Veranderende tramlijnen in Amsterdam [46 foto's]
Veranderende tramlijnen in Amsterdam [46 foto's]
Zoals bij jullie allemaal wel bekend is, gaat op 22 juli aanstaande in Amsterdam de Noord/Zuidlijn (metrolijn 52) rijden. Dit heeft ook enorme gevolgen voor het tramnetwerk, wat voor mij een reden was om op zaterdag 30 juni een bezoek aan Amsterdam te brengen. Ik heb me hierbij vooral gefocust op de dingen die veranderen per 22 juli 2018.
Oorspronkelijk was ik van plan om bij station Sloterdijk te beginnen, maar omdat dit station toen per trein lastig te bereiken was vanuit Rotterdam en er toch geen trams bij dat station kwamen, ben ik gewoon via Amsterdam Centraal gereisd.
Bij het verlaten van het Centraal Station kon gelijk een van de op te heffen tramlijnen op de foto:
Lijn 9 Centraal Station by Melvin Koote, on Flickr
Met de eveneens op te heffen lijn 16 reisde ik naar de halte Ruysdaelstraat, die eveneens verdwijnt. Vlak bij deze halte kon de tram op de foto terwijl hij het water kruist:
Lijn 16 Ruysdaelstraat by Melvin Koote, on Flickr
In de Johannes Vermeerstraat zag ik tot mijn grote verrassing ineens een Setra S418 LE van Pouw Vervoer:
Syntus Utrecht in Oud-Zuid? by Melvin Koote, on Flickr
Ook deze straat wordt tramloos, dus moest er nog een foto van minstens één tram worden gemaakt ;) :
Lijn 16 Johannes Vermeerstraat by Melvin Koote, on Flickr
Via de Gabriël Metsustraat liep ik richting het Concertgebouw, alwaar ik een CapaCity op lijn 397 zag:
Lijn 397 Concertgebouw by Melvin Koote, on Flickr
Lijn 16 kruist hier de Van Baerlestraat, waardoor deze naast het Concertgebouw gefotografeerd kan worden:
Lijn 16 Concertgebouw by Melvin Koote, on Flickr
Lijn 5 rijdt juist over de Van Baerlestraat, zodat die voor het Concertgebouw langs rijdt:
Lijn 5 Concertgebouw by Melvin Koote, on Flickr
De route van lijn 16 volgend, kwam ik op het Concertgebouwplein, alwaar een elektrische Citea als lijn 347 op de foto kon:
Lijn 347 Concertgebouw by Melvin Koote, on Flickr
In de De Lairessestraat mocht lijn 16 nogmaals op de foto, aangezien hier straks ook geen tram meer rijdt:
Lijn 16 De Lairessestraat (1) by Melvin Koote, on Flickr
Lijn 357 (en 347 en 397) blijft wel in deze straat rijden, maar de hier getoonde eindbestemming zal niet meer te zien zijn:
Lijn 357 De Lairessestraat by Melvin Koote, on Flickr
Een van de belangrijkste redenen dat lijn 16 opgeheven wordt, is dat de haltes van lijn 2 op loopafstand liggen. Dit probeerde ik natuurlijk uit en daardoor kon op de Willemsparkweg een foto van lijn 2 gemaakt worden:
Lijn 2 Willemsparkweg by Melvin Koote, on Flickr
Met lijn 2 reisde ik naar de halte Prinsengracht, waarna ik via de smalle Leidsestraat naar het Koningsplein liep.
Omdat de Leidsestraat zo smal is, ligt er strengelspoor in de straat wat betekent dat de trams elkaar enkel op de bruggen kunnen kruisen en daar op elkaar moeten wachten. Nu rijden nog de lijnen 1, 2 en 5 door de Leidsestraat, maar vanaf 22 juli zijn dat de lijnen 2, 11 en 12, wat betekent dat ook de 11G trams hier niet meer (planmatig) te zien zijn.
Tijdens mijn wandeling maakte ik enkele foto’s van trams:
Lijn 1 Leidsestraat (Combino) by Melvin Koote, on Flickr
Lijn 5 Leidsestraat (1) by Melvin Koote, on Flickr
Lijn 5 Leidsestraat (2) by Melvin Koote, on Flickr
Als uitzondering reed er ook een 11G tram op lijn 1:
Lijn 1 Leidsestraat (11G) by Melvin Koote, on Flickr
Nabij het Koningsplein konden lijn 1 en 5 samen op de foto:
Lijn 1 en 5 Leidsestraat by Melvin Koote, on Flickr
Bij het Spui kon lijn 5 in de bocht op de foto:
Lijn 5 Spui by Melvin Koote, on Flickr
Van de andere kant kon lijn 2 op de foto gezet worden met op de achtergrond De Krijtberg (kerk):
Lijn 2 voor De Krijtberg by Melvin Koote, on Flickr
Lopend naar de Dam konden de lijnen 1 en 2 nogmaals gefotografeerd worden:
Lijn 1 Nieuwezijds Voorburgwal by Melvin Koote, on Flickr
Lijn 2 Nieuwezijds Voorburgwal by Melvin Koote, on Flickr
Een ander (kort) traject wat straks niet meer in de reguliere dienst bereden wordt, is het spoor over de Dam, langs het Koninklijk Paleis, waar nu lijn 14 rijdt:
Lijn 14 Dam by Melvin Koote, on Flickr
Hierna liep ik via de Raadhuisstraat naar de Westermarkt. Hier wilde ik een tram combineren met de Westerkerk, maar beter dan dit lukte helaas niet:
Lijn 13 Westerkerk by Melvin Koote, on Flickr
Uit de andere richting kwam lijn 14, die hier vanaf 22 juli niet meer rijdt:
Lijn 14 Raadhuisstraat by Melvin Koote, on Flickr
Met deze tram reisde ik naar de halte Egidiusstraat, gelegen in de Bos en Lommerweg. Doordat het westelijke deel van lijn 14 wordt opgeheven, wordt ook deze weg deels tramloos, wat een reden was om nog enkele foto’s te maken:
Lijn 14 Bos en Lommerweg by Melvin Koote, on Flickr
Wegens werkzaamheden reed lijn 12 dat weekend niet naar Station Sloterdijk maar naar Slotermeer. Hierdoor reed lijn 12 nu ook over de Bos en Lommerweg:
Lijn 12 Bos en Lommerweg by Melvin Koote, on Flickr
Bij de kruising tussen de Bos en Lommerweg en Admiraal de Ruyterweg kwam een aardgasbus van Connexxion voorbij:
Lijn 80 Bos en Lommerweg by Melvin Koote, on Flickr
Ook kon hier lijn 14 gefotografeerd worden terwijl hij vanaf de Admiraal de Ruyterweg de Bos en Lommerweg indraait:
Lijn 14 Admiraal de Ruyterweg by Melvin Koote, on Flickr
Hiervandaan reisde ik met lijn 12 naar de Bilderdijkstraat, waar momenteel nog de lijnen 3 en 12 rijden. Lijn 3 blijft praktisch ongewijzigd (op een korte verlenging na), maar lijn 12 verdwijnt op dit traject.
Lijn 3 kon op de foto tijdens het kruisen van het Jacob van Lennepkanaal:
Lijn 3 Bilderdijkstraat by Melvin Koote, on Flickr
Gelijk na het kruisen van dit kanaal heet de straat de Eerste Constantijn Huygensstraat. Een stuk zuidelijker kruist deze straat middels een brug het Vondelpark en daar kon lijn 3 nogmaals op de foto:
lijn 3 1e Constantijn Huygensstraat by Melvin Koote, on Flickr
Ook de hier verdwijnende lijn 12 kon hier gefotografeerd worden:
lijn 12 1e Constantijn Huygensstraat by Melvin Koote, on Flickr
Hiervandaan liep ik naar het Rijksmuseum, waar lijn 2 op de foto kon:
Lijn 2 Rijksmuseum by Melvin Koote, on Flickr
Ook kon hier een Combino op lijn 5 gefotografeerd worden:
Lijn 5 Rijksmuseum by Melvin Koote, on Flickr
Ook een Solaris Urbino op lijn 397 kon ter plaatse gefotografeerd worden:
Lijn 397 Rijksmuseum by Melvin Koote, on Flickr
Met lijn 5 werd naar de Dam gereisd, waarna ik met lijn 4 naar het Rembrandtplein reisde. Hiervandaan liep ik naar de Blauwbrug, om aldaar een foto te maken van lijn 9:
Lijn 9 Blauwbrug by Melvin Koote, on Flickr
Op de Amstel was het erg druk qua boten. Gelukkig ben ik geen handhaver. ;) :
Amstel vanaf Blauwbrug by Melvin Koote, on Flickr
Ook lijn 14 rijdt over de Blauwbrug (en vanaf 22 juli zelfs als enige lijn):
Lijn 14 Blauwbrug by Melvin Koote, on Flickr
Vanaf het Waterlooplein reisde ik met de tram naar Artis.
Eén van mijn vroegste herinneringen aan het Amsterdamse tramnet is dat lijn 9 naar Artis rijdt. Nu lijn 9 binnenkort (na ruim 114 jaar) wordt opgeheven en dus ook niet meer bij Artis komt, vond ik het logisch om nog één keer de combinatie van lijn 9 en Artis op de foto te zetten:
Lijn 9 Artis by Melvin Koote, on Flickr
Hierna liep ik terug naar de (met water gekoelde) Hortusbrug voor nog een foto van lijn 9:
Lijn 9 Hortusbrug by Melvin Koote, on Flickr
Door 180 graden te draaien, kon lijn 9 nog gefotografeerd worden in de Plantage Middenlaan:
Lijn 9 Plantage Middenlaan by Melvin Koote, on Flickr
Vanaf het Meester Visserplein nam ik lijn 14 naar zijn eindpunt Flevopark. Momenteel komen hier twee lijnen (7 en 14) die allebei Slotermeer als andere eindpunt hebben.
Omdat lijn 14 vanaf 22 juli naar het Centraal Station rijdt en lijn 7 hier wordt vervangen door lijn 3, komt aan die unieke situatie ook een einde.
Genoeg redenen om nog eens een foto te maken dus (al staat lijn 7 iets te ver naar achteren):
Lijn 7 en 14 Flevopark by Melvin Koote, on Flickr
De keerlus bij Flevopark kruist de Zuiderzeeweg, alwaar ik lijn 7 nog eens kon fotograferen:
Lijn 7 Flevopark by Melvin Koote, on Flickr
Met lijn 7 reisde ik naar de halte Frederiksplein, waarvandaan ik weer naar het Weesperplein liep. Onderweg kon ik de op te heffen lijn 10 fotograferen terwijl hij de Amstel kruist:
Lijn 10 Sarphatistraat by Melvin Koote, on Flickr
Met lijn 10 reisde ik naar het Azartplein, waar ik lijn 10 op de Verbindingsdam op de foto wilde zetten. Eerst kwam echter buslijn 48 die met een ex-Connexxion Sternet Citaro reed:
Lijn 48 Verbindingsdam by Melvin Koote, on Flickr
Ook een Citea kwam nog langs als lijn 65 naar Station Zuid:
Lijn 65 Verbindingsdam by Melvin Koote, on Flickr
Uiteindelijk kwam lijn 10 voorbij, die op dit traject overigens vervangen wordt door lijn 7:
Lijn 10 Verbindingsdam by Melvin Koote, on Flickr
Hierna ging ik met lijn 10 naar het Rietlandpark, waar ik lijn 26 kon fotograferen terwijl die uit de Piet Hein-tunnel komt:
Lijn 26 Rietlandpark by Melvin Koote, on Flickr
Omdat ik het zelf ook wel leuk vond om door de Piet Hein-tunnel te reizen, ging ik met lijn 26 naar de Zuiderzeeweg (P+R Zeeburg), om vanaf daar met lijn 26 naar het Centraal Station te gaan.
Hier nam ik de Intercity Direct van 18:05 naar Rotterdam, maar wegens een bermbrand bij Hoofddorp, werden we aldaar uit de trein gezet en reisde ik maar via Schiphol en Utrecht Centraal naar Rotterdam Centraal, waarvandaan nog een korte fietsrit naar huis resteerde.
Oorspronkelijk was ik van plan om bij station Sloterdijk te beginnen, maar omdat dit station toen per trein lastig te bereiken was vanuit Rotterdam en er toch geen trams bij dat station kwamen, ben ik gewoon via Amsterdam Centraal gereisd.
Bij het verlaten van het Centraal Station kon gelijk een van de op te heffen tramlijnen op de foto:
Lijn 9 Centraal Station by Melvin Koote, on Flickr
Met de eveneens op te heffen lijn 16 reisde ik naar de halte Ruysdaelstraat, die eveneens verdwijnt. Vlak bij deze halte kon de tram op de foto terwijl hij het water kruist:
Lijn 16 Ruysdaelstraat by Melvin Koote, on Flickr
In de Johannes Vermeerstraat zag ik tot mijn grote verrassing ineens een Setra S418 LE van Pouw Vervoer:
Syntus Utrecht in Oud-Zuid? by Melvin Koote, on Flickr
Ook deze straat wordt tramloos, dus moest er nog een foto van minstens één tram worden gemaakt ;) :
Lijn 16 Johannes Vermeerstraat by Melvin Koote, on Flickr
Via de Gabriël Metsustraat liep ik richting het Concertgebouw, alwaar ik een CapaCity op lijn 397 zag:
Lijn 397 Concertgebouw by Melvin Koote, on Flickr
Lijn 16 kruist hier de Van Baerlestraat, waardoor deze naast het Concertgebouw gefotografeerd kan worden:
Lijn 16 Concertgebouw by Melvin Koote, on Flickr
Lijn 5 rijdt juist over de Van Baerlestraat, zodat die voor het Concertgebouw langs rijdt:
Lijn 5 Concertgebouw by Melvin Koote, on Flickr
De route van lijn 16 volgend, kwam ik op het Concertgebouwplein, alwaar een elektrische Citea als lijn 347 op de foto kon:
Lijn 347 Concertgebouw by Melvin Koote, on Flickr
In de De Lairessestraat mocht lijn 16 nogmaals op de foto, aangezien hier straks ook geen tram meer rijdt:
Lijn 16 De Lairessestraat (1) by Melvin Koote, on Flickr
Lijn 357 (en 347 en 397) blijft wel in deze straat rijden, maar de hier getoonde eindbestemming zal niet meer te zien zijn:
Lijn 357 De Lairessestraat by Melvin Koote, on Flickr
Een van de belangrijkste redenen dat lijn 16 opgeheven wordt, is dat de haltes van lijn 2 op loopafstand liggen. Dit probeerde ik natuurlijk uit en daardoor kon op de Willemsparkweg een foto van lijn 2 gemaakt worden:
Lijn 2 Willemsparkweg by Melvin Koote, on Flickr
Met lijn 2 reisde ik naar de halte Prinsengracht, waarna ik via de smalle Leidsestraat naar het Koningsplein liep.
Omdat de Leidsestraat zo smal is, ligt er strengelspoor in de straat wat betekent dat de trams elkaar enkel op de bruggen kunnen kruisen en daar op elkaar moeten wachten. Nu rijden nog de lijnen 1, 2 en 5 door de Leidsestraat, maar vanaf 22 juli zijn dat de lijnen 2, 11 en 12, wat betekent dat ook de 11G trams hier niet meer (planmatig) te zien zijn.
Tijdens mijn wandeling maakte ik enkele foto’s van trams:
Lijn 1 Leidsestraat (Combino) by Melvin Koote, on Flickr
Lijn 5 Leidsestraat (1) by Melvin Koote, on Flickr
Lijn 5 Leidsestraat (2) by Melvin Koote, on Flickr
Als uitzondering reed er ook een 11G tram op lijn 1:
Lijn 1 Leidsestraat (11G) by Melvin Koote, on Flickr
Nabij het Koningsplein konden lijn 1 en 5 samen op de foto:
Lijn 1 en 5 Leidsestraat by Melvin Koote, on Flickr
Bij het Spui kon lijn 5 in de bocht op de foto:
Lijn 5 Spui by Melvin Koote, on Flickr
Van de andere kant kon lijn 2 op de foto gezet worden met op de achtergrond De Krijtberg (kerk):
Lijn 2 voor De Krijtberg by Melvin Koote, on Flickr
Lopend naar de Dam konden de lijnen 1 en 2 nogmaals gefotografeerd worden:
Lijn 1 Nieuwezijds Voorburgwal by Melvin Koote, on Flickr
Lijn 2 Nieuwezijds Voorburgwal by Melvin Koote, on Flickr
Een ander (kort) traject wat straks niet meer in de reguliere dienst bereden wordt, is het spoor over de Dam, langs het Koninklijk Paleis, waar nu lijn 14 rijdt:
Lijn 14 Dam by Melvin Koote, on Flickr
Hierna liep ik via de Raadhuisstraat naar de Westermarkt. Hier wilde ik een tram combineren met de Westerkerk, maar beter dan dit lukte helaas niet:
Lijn 13 Westerkerk by Melvin Koote, on Flickr
Uit de andere richting kwam lijn 14, die hier vanaf 22 juli niet meer rijdt:
Lijn 14 Raadhuisstraat by Melvin Koote, on Flickr
Met deze tram reisde ik naar de halte Egidiusstraat, gelegen in de Bos en Lommerweg. Doordat het westelijke deel van lijn 14 wordt opgeheven, wordt ook deze weg deels tramloos, wat een reden was om nog enkele foto’s te maken:
Lijn 14 Bos en Lommerweg by Melvin Koote, on Flickr
Wegens werkzaamheden reed lijn 12 dat weekend niet naar Station Sloterdijk maar naar Slotermeer. Hierdoor reed lijn 12 nu ook over de Bos en Lommerweg:
Lijn 12 Bos en Lommerweg by Melvin Koote, on Flickr
Bij de kruising tussen de Bos en Lommerweg en Admiraal de Ruyterweg kwam een aardgasbus van Connexxion voorbij:
Lijn 80 Bos en Lommerweg by Melvin Koote, on Flickr
Ook kon hier lijn 14 gefotografeerd worden terwijl hij vanaf de Admiraal de Ruyterweg de Bos en Lommerweg indraait:
Lijn 14 Admiraal de Ruyterweg by Melvin Koote, on Flickr
Hiervandaan reisde ik met lijn 12 naar de Bilderdijkstraat, waar momenteel nog de lijnen 3 en 12 rijden. Lijn 3 blijft praktisch ongewijzigd (op een korte verlenging na), maar lijn 12 verdwijnt op dit traject.
Lijn 3 kon op de foto tijdens het kruisen van het Jacob van Lennepkanaal:
Lijn 3 Bilderdijkstraat by Melvin Koote, on Flickr
Gelijk na het kruisen van dit kanaal heet de straat de Eerste Constantijn Huygensstraat. Een stuk zuidelijker kruist deze straat middels een brug het Vondelpark en daar kon lijn 3 nogmaals op de foto:
lijn 3 1e Constantijn Huygensstraat by Melvin Koote, on Flickr
Ook de hier verdwijnende lijn 12 kon hier gefotografeerd worden:
lijn 12 1e Constantijn Huygensstraat by Melvin Koote, on Flickr
Hiervandaan liep ik naar het Rijksmuseum, waar lijn 2 op de foto kon:
Lijn 2 Rijksmuseum by Melvin Koote, on Flickr
Ook kon hier een Combino op lijn 5 gefotografeerd worden:
Lijn 5 Rijksmuseum by Melvin Koote, on Flickr
Ook een Solaris Urbino op lijn 397 kon ter plaatse gefotografeerd worden:
Lijn 397 Rijksmuseum by Melvin Koote, on Flickr
Met lijn 5 werd naar de Dam gereisd, waarna ik met lijn 4 naar het Rembrandtplein reisde. Hiervandaan liep ik naar de Blauwbrug, om aldaar een foto te maken van lijn 9:
Lijn 9 Blauwbrug by Melvin Koote, on Flickr
Op de Amstel was het erg druk qua boten. Gelukkig ben ik geen handhaver. ;) :
Amstel vanaf Blauwbrug by Melvin Koote, on Flickr
Ook lijn 14 rijdt over de Blauwbrug (en vanaf 22 juli zelfs als enige lijn):
Lijn 14 Blauwbrug by Melvin Koote, on Flickr
Vanaf het Waterlooplein reisde ik met de tram naar Artis.
Eén van mijn vroegste herinneringen aan het Amsterdamse tramnet is dat lijn 9 naar Artis rijdt. Nu lijn 9 binnenkort (na ruim 114 jaar) wordt opgeheven en dus ook niet meer bij Artis komt, vond ik het logisch om nog één keer de combinatie van lijn 9 en Artis op de foto te zetten:
Lijn 9 Artis by Melvin Koote, on Flickr
Hierna liep ik terug naar de (met water gekoelde) Hortusbrug voor nog een foto van lijn 9:
Lijn 9 Hortusbrug by Melvin Koote, on Flickr
Door 180 graden te draaien, kon lijn 9 nog gefotografeerd worden in de Plantage Middenlaan:
Lijn 9 Plantage Middenlaan by Melvin Koote, on Flickr
Vanaf het Meester Visserplein nam ik lijn 14 naar zijn eindpunt Flevopark. Momenteel komen hier twee lijnen (7 en 14) die allebei Slotermeer als andere eindpunt hebben.
Omdat lijn 14 vanaf 22 juli naar het Centraal Station rijdt en lijn 7 hier wordt vervangen door lijn 3, komt aan die unieke situatie ook een einde.
Genoeg redenen om nog eens een foto te maken dus (al staat lijn 7 iets te ver naar achteren):
Lijn 7 en 14 Flevopark by Melvin Koote, on Flickr
De keerlus bij Flevopark kruist de Zuiderzeeweg, alwaar ik lijn 7 nog eens kon fotograferen:
Lijn 7 Flevopark by Melvin Koote, on Flickr
Met lijn 7 reisde ik naar de halte Frederiksplein, waarvandaan ik weer naar het Weesperplein liep. Onderweg kon ik de op te heffen lijn 10 fotograferen terwijl hij de Amstel kruist:
Lijn 10 Sarphatistraat by Melvin Koote, on Flickr
Met lijn 10 reisde ik naar het Azartplein, waar ik lijn 10 op de Verbindingsdam op de foto wilde zetten. Eerst kwam echter buslijn 48 die met een ex-Connexxion Sternet Citaro reed:
Lijn 48 Verbindingsdam by Melvin Koote, on Flickr
Ook een Citea kwam nog langs als lijn 65 naar Station Zuid:
Lijn 65 Verbindingsdam by Melvin Koote, on Flickr
Uiteindelijk kwam lijn 10 voorbij, die op dit traject overigens vervangen wordt door lijn 7:
Lijn 10 Verbindingsdam by Melvin Koote, on Flickr
Hierna ging ik met lijn 10 naar het Rietlandpark, waar ik lijn 26 kon fotograferen terwijl die uit de Piet Hein-tunnel komt:
Lijn 26 Rietlandpark by Melvin Koote, on Flickr
Omdat ik het zelf ook wel leuk vond om door de Piet Hein-tunnel te reizen, ging ik met lijn 26 naar de Zuiderzeeweg (P+R Zeeburg), om vanaf daar met lijn 26 naar het Centraal Station te gaan.
Hier nam ik de Intercity Direct van 18:05 naar Rotterdam, maar wegens een bermbrand bij Hoofddorp, werden we aldaar uit de trein gezet en reisde ik maar via Schiphol en Utrecht Centraal naar Rotterdam Centraal, waarvandaan nog een korte fietsrit naar huis resteerde.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Veranderende tramlijnen in Amsterdam [46 foto's]
Mooi overzichtje met heel veel blauw-wit ;)! Ik ben alleen benieuwd wat er gaat gebeuren met de straten die hun tram permanent gaan verliezen? Het linkse stadsbestuur kennende zal die ruimte wel naar het fietspad gaan of meer groen.
Re: Veranderende tramlijnen in Amsterdam [46 foto's]
Je hebt een leuk druk dagje gemaakt. Bedankt voor het delen.
Re: Veranderende tramlijnen in Amsterdam [46 foto's]
Het duurt in Amsterdam eeuwen voordat een straat open gaat en als het dan open ligt, duurt het ook minstens een half decennium voordat het af is. Dus ik zou mij geen zorgen maken over die tramsporen.Ferdinand schreef:Mooi overzichtje met heel veel blauw-wit ;)! Ik ben alleen benieuwd wat er gaat gebeuren met de straten die hun tram permanent gaan verliezen? Het linkse stadsbestuur kennende zal die ruimte wel naar het fietspad gaan of meer groen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Veranderende tramlijnen in Amsterdam [46 foto's]
Inderdaad. En aangezien de De Lairessestraat/Cornelis Crusemanstraat net een herprofilering en spoorvernieuwing achter de rug heeft, ligt de rails daar wel weer voor de komende vijftig jaar. Temeer omdat het linkse stadsbestuur alvast het nodige rode asfalt ten behoeve van het electoraat heeft aangebracht, uiteraard weer eens ten koste van een flink aantal parkeerplaatsen ter rechterzijde.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Veranderende tramlijnen in Amsterdam [46 foto's]
Echt supermooie foto's :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Veranderende tramlijnen in Amsterdam [46 foto's]
Super meltrain. Heb weer zitten genieten van dit top verslag. Thanks voor het delen ennuhh respect dat je zulke mooie foto's heb kunnen maken in het altijd drukke en volle Amsterdam waar dat nog niet zo makkelijk is. :pos: :D
Re: Veranderende tramlijnen in Amsterdam [46 foto's]
Bedankt voor de positieve feedback. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Veranderende tramlijnen in Amsterdam [46 foto's]
Voorlopig blijven die sporen wel liggen denk ik. Ten eerste heb je omleidingsroutes nodig en ten tweede zal het netwerk nog moeten worden gefinetuned. Stel je voor dat je na een jaar aanpassingen moet doen en je hebt weer een stuk nodig. Dus het zal er nog wel blijven liggen.
Re: Veranderende tramlijnen in Amsterdam [46 foto's]
:Y Amsterdamse tramrails kan buitengewoon hardnekkig zijn. Mijn favoriet wordt ongetwijfeld binnenkort opgebroken, maar heeft het dan tientallen jaren zonder tram uitgehouden in de Amstelveenseweg, ter hoogte van de Vaartstraat. Vier meter lang, al jaren afgesneden van elk bereden spoor in de buurt: een dapper restje van een verbindingsspoortje naar de remise Havenstraat, nu nog te zien op Google maps.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Veranderende tramlijnen in Amsterdam [46 foto's]
Gaaf verslag! Ben er zelf de 21ste ook nog even op uit geweest, maar niet zoveel en zulke goede foto's kunnen maken.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten