Daniel on tour #116: Lang, langer, langst in Beieren

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Daniel on tour #116: Lang, langer, langst in Beieren

Bericht door Daniel »

Een reisverslagje van mij, da's ondertussen toch al wel een aardig tijdje geleden. Moest toch weer even vier pagina's terug om te vinden wat het volgnummertje moest worden. Anders dan jullie van me gewend zijn is het OV op de foto's dit keer de speld in de hooiberg trouwens.

Maargoed, tijd voor de reis... Een zakelijk reisje dit keer want om een driedaags seminar bij te wonen voor m'n werk reisde ik helemaal naar het uiterste zuidoosten van Duitsland af. En zo zat ik dus aan het eind van de maandagochtend reeds op Schiphol. Had nog overwogen de trein te pakken, maar een reis van 8 uur met ergens middenin de ochtendspits in het Ruhrgebiet een overstap van slechts 7 minuten klonk nou ook niet heel aantrekkelijk.
Dan maar vliegen dus, ook niet helemaal optimaal in zo'n krap en klein toestelletje (deze om precies te zijn). Uiteraard had ik het voor elkaar gekregen om precies een stoel onder de brandblussers en verbandtrommels te kiezen, dus na de bagage elders in de rekken te hebben geplaatst kon ik me alsnog in een stoel wurmen. Een uurtje later mocht dat in omgekeerde richting weer gebeuren in München, waar we ergens midden op het platform mochten uitstappen dus volgde nog een busritje naar de terminal zelf. Na enig zoeken vond ik vervolgens ook de chauffeur die me verder zou vervoeren want tja, m'n bestemming lag nog ruim 100 km en anderhalf uur rijden verder naar het oosten. Al die krappe vervoermiddelen gehad hebbende werd het na het inchecken en de bagage naar m'n hotelkamer brengen dus maar even tijd om de benen te strekken.
Daarvoor was ook wel een mooie gelegenheid, want vlak naast het hotel lag dit...
Afbeelding

...of te wel de Burg zu Burghausen, opgenomen in het Guiness Book of Records als het langste kasteel ter wereld met een lengte van ruim een kilometer. Het kasteel, waarvan de oudste delen al van voor het jaar 1025 stammen, diende oorspronkelijk als verblijfplaats voor diverse hertogen van Beieren en was ook van grote militaire betekenis. Burghausen was ten tijde van de bouw van het kasteel een zeer welvarende plaats, wat mede te danken was aan de zoutwinning in de Alpen. Door de toenmalige hertog van Beieren was bepaald dat het gewonnen zout niet direct per paard en wagen verder landinwaarts vervoerd werd maar eerst een bepaalde afstand per boot over de rivier, die daaraan zijn naam Salzach ontleent, getransporteerd moest worden. In Burghausen werd het zout overgeladen, wat aanzienlijke belastinginkomsten opleverde.

Na dit stukje geschiedenis gaan we het kasteel in, om precies te zijn in het Fünfter Vorhof wat het nieuwste deel is en tussen 1400 en 1700 werd gebouwd...
Afbeelding

Afbeelding

Een stuk verder doorlopend kom je vervolgens op het Vierter Vorhof uit waar zich een vrouwengevangenis en de Hedwigskapel bevinden...
Afbeelding

Afbeelding

Dit Vierter Vorhof bevat echter ook een uitzichtpunt, vanaf waar een mooi uitzicht op de Altstadt bestaat. Zichtbaar op de foto is ook de rivier Salzach, die hier de grens met Oostenrijk vormt. Door de steile hellingen ligt aan de Oostenrijkse kant van de grens echter slechts een zeer klein plaatsje...
Afbeelding

De andere kant op gekeken is de Salzach mooi te zien en als je goed kijkt net boven de boomtoppen uit ook nog de Neustadt van Burghausen…
Afbeelding

Op het Dritter Vorhof bevindt zich een voormalige foltertoren links naast de poort op de foto...
Afbeelding

Vervolgens ging het verder richting Zweiter Vorhof...
Afbeelding

Het Zweiter Vorhof is doordat de bergrug waar het kasteel op ligt ter plaatse vrij smal is veel minder bebouwd, maar beschikt wel over een drietal zogenoemde Pfefferbüchsen: kleine geschuts- en afweertorentjes...
Afbeelding

De Georgstor biedt vervolgens toegang tot het Erster Vorhof...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook is er daarvandaan weer een mooi zicht op de Altstadt…
Afbeelding

En uiteindelijk, een flinke wandeling verder, kom je dan bij de Hauptburg uit...
Afbeelding

Afbeelding

Na de Hauptburg houdt het kasteel overigens nog niet volledig op. Er loopt daarna nog een gang over de Wohrsee, een meer dat ontstaan is uit een afgesneden slinger in de Salzach, naar de Pulverturm aan de overkant van het water. Het buskruit werd immers logischerwijs niet in het kasteel zelf opgeslagen...
Afbeelding

Nu de benen weer een beetje gestrekt waren begon ik toch wel trek te krijgen, dus ging het terug richting hotel voor het avondeten. Nadat een schnitzel in het hotelrestaurant verorbert was liep ik nog even de Altstadt in. Toch wel een heel fraai stadje met de typisch voor de regio kleurrijk gepleisterde gebouwen...
Afbeelding

Het is bijna niet voor te stellen, maar de In den Grüben was vroeger de hoofdstraat door Burghausen heen...
Afbeelding

Tegenwoordig loopt de hoofdstraat echter langs de Salzach in combinatie met een waterkering, want bij veel smeltende sneeuw in de Alpen kan die rivier nogal hoog komen te staan. Deze nieuwe hoofdstraat verlaat links het beeld richting de rivier...
Afbeelding

Ikzelf moest echter weer terug omhoog om bij het hotel te komen, dat waren heel veel traptreden...
Afbeelding

...gevolgd door vals plat...
Afbeelding

Hoewel het op Google Maps niet terug te vinden is door aanwezigheid van bushaltes op de kaart beschikt Burghausen overigens ook over een kleine stadsdienst. Die reed die maandagavond echter niet meer (op donderdag t/m zaterdag in de brede zomerperiode rijdt echter lijn 750 in plaats van lijn 1 het trajectdeel tot de Altstadt)…
Afbeelding
Verkehrsbetrieb Brodschelm Aö B 509 - Burghausen, Stadtplatz

Dat zijn overigens verre van de enige bussen in de omgeving van Burghausen, want Wacker Chemie AG exploiteert als een van de grootste werkgevers in de omgeving ook nog een eigen lijnennet van maarliefst 65 buslijnen om de werknemers naar hun werkplek te vervoeren.

En tot slot nog een tweetal plaatjes met het zicht op het kasteel vanuit Oostenrijk...
Afbeelding

Afbeelding

En daarmee komt dit reisverslagje ook weer aan zijn eind, hopelijk viel het een beetje in de smaak.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Daniel on tour #116: Lang, langer, langst in Beieren

Bericht door trolly »

Mooi hoor :Y En lekker weinig foto's van OV-spul.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Daniel on tour #116: Lang, langer, langst in Beieren

Bericht door Durashift »

Ja, leuk om te lezen/ te weten over zo'n grensplaats in Duitsland. :pos:

Als ik het goed begrijp, qua planning, ben je een dag voordat het congres begon afgereisd naar de plaats van bestemming?
Dus, dan had je geen starttijd voor dat congres te halen, toch?
Keuze voor de trein, ondanks niet 'haalbare' overstap, had misschien toch een comfortabeler zitplek opgeleverd?
(maar goed, dan waarschijnlijk geen tijd voor deze kasteel reportage :wink: ).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Daniel on tour #116: Lang, langer, langst in Beieren

Bericht door Daniel »

Klopt, ben de dag van tevoren daarheen gereisd dus had inderdaad geen starttijd te halen. Maar er stond wel een vooraf georganiseerde shuttle op me te wachten in München, die moest ik natuurlijk wel halen :wink:
En het is natuurlijk ook wel een flink verschil: met de trein had ik rond 7.00 uur uit Amersfoort weg gemoeten om rond 15.00 uur in München te zijn en dan nog anderhalf uur in dat shuttlebusje. Terwijl ik nu dus een vlucht om 11.00 uur had en om 15.00 uur het hotel binnen liep. Was al online ingecheckt, dus had in principe nog om 9.10 uur de trein kunnen pakken (maar was er in de praktijk al wat eerder).

Een beetje relaxed aankomen was ook wel wat waard natuurlijk als je drie dagen aan intensieve training voor de boeg hebt. Overigens was de terugvlucht op vrijdag nog de vervelendste, toen zat ik helemaal achterin en die kleine toestellen zijn nou niet echt goed geïsoleerd tegen het motorgeluid. Al kon ik dan wel weer vanuit de lucht treintjes spotten bij Weesp en een Citea SLFA toen we over Amstelveen vlogen op vrij lage hoogte :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Daniel on tour #116: Lang, langer, langst in Beieren

Bericht door trolly »

Twee jaar geleden zat ik ook achterin zo'n soort vliegdinges, maar van erg hard motorgeluid kan ik me niks herinneren. Maar wellicht was ik een beetje afgeleid door de heule leuke stewardess... :@
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten