mee met dit veertig jaar oude koekblik. :D
Afbeelding

Door het Zuid-Engelse platteland...
Afbeelding

...voert de reis naar vlak vóór Winchester, waar de trein abrupt tot stilstand komt. Op het perron is de Britse transportpolitie bezig met een vervelende reiziger, waardoor het treinvekeer stil ligt. Even dachten we dat onze korte aansluiting op de Crosscountry-trein naar Oxford hierdoor in gevaar zou komen, maar deze blijkt achter ons te zitten in een treinfile. Twintig minuten komen en gaan, vooraleer de trein langs het perron staat. :|
Afbeelding

Drie minuten later volgt de volgende trein alweer, de Arriva Crosscountry-trein naar Newcastle.
Afbeelding

Zoals al eerder gezegd reizen wij het grootste deel van deze reis in de eerste klas, omdat dat bij de Britten betekent dat je gratis catering hebt. Ook Crosscountry gooit je helemaal vol voor de prijs van je Interrail, maar deze specifieke rit heeft geen cateringpersoneel voor de eerste klas. Maar Arriva zou Arriva niet zijn als het personeel niet multifunctioneel zou zijn, want na het doen van zijn controleronde komt de conducteur langs om ons te vragen of we nog wat te eten of drinken willen... _O-
Afbeelding

Na een uurtje staan we in Oxford, door de vertraging is er geen tijd meer om naar het centrum van Oxford te lopen. Maar in de tijd tot de volgende trein strekken we wel even de benen rond het station. :)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De volgende trein rijdt maar enkele keren per dag, de GWR-trein naar Hereford via Worchester Shrub Hill. Een rit door de Cotswolds, met een HST. Ook deze rit is vertraagd, maar wat maakt het uit: het is een HST, dus met opengaande ramen! *O*
Afbeelding

De rit door de Cotswolds is een waar pareltje: de trein voert door moerasland en valleien, met matig tempo over een enkelspoor langs de heuvels. Onderweg stopt de trein langs perrons van 40 meter, en dat met een HST van 200 meter. :D
Afbeelding

Afbeelding

Nog even een dingetje over deze trein: deze HST is door GWR in zijn nieuwe huisstijl gebracht, die uit 2015 stamt. Alleen: de HST's horen eind dit jaar vrijwel allemaal buiten dienst te gaan. Pure geldverkwisting dus, maar de excuussandwiches die uitgedeeld worden aan de reizigers die hierdoor veel te veel betalen voor deze trein smaken heerlijk. :mrgreen:
Afbeelding

Afbeelding

Op Worchester Shrub Hill vind een personeelswissel plaats, die niet lukt in de twee minuten die ervoor staan. Hierdoor loopt de vertraging verder op, maar daardoor is er voldoende tijd om het cirkelsein op de foto te zetten, dat ondertussen 100 jaar oud is maar nog steeds functioneert.
Afbeelding

Na nog meer zaligheid... :)
Afbeelding

...komt de trein aan in Hereford, de laatste halte voor Wales op de lijn vanuit Manchester naar Cardiff.
En dan nu even een dingetje over de deuren van de HST's, want die kunnen alleen met de deurklink aan de buitenkant geopend worden, binnen zit geen deurklink. Om de deur te openen moet je dus uit het raam hangen, wat in 2018 niet meer zou kunnen in Health and Safety-Engeland. Maar deze treinen zijn veertig jaar oud, dus zolang er geen ongelukken mee gebeuren heb je nog steeds profijt van de opengaande ramen. :mrgreen:
Afbeelding

Door de vertraging van 15 minuten missen we de geplande aansluiting in Hereford van 12 minuten, maar gelukkig gaat de volgende trein 20 minuten later. Hierdoor is er voldoende tijd om te zien dat deze HST echt nét langs het perron past, of althans de rijtuigen ervan... _O_
Afbeelding

Station Hereford ligt in Engeland, maar wordt beheerd door Arriva Trains Wales, de nationale vervoerder van Wales. In Wales heeft het Welsh dezelfde status als het Engels, en dus krijg je dan dit: :')
Afbeelding

Na 20 minuten wachten is de volgende trein er, en rijden we Wales binnen. Eerste halte in Wales: Abergavenny (Y Fenni).
Afbeelding

Afbeelding

Na plaatsen met lettergrepen zonder klinkers... :X
Afbeelding

Bereiken we Newport, 8 minuten te vroeg. Gekke Welshmen. Door de opgelopen vertraging eerder moeten we nu gepland 10 minuten wachten op de volgende trein van GWR. Maar ook deze blijkt 15 minuten vertraagd, door een defect aan de trein. Niet dat je mij nu hoort klagen, want door deze trein te nemen zouden we op een bijzondere plek uitkomen. *O*
Afbeelding

Eerst komt nog een Crosscountry-Turbostar langs, uit Norwich. Gekke Britten ook, wie wil hier vijf uur lang in zitten... :')
Afbeelding

Met 17 minuten vertraging komt deze Class 150 sprinter aanzetten, die ons naar Taunton gaat brengen.
Afbeelding

De motor heeft er duidelijk geen zin in, het optrekken gaat moeizaam en met elke stop loopt de vertraging verder op. Maar nog steeds geen klachten, want twee haltes na Newport stoppen we weer in Engeland, op de vreemdste halte van Engeland: Pilning. Dit station had altijd al een parlementaire dienst met 1 trein per zaterdag beide kanten op, maar door elektrificatiewerkzaamheden is de brug naar het perron richting Cardiff gesloopt. Nu stopt er 2 keer per zaterdag een trein naar Bristol. En door stom toeval zitten wij nu op een van die twee treinen. Voor de mensen die de serie All the Stations hebben gevolgd is dit trouwens geen nieuws, want Geoff en Vicky zijn natuurlijk ook hier geweest. :wink: (Link).

Station Pilning is druk met actievoerders, die elke zaterdag de beide treinen bestormen om de passagiersgetallen omhoog te krijgen om zo meer treinen te vragen. Een gedeelte herken ik van de video over Pilning, en ik krijg ook alle tijd om met ze te praten... :)
Afbeelding

...want ondertussen moet een een reiziger met een rolstoel verladen worden, en de rolstoelplank in de trein blijkt zoek. Pluspunten voor degene die als eerste de rolstoelgebruiker herkent. :wink:
Afbeelding

Na Pilning staat de teller op +20, in Bristol wordt daarom besloten om enkele haltes over te gaan slaan. Maar communicatie is lastig, en Bristol wordt met +23 verlaten. De geplande aansluiting in Taunton is daardoor komen te vervallen, omdat na het overslaan van haltes de trein alsnog met +20 vertrekt uit Weston-super-Mare. Gelukkig rijden ook hier Crosscountry-treinen, vijf minuten na aankomst in Taunton komt de volgende trein richitng Exeter aan. :)
Afbeelding

Afbeelding

Eenmaal in Exeter lopen we ruim een uur achter op schema, waardoor we nu een trein nemen die we van buiten hadden willen zien. GWR heeft naast zijn dagtreinen een nachttrein van Londen Paddington naar Penzance, de Night Riviera. Deze trein rijdt zes nachten per week, op zaterdagavond is er geen nachttrein. In de zomermaanden wordt het nachttrein-materieel daarom op zaterdag gebruikt als dagtrein tussen Penzance en Exeter, zonder de slaaprijtuigen, maar wel met de zitrijtuigen en de Class 57-loc. Met deze trein rijden we dan maar naar Dawlish, waar we uitstappen.
Afbeelding

Afbeelding

Station Dawlish is vreemd, omdat het óp een zeemuur staat, direct aan zee. In 2014 is de zeemuur ingestort, en aangezien dit de enige lijn is die Devon en Cornwall met de rest van het spoornet verbindt, zorgde dat voor grote problemen. Maar ook daarbuiten zijn er problemen, bij storm waait de zee de trein in. Maar als de zon schijnt is het er érg mooi. :D
Afbeelding

AfbeeldingGWR 150 247+ 150 233, Dawlish by Z2N, on Flickr

AfbeeldingGWR 143 619+ 2x 153, Dawlish by Z2N, on Flickr

Afbeelding

In de trein naar Dawlish kregen we een tip mee over een stoomtrein die de dag erop zou gaan rijden vanuit Bristol naar Torquay, verder in Devon. Nadat we in de avond in Exeter aankomen besluiten we, onder het genot van een bord Nando's, om de planning voor de dag erop opnieuw om te gooien. Exeter zelf is in de avond erg mooi, maar na een dag vol chaos en vertragingen houden we het al snel voor gezien.
Afbeelding

Afbeelding

En toen was het zondagmorgen, en na een goed gebakken ontbijt stonden we om kwart voor negen op station Exeter St Davids. Hier was het personeel nog druk bezig met het opstarten van de treindienst, onze trein had slechts drie minuten vertraging.
Afbeelding

De avond ervoor hadden we besloten naar Teignmouth te gaan voor de stoomtrein, en dus stonden we om kwart over negen in een zonnige Engelse kustplaats in de Engelse Riviera. En dan kom je misschien wel voor de treintjes, maar het is ook zonder spoor wel érg mooi. :D
Afbeelding

Om 10:16 komt een extra stoptrein langs, met een Class 150 sprinter. We zijn er eventjes voor naar beneden gelopen.
Afbeelding

Aangezien we een andere plek hadden bedacht voor de stoomtrein, lopen we naar de andere kant van het dorp, naar de jachthaven aan de rivier de Teign. Geen verkeerd plekje: :pos:
Afbeelding

Eerst komt er nog wat ander verkeer langs...
Afbeelding

Afbeelding

... en uiteindelijk is daar dan de verlangde stoomtrein, de Torbay Express naar Paignton. :D
AfbeeldingBR 35028 + Torbay Express, Teignmouth by Z2N, on Flickr

Na een succesvolle morgen lopen we terug naar het station, waar de treindienst weer een chaos blijkt. In Torquay vindt dit weekend een vliegtuigshow plaats, waarvoor extra treinen in zijn gezet. Maar het is nóg drukker dan verwacht, alle treinen zitten bommetje vol en lopen bij elke halte vertraging op. We reizen door naar de volgende halte Newton Abbot, in een sardienenblik van jewelste... :X
Afbeelding

Afbeelding

Door de chaos is onze volgende trein, de speciale badgasttrein naar Newquay, 25 minuten vertraagd, waardoor onze gewijzigde planning opnieuw volledig de mist in gaat. Tijdens het wachten komt ondertussen weer een Crosscountry-trein langs, toevallig dezelfde trein die ons de dag ervoor van Taunton naar Exeter heeft gebracht.
Afbeelding

Met +26 gaat de reis verder per HST richting Penzance.
Afbeelding

De route voert langs heuvels, door Plymouth, naar de grootste highlight qua spoor in dit deel van Engeland: de Brunel-brug van Saltash. :D
Afbeelding

Afbeelding

En aan de overkant zijn we dan in het derde taalgebied: Cornwall (Kernow).
Afbeelding

We gaan door naar Liskeard, waar we zouden overstappen naar Looe. De oorspronkelijke aansluiting was verbroken, dus hadden we nu 40 minuten te doden. Voldoende tijd om het toch wat vreemde station van Liskeard te verkennen. Het station ligt in een ingraving, 10 meter onder straatniveau. Het perron voor Looe ligt daar dan nog eens haaks van, aan de overkant van een straat. :shock:
Afbeelding

Afbeelding

Na een halfuurtje stond de volgende trein langs het perron, weer een 150.
Afbeelding

Het lijntje naar Looe is technisch bizar, treinen moeten bij Coombe Junction keren buiten een station, waarbij de conducteur de wissels om moet leggen. Het uitzicht is mooi, maar niet echt bijzonder. :)
Afbeelding

Eenmaal terug in Liskeard hadden we vijftig minuten tot de volgende trein naar Penzance, en dus hadden we nu voldoende tijd om naar het vreemdste station langs de Looe-lijn te lopen: Coombe Junction Halt. Maar eerst even naar de Junction zelf, waar net die vreemde kering plaats vond.
Afbeelding

100 meter verder ligt station Coombe Junction Halt. Least Used Station in Cornwall, Tick! :P
Afbeelding

Afbeelding

Na een goede wandeling waren we net op tijd terug voor de trein die verder westelijk zou brengen.
Afbeelding

Onderweg wordt het landschap steeds meer gedomineerd door de zee, en vlak voor St Erth zie ik de eerste palmbomen. Op St Erth stappen we over voor de lijn naar St Ives.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met wéér een class 150 rijden we naar St Ives, waar we vlakbij het station de trein nog even kunnen zien bij het wegrijden langs de zee. :pos:
Afbeelding

St Ives is een prachtig kustdorpje: :)
Afbeelding

In het dorp zelf halen we avondeten, het is nu 19:00 Britse tijd. Dat duurt allemaal wat langer dan gepland, dus na het eten moeten we rennen voor de trein van 19:46, de laatste van de dag op zondag. Deze trein rijdt na St Erth door naar Penzance, waarna we na een dag steeds verder westelijk reizen we eindelijk op het einde van de Cornish Main Line zijn, mede mogelijk gemaakt door de Europese Unie. *O*
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In Penzance hebben we door alle zooi van de dag een uur, veel te kort om verder naar Lands End te gaan (niet dat dat nog lukt om kwart over acht 's avonds). In plaats daarvan doen we de benodigde boodschappen, en spenderen we verder wat tijd bij de palmbomen voor het station. :)
Afbeelding

Afbeelding

De slaapplek van de dag is er een van GWR, en na twee dagen chaos worden we nu gecompenseerd door een zeer vriendeijke machinist, die ons niet alleen de loc inlaat, maar ook een prachtig verhaal vertelt over het feit dat de motoren in deze loc uit een onderzeeër komen. Een chaotisch dagje komt zo wel erg leuk ten einde. :)
(Eerste foto geleend van Plan-V444)
Afbeelding

Afbeelding

Om kwart over negen 's avonds vertrekt onze laatste trein van dit deel: de Night Riviera, of Koskador Ruvyer an Nos in het Cornish. Deze trein is net verbouwd, de trein heeft nu slaapkamers met keycards. :pos:
Afbeelding

We droppen onze spullen, borrelen nog wat in de lounge, en tegen het einde van de avond rijden we Cornwall uit, en daarmee naar deel 3, wat voor de volgende keer is.
Afbeelding

Na een paar lange chaotische reisdagen is dit deel nu ten einde. In het volgende deel zitten meer Pacers, meer Stoomlocs, meer vertragingen die planningen overhoop gooien en opnieuw drie talen. Op- en aanmerkingen worden gewaardeerd! :)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Z2N en Plan-V444 doen Brexitland (deel 2) The English Riviera [73]

Bericht door Milco »

Gaaf verslag weer! :D
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Z2N en Plan-V444 doen Brexitland (deel 2) The English Riviera [73]

Bericht door Meltrain »

Wederom een mooi verslag. :pos:
En ik herhaal mijn verzoek: de volgende keer dat je naar het Verenigd Koninkrijk gaat, moet je me zeker uitnodigen. :mrgreen:
Z2N schreef: Eerst komt nog een Crosscountry-Turbostar langs, uit Norwich. Gekke Britten ook, wie wil hier vijf uur lang in zitten... :')
Ik denk dat je Nottingham bedoelt. ;) CrossCountry komt niet in Norwich.
Voor de mensen die de serie All the Stations hebben gevolgd is dit trouwens geen nieuws, want Geoff en Vicky zijn natuurlijk ook hier geweest. :wink:
Vicki. ;)
Overigens zijn er wel meer rare stations te vinden in Engeland hoor. Teesside Airport wordt tegenwoordig ook nog maar in één richting bediend, eveneens wegens problemen met de voetgangersbrug.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Z2N en Plan-V444 doen Brexitland (deel 2) The English Riviera [73]

Bericht door Daniel »

Schitterend verslagje :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Z2N en Plan-V444 doen Brexitland (deel 2) The English Riviera [73]

Bericht door Ferdinand »

Wauw! Erg mooi verslag weer. Vooral de foto's aan het water zijn erg mooi gemaakt zeg! Wel jammer van de hoeveelheid vertraging! En is het niet een heel gedoe met al die verschillende vervoerders in het Verenigd Koninkrijk?
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Z2N en Plan-V444 doen Brexitland (deel 2) The English Riviera [73]

Bericht door hidihi »

Ik herken best veel plaatsen in jullie verslag. Ik ben een echte Engeland fan. Het zou me ook niet verbazen dat ik weer plaatsen ga herkennen in jullie derde verslag. Voor mij is bezienswaardigheden bezoeken het belangrijkste van mijn reis en openbaar vervoer is voor mij iets wat er bij komt. Ik heb het idee dat het voor jullie juist omgekeerd is. Dit is eigenlijk best jammer want er is zoveel te zien buiten de stations. Penzance bijvoorbeeld, ik ben er al meerdere keren geweest voor een overnachting. het stadje is best mooi maar als je op de bus stapt dan kom je pas mooie dingen tegen! De bus reizen is al een mooi avontuur! De wegen zijn erg smal in Cornwall dus het gebeurt vaak dat bussen moeten keren of achteruit moeten gaan om plaats te maken voor ander verkeer. ik ben wel eens in Porthcurno geweest. Porthcurno is een klein plaatsje 15 kilometer ten westen van Penzance. Er reed toen ik ging slechts 3 bussen per dag naar toe. In het plaatsje is veel geschiedenis rond de telegraaf en telecommunicatie te vinden maar de attractie die mij altijd bij zou blijven is het Minack openlucht theather. Deze plek is uit een berg gehouwen, het geeft het theater iets magisch. daarnaast is het uitzicht echt fantastisch. Daar kan geen enkele treinreis tegen op.

Net zoals vele forumleden hier ben ik ook een paar keer met de nachttrein tussen London en Penzance gegaan. ik vond die sloten op de slaapcompartimenten altijd kinderspeelgoed. Ik bewaarde mijn spullen ook altijd in mijn kussen als ik sliep. Het is een goede zaak dat ze die sloten nu vervangen hebben.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Z2N en Plan-V444 doen Brexitland (deel 2) The English Riviera [73]

Bericht door Z2N »

Meltrain schreef:Wederom een mooi verslag. :pos:
En ik herhaal mijn verzoek: de volgende keer dat je naar het Verenigd Koninkrijk gaat, moet je me zeker uitnodigen. :mrgreen:
Voorlopig gaat het hem niet worden, maar ik zal aan je denken. :wink:
Meltrain schreef:
Z2N schreef: Eerst komt nog een Crosscountry-Turbostar langs, uit Norwich. Gekke Britten ook, wie wil hier vijf uur lang in zitten... :')
Ik denk dat je Nottingham bedoelt. ;) CrossCountry komt niet in Norwich.
Daar waar ik Norwich zei bedoelde ik Nottingham...
Meltrain schreef:
Voor de mensen die de serie All the Stations hebben gevolgd is dit trouwens geen nieuws, want Geoff en Vicky zijn natuurlijk ook hier geweest. :wink:
Vicki. ;)
... en daar waar ik Vicky zei bedoelde ik Vicki, Stop de tijd! Alhoewel het natuurlijk eigenlijk Victoria is, maar omdat tijdens het typen van dit verslag ook België-Panama opstond had ik daar geen puf voor... :mrgreen:
Ferdinand schreef: En is het niet een heel gedoe met al die verschillende vervoerders in het Verenigd Koninkrijk?
Dat valt mee, kaartjes zijn treinspecifiek of bij alle vervoerders geldig, tenzij je naar Londen reist. Aangezien wij vrijwel altijd op Interrail reisden konden we altijd instappen, mijn Interrail-hoes tonen aan het personeel was al voldoende om door de poortjes te komen. :')
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Z2N en Plan-V444 doen Brexitland (deel 2) The English Riviera [73]

Bericht door Stefan »

Geweldig! Ik als echte UK-fappert vind dit helemaal geweldig. Het GWR-gebied is een beetje 'mijn' area, dus heel veel bekende plekken en treinen... Begint weer te kriebelen om die kant uit te gaan! :mrgreen: *O* Laatste keer ben ik met de auto tot aan Dawlish geweest, maar toch... Met de trein, dat moet binnenkort maar weer gebeuren. :P

En ach.... Vertragingen en Britse spoorwegen, dat is eigenlijk iets wat het zelfde is aan 1+1=2... :P
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Z2N en Plan-V444 doen Brexitland (deel 2) The English Riviera [73]

Bericht door hidihi »

Een slim persoon bewaart zijn kaartjes ook altijd. Ik heb wel eens zo'n claim formuliertje ingevuld en opgestuurd samen met het treinkaartje. Mijn trein reis van Eccels naar Hope duurde 75 minuten langer door een gemiste overstap. Ik had weinig hoop dat ik iets terug kreeg. Tot mijn verrassing kreeg ik een maand later in een witte envelop(ik dacht eerst dat het een nieuwe bankpas was) twee tegoed bonnen van national rail ter waarde van 6 pond in mijn brievenbus.
Etienne
Donateur
Berichten: 7908
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Z2N en Plan-V444 doen Brexitland (deel 2) The English Riviera [73]

Bericht door Etienne »

Wauw. Lijkt me leuk om in dat gebied ook een keer te gaan reizen :P
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Z2N en Plan-V444 doen Brexitland (deel 2) The English Riviera [73]

Bericht door Z2N »

hidihi schreef:Voor mij is bezienswaardigheden bezoeken het belangrijkste van mijn reis en openbaar vervoer is voor mij iets wat er bij komt. Ik heb het idee dat het voor jullie juist omgekeerd is. Dit is eigenlijk best jammer want er is zoveel te zien buiten de stations.
Dat was ook zeker de bedoeling, maar op de zaterdag liepen we aan het einde van de dag meer dan een uur achter, op de zondag liepen we uiteindelijk zelfs drie uur achter op schema. Hierdoor hebben we Oxford en Land's End moeten schrappen. Dus ja, er is een vertragingsclaim de deur uit naar GWR... (A)
hidihi schreef: Net zoals vele forumleden hier ben ik ook een paar keer met de nachttrein tussen London en Penzance gegaan. ik vond die sloten op de slaapcompartimenten altijd kinderspeelgoed. Ik bewaarde mijn spullen ook altijd in mijn kussen als ik sliep. Het is een goede zaak dat ze die sloten nu vervangen hebben.
Dat is het zeker. Sowieso is de trein nu volledig vernieuwd, het ligt nu comfortabeler dan de niet-verbouwde Mark 3-rijtuigen zoals de Caledonian Sleeper ze inzet. Als je het wil hebben over het terug laten keren van slaaptreinen in Nederland kan je hier een voorbeeld aan nemen, want dit is comfortabel, best betaalbaar (enkele reis gaat al vanaf 49 pond inclusief bed, als je al een kaartje hebt kost een upgrade 35 pond voor een tweepersoonskamer of 60 pond voor een eigen slaapkamer), en het laat zich zien: de trein zat bij het uitrijden van Cornwall volledig vol. :)
Spoiler: show
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Z2N en Plan-V444 doen Brexitland (deel 2) The English Riviera [73]

Bericht door WSM »

Mooi verslag! Dank voor het delen.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Z2N en Plan-V444 doen Brexitland (deel 2) The English Riviera [73]

Bericht door hidihi »

De drukte kan wel eens afhankelijk zijn van de dag dat je met de nachttrein reist. Ik heb gehoord dat de vrijdag avond in London naar Penzance druk is en dat de zondag avond vanaf Penzance naar London druk is. Ik ben beide keren tegen de stroom in gegaan. Een zondag avond London Penzance (redelijk rustig) en een vrijdag avond Penzance London(uitgestorven slechts 4 klanten in Penzance). ik reis altijd alleen en dan bieden ze me in de voorverkoop alleen de Prive slaapkamers aan voor 63 pond all inclusief. Deze 63 pond deals heb ik alleen maar op de rustige dagen gevonden.

De service die je krijgt op de Britse slaaptrein krijgt is voor de korte stukken die een Nederlandse nachttrein moet afleggen gewoon weg over de top. Ik denk dat het beste gewoon een paar Virm's verbouwd kan worden tot trein die je zowel als dag/nacht trein kan gebruiken. Dan houd je een eventuele Nederlandse nachttrein gewoon betaalbaar.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Z2N en Plan-V444 doen Brexitland (deel 2) The English Riviera [73]

Bericht door Z2N »

Ik denk dat er niemand is die slaaptreinen binnen Nederland overweegt, daar zijn de reistijden te kort voor. Maar verbindingen naar Berlijn, Praag, München, Zürich en Parijs zouden wel haalbaar moeten zijn, en liggen ook meer in de buurt van wat ik bedoelde. :wink:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Z2N en Plan-V444 doen Brexitland (deel 2) The English Riviera [73]

Bericht door waldo79 »

Machtig mooi _O_
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten