mb90 on Tour #104: Haagse materieelwisselingen door werkzaamheden (31 foto's)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

mb90 on Tour #104: Haagse materieelwisselingen door werkzaamheden (31 foto's)

Bericht door mb90 »

De afgelopen week en deze week zijn er werkzaamheden in de Haagse tramtunnel. Hierdoor zijn er omleidingen voor de tramlijnen 2, 3, 4, 6 en 16, maar ook materieelwisselingen op een aantal lijnen.

Ik begin op zaterdag 14 juli met de kortste omleiding, die van lijn 16. Deze lijn slaat alleen de halte Kalvermarkt / Stadhuis over. Daardoor is deze 3112 nu op deze normaal tramloze locatie te zien:
Afbeelding

Lijn 9 rijdt de normale route, maar daar dacht deze Avenio 5020 anders over. Die kwam hier al de Schedeldoekshaven op:
Afbeelding

Dan verder het centrum in. Daar rijden de lijnen 2, 3 en 6 nu de route door het centrum en langs de Grote Kerk i.p.v. door de tunnel. Voordat deze over het Buitenhof kwamen, kwam eerst deze Tourist Tram langs:
Afbeelding

Maar daarna kwam de eerste omgeleide lijn langs, deze 3133 als lijn 6 naar Leidschendam:
Afbeelding

Gevolgd door deze Avenio als lijn 3 vanuit Loosduinen naar volgens de tram gewoon Zoetermeer. In de praktijk was de halte op straatniveau bij de Laan van NOI de eindbestemming:
Afbeelding

In de Gravenstraat is het nu een drukke boel met de verschillende omgeleide lijnen met de gebruikelijke lijn 16 erbij. Deze foto's zijn in de ochtend genomen, in de middag werd het hier door verkeersregelaars geregeld:
Afbeelding

Afbeelding

De oplettende kijker miste wellicht nog lijn 4. Deze is aan de westkant, dus vanaf De Uithof, ingekort tot de Grote Kerk, wat hier te zien is:
Afbeelding

Vanuit het centrum vertrok ondertussen deze 5032 als lijn 2 naar Kraayenstein:
Afbeelding

En over de Prinsengracht kwam langs de calamiteitenhalte van de halte Grote Markt deze 5019 als lijn 2 naar Leidschendam:
Afbeelding

Door de Avenio's op de westelijke lijn 3 zijn er niet genoeg Avenio's beschikbaar voor lijn 11. Daardoor is tijdelijk de GTL weer terug op deze lijn. Hier te zien bij de keerlus van Scheveningen met uitzicht op zee. Bij de 1e foto is goed te zien dat de keerlus hier goed nat gehouden wordt en bij de 2e foto is heel in de verte nog een windmolenpark op zee te zien.
Afbeelding

Afbeelding

Toen was het even de hoogste tijd voor een pauze. Met het strand heel dichtbij was de keuze makkelijk, lekker luieren op het strand dus voor een uurtje of 2. 8-)
Hierna ging ik weer met lijn 11 terug en kwam ik uit bij de Laan van Meerdervoort. Over deze best wel lange laan rijdt lijn 3 nu met Avenio's. Hier bijvoorbeeld met de 5049 naar Loosduinen:
Afbeelding

Terug bij de Prinsegracht is goed te zien dat de tunnel niet toegankelijk is. Hier zelfs te zien met alle 3 de verschillende Haagse trammodellen in 1 beeld:
Afbeelding

En lijn 4 van wat dichterbij:
Afbeelding

Vanaf de calamiteitenhalte van de Grote Markt is ook de bushalte hier goed te zien. Hier staat bijvoorbeeld van lijn 51 van nu nog Connexxion klaar voor vertrek naar Delft:
Afbeelding

En kwam lijn 2 naar Kraayenstein langs:
Afbeelding

Lijn 4 rijdt dus vanaf De Uithof letterlijk een rondje rond de kerk. Hier staat de 4011 te wachten om dit rondje af te maken nadat de 3142 als lijn 16 naar het Statenkwartier gepasseerd is:
Afbeelding

En 10 minuten later stond de 4057 hier te wachten totdat het weer tijd was om naar De Uithof te gaan:
Afbeelding

Daarna ging ik ook weer terug naar het Buitenhof, want nu staat de zon er zo goed voor zodat ook het Binnenhof goed erbij paste. Zo kwam eerst deze GTL als lijn 6 naar Leyenburg langs:
Afbeelding

En daarna deze Avenio als lijn 3 naar Loosduinen:
Afbeelding

Met de volgende Avenio ging ik daarna ook naar Loosduinen. En wat hier heen gaat, gaat ook weer terug dus hier is opnieuw de 5022 maar nu als lijn 3 naar de Laan van NOI:
Afbeelding

In het Haagse busnet gaat met de nieuwe dienstregeling ook het nodige veranderen. Bijvoorbeeld ook bij lijn 23 die niet meer naar Kijkduin gaat. Nu is het vanaf Loosduinen maar een klein stukje verder naar Kijkduin dus kon ik daar deze 1028 vastleggen als lijn 23 naar Kijkduin:
Afbeelding

Via Scheveningen ging ik daarna weer terug naar het Centraal Station. Onderweg met lijn 22 werd er wel aan de Bankastraat nog even een tussenstop gemaakt. Hier eerst de 1112 met de mooie oude huizen langs deze straat met in de verte de nieuwe skyline van het centrum:
Afbeelding

En verderop kwam nog de 1020 over de rotonde als lijn 22 naar Duindorp:
Afbeelding

Gisteren ging ik voor familiebezoek naar Den Haag, maar na dat bezoek viel bij Hollands Spoor mijn oog op nog een aparte materieelinzet. Een RegioCitadis op lijn 9. Dit bleken er uiteindelijk 2 te zijn op sowieso 2 middagspitsomlopen (de 919 en 924 zag ik via OVzoeker) die elke doordeweekse dag rijden. Hoe dit in de ochtend is weet ik niet. Met lijn 17 ging ik in ieder geval snel naar de Korte Voorhout om de 4009 vast te leggen (wat qua kruising maar net ging) als lijn 9 naar Scheveningen:
Afbeelding

Vanaf de andere kant kwam de 4022 langs op deze lijn. Deze kon bij het Hollands Spoor weer op de foto:
Afbeelding

Net als deze GTL 3093 als lijn 11 naar Scheveningen:
Afbeelding

De 4009 was inmiddels alweer op weg van Scheveningen naar Vrederust en deze ging in het centrum naast de Muzentoren nogmaals op de foto:
Afbeelding

De 4022 ging nog een keer vanaf Vrederust naar Scheveningen, dus die kon ik daar mooi vastleggen. Eerst in de grote keerlus aan het Zwarte Pad:
Afbeelding

En tot slot klaarstaand voor vertrek naar Vrederust met erachter een Avenio als lijn 9 en rechts ervan een GTL als lijn 1. Een mooie afsluiter van dit verslag met de 3 verschillen aan materieel in Den Haag bij elkaar :) :
Afbeelding
Stadsbus
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: mb90 on Tour #104: Haagse materieelwisselingen door werkzaamheden (31 foto's)

Bericht door Stadsbus »

Mooie platen uit Den Haag :pos: :pos:

Over lijn 9: het zijn alleen 2 spitsritten die met de Citadis worden gereden, dan gaan ze weer terug (naar de remise).
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: mb90 on Tour #104: Haagse materieelwisselingen door werkzaamheden (31 foto's)

Bericht door Aking »

Dus de randstadrail gaat tegenwoordig naar Scheveningen? *O*
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #104: Haagse materieelwisselingen door werkzaamheden (31 foto's)

Bericht door Daniel »

Fraaie platen :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ZO6176
Donateur
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: mb90 on Tour #104: Haagse materieelwisselingen door werkzaamheden (31 foto's)

Bericht door ZO6176 »

Mooi verslag. Bedankt voor het delen
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8662
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #104: Haagse materieelwisselingen door werkzaamheden (31 foto's)

Bericht door Milco »

Mooie platen!
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: mb90 on Tour #104: Haagse materieelwisselingen door werkzaamheden (31 foto's)

Bericht door busfanNL »

Hele mooie foto's weer mb90. Ik heb weer zitten genieten van het verslag. *bus*
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #104: Haagse materieelwisselingen door werkzaamheden (31 foto's)

Bericht door Daniel »

Owja, gezien er klachten kwamen over een gebrek aan tramfoto's in de banner... die van de 3147 bij Scheveningen Haven lijkt me een uitermate geschikte bannerfoto.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: mb90 on Tour #104: Haagse materieelwisselingen door werkzaamheden (31 foto's)

Bericht door Meltrain »

Leuke foto's. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
waldo79
Berichten: 7627
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: mb90 on Tour #104: Haagse materieelwisselingen door werkzaamheden (31 foto's)

Bericht door waldo79 »

Lekker afwisselend verslag van een voor mij bekende omgeving 8-)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten