Winderig Den Helder, NS-Bussen en lang wachten in Amsterdam

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Winderig Den Helder, NS-Bussen en lang wachten in Amsterdam

Bericht door Ferdinand »

Afgelopen zondag, 1 juli, heb ik weer een rondje door Nederland gemaakt met de trein. Dit heb ik gedaan met de dagkaart van de Albert Heijn. 1 juli was ook de laatste dag dat ik deze dagkaart kon gebruiken. De dag verliep in eerste instantie erg goed totdat ik in Haarlem kwam, maar daar straks meer over.
De originele planning was: Den Dolder - Amersfoort - Ede-Wageningen - Den Helder - Heerhugowaard - Haarlem - Sloterdijk - Amsterdam Centraal - Hengelo - Zutphen - Arnhem - Utrecht - Den Dolder
Na Haarlem ging het dus fout en ik ben uiteindelijk van Amsterdam maar naar Amersfoort gegaan en vanaf daar naar Den Dolder. Op de kaart ziet dat er zo uit:
Afbeelding

Om 8:30 op zondagochtend stapte ik al in de trein richting 't Harde. Een DDAR bracht mij naar Amersfoort en ik moet echt zeggen dat ik dit materieel erg ga missen als het straks uit dienst gaat :N . Gelukkig was het nog vroeg dus het was nog geen sauna in de trein in tegenstelling tot de terugrit. Ik zat in een coupé met wat jochies die naar Walibi gingen. Dat heb ik al best wel vaak meegemaakt en zij moesten dus naar Hardewijk. Ze haddden echter geen idee hoe ze daar moesten komen want er reed waarschijnlijk geen bus tussen Hardewijk en Biddinghuizen. Toen we Amersfoort naderde stapte ik al op net zoals een ander meisje in de trein. De jochies dachten dus dat de trein hier zou eindigen ofzo. Een van de jochies vroeg: 'stopt de trein hier?' Ik zeg: 'Ja, de trein stopt hier in Amersfoort.' Hij vatte dit blijkbaar op als dat de trein zou eindigen in Amersfoort. Ik snap niet hoe je dat kunt denken aangezien die conducteur net door de trein heeft zitten tetteren dat hij door zou rijden naar 't Harde, maar ik vertel het ze even dat ik het zo niet bedoel en vervolgens wordt ik uitgescholden met kankerlijer etc. maar daar had ik geen boodschap aan.

In Amersfoort zag ik de stoptrein naar Ede-Wageningen voor me neus wegrijden dus ik moest nog een half uur wachten op de volgende. Gelukkig had ik hiermee rekening gehouden dus het schema kwam niet in gevaar. Ik hoopte al dat er een Flirt van Connexxion zou komen en ja, ik had geluk. Het was een erg fijne trein met goede zitplaatsen. De stekkeraansluiting was ook erg handig want mijn telefoon zat maar voor de helft vol. Het was wel raar dat mijn telefoon erg warm werd van het opladen, dat heb ik thuis nooit. In Ede heb ik hem nog gefotografeerd.
Afbeelding

Vanaf Ede-Wageningen zou ik nog meer dan twee uur in dezelfde trein moeten zitten want ik nam de InterCity tot zijn eindpunt en dat was Den Helder. Eerder had ik al eens de trein tot Alkmaar genomen, maar was toen gestopt omdat Den Helder nog wel erg ver was. Dit was dus de eerste keer dat ik boven Alkmaar zou gaan.
De reis verliep voorspoedig. In Amsterdam vertrokken we 5 minuten te laat omdat er geen conducteur aanwezig was. In Amsterdam was ook wel de helft van de trein uitgestapt en in Zaandam stapte nog wat toeristen uit, maar daarna was het wel erg leeg in mijn coupé. Bij station Den Helder-Zuid zag ik ook nog een gevalletje vandalisme in het duinlandschap:
Afbeelding

In Den Helder dacht ik echt dat er niemand meer in de trein zat, maar blijkbaar was iedereen voorin ingestapt want er waren nog erg veel mensen die uitstapten in Den Helder. Waarschijnlijk voor een dagje aan zee of voor de veerboot naar Texel. Den Helder deed me denken aan Zeist. Den Helder is niet hveel groot, maar ook niet klein. Beiden hebben ze een moderne stadskern en beiden hebben ze last van een leegstaande V&D :mrgreen: .
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Daarentegen moet ik wel zeggen dat Den Helder wel erg afgelegen ligt.

Nadat ik een kijkje had genomen in Den Helder ging ik weer naar het station om de InterCity terug naar Nijmegen te nemen. Deze neem ik nu slechts tot Heerhugowaard. In Heerhugowaard stapte ik over op de Sprinter naar Haarlem. Het stukje tussen Uitgeest en Haarlem had ik ook nog nooit gehad omdat er elke keer werkzaamheden waren tussen Amsterdam en Haarlem. Dat was deze keer ook zo, maar ik wilde deze lijn toch ook afstrepen. De Sprinter werd na Beverwijk erg druk (en ook erg warm!). Het was een leuk lijntje met veel bochten en stations.
Afbeelding

In Haarlem was het uit met de pret :oops: Ik had eerder erg goede ervaringen met NS-bussen. Tussen Den Haag en Leiden heb ik eens met een NS-bus gereden en dat was erg goed geregeld. Toen kwam er gewoon een nieuwe bus als de vorige vol was en al de bussen stonden daar op een rijtje te wachten. In Haarlem was het werkelijk waar EEN DRAMA :x . Nadat ik de bus van 14:05 net gemist had omdat die vol zat moest ik nog even wachten. 'Dat moet geen probleem zijn omdat er iedere 5 minuten een bus komt', dacht ik bij mezelf. Toen had ik nog hoop dat ik de InterCity naar Berlijn zou halen. Om 14:10 kwam er geen bus en de vorige zag ik net verdwijnen omdat die erg lang moest wachten bij het verkeerslicht. De verkeersregelaar zat ondertussen op zijn gemak een blikje cola naar binnen te werken. Toen die op was nam hij een sigaret. Vervolgens pakte hij weer cola en zo was de cirkel rond. Om 14:15 kwam er wel een bus, maar die stopte dus niet. Het was ook helemaal vastgelopen bij het station omdat alle NS-bussen en paar lijnbussen elkaar in de weg zaten. Terwijl ik wachtte kwam ik deze Futura nog tegen:
Afbeelding

Even later kwam er nog een NS-bus die niet stopte. Om 14:20 kwam er dan eindelijk een NS-bus die wel stopte. Het was een oude Van Hool met Belgisch kenteken. Om 14:25 vertrokken we dan eindelijk. Van die hele 5-minuteninterval was dus helemaal niks terecht gekomen.
Nog een beetje City-sight seeing:
Afbeelding

Om 15:00 zou ik de InterCity naar Berlijn moeten halen in Amsterdam. Dat werd dus helemaal niks aangezien de volgende trein naar Amsterdam Centraal vanaf Sloterdijk pas over een kwartier zou vertrekken. Gelukkig was de extra sprinter te laat dus die kon ik nog wel halen. Deze Sprinter was stampvol en ik merkte dat er nog wat Duitsers in de trein zaten die ook de trein naar Berlijn zouden missen. Deze mensen hadden dezelfde tijd in hun hoofd als ik. Om 14:48 in Amsterdam en om 15:00 naar Berlijn. Ik kwam aan om 15:06 en de InterCity vertrok om 15:03 :cry:

Nu kwam dus het dilemma: 2 uur wachten of een of ander lijntje ergens anders heen nemen. Dat tweede leek me niks aangezien ik rond Amsterdam alles wel gezien heb. Ik moest en zou die InterCity naar Berlijn nemen, maar dat was geen goede beslissing. Daarover straks meer. Nu moest ik me dus twee uur vermaken in Amsterdam. Ik ben een beetje gaan rondlopen in Amsterdam. Nog wat foto's gemaakt van trams en ik heb even gekeken bij de NoordZuid-lijn. Er was dus helemaal niks van te zien. Dat was wel een tegenvaller. Dan maar even kijken bij de metro's richting de Bijlmer. Daar kon ik ook niet in. Mijn ticket gaf een foutmelding. Een zeer aardige vrouw van GVB vroeg me nog wat het probleem was, maar ik legde haar uit dat dit ticket hier niet geldig is. Je kunt het altijd proberen.
AfbeeldingAfbeelding

Dat water rondom het station is erg mooi, maar ik vond het jammer dat er een restaurant is geplaatst in het water. Op deze manier kun je het prachtige station niet van alle kanten zien. Oordeel zelf:
Afbeelding

Hierna liep ik nog even naar de IJ-zijde. Het was prachtig weer om het water op te gaan dus dat deed ik ook :D .
Ik nam de gratis veerpont naar de overkant en heb nog wat foto's gemaakt van de achterzijde van het station. Tjonge, wat een mooi station is het toch.
Afbeelding

Aan de overkant had ik geen zin om uit te stappen. Ik bleef lekker staan zodat ik nu vooraan stond. Ook zag ik nog iets heel engs. Er zaten mensen te schommelen op het dak van een flatgebouw in Amsterdam-Noord.
Afbeelding

Nu ik toch aan de IJ-zijde was kon ik net zo goed ook maar kijken bij het busstation. Er was niet bepaald veel te zien aangezien er nog steeds stakingen waren. Bus 33 naar Nieuwendam reed wel en hij was hartstikke vol.
Afbeelding

Nu had ik nog steeds 40 minuten voordat de trein naar Berlijn zou vertrekken. Nog meer rondkijken op het station van Amsterdam was het idee. Ik heb nog even gekeken bij de Eurostar-terminal. Het zag er erg mooi uit, maar ik weet niet helemaal wat het nut er nou van is.

Ik haalde ook nog even een saucijzenbroodje en cola bij de Broodzaak. Hier had ik een coupon voor dus ik hoefde maar E2,10 te batelen wat een erg goede deal is. Ik had alleen 4 euro met 2 munten dus dat gaf ik ook. De man had geen zin om te wisselen dus ik betaalde maar E2,- 8-) 8-)

Daar zat ik dan te wachten op de trein naar Berlijn. De trein naar Amersfoort was net vertrokken met ICMm-materieel. 'Ik ga toch niet anderhalf uur wachten om vervolgens in ICMm-materieel te zitten', dacht ik bij mezelf dus ik bleef wachten. De extra sprinter naar Sloterdijk maakte overuren want hij was stampvol. Niet iedereen kon mee _O-
Afbeelding

En toen zag ik iets aankomen... :@ :@ :@ .... dat was zeer zeker niet mijn trein. Het was een ICMm die op spoor 10a stope :| . Hoho, hier hoor jij niet. Maar het was toch echt bijna 17:00 dus dit was hem gewoon. Ik hoorde veel verbaasde reacties. De Duitse reizigers wisten al waar ze aan toe waren: 'umsteigen in Bad Bentheim, typisch Deutsche Bahn'. 'Das sieht doch gar niet Deutsch aus?' Zeer teleurgesteld stapte ik toch maar in aangezien er best wel veel mensen waren en ik wel wilde zitten. Het duurde even voordat de rest ook door had dat dit hem was...

Vervolgens vertelde een Nederlandse conducteur in zijn beste Duits dat deze trein zou eindigen in Bad Bentheim. In Bad Bentheim zou je Regio-Expres moeten nemen om verder te gaan. Absurd natuurlijk. Het fragment staat op mijn kanaal:
De reis was totaal niet bijzonder en ik besloot er maar een eind aan te maken en stapte uit in Amersfoort.
Afbeelding

Hier moest ik nog even wachten op de sauna-expres naar Den Dolder. Echt niet normaal hoe heet het was in die DDAR. dat ding heeft de hele dag zitten bakken in de zon en het was nu gewoon echt een sauna. Het was iets van 30 graden C!

Ik hoop dat je ondanks het mindere stuk aan het eind toch genoten hebt van dit verslag! Bedankt voor het lezen!
Laatst gewijzigd door Ferdinand op vr 06 jul 2018, 10:40, 2 keer totaal gewijzigd.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Winderig Den Helder, NS-Bussen en lang wachten in Amsterdam

Bericht door ZO6176 »

Jammer dat een deel van je dagje niet doorging. Desondanks een leuk verslag.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Winderig Den Helder, NS-Bussen en lang wachten in Amsterdam

Bericht door Ferdinand »

Heel erg bedankt voor je reactie! In het vervolg zal ik de NS-bussen maar helemaal mijden ;)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten