Dit reisverslag behandelt mijn 16-daagse vakantie in Augsburg en Karinthië/Kärnten/Carinzia/Koroška. Augsburg was de tussenstop van de heen- en terugreis.
Veel leesplezier, ook al heb je de aandachtscurve van een goudvis.
Allereerst even wat informatie over Karinthië:
Karinthië is een in Zuid-Oostenrijk gelegen deelstaat, die relatief dunbevolkt is. De twee grootste steden zijn de hoofdstad Klagenfurt en Villach. Deze staat is vlak na de Eerste Wereldoorlog betwist door het uiteengevallen Oostenrijk-Hongarije en het Koninkrijk van Serven, Kroaten en Slovenen. Uiteindelijk hebben de Verenigde Staten een volksstemming laten houden waarna Karinthië bij Oostenrijk is gaan horen. In het zuiden van het gebied woont een Sloveense minderheid. Karinthië staat bekend om zijn meren, waarvan de Wörthersee en de Millstätter See de grootste zijn.
Ik ga nu beginnen met de foto's en het verloop van de vakantie:
Op vrijdag 20 juli begon de reis naar de tussenstop Augsburg in Beieren. De auto, een rode Skoda Fabia Combi, is tot de hoedenplank geladen met bagage voor vijf personen en een hondje. Het kunstje van slim stapelen bleek, na een greep uit het overige vakantieverkeer, alleen mijn vader te beheersen. :')
Om ongeveer 6:00 vertrokken we naar Augsburg. Tot Ludwigshafen hadden we geen last van files. Vanaf Ludwigshafen werd alle verkeer geplaagd door de werkzaamheden en ongelukken op betrekkelijk drukke wegvakken. Ook wij stonden in twee kijkersfiles. :X Na Ulm kon de laatste kilometers wel weer doorgereden worden. Pas rond een uur of vier waren we ingecheckt in het hotel. Op 100 meter van het hotel ligt het winkelcentrum City-Galerie. In dit winkelcentrum staat ook een kleine fontein:
Fontein City-Galerie Augsburg by Bas Folles, on Flickr
Bij McDonalds werd wat gegeten, waarna ik, zij het met tegenlicht, deze bus op de foto zette:
SWA 3549 Augsburg by Bas Folles, on Flickr
Op het wagenpark van de SWA (Stadtwerke Augsburg) kom ik later nog terug. Na het eten ging het snel terug naar het hotel.
Zaterdag 21 juli werd opgestart met een ontbijt. Met acht personen en het hondje, want de neef van mijn moeder had hetzelfde hotel gekozen voor overnachting met zijn gezin. Zij zaten zelf aan de Katschbergpas tijdens deze twee weken. Het ontbijt was minder uitgebreid dan ik dacht, maar het voldeed. Na het uitchecken begon de tweede etappe, helaas regende het de eerste kilometers. Tijdens deze eerste kilometers kwam ik bij Rohrdorf (vlak na Rosenheim) deze gecamoufleerde auto tegen, al is het posten van een (erbarmelijk slechte) autofoto hier misschien vloeken in de kerk:
Gecamoufleerde BMW i8 Spyder by Bas Folles, on Flickr
Later, op Oostenrijks gebied, werd het weer met de tunnel beter. Na aankomst heb ik vooral uitgerust van de twee etappes achterin zitten.
Voor alle uitjes die we hebben gedaan hebben we de Kärnten Card gebruikt. Met de Kärnten Card zijn ruim 100 uitjes gratis, en ruim 50 uitjes met een korting tot 50% te doen. Het OV is met de Kärnten Card niet gratis, al heb je als volwassene op vertoon van de Kärnten Card recht op een 'Sparpreisticket'.
Zondag 22 juli werd rustig aan gedaan. We hadden immers twee lange dagen in de auto gehad. We wandelden naar de Kaiserburgbahn. Dit is een van de twee in de zomer geopende gondels in de gemeente. Tijdens de wat steile wandeling ernaartoe heb ik het volgende uitzicht in het dal vastgelegd:
Uitzicht op Bad Kleinkirchheim by Bas Folles, on Flickr
Boven werd een eerste kop cappuccino gedronken, maar aldus mijn ouders was die 'bocht' geen 410 eurocent waard. Op ruim 2000 meter was het uitzicht als volgt:
Wolken en uitzicht vanaf Kaiserburg by Bas Folles, on Flickr
Uitzicht vanaf Kaiserburg by Bas Folles, on Flickr
Er is nog niet veel gewandeld. Beneden werd verder een vlakkere route gekozen langs de supermarkten. Er zitten in Bad Kleinkirchheim een Spar en een Billa naast elkaar. Niet heel netjes geparkeerd stond De dorpsbus, gereden door Bacher Reisen uit Radenthein, een pauze te houden:
Bacher Reisen 639 Bad Kleinkirchheim by Bas Folles, on Flickr
Het weer was nog niet bijster goed, al werd het later in de week al beter.
Maandag 23 juli werd de auto weer ingestapt, om naar de Kreuzeckbahn in Kolbnitz te rijden. De Kreuzeckbahn is een kabelspoorweg. Het ziet er allemaal simpel, maar geinig uit:
Kreuzeckbahn Wagen 2 by Bas Folles, on Flickr
Na een makkelijke wandeling, met een meter of 300 hoogteverschil, kwamen we bij een Alm uit. Hier zat een kleine hut, die 'Jausen', tussendoortjes, aanbiedt. Vanaf de Alm zag het uitzicht er zo uit:
Panorama vanaf Mernig-Alm by Bas Folles, on Flickr
De teksten zijn er bewust ingezet, om te laten zien hoe ver er gekeken kon worden.
Na een heerlijk broodje Frankfurter gingen we dezelfde weg terug naar beneden. Bij het dalstation heb ik de wagen nog van de andere kant gefotografeerd:
Kreuzeckbahn Wagen 2 by Bas Folles, on Flickr
Dinsdag 24 juli besloten we twee dingen te doen. De Turracher Höhe op de grens met Stiermarken/Steiermark, en de Heidi-Alm in Falkertsee. Beide uitjes waren wel iets minder leuk voor de auto... :') Boven op de Turracher Höhe was een korte kabelbaan geopend. Ditmaal was het een combinatie: Een op de drie wagens was een gondel, de rest een stoeltjeslift. Het panorama boven ziet er als volgt uit:
Panorama Turracherhöhe by Bas Folles, on Flickr
Hier werd de 'Almzeitroute' gelopen. Dit is een vooral op kinderen gerichte interactieve route, met het Duitse woord 'Zeit' als thema. Bij het bordje ZEITung stond een huisje waarin kranten hingen. Deze kranten bleken ook elke dag ververst te worden :') :
- Spoiler: show
Uitzicht nabij Falkertsee by Bas Folles, on Flickr
Hutje op Heidi-Alm Falkertsee by Bas Folles, on Flickr
Heidi, Klara en Peter op de Heidi-Alm Falkertsee by Bas Folles, on Flickr
Misschien hebben jullie wat aan de volgende leus :Y :
Grappige leus op hutje Falkertsee by Bas Folles, on Flickr
(NL): Vroeg opstaan is de eerste stap in de verkeerde richting
Woensdag 25 juli gingen we voor het eerst niet een berg op. We reden naar Villach. De makkelijkst bereikbare garage lag bij het Hauptbahnhof. Zodoende kon ik wat postbussen fotograferen:
ÖBB Postbus 15152 by Bas Folles, on Flickr
ÖBB Postbus 12552 by Bas Folles, on Flickr
Het station zelf ontbreekt uiteraard ook niet:
Villach Hbf by Bas Folles, on Flickr
Vanaf het station is het niet ver lopen naar de binnenstad, die aan de overkant van de Drau/Drava ligt:
Straatbeeld nabij Draubrug in Villach by Bas Folles, on Flickr
Ik heb wel bewust gewacht tot die Citaro LE op de foto stond.
In het pittoreske centrum werd voor het eerst gebak gegeten, namelijk een 'Sachertorte'. *O*
De bussen van Kowatsch rijden vooral om de Altstadt heen, maar toch nog twee MAN Lion's City's tegengekomen:
Kowatsch 1503 Villach by Bas Folles, on Flickr
Kowatsch 1501 Villach by Bas Folles, on Flickr
Ook het uitzicht op het Hauptplatz is nabij de kerk niet verkeerd:
Straabeeld Hauptplatz by Bas Folles, on Flickr
De Altstadt van Villach is niet extreem groot. Daarom werd besloten om, met de Kärnten Card, een boottochtje over de Drau/Drava te doen. De boot maakt dan een retourtje naar Wernberg. De dienstregelingen zijn hier te vinden. We gingen mee met Kurs B.
Na vertrek voer de boot eerst naar de spoorbrug over de Drau/Drava:
Spoorbrug over Drau Villach by Bas Folles, on Flickr
Over het algemeen stonden de oevers van de rivier vol met struiken en boompjes. Op de heenreis werd al gepoogd om in een doorkijkje een S-Bahn te fotograferen. Dat lukte niet, maar op de terugweg lukte het maken van een foto wel, toen een RailJet naar Wenen voorbij kwam:
ÖBB RailJet Wernberg by Bas Folles, on Flickr
De boot was volgens dienstregeling om 13:45 terug, wat erop neerkwam dat we op precies het verkeerde moment op station Villach Hbf waren. Tussen 14:00 en 14:15 gebeurt er volgens dienstregeling niets :') . Wel stond de S4 naar
ÖBB 4024 114 Villach by Bas Folles, on Flickr
Donderdag 26 juli zochten we een uitje dichterbij onze uitvalsbasis, en wel in Sankt Oswald. Hier staat de andere geopende baan in de gemeente Bad Kleinkirchheim, de Biosphärenparkbahn Brunnach. Het bleek een goede keus, aldus deze panoramafoto:
Panorama Brunnach-Kaiserburg by Bas Folles, on Flickr
Ik heb bij elkaar nog ruim twee minuten gedonder en gebliksem boven de Kaiserburg (Waarboven de donkere wolken hangen) gefilmd.
Terug beneden is er weinig te merken van het Gewitter aldaar, terwijl ik het dorpsbusje weer tegenkwam:
Bacher Reisen 639 Sankt Oswald by Bas Folles, on Flickr
Vrijdag 27 juli is de verklaring voor de benaming 'Vierlandenvakantie': Behalve al eerder in Duitsland en Oostenrijk, heb ik ook foto's gemaakt in Italië en Slovenië. Er werd namelijk een dagtrip naar Arnoldstein gemaakt, waar een stoeltjeslift richting het Drielandenpunt is. Vanaf het bergstation ziet het panorama er als volgt uit:
Panorama nabij Drielandenpunt by Bas Folles, on Flickr
Met een wat steile wandeling van ongeveer 25 minuten is het Drielandenpunt te bereiken. Ik raad minder ervaren wandelaars aan niet het grindpad te pakken, maar de piste. Het symbolische drielandenpunt lijkt van een kleine afstand net een wensput:
Symbolisch Drielandenpunt AT/IT/SI by Bas Folles, on Flickr
Uiteraard ontbreekt de officiële grenspaal ook niet:
- Spoiler: show
Uitzicht over Slovenië bij Drielandenpunt by Bas Folles, on Flickr
Metalen plaat met hoogteprofiel rondom Kranjska Gora by Bas Folles, on Flickr
Zonder storende elementen uitzichtfoto's schieten kan dan weer het beste in Oostenrijk:
Uitzicht over westelijk Gailtal by Bas Folles, on Flickr
Zaterdag 28 juli lieten we de auto weer staan. Het drielandenpunt was namelijk bijna een uur rijden vanaf Bad Kleinkirchheim. We hebben weer de Kaiserburgbahn genomen. Dit keer stapten we uit bij het middenstation. Vanaf hier hebben we een makkelijke wandeling omlaag gedaan. Terug in het dorp kwam het dorpsbusje weer langs:
Bacher Reisen 638 by Bas Folles, on Flickr
Op zondag 29 juli hadden we afgesproken met het andere gezelschap, dat op de Katschberg zat. Samen deden we de voor ons allemaal nieuwe Goldeckbahn. Dit is een in twee delen gesplitste cabinelift. Er werd middels een telsysteem in de poort voor gezorgd dat het geen sardien-in-blik werd, zoals bij veel andere banen. Hier komt een cabine aan bij het dalstation:
Goldeckbahn Spittal by Bas Folles, on Flickr
De totale ritduur is afhankelijk van hoe je je in de gondel opstelt, want de cabines van deel 2 zijn kleiner. vlak bij de schuifdeur kan je bij het middenstation met de eerste lichting verder omhoog, anders gaat er vaak een extra rit omhoog voor de achterblijvers. Ook hier werkte het poortje met een telsysteem.
Bovenop de Goldeck ziet het er zo uit:
Panorama bij Goldeck by Bas Folles, on Flickr
Vanaf de oostkant van de berg is ook station Spittal-Millstätter See te zien:
Uitzicht op Spittal by Bas Folles, on Flickr
De top van de Goldeck ligt op 2142 meter hoogte. Vanaf de top is het uitzicht als volgt:
Panorama Goldeck by Bas Folles, on Flickr
Bij helder weer is zelfs de Sloveense berg Triglav te zien.
Vanaf de Goldeck besloten we een langere wandeling naar het middenstation te maken. Het pad was goed te lopen voor minder ervaren wandelaars.
Onderweg was zo nu en dan een glimp op te vangen van de Goldeckbahn. Op deze foto passeren de twee cabines van deel twee elkaar:
Kruisende cabines bij Goldeck by Bas Folles, on Flickr
Na de rit terug naar het dalstation werd afscheid genomen van het andere reisgezelschap en gingen we terug naar het appartement.
Maandag 30 juli gingen we naar de Kanzelbahn in Annenheim. Annenheim is een klein dorpje langs de Ossiacher See. De Kanzelbahn had de smalste gondels die ik ook heb gezien. Er pasten maar vier personen in een gondel. Met vijf plus een schoothondje hebben we maar niet geprobeerd. :') :X Verder naar de top van de Gerlitzen ging nog een stoeltjeslift. Deze top is populair als startpunt voor paragliden, waar ik de volgende beelden van maakte:
Paraglider Gerlitzen by Bas Folles, on Flickr
Paragliders Gerlitzen by Bas Folles, on Flickr
Het uitzicht daarboven mag er zijn, al was het tijdens ons bezoek wat heiig:
Uitzicht Gerlitzen by Bas Folles, on Flickr
Dinsdag 31 juli gingen we wegens de voorspelde hitte verkoeling gezocht op het water. Dit keer hebben we gevaren op de Millstätter See. De MS Kärnten en de MS Seeboden onderhouden samen de dienst op het meer vanuit Millstatt.
Hier komt de MS Kärnten aan vanuit Seeboden:
MS Kärnten Millstatt by Bas Folles, on Flickr
We vonden persoonlijk de tocht op de Millstätter See mooier als de tocht op de Drau/Drava. Ook hier kon ik vanaf de boot OV vastleggen. Ditmaal in de vorm van buslijn 5140 naar Radenthein:
ÖBB Postbus Pesenthein by Bas Folles, on Flickr
Terug op het land maakten we gebruik van de Billa in Millstatt om even wat drinken en een 'Brezel/Pretzel' te nuttigen. Tussendoor kwam bus 5140 naar Spittal langs met een Mercedes-Benz Integro L:
ÖBB Postbus 12553 Millstatt by Bas Folles, on Flickr
Na het avondeten wandelden we nog een rondje om het vakantiepark van Landal (waar we uiteraard zaten) heen. Een uitzicht op het dorp vanaf een andere positie:
Uitzicht op Bad Kleinkirchheim by Bas Folles, on Flickr
Op woensdag 1 augustus werd naar Minimundus in Klagenfurt gereden. Ik heb op deze dag met afstand de meeste foto's gemaakt. :')
Minimundus is een themapark dat wat weg heeft van Madurodam. Het overgrote deel van de gebouwen zijn echter gebouwen van over de wereld. De bouwers hebben zoveel mogelijk het materiaal gebruikt wat ook in het origineel te vinden is. Het gros van de gebouwen is in schaal 1:25 gemaakt. Een redelijke greep uit mijn collectie van ruim 100 foto's:
Slovenie: Het kerkje en het kasteel in het Meer van Bled
Minimundus: Kasteel en Eiland Bled + Overzicht by Bas Folles, on Flickr
Griekenland: Het Parthenon
Minimundus: Parthenon by Bas Folles, on Flickr
India: De Taj Mahal
Minimundus: Taj Mahal by Bas Folles, on Flickr
Oostenrijk: Brug over de Mur bij Bruck/Mur met een 2043
Minimundus: ÖBB 2043 by Bas Folles, on Flickr
Oostenrijk/Australië: Een ÖBB 2016 'Hercules' voor het Opera House
Minimundus: ÖBB 2016 voor Opera House by Bas Folles, on Flickr
Duitsland: De Wuppertaler Schwebebahn
Minimundus: Wuppertaler Schwebebahn by Bas Folles, on Flickr
Net als in Madurodam rijden ook treinen rond. Hier de Europa-Lok met de 'Längste Schiene der Welt'
Minimundus: Europa-Lok by Bas Folles, on Flickr
Oostenrijk: Schloss Belvedere
Minimundus: Schloss Belvedere by Bas Folles, on Flickr
Nog een 'tandradbaantje'
Minimundus: Tandradtrein by Bas Folles, on Flickr
De geflopte serie 1822 met niet echt bijpassende rijtuigen
Minimundus: ÖBB 1822 by Bas Folles, on Flickr
Drie molens uit onder andere België en Nederland
Minimundus: Drie molens by Bas Folles, on Flickr
Slovenië: De universiteitsbibliotheek van Ljubljana met twee trèms ervoor
Minimundus: Trams voor universiteitsbibliotheek Ljubljana by Bas Folles, on Flickr
Frankrijk: Het Louvre
Minimundus: Louvre by Bas Folles, on Flickr
De ÖBB 1044 heb ik wel op de foto, maar verder niet rijdend gezien:
Minimundus: ÖBB 1044 by Bas Folles, on Flickr
Het rijdende materieel wordt na een rondje vaak stilgezet in ofwel 'Bad Ischl', ofwel 'Spittal-Millstätter See'
Minimundus: Station Spittal-Millstätter See by Bas Folles, on Flickr
Canada: CN Tower. Met 22 meter het hoogste model in Minimundus
- Spoiler: show
Minimundus: Overzicht by Bas Folles, on Flickr
De Schlossberg van Graz is ook mooi vormgegeven, inclusief de kabeltrein
Minimundus: Schlossberg Graz by Bas Folles, on Flickr
Minimundus: Schlossbergbahn by Bas Folles, on Flickr
Verenigde Staten/Trumpistan: Witte Huis
Minimundus: Witte Huis by Bas Folles, on Flickr
Nogmaals de 1822
Minimundus: ÖBB 1822 by Bas Folles, on Flickr
Duitsland: Kurhaus Wiesbaden
Minimundus: Kurhaus Wiesbaden by Bas Folles, on Flickr
En nog een keer een Taurus
Minimundus: Europa-Lok by Bas Folles, on Flickr
Weense trèms
Minimundus: Gelede tram Wenen by Bas Folles, on Flickr
De Tower Bridge ging op gezette tijden echt open
Minimundus: Tower Bridge by Bas Folles, on Flickr
Het Sint Pietersplein was wel erg leeg :')
Minimundus: Sint-Pieter Vaticaanstad by Bas Folles, on Flickr
Ook de Space-Shuttle ging op gezette tijden een stukje omhoog
Minimundus: Space-Shuttle by Bas Folles, on Flickr
Verenigde Staten: Rosetown Plantation
Minimundus: Rosetown Plantage by Bas Folles, on Flickr
Hollywood ontbreekt niet :Y
Minimundus: Hollywood by Bas Folles, on Flickr
Het grootste deel is buiten, maar binnen zijn ook nog wat interactieve dingen voor de kleinere koters.
Terug in Bad Kleinkirchheim konden Postbuslijn 5144 en de dorpsbus op de foto tijden een gat in de bewolking:
ÖBB Postbus 14471 by Bas Folles, on Flickr
Bacher Reisen 639 Bad Kleinkirchheim by Bas Folles, on Flickr
Op donderdag 2 augustus werd redelijk vroeg flink onweer voorspeld. Daarom hebben we de Turracherhöhe nog een keer gedaan. Dit keer had de auto minder last van de erg steile weg (23% op het steilste stuk!) ernaartoe. Boven kwam ik in de hut een leuk synoniem voor WC tegen:
Synoniem voor WC by Bas Folles, on Flickr
Ook op 2 augustus hingen er weer verse kranten bij ZEITung:
- Spoiler: show
Ook voor vrijdag 3 augustus werd regen voorspeld. We zijn een moeilijkere wandeling gaan lopen bij de Biosphärenparkbahn Brunnach in Sankt Oswald.
Onderweg kwamen we de volgende panorama's tegen:
Uitzicht nabij Brunnach by Bas Folles, on Flickr
Rotsformatie Rote Burg by Bas Folles, on Flickr
Uitzicht nabij Rote Burg by Bas Folles, on Flickr
Vlak voor het afmaken van het rondje van 6,5 km hoorden we al gerommel, dus werd het tempo wat opgevoerd op het makkelijkste stuk. Terug bij het bergstation zagen we een wolk tegen de berg opstuwen. Bij de Kaiserburg was het weer raak met onweer:
Opstuwende wolk Sankt Oswald by Bas Folles, on Flickr
We hebben even moeten wachten bij het bergrestaurant, want de gondel werd even stilgelegd.
Op zaterdag 4 augustus Werd, met uiteraard mooi, maar heet weer, etappe 1 van de terugreis, naar Augsburg gereden. Er was vooral voor de grens en bij München filevorming, beide uiteindelijk door auto's met pech. :')
Ondanks de files waren we rond 14:15 in het hotel. Na het inchecken gingen we de bagage droppen, bij McDonalds wat eten en de binnenstad in.
Jullie hebben nog wat informatie over het Augsburgse OV tegoed. Bij dezen:
De Stadtwerke Augsburg rijdt met trams en bussen in totaal 5 reguliere tramlijnen, 23 stadslijnen, 5 nachtlijnen en 4 belbusdiensten. De trams rijden op meterspoor. Met een gevarieerde vloot van 93 bussen, welke sinds 2011 allemaal op aardgas/CNG rijden, en 86 trams wordt deze dienst onderhouden. Ook de 'City-Express' rijdt met een op CNG rijdende omgebouwde Iveco Daily.
De eerste foto van het gedeelte Augsburg is van een trèm, en wel een Siemens Combino:
SWA 856 Augsburg by Bas Folles, on Flickr
Het hoofddoel van het eerste rondje was het Rathausplatz:
Rathausplatz Augsburg by Bas Folles, on Flickr
SWA 821 Augsburg by Bas Folles, on Flickr
Ook het kleinere Fuggerplatz werd eventjes aangedaan:
Fuggerplatz Augsburg by Bas Folles, on Flickr
Op deze foto zag ik de enige keer die zaterdag een Bombardier Cityrunner op de dienst rijden:
SWA 877 Augsburg by Bas Folles, on Flickr
Het centrum wordt behalve door trèms, ook nog doorkruist door buslijnen 22 en 32:
SWA 3603 Augsburg by Bas Folles, on Flickr
Op het Königsplatz zagen we een aparte fontein. Het was echter voor mij een gelegenheid op dit punt ook wat trèms en bussen vast te leggen:
SWA 3601 Augsburg by Bas Folles, on Flickr
SWA 865 Augsburg by Bas Folles, on Flickr
Tramlijn 1 was vanaf het Königsplatz tot Lechhausen vervangen door een bus wegens werkzaamheden.
Terug bij het Moritzplatz kwam er nog een Combino tegemoet:
SWA 846 Augsburg by Bas Folles, on Flickr
En uiteraard nog een bus:
SWA 3597 Augsburg by Bas Folles, on Flickr
Tot slot nog een verrassing: De Freunde der Augsburger Straßenbahn e. V. reden een besloten rit met een oude Kriegsstraßenbahnwagen van Fuchs:
Museumtram 506 Augsburg by Bas Folles, on Flickr
Op zondag 5 augustus werd de tweede etappe van de terugreis verreden. Hier was het druk tussen Stuttgart en Ludwigshafen. Uiteraard namen we het drukste Rasthof, en werd er bij Bruchsal botsautootje gespeeld, wat tot file leidde. Op het stuk vanaf Ludwigshafen kon behoudens enkele spookfiles goed doorgereden worden naar Dordrecht. Het was weer een zeer mooie reis!