Zugführer on tour #11: Retourtje Salzburg [15 foto's]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Zugführer on tour #11: Retourtje Salzburg [15 foto's]

Bericht door Zugführer »

Deze vakantie ben ik twee keer op reis geweest, te beginnen met een kleine twee weken naar het grensgebied tussen Duitsland en Oostenrijk bij Salzburg. De nadruk lag op het bezoeken van Salzburg en een trektocht van 5 dagen door de bergen. Heel veel OV gerelateerde foto's heb ik niet, maar het leek me toch leuk een kleine selectie voor jullie te maken voor ik aan de meer OV bevattende reis naar Portugal begin.

De heenreis doen we in twee etappes. Onze eerste overnachting is in Bingen, altijd leuk om aan dat deel van de Duitse Rijn te zijn. Hier een overzichtkaartje voor de beeldvorming.
Spoiler: show
Afbeelding
1. Van de heenreis heb ik geen foto's, wel van de middag in Bingen. We beklimmen de toren van Burg Klopp en hebben vanuit daar uitzicht op Rüdesheim, dat aan de overkant van de Rijn ligt.
Afbeelding
View to Rüdesheim from Burg Klopp in Bingen by Zugführer, on Flickr

We besluiten spontaan de Rijn over te steken naar Rüdesheim. Dat kan met twee bootdiensten, die beiden op onderstaand kaartje staan.
De wat minder frequent varende verbinding voor voetgangers en fietsers (blauw) en de frequentere autopont (rood).
Wij gaan heen met de voetboot en later op de avond terug met de autopont, de andere boot vaart dan ook niet meer.
De cijfertjes komen overeen met de locaties waar de eerste drie foto's gemaakt zijn :P
Afbeelding

2. Uitzicht op Bingen vanaf de boot naar Rüdesheim. Ook de autopont zie je op deze foto varen.
Afbeelding
View to Bingen from boat to Rüdesheim by Zugführer, on Flickr

3. In Rüdesheim zoeken we ook weer een plek met uitzicht op, vanaf het Niederwalddenkmal kijken we uit op Bingen.
Afbeelding
Bingen seen from Niederwalddenkmal by Zugführer, on Flickr

4. De volgende dag reizen we verder naar Salzburg, waar we vervolgens drie dagen zijn. Het is een mooie stad, ik zal het hier houden bij het "OV" hoogtepunt van de dagen dat wij er waren: de Festungsbahn.
AfbeeldingFestungsbahn Salzburg by Zugführer, on Flickr

5. De Festungsbahn is voornamelijk bedoeld voor toeristen die de vesting willen bezoeken, er rijden twee treintjes behoorlijk frequent op en neer, halverwege de baan kunnen ze elkaar kruisen bij een stationnetje dat niet meer als zodanig in dienst is, er kan alleen onder en boven in- en uitgestapt worden.
Afbeelding
Festungsbahn Salzburg by Zugführer, on Flickr

6. Na drie dagen vervolgen we onze weg naar Berchtesgaden, wat weer net in Duitsland ligt. Dit is het station van Berchtesgaden vanuit het centrum gezien.
Afbeelding
Berchtesgaden train station by Zugführer, on Flickr

7. Vanuit Berchtesgaden lopen we in zuidelijke richting naar Schönau, dat aan de Königssee ligt. Van daaruit gaan we vijf dagen door de bergen wandelen. Om te beginnen steken we daarvoor de Königssee over, want je kunt er niet langsaf wandelen. Zoals te zien op deze foto varen er echter frequent boten over het meer, ook voor "reguliere" toeristen die bijvoorbeeld naar St. Bartholomä willen, het kerkje dat je aan de overkant van het meer ziet liggen.
Afbeelding
Königssee with St. Bartholomä by Zugführer, on Flickr

8. De komende dagen overnachten we in berghutten, een soort berghotels zonder enige luxe, maar wel een plek waar je minder in de bergen kunt overnachten. Dit is de meest hut-achtige hut waar we overnachten :)
Afbeelding
Wasseralm in der Röth by Zugführer, on Flickr

9. Op onze laatste dag in de bergen hebben we ook uitzicht op het station van Berchtesgaden, in de rode rechthoek voor de oplettende kijker :mrgreen:
Afbeelding
View to Schönau and Berchtesgaden by Zugführer, on Flickr

10. Een wat ingezoomdere versie van het station van Berchtesgaden.
Afbeelding
Berchtesgaden train station seen from the mountains by Zugführer, on Flickr

11. De laatste nachten overnachten we in Golling. Dit is het treinstation van Golling-Abtenau.
Afbeelding
Golling-Abtenau train station by Zugführer, on Flickr

12. Het is regenachtig, dus we reizen wat rond met de trein. Een dorpje verder richting Salzburg ligt Hallein. Dit is het station van Hallein met een S-Bahn, die hier elk half uur rijdt.
Afbeelding
Hallein train station by Zugführer, on Flickr

13. De laatste dag reizen we in één dag terug van Golling naar Nederland. In Salzburg komen we aan met dit nieuwe treinstel, rook nog erg nieuw van binnen.
Afbeelding
ÖBB Cityjet TALENT in Salzburg by Zugführer, on Flickr

14. De voorkant van het hauptbahnhof van Salzburg.
Afbeelding
Salzburg train station by Zugführer, on Flickr

15. Deze intercity brengt ons het eerste eind terug richting Nederland. We stappen in Heidelberg over en reizen per intercity verder naar Köln, waarbij we dus weer het mooie stuk langs de Rijn passeren.
Afbeelding
Salzburg train station with intercity to Erfurt by Zugführer, on Flickr

Twee dagen na terugkomst staat de volgende reis op het programma, een retourtje Portugal, dat ik in een volgend verslag met jullie zal delen :D
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Zugführer on tour #11: Retourtje Salzburg [15 foto's]

Bericht door ZO6176 »

Bedankt voor het delen. Ook zonder ov is oostenrijk prachtig. Behoort bij mij in ieder geval tot mijn lievelingslanden.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Zugführer on tour #11: Retourtje Salzburg [15 foto's]

Bericht door diederickx »

Is die Festungsbahn niet de oudste spoorlijn ter wereld?
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Zugführer on tour #11: Retourtje Salzburg [15 foto's]

Bericht door Zugführer »

Ik denk dat je in de war bent met de Reisszug, die ook naar het fort loopt. Ik wist niet dat die zó oud was, maar daar heb ik ook nog wat van gezien (al is dat natuurlijk ook tig keer vernieuwd en niet meer origineel). Ik dacht dat ik daar ook een foto van had gemaakt, maar kan dat niet meer vinden. Gelukkig staan er hier genoeg foto's van :)
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Zugführer on tour #11: Retourtje Salzburg [15 foto's]

Bericht door Ardan »

Heel mooi daar hoor :D
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Zugführer on tour #11: Retourtje Salzburg [15 foto's]

Bericht door trolly »

Zugführer schreef:Reisszug
Oh. Wissiknie. Oud.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten