ArrivaBas' Zomervakantie 2018: Vierlandenvakantie [96 foto's]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8830
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

ArrivaBas' Zomervakantie 2018: Vierlandenvakantie [96 foto's]

Bericht door ArrivaBas »

(NL) Welkom/(DE) Willkommen/(IT) Benvenuto/(SI) Dobrodošli!

Dit reisverslag behandelt mijn 16-daagse vakantie in Augsburg en Karinthië/Kärnten/Carinzia/Koroška. Augsburg was de tussenstop van de heen- en terugreis.
Veel leesplezier, ook al heb je de aandachtscurve van een goudvis. :P
Allereerst even wat informatie over Karinthië:

Karinthië is een in Zuid-Oostenrijk gelegen deelstaat, die relatief dunbevolkt is. De twee grootste steden zijn de hoofdstad Klagenfurt en Villach. Deze staat is vlak na de Eerste Wereldoorlog betwist door het uiteengevallen Oostenrijk-Hongarije en het Koninkrijk van Serven, Kroaten en Slovenen. Uiteindelijk hebben de Verenigde Staten een volksstemming laten houden waarna Karinthië bij Oostenrijk is gaan horen. In het zuiden van het gebied woont een Sloveense minderheid. Karinthië staat bekend om zijn meren, waarvan de Wörthersee en de Millstätter See de grootste zijn.

Ik ga nu beginnen met de foto's en het verloop van de vakantie:

Op vrijdag 20 juli begon de reis naar de tussenstop Augsburg in Beieren. De auto, een rode Skoda Fabia Combi, is tot de hoedenplank geladen met bagage voor vijf personen en een hondje. Het kunstje van slim stapelen bleek, na een greep uit het overige vakantieverkeer, alleen mijn vader te beheersen. :')
Om ongeveer 6:00 vertrokken we naar Augsburg. Tot Ludwigshafen hadden we geen last van files. Vanaf Ludwigshafen werd alle verkeer geplaagd door de werkzaamheden en ongelukken op betrekkelijk drukke wegvakken. Ook wij stonden in twee kijkersfiles. :X Na Ulm kon de laatste kilometers wel weer doorgereden worden. Pas rond een uur of vier waren we ingecheckt in het hotel. Op 100 meter van het hotel ligt het winkelcentrum City-Galerie. In dit winkelcentrum staat ook een kleine fontein:
AfbeeldingFontein City-Galerie Augsburg by Bas Folles, on Flickr

Bij McDonalds werd wat gegeten, waarna ik, zij het met tegenlicht, deze bus op de foto zette:
AfbeeldingSWA 3549 Augsburg by Bas Folles, on Flickr

Op het wagenpark van de SWA (Stadtwerke Augsburg) kom ik later nog terug. Na het eten ging het snel terug naar het hotel.

Zaterdag 21 juli werd opgestart met een ontbijt. Met acht personen en het hondje, want de neef van mijn moeder had hetzelfde hotel gekozen voor overnachting met zijn gezin. Zij zaten zelf aan de Katschbergpas tijdens deze twee weken. Het ontbijt was minder uitgebreid dan ik dacht, maar het voldeed. Na het uitchecken begon de tweede etappe, helaas regende het de eerste kilometers. Tijdens deze eerste kilometers kwam ik bij Rohrdorf (vlak na Rosenheim) deze gecamoufleerde auto tegen, al is het posten van een (erbarmelijk slechte) autofoto hier misschien vloeken in de kerk:
AfbeeldingGecamoufleerde BMW i8 Spyder by Bas Folles, on Flickr

Later, op Oostenrijks gebied, werd het weer met de tunnel beter. Na aankomst heb ik vooral uitgerust van de twee etappes achterin zitten.
Voor alle uitjes die we hebben gedaan hebben we de Kärnten Card gebruikt. Met de Kärnten Card zijn ruim 100 uitjes gratis, en ruim 50 uitjes met een korting tot 50% te doen. Het OV is met de Kärnten Card niet gratis, al heb je als volwassene op vertoon van de Kärnten Card recht op een 'Sparpreisticket'.

Zondag 22 juli werd rustig aan gedaan. We hadden immers twee lange dagen in de auto gehad. We wandelden naar de Kaiserburgbahn. Dit is een van de twee in de zomer geopende gondels in de gemeente. Tijdens de wat steile wandeling ernaartoe heb ik het volgende uitzicht in het dal vastgelegd:

AfbeeldingUitzicht op Bad Kleinkirchheim by Bas Folles, on Flickr

Boven werd een eerste kop cappuccino gedronken, maar aldus mijn ouders was die 'bocht' geen 410 eurocent waard. Op ruim 2000 meter was het uitzicht als volgt:
AfbeeldingWolken en uitzicht vanaf Kaiserburg by Bas Folles, on Flickr

AfbeeldingUitzicht vanaf Kaiserburg by Bas Folles, on Flickr

Er is nog niet veel gewandeld. Beneden werd verder een vlakkere route gekozen langs de supermarkten. Er zitten in Bad Kleinkirchheim een Spar en een Billa naast elkaar. Niet heel netjes geparkeerd stond De dorpsbus, gereden door Bacher Reisen uit Radenthein, een pauze te houden:
AfbeeldingBacher Reisen 639 Bad Kleinkirchheim by Bas Folles, on Flickr
Het weer was nog niet bijster goed, al werd het later in de week al beter.

Maandag 23 juli werd de auto weer ingestapt, om naar de Kreuzeckbahn in Kolbnitz te rijden. De Kreuzeckbahn is een kabelspoorweg. Het ziet er allemaal simpel, maar geinig uit:
AfbeeldingKreuzeckbahn Wagen 2 by Bas Folles, on Flickr

Na een makkelijke wandeling, met een meter of 300 hoogteverschil, kwamen we bij een Alm uit. Hier zat een kleine hut, die 'Jausen', tussendoortjes, aanbiedt. Vanaf de Alm zag het uitzicht er zo uit:
AfbeeldingPanorama vanaf Mernig-Alm by Bas Folles, on Flickr

De teksten zijn er bewust ingezet, om te laten zien hoe ver er gekeken kon worden.
Na een heerlijk broodje Frankfurter gingen we dezelfde weg terug naar beneden. Bij het dalstation heb ik de wagen nog van de andere kant gefotografeerd:
AfbeeldingKreuzeckbahn Wagen 2 by Bas Folles, on Flickr

Dinsdag 24 juli besloten we twee dingen te doen. De Turracher Höhe op de grens met Stiermarken/Steiermark, en de Heidi-Alm in Falkertsee. Beide uitjes waren wel iets minder leuk voor de auto... :') Boven op de Turracher Höhe was een korte kabelbaan geopend. Ditmaal was het een combinatie: Een op de drie wagens was een gondel, de rest een stoeltjeslift. Het panorama boven ziet er als volgt uit:
AfbeeldingPanorama Turracherhöhe by Bas Folles, on Flickr

Hier werd de 'Almzeitroute' gelopen. Dit is een vooral op kinderen gerichte interactieve route, met het Duitse woord 'Zeit' als thema. Bij het bordje ZEITung stond een huisje waarin kranten hingen. Deze kranten bleken ook elke dag ververst te worden :') :
Spoiler: show
AfbeeldingVerse krant Turracherhöhe by Bas Folles, on Flickr
Het rondje duurde niet lang. Snel stonden we weer beneden, waarna we na een ijsje richting Heidi-Alm vertrokken. Deze Heidi-Alm vertelt middels scènes het bekende verhaal van Heidi. Bij de Heidi-Alm wordt ook veel gevist. Op en nabij de Alm maakte ik de volgende foto's:
AfbeeldingUitzicht nabij Falkertsee by Bas Folles, on Flickr

AfbeeldingHutje op Heidi-Alm Falkertsee by Bas Folles, on Flickr

AfbeeldingHeidi, Klara en Peter op de Heidi-Alm Falkertsee by Bas Folles, on Flickr

Misschien hebben jullie wat aan de volgende leus :Y :
AfbeeldingGrappige leus op hutje Falkertsee by Bas Folles, on Flickr
(NL): Vroeg opstaan is de eerste stap in de verkeerde richting

Woensdag 25 juli gingen we voor het eerst niet een berg op. We reden naar Villach. De makkelijkst bereikbare garage lag bij het Hauptbahnhof. Zodoende kon ik wat postbussen fotograferen:
AfbeeldingÖBB Postbus 15152 by Bas Folles, on Flickr

AfbeeldingÖBB Postbus 12552 by Bas Folles, on Flickr

Het station zelf ontbreekt uiteraard ook niet:
AfbeeldingVillach Hbf by Bas Folles, on Flickr

Vanaf het station is het niet ver lopen naar de binnenstad, die aan de overkant van de Drau/Drava ligt:
AfbeeldingStraatbeeld nabij Draubrug in Villach by Bas Folles, on Flickr

Ik heb wel bewust gewacht tot die Citaro LE op de foto stond.
In het pittoreske centrum werd voor het eerst gebak gegeten, namelijk een 'Sachertorte'. *O*

De bussen van Kowatsch rijden vooral om de Altstadt heen, maar toch nog twee MAN Lion's City's tegengekomen:
AfbeeldingKowatsch 1503 Villach by Bas Folles, on Flickr

AfbeeldingKowatsch 1501 Villach by Bas Folles, on Flickr

Ook het uitzicht op het Hauptplatz is nabij de kerk niet verkeerd:
AfbeeldingStraabeeld Hauptplatz by Bas Folles, on Flickr

De Altstadt van Villach is niet extreem groot. Daarom werd besloten om, met de Kärnten Card, een boottochtje over de Drau/Drava te doen. De boot maakt dan een retourtje naar Wernberg. De dienstregelingen zijn hier te vinden. We gingen mee met Kurs B.
Na vertrek voer de boot eerst naar de spoorbrug over de Drau/Drava:
AfbeeldingSpoorbrug over Drau Villach by Bas Folles, on Flickr

Over het algemeen stonden de oevers van de rivier vol met struiken en boompjes. Op de heenreis werd al gepoogd om in een doorkijkje een S-Bahn te fotograferen. Dat lukte niet, maar op de terugweg lukte het maken van een foto wel, toen een RailJet naar Wenen voorbij kwam:
AfbeeldingÖBB RailJet Wernberg by Bas Folles, on Flickr

De boot was volgens dienstregeling om 13:45 terug, wat erop neerkwam dat we op precies het verkeerde moment op station Villach Hbf waren. Tussen 14:00 en 14:15 gebeurt er volgens dienstregeling niets :') . Wel stond de S4 naar Hermagor/Arnoldstein klaar:
AfbeeldingÖBB 4024 114 Villach by Bas Folles, on Flickr

Donderdag 26 juli zochten we een uitje dichterbij onze uitvalsbasis, en wel in Sankt Oswald. Hier staat de andere geopende baan in de gemeente Bad Kleinkirchheim, de Biosphärenparkbahn Brunnach. Het bleek een goede keus, aldus deze panoramafoto:
AfbeeldingPanorama Brunnach-Kaiserburg by Bas Folles, on Flickr

Ik heb bij elkaar nog ruim twee minuten gedonder en gebliksem boven de Kaiserburg (Waarboven de donkere wolken hangen) gefilmd.
Terug beneden is er weinig te merken van het Gewitter aldaar, terwijl ik het dorpsbusje weer tegenkwam:
AfbeeldingBacher Reisen 639 Sankt Oswald by Bas Folles, on Flickr

Vrijdag 27 juli is de verklaring voor de benaming 'Vierlandenvakantie': Behalve al eerder in Duitsland en Oostenrijk, heb ik ook foto's gemaakt in Italië en Slovenië. Er werd namelijk een dagtrip naar Arnoldstein gemaakt, waar een stoeltjeslift richting het Drielandenpunt is. Vanaf het bergstation ziet het panorama er als volgt uit:
AfbeeldingPanorama nabij Drielandenpunt by Bas Folles, on Flickr

Met een wat steile wandeling van ongeveer 25 minuten is het Drielandenpunt te bereiken. Ik raad minder ervaren wandelaars aan niet het grindpad te pakken, maar de piste. Het symbolische drielandenpunt lijkt van een kleine afstand net een wensput:
AfbeeldingSymbolisch Drielandenpunt AT/IT/SI by Bas Folles, on Flickr

Uiteraard ontbreekt de officiële grenspaal ook niet:
Spoiler: show
AfbeeldingOfficieel Drielandenpunt AT/IT/SI by Bas Folles, on Flickr
Wanneer men een cirkel trekt om het drielandenpunt heen, neem Oostenrijk het grootste aandeel op zich, en Slovenië het minst. Italië is dan weer de minst bereikbare van de drie. Vrijwel alle monumenten staan op Sloveens gebied:
AfbeeldingUitzicht over Slovenië bij Drielandenpunt by Bas Folles, on Flickr

AfbeeldingMetalen plaat met hoogteprofiel rondom Kranjska Gora by Bas Folles, on Flickr

Zonder storende elementen uitzichtfoto's schieten kan dan weer het beste in Oostenrijk:
AfbeeldingUitzicht over westelijk Gailtal by Bas Folles, on Flickr

Zaterdag 28 juli lieten we de auto weer staan. Het drielandenpunt was namelijk bijna een uur rijden vanaf Bad Kleinkirchheim. We hebben weer de Kaiserburgbahn genomen. Dit keer stapten we uit bij het middenstation. Vanaf hier hebben we een makkelijke wandeling omlaag gedaan. Terug in het dorp kwam het dorpsbusje weer langs:
AfbeeldingBacher Reisen 638 by Bas Folles, on Flickr

Op zondag 29 juli hadden we afgesproken met het andere gezelschap, dat op de Katschberg zat. Samen deden we de voor ons allemaal nieuwe Goldeckbahn. Dit is een in twee delen gesplitste cabinelift. Er werd middels een telsysteem in de poort voor gezorgd dat het geen sardien-in-blik werd, zoals bij veel andere banen. Hier komt een cabine aan bij het dalstation:
AfbeeldingGoldeckbahn Spittal by Bas Folles, on Flickr

De totale ritduur is afhankelijk van hoe je je in de gondel opstelt, want de cabines van deel 2 zijn kleiner. vlak bij de schuifdeur kan je bij het middenstation met de eerste lichting verder omhoog, anders gaat er vaak een extra rit omhoog voor de achterblijvers. Ook hier werkte het poortje met een telsysteem.
Bovenop de Goldeck ziet het er zo uit:
AfbeeldingPanorama bij Goldeck by Bas Folles, on Flickr

Vanaf de oostkant van de berg is ook station Spittal-Millstätter See te zien:
AfbeeldingUitzicht op Spittal by Bas Folles, on Flickr

De top van de Goldeck ligt op 2142 meter hoogte. Vanaf de top is het uitzicht als volgt:
AfbeeldingPanorama Goldeck by Bas Folles, on Flickr

Bij helder weer is zelfs de Sloveense berg Triglav te zien.
Vanaf de Goldeck besloten we een langere wandeling naar het middenstation te maken. Het pad was goed te lopen voor minder ervaren wandelaars.
Onderweg was zo nu en dan een glimp op te vangen van de Goldeckbahn. Op deze foto passeren de twee cabines van deel twee elkaar:
AfbeeldingKruisende cabines bij Goldeck by Bas Folles, on Flickr

Na de rit terug naar het dalstation werd afscheid genomen van het andere reisgezelschap en gingen we terug naar het appartement.
Maandag 30 juli gingen we naar de Kanzelbahn in Annenheim. Annenheim is een klein dorpje langs de Ossiacher See. De Kanzelbahn had de smalste gondels die ik ook heb gezien. Er pasten maar vier personen in een gondel. Met vijf plus een schoothondje hebben we maar niet geprobeerd. :') :X Verder naar de top van de Gerlitzen ging nog een stoeltjeslift. Deze top is populair als startpunt voor paragliden, waar ik de volgende beelden van maakte:
AfbeeldingParaglider Gerlitzen by Bas Folles, on Flickr

AfbeeldingParagliders Gerlitzen by Bas Folles, on Flickr

Het uitzicht daarboven mag er zijn, al was het tijdens ons bezoek wat heiig:
AfbeeldingUitzicht Gerlitzen by Bas Folles, on Flickr

Dinsdag 31 juli gingen we wegens de voorspelde hitte verkoeling gezocht op het water. Dit keer hebben we gevaren op de Millstätter See. De MS Kärnten en de MS Seeboden onderhouden samen de dienst op het meer vanuit Millstatt.
Hier komt de MS Kärnten aan vanuit Seeboden:
AfbeeldingMS Kärnten Millstatt by Bas Folles, on Flickr

We vonden persoonlijk de tocht op de Millstätter See mooier als de tocht op de Drau/Drava. Ook hier kon ik vanaf de boot OV vastleggen. Ditmaal in de vorm van buslijn 5140 naar Radenthein:
AfbeeldingÖBB Postbus Pesenthein by Bas Folles, on Flickr

Terug op het land maakten we gebruik van de Billa in Millstatt om even wat drinken en een 'Brezel/Pretzel' te nuttigen. Tussendoor kwam bus 5140 naar Spittal langs met een Mercedes-Benz Integro L:
AfbeeldingÖBB Postbus 12553 Millstatt by Bas Folles, on Flickr

Na het avondeten wandelden we nog een rondje om het vakantiepark van Landal (waar we uiteraard zaten) heen. Een uitzicht op het dorp vanaf een andere positie:
AfbeeldingUitzicht op Bad Kleinkirchheim by Bas Folles, on Flickr

Op woensdag 1 augustus werd naar Minimundus in Klagenfurt gereden. Ik heb op deze dag met afstand de meeste foto's gemaakt. :')
Minimundus is een themapark dat wat weg heeft van Madurodam. Het overgrote deel van de gebouwen zijn echter gebouwen van over de wereld. De bouwers hebben zoveel mogelijk het materiaal gebruikt wat ook in het origineel te vinden is. Het gros van de gebouwen is in schaal 1:25 gemaakt. Een redelijke greep uit mijn collectie van ruim 100 foto's:

Slovenie: Het kerkje en het kasteel in het Meer van Bled
AfbeeldingMinimundus: Kasteel en Eiland Bled + Overzicht by Bas Folles, on Flickr

Griekenland: Het Parthenon
AfbeeldingMinimundus: Parthenon by Bas Folles, on Flickr

India: De Taj Mahal
AfbeeldingMinimundus: Taj Mahal by Bas Folles, on Flickr

Oostenrijk: Brug over de Mur bij Bruck/Mur met een 2043
AfbeeldingMinimundus: ÖBB 2043 by Bas Folles, on Flickr

Oostenrijk/Australië: Een ÖBB 2016 'Hercules' voor het Opera House
AfbeeldingMinimundus: ÖBB 2016 voor Opera House by Bas Folles, on Flickr

Duitsland: De Wuppertaler Schwebebahn
AfbeeldingMinimundus: Wuppertaler Schwebebahn by Bas Folles, on Flickr

Net als in Madurodam rijden ook treinen rond. Hier de Europa-Lok met de 'Längste Schiene der Welt'
AfbeeldingMinimundus: Europa-Lok by Bas Folles, on Flickr

Oostenrijk: Schloss Belvedere
AfbeeldingMinimundus: Schloss Belvedere by Bas Folles, on Flickr

Nog een 'tandradbaantje'
AfbeeldingMinimundus: Tandradtrein by Bas Folles, on Flickr

De geflopte serie 1822 met niet echt bijpassende rijtuigen
AfbeeldingMinimundus: ÖBB 1822 by Bas Folles, on Flickr

Drie molens uit onder andere België en Nederland
AfbeeldingMinimundus: Drie molens by Bas Folles, on Flickr

Slovenië: De universiteitsbibliotheek van Ljubljana met twee trèms ervoor
AfbeeldingMinimundus: Trams voor universiteitsbibliotheek Ljubljana by Bas Folles, on Flickr

Frankrijk: Het Louvre
AfbeeldingMinimundus: Louvre by Bas Folles, on Flickr

De ÖBB 1044 heb ik wel op de foto, maar verder niet rijdend gezien:
AfbeeldingMinimundus: ÖBB 1044 by Bas Folles, on Flickr

Het rijdende materieel wordt na een rondje vaak stilgezet in ofwel 'Bad Ischl', ofwel 'Spittal-Millstätter See'
AfbeeldingMinimundus: Station Spittal-Millstätter See by Bas Folles, on Flickr

Canada: CN Tower. Met 22 meter het hoogste model in Minimundus
Spoiler: show
AfbeeldingMinimundus: CN Tower Toronto by Bas Folles, on Flickr
Het park bleek groter dan verwacht, al werd wegens de hitte regelmatig schaduw opgezocht
AfbeeldingMinimundus: Overzicht by Bas Folles, on Flickr

De Schlossberg van Graz is ook mooi vormgegeven, inclusief de kabeltrein
AfbeeldingMinimundus: Schlossberg Graz by Bas Folles, on Flickr

AfbeeldingMinimundus: Schlossbergbahn by Bas Folles, on Flickr

Verenigde Staten/Trumpistan: Witte Huis
AfbeeldingMinimundus: Witte Huis by Bas Folles, on Flickr

Nogmaals de 1822
AfbeeldingMinimundus: ÖBB 1822 by Bas Folles, on Flickr

Duitsland: Kurhaus Wiesbaden
AfbeeldingMinimundus: Kurhaus Wiesbaden by Bas Folles, on Flickr

En nog een keer een Taurus
AfbeeldingMinimundus: Europa-Lok by Bas Folles, on Flickr

Weense trèms
AfbeeldingMinimundus: Gelede tram Wenen by Bas Folles, on Flickr

De Tower Bridge ging op gezette tijden echt open
AfbeeldingMinimundus: Tower Bridge by Bas Folles, on Flickr

Het Sint Pietersplein was wel erg leeg :')
AfbeeldingMinimundus: Sint-Pieter Vaticaanstad by Bas Folles, on Flickr

Ook de Space-Shuttle ging op gezette tijden een stukje omhoog
AfbeeldingMinimundus: Space-Shuttle by Bas Folles, on Flickr

Verenigde Staten: Rosetown Plantation
AfbeeldingMinimundus: Rosetown Plantage by Bas Folles, on Flickr

Hollywood ontbreekt niet :Y
AfbeeldingMinimundus: Hollywood by Bas Folles, on Flickr

Het grootste deel is buiten, maar binnen zijn ook nog wat interactieve dingen voor de kleinere koters.
Terug in Bad Kleinkirchheim konden Postbuslijn 5144 en de dorpsbus op de foto tijden een gat in de bewolking:
AfbeeldingÖBB Postbus 14471 by Bas Folles, on Flickr

AfbeeldingBacher Reisen 639 Bad Kleinkirchheim by Bas Folles, on Flickr

Op donderdag 2 augustus werd redelijk vroeg flink onweer voorspeld. Daarom hebben we de Turracherhöhe nog een keer gedaan. Dit keer had de auto minder last van de erg steile weg (23% op het steilste stuk!) ernaartoe. Boven kwam ik in de hut een leuk synoniem voor WC tegen:
AfbeeldingSynoniem voor WC by Bas Folles, on Flickr

Ook op 2 augustus hingen er weer verse kranten bij ZEITung:
Spoiler: show
AfbeeldingVerse Krant Turracherhöhe by Bas Folles, on Flickr
Terug in het dal begon het bijna direct te regenen. Vlak voor Bad Kleinkirchheim werd het zelfs een wolkbreuk. Uiteindelijk wachtten we in de parkeergarage een droog moment af om over te steken naar het appartement. :X :')
Ook voor vrijdag 3 augustus werd regen voorspeld. We zijn een moeilijkere wandeling gaan lopen bij de Biosphärenparkbahn Brunnach in Sankt Oswald.
Onderweg kwamen we de volgende panorama's tegen:
AfbeeldingUitzicht nabij Brunnach by Bas Folles, on Flickr

AfbeeldingRotsformatie Rote Burg by Bas Folles, on Flickr

AfbeeldingUitzicht nabij Rote Burg by Bas Folles, on Flickr

Vlak voor het afmaken van het rondje van 6,5 km hoorden we al gerommel, dus werd het tempo wat opgevoerd op het makkelijkste stuk. Terug bij het bergstation zagen we een wolk tegen de berg opstuwen. Bij de Kaiserburg was het weer raak met onweer:
AfbeeldingOpstuwende wolk Sankt Oswald by Bas Folles, on Flickr

We hebben even moeten wachten bij het bergrestaurant, want de gondel werd even stilgelegd.

Op zaterdag 4 augustus Werd, met uiteraard mooi, maar heet weer, etappe 1 van de terugreis, naar Augsburg gereden. Er was vooral voor de grens en bij München filevorming, beide uiteindelijk door auto's met pech. :')
Ondanks de files waren we rond 14:15 in het hotel. Na het inchecken gingen we de bagage droppen, bij McDonalds wat eten en de binnenstad in.

Jullie hebben nog wat informatie over het Augsburgse OV tegoed. Bij dezen:
De Stadtwerke Augsburg rijdt met trams en bussen in totaal 5 reguliere tramlijnen, 23 stadslijnen, 5 nachtlijnen en 4 belbusdiensten. De trams rijden op meterspoor. Met een gevarieerde vloot van 93 bussen, welke sinds 2011 allemaal op aardgas/CNG rijden, en 86 trams wordt deze dienst onderhouden. Ook de 'City-Express' rijdt met een op CNG rijdende omgebouwde Iveco Daily.

De eerste foto van het gedeelte Augsburg is van een trèm, en wel een Siemens Combino:
AfbeeldingSWA 856 Augsburg by Bas Folles, on Flickr

Het hoofddoel van het eerste rondje was het Rathausplatz:
AfbeeldingRathausplatz Augsburg by Bas Folles, on Flickr

AfbeeldingSWA 821 Augsburg by Bas Folles, on Flickr

Ook het kleinere Fuggerplatz werd eventjes aangedaan:
AfbeeldingFuggerplatz Augsburg by Bas Folles, on Flickr

Op deze foto zag ik de enige keer die zaterdag een Bombardier Cityrunner op de dienst rijden:
AfbeeldingSWA 877 Augsburg by Bas Folles, on Flickr

Het centrum wordt behalve door trèms, ook nog doorkruist door buslijnen 22 en 32:
AfbeeldingSWA 3603 Augsburg by Bas Folles, on Flickr

Op het Königsplatz zagen we een aparte fontein. Het was echter voor mij een gelegenheid op dit punt ook wat trèms en bussen vast te leggen:

AfbeeldingSWA 3601 Augsburg by Bas Folles, on Flickr

AfbeeldingSWA 865 Augsburg by Bas Folles, on Flickr

Tramlijn 1 was vanaf het Königsplatz tot Lechhausen vervangen door een bus wegens werkzaamheden.

Terug bij het Moritzplatz kwam er nog een Combino tegemoet:
AfbeeldingSWA 846 Augsburg by Bas Folles, on Flickr

En uiteraard nog een bus:
AfbeeldingSWA 3597 Augsburg by Bas Folles, on Flickr

Tot slot nog een verrassing: De Freunde der Augsburger Straßenbahn e. V. reden een besloten rit met een oude Kriegsstraßenbahnwagen van Fuchs:
AfbeeldingMuseumtram 506 Augsburg by Bas Folles, on Flickr

Op zondag 5 augustus werd de tweede etappe van de terugreis verreden. Hier was het druk tussen Stuttgart en Ludwigshafen. Uiteraard namen we het drukste Rasthof, en werd er bij Bruchsal botsautootje gespeeld, wat tot file leidde. Op het stuk vanaf Ludwigshafen kon behoudens enkele spookfiles goed doorgereden worden naar Dordrecht. Het was weer een zeer mooie reis!
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5256
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: ArrivaBas' Zomervakantie 2018: Vierlandenvakantie [96 foto's]

Bericht door Lijn 45 »

Leuk verslag :pos:
Weense trèms
Lijkt me eerder een uit Krakow dan een uit Wenen.
Tom523
Berichten: 143
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 20:06

Re: ArrivaBas' Zomervakantie 2018: Vierlandenvakantie [96 foto's]

Bericht door Tom523 »

Leuk om te lezen, ben zelf ook in dat gebied op vakantie geweest vorig jaar!
ZO6176
Donateur
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: ArrivaBas' Zomervakantie 2018: Vierlandenvakantie [96 foto's]

Bericht door ZO6176 »

Leuk verslag altijd een mooi gebied.
De weense trams zijn volgens mij de wiener lokalbahn en zijn dus treinen die deels op straat rijden.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: ArrivaBas' Zomervakantie 2018: Vierlandenvakantie [96 foto's]

Bericht door Ferdinand »

Leuk verslagje!
Dat miniatuurpark is ook wel geinig. Die schlossbergbahn deed me ook denken aan de funiculaire in Bad Hofgastein waar wij vaak zijn geweest. Deze heet ook net iets anders: Schlossalmbahn (I). Helaas wordt er al een nieuwe kabelbaan aangelegd en zal deze funiculaire verdwijnen...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten