Cassie127 op reis #2: Dagje treinen door regio Dortmund [21 foto's]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Cassie127 op reis #2: Dagje treinen door regio Dortmund [21 foto's]

Bericht door cassie127 »

Gisteren ben ik weer eens in Duitsland geweest om een rondje te maken met de trein (iets wat ik de komende weken vaker ga doen). De reis begon (zoals gebruikelijk) met Keolis Blauwnet
Afbeelding

Na iets meer dan 45 minuten kwamen we dan om 06:55 aan in Enschede. De trein naar Duitsland stond toen al langs het perron. Echter besloot ik eerst om nog even iets te halen bij de AH to Go om er vervolgens achter te komen dat ik weer eens verkeerd had gekeken op de papieren dienstregeling van de RB 51, deze vertrekt op werkdagen om 06:56 en op zaterdag en zondag om 07:02... Dan maar een half uurtje wachten op station Enschede en de planning iets aanpassen zodat we slechts een klein deel overslaan.

Vlak nadat ik mijn SchöneFerienTicket NRW (á €60,-) uit de automaat had gehaald kwam de trein aan rijden.
Afbeelding

Een uur later stond ik dan op Münster (Westf.) Hbf (en had ik de keiharde stoelen van de Talent die mij naar het centrale station bracht weer overleefd), waar ik een overstap zou hebben op de RE 2 van maar liefst 26 minuten :|. Overigens was de trein zelf wel lekker rustig en zaten de stoelen goed. (ook mijn telefoon was blij want er waren stopcontacten *trein*)
Afbeelding

Na wat slaap te hebben ingehaald werdt ik wakker vlak voor het station waar ik zou overstappen op de RB 46: Herne-Wanne-Eickel Hbf
Afbeelding

Nadat we in Bochum waren aangekomen moest ik 20 minuten wachten op mijn aansluitende S1 naar Dortmund Dorstfeld. Op dit deel heeft de S-Bahn zijn eigen route en rijden er geen RB of RE treinen over het spoor, het is dan ook een van de lijntjes waar ik nog niet eerder geweest ben. Waarna ik in Dorstfeld deze foto gemaakt heb
Afbeelding

Maar als ik van de tijd op de klok was uit gegaan en nog wat had rond gelopen op het station had ik mijn aansluitende S4 naar Unna gemist
Afbeelding

Normaal gesporken rijden er op de S-Bahn lijnen in NRW vaak in de serie BR 420-423 treinen maar deze rit van de S4 werdt gereden door locomotief met rijtuigen uit de BR 143. Bijzondere aan deze combinatie is dat dit een van de weinige S-Bahn treinen is met een (werkend) toilet. Overigens is dit materieel nou niet heel erg geschikt voor S-Bahn diensten, aangezien de vertraging tijdens de rit alleen maar verder aan het oplopen was.
Afbeelding
Afbeelding

Op station Unna Köningsborn moest mijn trein een kering maken om op het station van Unna te kunnen komen alwaar ik de tegen trein en de trein waar ik verder mee zou gaan naar Unna op de foto heb gezet.
Afbeelding
Afbeelding

in Unna bleef er nog een korte overstap over van 5 minuten op de omgeleide RE 11 die wegens werkzaamheden tussen Hamm en Dortmund vanuit Soest via Unna en Dortmund Hörde naar Bochum zou gaan rijden (over een stuk spoor waar normaal gesproken geen reizigerstreinen komen). Toen ik de trein aanzag komen dacht ik meteen deze heeft S-Bahn stoelen... Maar toen ik eenmaal binnen was was ik toch nog verrast
Afbeelding

Nadat ik (weer) in Bochum was aangekomen heb ik even geen tijd gehad om foto's te maken. Vanuit Bochum ben ik met de RE 6 naar Dortmund Hbf gegaan om daar over te stappen op de S2 naar Dortmund Dorstfeld om daar het andere deel van de S4 te gaan nemen, echter had de locomotief met rijtuigen pech en blokkeerde het spoor die kant op waardoor mijn ritje naar Lütgendortmund niet meer door kon gaan. De volgende trein zou wel weer gaan rijden maar dan zou ik de 1x per uur rijdende S2 naar Recklinghausen missen. Alwaar deze foto genomen is.
Afbeelding

In Recklinghausen zou ik overstappen op de RE 42 naar Münster welke +15 minuten vertraging had. Toen de trein binnen kwam rijden nog een onaangename verrassing, de verwachtte FLIRT (met airco en stopcontacten) bleek een Ersatz Dosto te zijn zonder airco waardoor het bloedheet was in de trein. Daarom besloot ik om in Haltern am See maar weer uit te stappen en 12 minuten te wachten op de RE 2. In de Ersatz Dosto hing nog een vrij actuele lijnennetkaart uit Regio Frankfurt Mannheim :')
Afbeelding

De andere kant op was er wel een FLIRT
Afbeelding

Vlak voor Münster hebben we met de RE 2 nog een paar keer stil gestaan omdat de RE 42 inmiddels +26 minuten vertraging had opgelopen... Toch niet zo'n slechte keus om te wachten op een trein met Airco en stopcontacten welke ook nog eens heel rustig was.
Afbeelding

Na aankomst in Münster nog even een flitsbezoek gedaan aan de grote gele M om vervolgens weer de RB 64 te pakken naar Enschede. Normaal gesproken zijn de talentjes die op dit traject rijden erg oncomfortabel, echter rijden er sinds kort blijkbaar een paar comfortabelere talentjes rond op deze lijn
Afbeelding
Deze Talentjes hebben 6 deuren aan iedere kant ipv 3, maar slechts 4 deuren zijn in gebruik... Wat ze met de andere 2 deuren hebben gedaan? Nou dit:
Afbeelding
Afbeelding

En er is ook gedacht aan reizigers die graag meekijken met de machinist:
Afbeelding
Afbeelding

Verder zijn er in deze treinen veel minder vierzitjes te vinden en zijn de stoelen een stuk comfortabeler. Daarnaast zit de kaartautomaat in de trein niet meer tegenover de toiletdeur
Afbeelding
Afbeelding

Na aankomst in Enschede snel naar de Blauwnet IC welke stipt vertrok, Na aankomst in Raalte reed de trein tbv testritten leeg door als IC naar Zwolle.
Afbeelding

Tot zover weer een reisverslag!

De complete route:
Spoiler: show
SPR Raalte - Enschede
RB 64 Enschede - Münster Hbf
RE 2 Münster Hbf - Herne-Wanne-Eickel Hbf
RB 46 Herne-Wanne-Eickel Hbf - Bochum Hbf
S1 Bochum Hbf - Dortmund Dorstfeld
S4 Dortmund Dorstfeld - Unna
RE 11 Unna - Bochum Hbf via Dortmund Hörde
RE 6 Bochum Hbf - Dortmund Hbf
S2 Dortmund Hbf - Dortmund Dorstfeld
S4 Dortmund Dorstfeld - Dortmund Dorstfeld (0 meter gereisd)
S2 Dortmund Dorstfeld - Dortmund Hbf
S2 Dortmund Hbf - Recklinghausen Hbf
RE 42 Recklinghausen Hbf - Haltern am See
RE 2 Haltern am See - Münster Hbf
RB 64 Münster Hbf - Enschede
IC Enschede - Raalte
En aangezien de cijfertjes de vorige keer goed zijn bevallen zijn ze er nu weer:
Totaal aantal kilometers: 494,4 km
Nog niet eerder gebruikte spoorlijnen: 6
Totale reisduur: 11 uur
Totaal aantal ritten: 15
Laatst gewijzigd door cassie127 op wo 18 jul 2018, 14:10, 3 keer totaal gewijzigd.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Cassie127 op reis #2: Dagje treinen door regio Dortmund [21 foto's]

Bericht door Durashift »

Leuk verslag, leest lekker weg. :pos:
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Cassie127 op reis #2: Dagje treinen door regio Dortmund [21 foto's]

Bericht door Ferdinand »

Mooi verslagje! Ik snap alleen niet waarom je met zoveel S-Bahnen reist. Met RE en RB kom je toch een stuk verder? Uiteraard moet je dat zelf weten. Als advies (als je er nog niet geweest bent) zou ik nog eens het lijntje Keulen-Hagen via Lüdenscheid doen.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Cassie127 op reis #2: Dagje treinen door regio Dortmund [21 foto's]

Bericht door ICE11 »

cassie127 schreef: Normaal gesporken rijden er op de S-Bahn lijnen in NRW vaak in de serie BR 420-423 treinen maar deze rit van de S4 werdt gereden door locomotief met rijtuigen uit de BR 143. Bijzondere aan deze combinatie is dat dit een van de weinige S-Bahn treinen is met een (werkend) toilet. Overigens is dit materieel nou niet heel erg geschikt voor S-Bahn diensten, aangezien de vertraging tijdens de rit alleen maar verder aan het oplopen was.
Maar juist deze trek-duwtreinen waren over meerdere decennia het ruggegraat van de S-Bahn-Rhein-Ruhr! :wink:
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Cassie127 op reis #2: Dagje treinen door regio Dortmund [21 foto's]

Bericht door ArrivaBas »

Misschien is het een retorische vraag, maar is die 644
(Talent) ook echt naar Enschede gereden?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Cassie127 op reis #2: Dagje treinen door regio Dortmund [21 foto's]

Bericht door Mikos »

Ik ben alleen nog niet achter de techniek die je gebruikt voor je foto's; treinen van heel dichtbij, te ver weg, nog dichterbij, scheef (of is dat dan 'speels'?), het onderwerp dat er maar voor driekwart op staat... Ik ben ook ooit begonnen met foto's maken, die waren wellicht van mindere kwaliteit dan dit, maar die waren dan niet voor een fotoverslag bedoeld en enkel voor mezelf.

Tip van Flip: Kijk eens wat rond tussen de vele fotoverslagen die op dit forum staan om te zien hoe de rest het een beetje aanpakt. Dan krijg je ook een idee van composities. Het hoeven echt niet allemaal topfoto's te zijn gemaakt met statief en alles erop en eraan en ook daarna zullen er missers tussen blijven zitten (die heb ik ook nog vaak genoeg), maar dan is het niet het merendeel van je verslag en maakt het het een stuk interessanter om de volgende keer weer een verslag van je te bekijken. :pos:
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Cassie127 op reis #2: Dagje treinen door regio Dortmund [21 foto's]

Bericht door Ardan »

Wat Mikos zegt, ik vind je foto's ook een beetje onduidelijk. Maar je hebt een leuk ritje gemaakt zo te zien! We hadden elkaar bijna kunnen tegenkomen want ik ging een half uurtje na jou de grens over. Waarom heb je er alleen zo'n schreeuwend duur kaartje voor gebruikt in plaats van een STT van 30 euro?

Als je de volgende keer weer in de buurt bent, stap dan ook eens uit op Dortmund Universität (S1), daar heb je een leuke volautomagische zweeftrein.

Dat je op de RE11 dacht dat het S-Bahnstoelen waren klopt wel een beetje. De BR425 is het oudere broertje van de BR422 en -423 die op de S-Bahn rijden (en ook van onze SLT). Verbaast me eigenlijk wel dat de x-wagens nog stééds rondrijden op de S-Bahn :')
Ik doe ook maar wat
OV-Hobbyist
Berichten: 549
Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
Locatie: Oost-Nederland

Re: Cassie127 op reis #2: Dagje treinen door regio Dortmund [21 foto's]

Bericht door OV-Hobbyist »

Ardan schreef: Waarom heb je er alleen zo'n schreeuwend duur kaartje voor gebruikt in plaats van een STT van 30 euro?
De SchöneFerienTicket NRW is goedkoper dan en STT, omdat deze de hele zomervakantie van NRW geldig is. Is helaas alleen geldig voor kinderen/jongeren van 6 tot en met 20 jaar -o-
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Cassie127 op reis #2: Dagje treinen door regio Dortmund [21 foto's]

Bericht door cassie127 »

ArrivaBas schreef:Misschien is het een retorische vraag, maar is die 644
(Talent) ook echt naar Enschede gereden?
Ja deze is ook echt naar Enschede gereden
Mikos schreef:Ik ben alleen nog niet achter de techniek die je gebruikt voor je foto's; treinen van heel dichtbij, te ver weg, nog dichterbij, scheef (of is dat dan 'speels'?), het onderwerp dat er maar voor driekwart op staat... Ik ben ook ooit begonnen met foto's maken, die waren wellicht van mindere kwaliteit dan dit, maar die waren dan niet voor een fotoverslag bedoeld en enkel voor mezelf.
Nee, hier heb ik inderdaad niet zo op gelet :oops:, moet er dan ook wel bij zeggen dat dit telefoon foto's zijn.
EDIT: Daarnaast zag ik dat ik gisteravond één verkeerde foto heb geplaatst waar de trein half op stond terwijl ik er ook één had waar de bovenkant van de trein wel op staat. De foto in Herne-Wanne-Eickel Hbf van de RB 46 wou ik van dichterbij maken, maar daar ging iets niet goed tussen mijn vinger en telefoon.
Ardan schreef:Wat Mikos zegt, ik vind je foto's ook een beetje onduidelijk. Maar je hebt een leuk ritje gemaakt zo te zien! We hadden elkaar bijna kunnen tegenkomen want ik ging een half uurtje na jou de grens over. Waarom heb je er alleen zo'n schreeuwend duur kaartje voor gebruikt in plaats van een STT van 30 euro?
Het SchöneFerienTicket is een ticket voor jongeren tot en met 20 jaar en is de gehele zomervakantie van NRW te gebruiken (dit jaar 14-07 t/m 28-08) in alle vormen van het nahverkehr. In de andere vakanties (van 2 weken) kost het ticket €30,-. Dus als je nog geen 21 bent is de keuze al snel gemaakt als je 2x in een korte periode wil gaan reizen.
Ardan schreef:Als je de volgende keer weer in de buurt bent, stap dan ook eens uit op Dortmund Universität (S1), daar heb je een leuke volautomagische zweeftrein.

Bedankt voor de tip, die zal ik onthouden! Wuppertal heb ik inderdaad al wel eens gehad en die bij Düsseldorf Airport ook.

Voor de rest iedereen bedankt voor de reacties en ik zal wat meer op de kwaliteit letten bij de foto's die ik (met mijn telefoon) maak :wink:
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Cassie127 op reis #2: Dagje treinen door regio Dortmund [21 foto's]

Bericht door ZO6176 »

Leest leuk weg. Een mooi rondje gemaakt.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Cassie127 op reis #2: Dagje treinen door regio Dortmund [21 foto's]

Bericht door ICE11 »

Voor wie voor het SchöneFerienTicket te oud is: Het "Schöner Tag Ticket" is overigens dit jaar voor de eerste keer tijdens de zomervakantie ook op werkdagen in de ochtendspits geldig!
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Cassie127 op reis #2: Dagje treinen door regio Dortmund [21 foto's]

Bericht door Nitein-Repart »

Welke interessante trein/buslijnen in NRW rijden wel op werkdagen en niet in het weekend? RE13 en RE19 starten op alle dagen van de week lekker vroeg op, dus dat maakt het verschil niet. Alleen voor de RB61 kan het interessant zijn om op werkdagen deze trein te nemen voor een dagje Duitsland, want de eerste trein van 8:34 op zondag is gewoon te laat.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Cassie127 op reis #2: Dagje treinen door regio Dortmund [21 foto's]

Bericht door cassie127 »

RE 19 heeft de rest van de maand SEV.
Rondom Dortmund wordt tot en met 20 september het een en ander omgeleid over spoorlijnen waar gedeeltelijk geen personentreinen komen (RE 1, RE 3 & RE 11 + heel wat Fernverkehr
Daarnaast is de RB 28 een lijn die alleen in het weekend tussen Düren en Euskirchen pendelt, de rest van de verbindingen in NRW rijden volgens mij gewoon allemaal in het weekend op wat spits s-bahnen na.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Cassie127 op reis #2: Dagje treinen door regio Dortmund [21 foto's]

Bericht door julsteren »

Kleine kick, vandaag ook in die 'moderne' talent gezeten, het zijn zeker comfortabele talentjes, vooral als je ook met de oude talentjes hebt gereisd en dat zit naar niks.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Cassie127 op reis #2: Dagje treinen door regio Dortmund [21 foto's]

Bericht door cassie127 »

Het zit inderdaad een stuk beter... Eigenlijk zou je dit comfort in alle treinen moeten hebben op die lijnen, aangezien de reistijd voordat je kan overstappen al snel een uur is. En dat op keiharde houtenstoelen met een dun laagje stof.

Volgens mij zitten er hier in de S-Bahn treinen in München exact dezelfde oncomfortabele stoelen
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten