Z2N en Plan-V444 doen Brexitland (deel 4) Chun nan trèanaichean! [77]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Z2N en Plan-V444 doen Brexitland (deel 4) Chun nan trèanaichean! [77]

Bericht door Z2N »

Hello a h-uile duine! Ver weg verstopt, boven de 55 graden noord op het Britse vasteland, liggen de Schotse Highlands. Een gebied met ongeëvenaarde schoonheid, met onaangeraakte wildernis en weinig menselijke nederzettingen. In dit gebied liggen enkele spoorwegen, die geëxploiteerd worden door de nationale vervoerder van Schotland: Scotrail. De naam Scotrail bestaat al 35 jaar, maar sinds de Britten geen British Rail meer hebben wordt de dagelijkse exploitatie uitbesteed. En zo kan het gebeuren dat Abellio, onderdeel van de Nederlandsche Staatsspoorwegen, de treindiensten in dit deel van de wereld rijden. :P

Die Nederlandse invloed is in meer te zien in Schotland. Het Scots, de regionale taal van de Lowlands, lijkt als twee druppels water op Fries, en ook in het Gàidhlig, het Schots Keltisch dat in de Highlands gesproken wordt, zitten taalregels die je als Hollander makkelijk kan begrijpen. In dit deel gaan mijn reisgenoot en ik dan ook veel Nederlandse invloed zien, met treinen van NS, bussen van NS, en uiteindelijk weer NS. Twee dagen in twee compleet verschillende werelden, gescheiden van elkaar door de mooiste treinrit van het Verenigd Koninkrijk.

Dit deel begint waar we het vorige deel achterlieten: Inverness (Inbhir Nis). Na een ontbijtje met Haggis (twee keer in 12 uur is zelfs voor mij een record :mrgreen:) staan we om kwart voor negen fris en fruitig op het station, voor de trein naar Kyle of Lochalsh (Caol Loch Aillse). Zoals alle treinritten vandaag staat deze in alle boekjes over mooie spoorwegen in de wereld, het is dan ook vrij druk. :)
Afbeelding

Na een stukje langs de Noordzee, gaat het bij Dingwall linksaf, richting de Atlantische Oceaan. In eerste instantie is de vallei nog bebost en bewoond:
Afbeelding

Maar al snel worden de heuvels kaler en kaler, tot er uiteindelijk niets meer groeit dan mos en gras. We zijn ondertussen enkele honderden meters geklommen. :)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een verlaten huisje voorbij Achnasheen.
Afbeelding

Na 1,5 uur staan we op mijn favoriete station in Schotland, Achnashellach. De locatie is vreemd, maar de uitspraak is vreemder: je spreekt het uit als een Amsterdamse moeder die hoort dat er iemand over komt voor het eten (maar dan zonder 'ge'), Ach ná sjel lach. :mrgreen:
Afbeelding

Afbeelding

Na 2 uur komt de trein weer langs zout water, maar Loch Carron is lang, en dus duurt het nog 40 minuten voordat de trein op het eindpunt is.
Afbeelding

"Is dat niet het eiland waar Dumbledore begraven is?" :mrgreen:
Afbeelding

Na 2,5 uur komt de trein aan in Kyle of Lochalsh, een dorpje bij het eiland Skye. In een niet zo ver verleden vertrokken vanaf dit station de veerboten naar Skye, daarom ligt het station tot op de dag van vandaag op een pier. :)
Afbeelding

Op het station is het druk, de Royal Scotsman (een toeristische trein voor mensen met meer geld dan ik) staat langs het andere perron. *O*
Afbeelding

Afbeelding

Te voet lopen we naar het busstation, enkele minuten verder. De bus naar Armadale wordt gereden door de meest comfortabele bus van Stagecoach Highlands. :')
Afbeelding

Afbeelding

Skye is sinds 1995 per brug bereikbaar vanaf Kyle of Lochalsh, en deze brug is een mooi uitzichtpunt, zelfs vanuit de bus. :Y
Afbeelding

Het eiland Skye telde ooit eens meer dan 23.000 inwoners (op 1600 vierkante kilometer eiland), maar door de Highland Clearances, een periode waarin de Highlands systematisch leeggehaald werden door overheidsbeleid in de 19e eeuw, is dat aantal gedaald tot 7200 in 1970. Pas sinds enkele decennia groeit de bevolking weer, maar toch voelt het geheel als leeg en achtergelaten.
Afbeelding

Afbeelding

Na een uurtje stopt de bus in Armadale, de plek waar de boten naar Mallaig (Malaig) stoppen, terug op het vaste land. De voertaal is ondertussen zowat Nederlands, een groep van twintig motorrijders uit het Groene Hart verstoren de rust. :')
Afbeelding

De vaart naar Mallaig duurt 45 minuten, en voert over Loch Hourn. Je kan je afvragen waarom we niet over land zijn gereisd, maar het antwoord is simpel: het wegennet is daar te onderontwikkeld, tussen Kyle of Lochalsh en Mallaig liggen bovendien drie lochs. Reizen over zee is hier al eeuwenlang makkelijker. :)
Afbeelding

De boten in dit deel van Schotland worden dan ook gezien als levenslijn, en de taak om deze slagaders te bedienen ligt bij het private bedrijf Caledonian MacBrayne.
Afbeelding

Mallaig zelf had ik al eens bezocht, en dus lopen we snel door naar het NS-station, waar nog een speciale trein wacht, zelfs al is die veel te lang voor het perron. :mrgreen:
Afbeelding

De Jacobite, de planmatige stoomtrein tussen Fort William en Mallaig. Deze trein voert over het noordelijke deel van de West Highland Line, 1 tot 2 keer per dag. Dat klinkt misschien als weining, maar Scotrail rijdt hier maar vier keer per dag, dus het is een echte praktische toevoeging. Dat praktisch ook mooi en leuk kan zijn spreekt in dit geval voor zich. :D
Afbeelding

Afbeelding

"Is dat niet het eiland waar Dumbledore begraven is?" :mrgreen:
Afbeelding

Na een ruim uur crossen tussen de heuvels... :)
Afbeelding

... bereikt de trein Glennfinnan. Hier is het druk, de tweede stoomtreinrit kruist hier de eerste. :)
Afbeelding

Afbeelding

Even na Glennfinnan wordt het Glennfinnan-viaduct bereikt, gelijk de reden waarom een stoomtrein hier haalbaar is. Dit viaduct is bekend uit de Harry Potter-films, het is dan ook druk bij de ramen... :X
Afbeelding

Afbeelding

Na nog een halfuurtje bereikt de trein Fort William (An Gearasdan). Ook hier is de voertaal Nederlands, de trein is voor een goed deel gevuld met een groep ANWB-campertoeristen, die een reis van zeven weken door de Britse Eilanden maken à la We zijn er bijna. Mijn reisgenoot heeft gezellig gebabbelt met enkele van de 60-plussers, het is dan ook nog eventjes gezellig op het perron. :lol:
Afbeelding

Fort William is een grotere plaats, aan het einde van het Caledonian-kanaal dat vanaf Inverness komt en over Loch Ness voert. Door zijn ligging heeft het wat nuttige zaken als een supermarkt, maar verder is het een ietwat saai kustplaatsje. (A)
Afbeelding

Afbeelding

Wat ik dan over Fort William ga zeggen? Nou, eh, er hangt een skilift in het centrum... _O-
Afbeelding

In Fort William begint de Deerstalker, de Caledonian Sleeper-trein die naar Londen Euston voert. Een prachtige rit, die steevast uitverkocht is in de zomer. De kaarten voor deze trein waren dan ook al maanden binnen, maar we stappen niet in Fort William in. :wink:
Afbeelding

In plaats daarvan stappen we op de trein uit Mallaig naar Glasgow Queen Street...
Afbeelding

... reizen we 50 minuten mee...
Afbeelding

... en stappen we uit op het vreemdste station van het Verenigd Koninkrijk: Corrour (An Coire Odhar). :D
Afbeelding

Afbeelding

Corrour ligt midden in de Rannoch Moor, een beschermd natuurgebied dat op het Corrour Estate na onbewoond is. Corrour was ooit eens eigendom van een landheer, en die gaf toestemming voor de bouw van een spoorlijn over zijn land, in ruil voor een station. En dat station bestaat nog steeds, zelfs al is Corrour nu een restaurant met een B&B, met een hostel op 1,2 kilometer lopen. De enige manier om op het station te geraken buiten de trein is te voet, de dichtstbijzijnde autoweg is 15 kilometer verder... :P
Afbeelding

Maargoed, Corrour is nu dus vooral een restaurant, en aangezien men hier in de Rannoch Moor last heeft van teveel Edelherten (de Deer van de Deerstalker), wordt er hier dus Edelhertvlees geserveerd. Ik kan het de provincie Flevoland erg aanbevelen. :pos:
Afbeelding

We hebben 2,5 uur rond het station, en dus zetten we het na het eten op een wandelen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vlakbij het station heeft de lijn zijn hoogste punt, we zitten dus op 411 meter boven zeeniveau. :pos:
Afbeelding

Om 20:51 rolt onze laatste trein van de dag het station binnen, de Deerstalker naar Londen. Dat dit station überhaupt bestaat is al gek, maar dat vanaf hier een rechtstreekse verbinding bestaat naar de Engelse Hoofdstad is nog veel vreemder. Maargoed, het is druk op het station, er stappen zeker 20 wandelaars in voor Bridge of Orchy, en daarnaast nog eens tien man voor Londen. :shock:
Afbeelding

Tot eind dit jaar rijdt de Caledonian Sleeper met Mark 3-rijtuigen, waarvan de ramen op het balkon open gaan. En dit is de West Highland-lijn, dus ja, wat denk je? :')
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deer! Deer! :P
Afbeelding

Loch Tulla kleurt tijdens deze zonsondergang erg mooi op. :)
Afbeelding

Evenals de Horseshoe-curve bij Upper Tyndrum trouwens... (A)
Afbeelding

Na Crianlarich is het te donker buiten, en verkassen we naar de Lounge voor een borreltje. Schotland zit erop, bij Helensburgh Upper ga ik mijn bed in, en Glasgow krijg ik al niet meer mee...

Twee kloppen op de deur, het is zeven uur. Terwijl de trein door MIlton Keynes rijdt wordt het ontbijt geserveerd. We zijn in Engeland... -o-
Afbeelding

Om 7u30 rijdt de trein ietsjes te vroeg Londen Euston binnen.
Afbeelding

Voor vandaag hebben we drie dingen op de planning: We gaan naar Kent, strepen de Northern City-lijn af, en pakken 's avonds de Eurostar naar Rotterdam. Ding 1 is met Southeastern Highspeed zo gedaan, nog geen uur later staan we in Sittingbourne. :shock:
Afbeelding

Afbeelding

Least Used Station in Kent, Tick! :pos:
Afbeelding

En even later, het 'prachtige' Sheerness-on-Sea. De boel is hier industrieel, we zijn bijna in de Rotterdamse haven. :|
Afbeelding

En dus crossen we snel terug naar Rochester. De woonplaats van Charles Dickens, een Market Town, en een plaats met een kasteel. Ook Kent heeft zijn mooie plekjes! :)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na de lunch keren we terug naar Londen, en pakken we de metro naar Moorgate. Vanaf hier rijdt de Northern City lijn, een oud deel van de metro van Londen die opgenomen is in het gewone spoorwegnet. De treinen hier zijn 40 jaar oud, de borden stammen nog uit de British Rail-tijd, en de treinen zijn leeg. Een idioot stukje voorstadsspoor in Londen. :D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In New Southgate stappen we uit, en pakken we de bus die gelijk klaar staat. Een dagje Londen is niet compleet zonder dubbeldekker-bus. :wink:
Afbeelding

Nog zo'n gek plekje in Londen: Mill Hill East. Ooit bedacht als begin van een grote nieuwe lijn, maar nu een los stukje Northern Line met rechtstreekse treinen naar Finchley Central, 1 halte verder. _O-
Afbeelding

Afbeelding

Vanaf Finchley reizen we terug naar de stad. Hier gaan we nog even langs Londen Bridge en de overdekte markt daar, en naar Embankment. :)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tegen vier uur zit de dag Londen erop, ik haal mijn tas op op Euston en om kwart voor vijf checken we in bij Eurostar.
Afbeelding

Om half zes rijden we weg uit Londen, het Verenigd Koninkrijk uit, naar Rotterdam. :)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met de rechtstreekse Eurostar rijden we naar Rotterdam, en na een lichte hartverzakking (er stond weer eens een ICD defect op de HSL, we zouden omgeleid worden) komen we maar met +10 in Rotterdam aan. Met een Sprinter en Klaas de R-net Flirt reis ik weer naar huis, de reis zit erop. :cry:
Afbeelding

Na een week reizen in het Verenigd Koninkrijk is het fijn thuiskomen, maar het is een prachtige reis geweest. Alledrie de landen van Groot-Britannië zijn bezocht, twee overnachtingen waren in een nachttrein, en geen enkele dag was saai. Sterker nog, op enkele spatjes na (letterlijk en figuurlijk) was het een ideale reis door Brexitland. Op- en aanmerkingen worden gewaardeerd! :D
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Z2N en Plan-V444 doen Brexitland (deel 4) Chun nan trèanaichean! [77]

Bericht door ArrivaBas »

Jeetje, wat is Schotland mooi! Het Verenigd Koninkrijk staat gebroederlijk onder Griekenland op mijn bucketlist. Mooie verslagen! *O*
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Z2N en Plan-V444 doen Brexitland (deel 4) Chun nan trèanaichean! [77]

Bericht door Daniel »

Prachtig weer, heerlijk leesvoer en leuk fraaie platen kijken :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Z2N en Plan-V444 doen Brexitland (deel 4) Chun nan trèanaichean! [77]

Bericht door Milco »

Prachtig! :D
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Z2N en Plan-V444 doen Brexitland (deel 4) Chun nan trèanaichean! [77]

Bericht door Etienne »

Dit was een prachtige verslagreeks :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Z2N en Plan-V444 doen Brexitland (deel 4) Chun nan trèanaichean! [77]

Bericht door ZO6176 »

Schitterende verslagen. Bedankt voor het plaatsen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Z2N en Plan-V444 doen Brexitland (deel 4) Chun nan trèanaichean! [77]

Bericht door Meltrain »

Ook dit laatste deel was weer erg mooi. :pos:
Wel ben ik benieuwd of Plan-V444 wellicht nog andere foto's gemaakt heeft dan degene die al geplaatst zijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Z2N en Plan-V444 doen Brexitland (deel 4) Chun nan trèanaichean! [77]

Bericht door Timon91 »

Bedankt voor het delen van deze prachtige serie, ik heb er flink van genoten! *O*
Mijn Flickr account.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Z2N en Plan-V444 doen Brexitland (deel 4) Chun nan trèanaichean! [77]

Bericht door waldo79 »

Leest lekker weg en die plaatjes doen aan locaties denken die veel verder weg liggen.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Z2N en Plan-V444 doen Brexitland (deel 4) Chun nan trèanaichean! [77]

Bericht door Mikos »

Er komen een hoop reisverslagen voorbij met de nodige leuke en inspirerende foto's, het merendeel lees ik, op de meeste reageer ik niet. Maar voor de verloren momenten mag ik ze graag lezen en ook deze reis wist me te boeien, alhoewel ik moet zeggen dat ik persoonlijk toch iets meer zou willen zien buiten de trein om wanneer ik zo'n reis zou maken. Dat is echter persoonlijk uiteraard; dank voor de leuke serie! :)
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Z2N en Plan-V444 doen Brexitland (deel 4) Chun nan trèanaichean! [77]

Bericht door hidihi »

Ik heb nog in Rochester geslapen. Mijn hotel stond in de high street waar je ook een foto van gemaakt hebt. Ik was naar Rochester gegaan vanwege de Nederlandse geschiedenis. Rochester is dicht bij de rivier de Medway. Op de rivier de Medway heeft de Nederlanse marine onder leiding van Michiel de Ruyter de Britse vloot die daar voor anker lag laten zinken en een Brits vlaggenschip ingenomen. Ik ben toen van Rochester met een lokale bus naar Upnor castle gegaan. Dit kasteel heeft de Nederlandse schepen aangevallen tijdens deze veldslag.

Ik reageer net zoals Mikos niet vaak op reisverslagen, maar als het over Engeland gaat, dan kan ik m'n mond niet houden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Z2N en Plan-V444 doen Brexitland (deel 4) Chun nan trèanaichean! [77]

Bericht door Vinny »

Mooi reisverslag!
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten