4 landen in 3 dagen [62 foto's]
4 landen in 3 dagen [62 foto's]
Hallo beste lezers!
Afgelopen weekend heb ik weer eens een reisje gemaakt, dit maal een meerdaags reisje (familie had een vakantiehuisje in de ardennen dus overnachten ging mooi goedkoop), waarbij ik weer een heleboel voor mij nieuwe spoorlijntjes heb kunnen afstrepen. Ook qua reiskosten rees het niet de pan uit, het duurste waren de grenskaartjes :')
Het begon allemaal op zaterdag 11 augustus toen om half 7 de wekker ging. Binnen Nederland heb ik gebruik gemaakt van mijn WeekendVrij 1e klas, dus ook een grenskaartje met 100% NL, die ik door mijn abonnement ook geforceerd 1e klas moest kopen.
1.
Iets na zeven uur op station Borne, het kon beginnen. Eerst per blauwnet naar Zwolle.
2.
In Zwolle konden er OVC-paaltjes van 2 vervoerders worden gefotografeerd, en 3 treinen van de ene vervoerder en eentje van de andere.
3.
Op Schiphol stond een Thalys klaar om erg rap naar Antwerpen te scheuren, gezien dat ding enorm duur is, koos ik maar voor de tragere Benelux.
4.
FALAFEL!!1!!1
5.
Om kwart over elf stond ik dan op het station in Antwerpen, tijd om de loketten te plunderen voor een GoUnlimited en wat grenskaartjes.
In het weekend zijn de verbindingen tussen Brussel en Antwerpen opzich teleurstellend te noemen. Er rijden enkel ''IR'' IC-treinen, dus die wel in Mortsel en Vilvoorde stoppen, en die rijden met stoptreinmaterieel, de snelle treinen met M5 en M6 rijden in het weekend niet.
6.
Mijn volgende trein was IC 3333, die met desiro reed. Zoals je hier ziet stopt hij op een shitload aan stations.
7.
En om half 1 was ik op station Brussel-Zuid. Tijd voor lunch.
Brussel-Zuid vind ik persoonlijk wel en geen prettig station, het niet prettige is dat het een heel erg druk station is, veel internationale reizigers, erg veel pendelaars die je omver lopen en erg veel zwervers die continue dingen van je willen, de pluspunten zijn is dat het personeel er altijd keurig Nederlands spreekt (ondanks het erg Franstalige cultuurtje in de hoofdstad), en de foodcourt waar je redelijk afgeschermd zit van al het gespuis.
8.
Mijn volgende trein bestond uit rijtuigen van het type M6, en dat spul heeft schijnbaar dezelfde stoelen als onze DDZ en VIRMm _O-
9.
Met een paar minuutjes vertraging begonnen we aan de lijn naar Edingen en Doornik, waarvan het landschap hier langs de taalgrens erg fraai is.
10.
Een uurtje later stond ik op het station van Doornik, mijn M6 werd getrokken door een reeks 18, achterop zat een stuurstand, M6 kan ook gereden worden met een 18 voor en achter, twee stammen van een 18+stuurstand gekoppeld, datzelfde met een reeks 27, of met 2 reeksen 27 voor en achter, en vast nog wel meer combinaties (reeks 13 die nu nog enkel voor goederenvervoer word gebruikt bijvoorbeeld).
11.
Toen deze deense neus binnenkwam op spoor 2 was ik een beetje teleurgesteld, ik ging de slag Lille-Flandres maken in het verkeerde uur, de andere omloop rijd namelijk met Frans materieel, maar een DMT is veel comfortabeler dan een AGC, dus zo erg was het niet.
12.
Froyennes (uitspraak, vrojén), het laatste station (grindbak langs het spoor) in België, vanaf hier reisde ik op het grenstarief naar Frankrijk, wat trampoline heet..
13.
Baiseux, het eerste station in Frankrijk. Duidelijk recent vernieuwde perrons.
14.
En een half uur na vertrek uit Doornik stond ik op station Rijsel-Vlaanderen, gigantisch station waar op een zaterdagmiddag even veel treinen vertrekken als er perrons zijn.
15.
Ik ben echt geen Frankrijk-kenner, maar dit station kwam erg schoon over, overal duidelijke bebording en zeer vriendelijk personeel (wat ook nog eens verstaanbaar Frans lult, niet dat accent wat men in Belgique hanteert)
16.
Ik had maar een minuut of 40 voordat ik weer terug ging, heb met de VAL een slag naar het station Lille-Europe gedaan, vind het geen bijzonder ding hoor. Wel leuk.
17.
Waar de NMBS deze trein een Intercity vind, vinden de Fransen dat dan weer niet, het stopt bij elk gehucht onderweg.
18.
Terug in Doornik, let u ook op het niveauverschil tussen de trein en het perron? :')
19.
In Brussel dan maar avondeten, het werd fritkot, want ja, ik was toch in België.
20.
En friet met tataarsaus en een mexicano, toch weer de Belgische porties onderschat, ik kon het dienblad nauwelijks wegkrijgen.
Met de IC 500 werd er naar Luik gereisd, en vanaf daar met de stopper richting Marloie naar de plek waar de familie zat, en dat was dus in Hamoir.
21.
Door het warme weer waren er een hele bult aan desiro's stuk, dus werd er voor deze verbinding weer eens een klassiekje van stal gehaald.
De volgende dag, zondag 12 augustus. Eerst maar eens wat lijntjes afstrepen in het uiterste oosten van de provincie Luik.
22.
Op mijn rit van 8 uur 8 naar Luik hadden de NMBS zowaar een dubbele desiro ingezet , de treinbestuurder wist niet dat het perron van Hamoir voor 8 bakken is, en zette zijn trein bij het bakbordje 2 neer, wat dus resulteerde dat de trein nog op de overweg stond.
23.
Ik had een kwartiertje overstap in Luik op de IC naar het oosten.
24.
Op Verviers-Centraal eerst overstappen op de stopper naar Aachen, die met klassiek rijdt. Het enige spul naast het IC-materieel wat Duitsland in mag.
25.
Dus ben ik uitgestapt in Hergenrath, op nog geen 300m van de Duitse grens, in Duitstalig België, dit station verwerkt gemiddeld 24 reizigers per werkdag, en is daarmee het minst gebruikte station van de provincie Luik, heb een video item over dit station gemaakt.
26.
Tijd om terug te steken naar Welkenraedt, de trein werd aangekondigd in zowel Duits als Frans.
27.
En in Welkenraedt werd er gekeerd om het andere uiteinde te doen in deze hoek van het land, Eupen. De grootste plaats in de Duitstalige gemeenschap in België.
28.
Weer terug naar het westen, op Verviers-Centraal zou er nog een reisgenote instappen. Ik sta hier in het een-na-laatste rijtuig, en bij deze deur was er al geen perron meer. Deuren gaan gewoon open allemaal geen probleem, België :') :')
29.
In Leuven werd er overgestapt op de IC naar Mechelen, IC in het weekend, doordeweeks een L-trein, in het weekend slaan ze een paar stations over, dus vandaar een IC. Die stations worden dan in het weekend ook niet bediend.
30.
Op Mechelen een overstap van 35 minuten op de stopper richting Kortrijk. Lang.
In de tunnel bij de kluisjes verstopt staat de eerste pizza-automaat van België, je pint 6 euro en 3 minuten later ligt er een pizza voor je klaar, bizar _O-
31.
Het joekel, let ook op hoe de Nederlandstalige teksten erop staan.
32.
Zag er allemaal verder prima uit, smaakte ook best goed, alleen het ding was een beetje slap.
33.
Met de desiro als stopper naar Kortrijk gingen we naar Gent, om hier een halfuurtje te wachten op wat beter materieel.
34.
Er kwam ook nog een tram voorbij, voor zover ik heb kunnen zien heeft Gent geen bijzonder groot tramnet.
35.
De perrons, hier oude vervallen zooi, de laatste 4 perronsporen waren vernieuwd en hebben een nieuwe overkapping.
36.
Ook hier net als in Doornik niet bepaald rolstoeltoegankelijkheid.
37.
In rap tempo ging het naar Kortrijk, waar de desiro die we hadden van Mechelen naar Gent er nog stond. Reisgenote ging van hier naar vriendlief en ik alleen weer verder.
38.
Ik vind breakjes erg fijne treinen, en was daarom ook niet boos dat er op de trein naar Brussel via Oudenaarde en Denderleeuw een tweetal aan gemoderniseerde breakjes kwam voorrijden.
39.
Kleine tip van julsteren, ga in de middenbak, de kopbakken hebben een interieur alá klassiek motorstel.
40.
In Brussel werd weer gedineerd, dit keer bij de Bernie's Burgers, waarbij de friet voor het bijgerecht rechtstreeks bij fritkot uit de frituur komt, de burger (ik had de famous fisch), was ontzettend goed. Verse vis, verse groentes erop, en ja wederom huisgemaakte tartaarsaus, wat echt ontzettend lekker is.
41.
Ik had geleerd van de dag ervoor, en gezien op zondag treinen nog drukker zijn dan op zaterdag in België, en ik een klasverhoging had gekocht, anders had ik moeten staan tot Luik op een balkon, zo druk was onze 13 bakken i11.
42.
Ik had dus een klasverhoging tot Hamoir, wat ik in geval van deze klassiekert helemaal niet erg vind, het is ook erg comfortabel materieel als je eerste klas reist, en die coupé voor jezelf hebt, en de rest van het treintje afgeladen vol is.
In Hamoir weer de berg op naar het vakantie huisje, heerlijk geslapen, de volgende ochtend geen zin om vroeg uit het nest te komen, dus nam ik de trein van 10 uur 7 naar Luik.
43.
Het station van Hamoir, deze maandag zou grijs en grauw worden.
44.
In Luik werd er ontbijt gehaald en voor de 2e dag op rij in de intercity naar Eupen gestapt.
45.
In Welkenraedt heb ik weer overgestapt op de stopper naar Aachen, dus weer een klassiekje *trein* *trein* *trein* de HSL-3 lag er schijbaar uit, want tot Hergenrath reden we rechterspoor en parralel aan deze ICE.
46.
En hier na aankomst in Aachen, wat tot aan het perron onder 3kv gelijkstroom te bereiken is.
47.
Omdat ik eerst een NRW ticket uit het loket heb getoverd (het personeel sprak er zelfs Nederlands, maar ik kan ook prima Duits), had ik de RE1 gemist. Iets later moet er dan een RE9 komen, maar die had +20.
+20 had ie dus omdat hij eigenlijk helemaal niet zou gaan rijden door problemen verderop, en de Duitsers coulant genoeg zijn om een vervangende trein te vinden, zonder beenruimte.
48.
Die trein zonder beenruimte is een Talent 2 van de RSX
49.
Dreigende wolken ergens tussen Eschweiler en Düren.
50.
Köln Hbf, altijd druk. Hier maar eens lunch scoren.
51.
Na de lunch maar met de National Express naar Wuppertal gegaan, niet om ALWEER een zweefmetro te mishandelen, maar om het recent opgeleverde nieuwe Hbf van Wuppertal te bekijken, hier de nieuwe stationshal, een paar winkeltjes waren al open (een relay en een vegan supermarktje).
52.
Ook de gehate bouwput is omgetoverd in een open winkelcentrum.
53.
54.
Door naar Hagen Hbf, gehoopt op een PESA treinstel, maar er stond een good old 612 klaar voor de rit naar Warburg.
55.
Door naar Dortmund met de RB40 en S5, wederom zeer dreigende wolken.
56.
De RB43 naar Dorsten is ook een lijn waar binnenkort PESA op komt te zitten, nu zitten er nog enkelbaks lintjes op.
57.
Het noodweer brak los, duidelijk te zien.
Met een overvolle losse flirt van de eurobahn ging het naar Münster heen, om daar avondeten te halen.
58.
Avondeten in Münster betekend bij mij altijd Otmar's Poutine.
59.
De BBQ-variant is mijn favoriet, witte kool, pulled pork, BBQ-saus, wat bosuitjes, eronder zitten erg dikke frieten.
60.
Ik had een spitstrein naar Gronau, gereden met een enkel stel comfytalent.
61.
In Gronau mocht ik die talent inruilen voor eentje met minder comfort.
62.
En in Enschede mocht ik die talent weer inruilen voor een zeer fijne flirt van blauwnet, waarmee ik dus in principe een rondje heb gereisd om weer in Borne te komen.
Mag ik u allen danken voor de tijd van het lezen van dit reisverslag, het was weer een genoegen hoor _O_
Afgelopen weekend heb ik weer eens een reisje gemaakt, dit maal een meerdaags reisje (familie had een vakantiehuisje in de ardennen dus overnachten ging mooi goedkoop), waarbij ik weer een heleboel voor mij nieuwe spoorlijntjes heb kunnen afstrepen. Ook qua reiskosten rees het niet de pan uit, het duurste waren de grenskaartjes :')
Het begon allemaal op zaterdag 11 augustus toen om half 7 de wekker ging. Binnen Nederland heb ik gebruik gemaakt van mijn WeekendVrij 1e klas, dus ook een grenskaartje met 100% NL, die ik door mijn abonnement ook geforceerd 1e klas moest kopen.
1.
Iets na zeven uur op station Borne, het kon beginnen. Eerst per blauwnet naar Zwolle.
2.
In Zwolle konden er OVC-paaltjes van 2 vervoerders worden gefotografeerd, en 3 treinen van de ene vervoerder en eentje van de andere.
3.
Op Schiphol stond een Thalys klaar om erg rap naar Antwerpen te scheuren, gezien dat ding enorm duur is, koos ik maar voor de tragere Benelux.
4.
FALAFEL!!1!!1
5.
Om kwart over elf stond ik dan op het station in Antwerpen, tijd om de loketten te plunderen voor een GoUnlimited en wat grenskaartjes.
In het weekend zijn de verbindingen tussen Brussel en Antwerpen opzich teleurstellend te noemen. Er rijden enkel ''IR'' IC-treinen, dus die wel in Mortsel en Vilvoorde stoppen, en die rijden met stoptreinmaterieel, de snelle treinen met M5 en M6 rijden in het weekend niet.
6.
Mijn volgende trein was IC 3333, die met desiro reed. Zoals je hier ziet stopt hij op een shitload aan stations.
7.
En om half 1 was ik op station Brussel-Zuid. Tijd voor lunch.
Brussel-Zuid vind ik persoonlijk wel en geen prettig station, het niet prettige is dat het een heel erg druk station is, veel internationale reizigers, erg veel pendelaars die je omver lopen en erg veel zwervers die continue dingen van je willen, de pluspunten zijn is dat het personeel er altijd keurig Nederlands spreekt (ondanks het erg Franstalige cultuurtje in de hoofdstad), en de foodcourt waar je redelijk afgeschermd zit van al het gespuis.
8.
Mijn volgende trein bestond uit rijtuigen van het type M6, en dat spul heeft schijnbaar dezelfde stoelen als onze DDZ en VIRMm _O-
9.
Met een paar minuutjes vertraging begonnen we aan de lijn naar Edingen en Doornik, waarvan het landschap hier langs de taalgrens erg fraai is.
10.
Een uurtje later stond ik op het station van Doornik, mijn M6 werd getrokken door een reeks 18, achterop zat een stuurstand, M6 kan ook gereden worden met een 18 voor en achter, twee stammen van een 18+stuurstand gekoppeld, datzelfde met een reeks 27, of met 2 reeksen 27 voor en achter, en vast nog wel meer combinaties (reeks 13 die nu nog enkel voor goederenvervoer word gebruikt bijvoorbeeld).
11.
Toen deze deense neus binnenkwam op spoor 2 was ik een beetje teleurgesteld, ik ging de slag Lille-Flandres maken in het verkeerde uur, de andere omloop rijd namelijk met Frans materieel, maar een DMT is veel comfortabeler dan een AGC, dus zo erg was het niet.
12.
Froyennes (uitspraak, vrojén), het laatste station (grindbak langs het spoor) in België, vanaf hier reisde ik op het grenstarief naar Frankrijk, wat trampoline heet..
13.
Baiseux, het eerste station in Frankrijk. Duidelijk recent vernieuwde perrons.
14.
En een half uur na vertrek uit Doornik stond ik op station Rijsel-Vlaanderen, gigantisch station waar op een zaterdagmiddag even veel treinen vertrekken als er perrons zijn.
15.
Ik ben echt geen Frankrijk-kenner, maar dit station kwam erg schoon over, overal duidelijke bebording en zeer vriendelijk personeel (wat ook nog eens verstaanbaar Frans lult, niet dat accent wat men in Belgique hanteert)
16.
Ik had maar een minuut of 40 voordat ik weer terug ging, heb met de VAL een slag naar het station Lille-Europe gedaan, vind het geen bijzonder ding hoor. Wel leuk.
17.
Waar de NMBS deze trein een Intercity vind, vinden de Fransen dat dan weer niet, het stopt bij elk gehucht onderweg.
18.
Terug in Doornik, let u ook op het niveauverschil tussen de trein en het perron? :')
19.
In Brussel dan maar avondeten, het werd fritkot, want ja, ik was toch in België.
20.
En friet met tataarsaus en een mexicano, toch weer de Belgische porties onderschat, ik kon het dienblad nauwelijks wegkrijgen.
Met de IC 500 werd er naar Luik gereisd, en vanaf daar met de stopper richting Marloie naar de plek waar de familie zat, en dat was dus in Hamoir.
21.
Door het warme weer waren er een hele bult aan desiro's stuk, dus werd er voor deze verbinding weer eens een klassiekje van stal gehaald.
De volgende dag, zondag 12 augustus. Eerst maar eens wat lijntjes afstrepen in het uiterste oosten van de provincie Luik.
22.
Op mijn rit van 8 uur 8 naar Luik hadden de NMBS zowaar een dubbele desiro ingezet , de treinbestuurder wist niet dat het perron van Hamoir voor 8 bakken is, en zette zijn trein bij het bakbordje 2 neer, wat dus resulteerde dat de trein nog op de overweg stond.
23.
Ik had een kwartiertje overstap in Luik op de IC naar het oosten.
24.
Op Verviers-Centraal eerst overstappen op de stopper naar Aachen, die met klassiek rijdt. Het enige spul naast het IC-materieel wat Duitsland in mag.
25.
Dus ben ik uitgestapt in Hergenrath, op nog geen 300m van de Duitse grens, in Duitstalig België, dit station verwerkt gemiddeld 24 reizigers per werkdag, en is daarmee het minst gebruikte station van de provincie Luik, heb een video item over dit station gemaakt.
26.
Tijd om terug te steken naar Welkenraedt, de trein werd aangekondigd in zowel Duits als Frans.
27.
En in Welkenraedt werd er gekeerd om het andere uiteinde te doen in deze hoek van het land, Eupen. De grootste plaats in de Duitstalige gemeenschap in België.
28.
Weer terug naar het westen, op Verviers-Centraal zou er nog een reisgenote instappen. Ik sta hier in het een-na-laatste rijtuig, en bij deze deur was er al geen perron meer. Deuren gaan gewoon open allemaal geen probleem, België :') :')
29.
In Leuven werd er overgestapt op de IC naar Mechelen, IC in het weekend, doordeweeks een L-trein, in het weekend slaan ze een paar stations over, dus vandaar een IC. Die stations worden dan in het weekend ook niet bediend.
30.
Op Mechelen een overstap van 35 minuten op de stopper richting Kortrijk. Lang.
In de tunnel bij de kluisjes verstopt staat de eerste pizza-automaat van België, je pint 6 euro en 3 minuten later ligt er een pizza voor je klaar, bizar _O-
31.
Het joekel, let ook op hoe de Nederlandstalige teksten erop staan.
32.
Zag er allemaal verder prima uit, smaakte ook best goed, alleen het ding was een beetje slap.
33.
Met de desiro als stopper naar Kortrijk gingen we naar Gent, om hier een halfuurtje te wachten op wat beter materieel.
34.
Er kwam ook nog een tram voorbij, voor zover ik heb kunnen zien heeft Gent geen bijzonder groot tramnet.
35.
De perrons, hier oude vervallen zooi, de laatste 4 perronsporen waren vernieuwd en hebben een nieuwe overkapping.
36.
Ook hier net als in Doornik niet bepaald rolstoeltoegankelijkheid.
37.
In rap tempo ging het naar Kortrijk, waar de desiro die we hadden van Mechelen naar Gent er nog stond. Reisgenote ging van hier naar vriendlief en ik alleen weer verder.
38.
Ik vind breakjes erg fijne treinen, en was daarom ook niet boos dat er op de trein naar Brussel via Oudenaarde en Denderleeuw een tweetal aan gemoderniseerde breakjes kwam voorrijden.
39.
Kleine tip van julsteren, ga in de middenbak, de kopbakken hebben een interieur alá klassiek motorstel.
40.
In Brussel werd weer gedineerd, dit keer bij de Bernie's Burgers, waarbij de friet voor het bijgerecht rechtstreeks bij fritkot uit de frituur komt, de burger (ik had de famous fisch), was ontzettend goed. Verse vis, verse groentes erop, en ja wederom huisgemaakte tartaarsaus, wat echt ontzettend lekker is.
41.
Ik had geleerd van de dag ervoor, en gezien op zondag treinen nog drukker zijn dan op zaterdag in België, en ik een klasverhoging had gekocht, anders had ik moeten staan tot Luik op een balkon, zo druk was onze 13 bakken i11.
42.
Ik had dus een klasverhoging tot Hamoir, wat ik in geval van deze klassiekert helemaal niet erg vind, het is ook erg comfortabel materieel als je eerste klas reist, en die coupé voor jezelf hebt, en de rest van het treintje afgeladen vol is.
In Hamoir weer de berg op naar het vakantie huisje, heerlijk geslapen, de volgende ochtend geen zin om vroeg uit het nest te komen, dus nam ik de trein van 10 uur 7 naar Luik.
43.
Het station van Hamoir, deze maandag zou grijs en grauw worden.
44.
In Luik werd er ontbijt gehaald en voor de 2e dag op rij in de intercity naar Eupen gestapt.
45.
In Welkenraedt heb ik weer overgestapt op de stopper naar Aachen, dus weer een klassiekje *trein* *trein* *trein* de HSL-3 lag er schijbaar uit, want tot Hergenrath reden we rechterspoor en parralel aan deze ICE.
46.
En hier na aankomst in Aachen, wat tot aan het perron onder 3kv gelijkstroom te bereiken is.
47.
Omdat ik eerst een NRW ticket uit het loket heb getoverd (het personeel sprak er zelfs Nederlands, maar ik kan ook prima Duits), had ik de RE1 gemist. Iets later moet er dan een RE9 komen, maar die had +20.
+20 had ie dus omdat hij eigenlijk helemaal niet zou gaan rijden door problemen verderop, en de Duitsers coulant genoeg zijn om een vervangende trein te vinden, zonder beenruimte.
48.
Die trein zonder beenruimte is een Talent 2 van de RSX
49.
Dreigende wolken ergens tussen Eschweiler en Düren.
50.
Köln Hbf, altijd druk. Hier maar eens lunch scoren.
51.
Na de lunch maar met de National Express naar Wuppertal gegaan, niet om ALWEER een zweefmetro te mishandelen, maar om het recent opgeleverde nieuwe Hbf van Wuppertal te bekijken, hier de nieuwe stationshal, een paar winkeltjes waren al open (een relay en een vegan supermarktje).
52.
Ook de gehate bouwput is omgetoverd in een open winkelcentrum.
53.
54.
Door naar Hagen Hbf, gehoopt op een PESA treinstel, maar er stond een good old 612 klaar voor de rit naar Warburg.
55.
Door naar Dortmund met de RB40 en S5, wederom zeer dreigende wolken.
56.
De RB43 naar Dorsten is ook een lijn waar binnenkort PESA op komt te zitten, nu zitten er nog enkelbaks lintjes op.
57.
Het noodweer brak los, duidelijk te zien.
Met een overvolle losse flirt van de eurobahn ging het naar Münster heen, om daar avondeten te halen.
58.
Avondeten in Münster betekend bij mij altijd Otmar's Poutine.
59.
De BBQ-variant is mijn favoriet, witte kool, pulled pork, BBQ-saus, wat bosuitjes, eronder zitten erg dikke frieten.
60.
Ik had een spitstrein naar Gronau, gereden met een enkel stel comfytalent.
61.
In Gronau mocht ik die talent inruilen voor eentje met minder comfort.
62.
En in Enschede mocht ik die talent weer inruilen voor een zeer fijne flirt van blauwnet, waarmee ik dus in principe een rondje heb gereisd om weer in Borne te komen.
Mag ik u allen danken voor de tijd van het lezen van dit reisverslag, het was weer een genoegen hoor _O_
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Re: 4 landen in 3 dagen [62 foto's]
Mooi verslagje! België is wel erg goedkoop zeg met de trein, maar is dat ook niet de reden dat de NMBS zo goed als failliet is? Voor iedere bevolkingsgroep heeft de NMBS wel een of andere reductie.
Die pizza-automaat is trouwens wel erg opmerkelijk. Ik zou het niet aandurven eigenlijk. -o-
Die pizza-automaat is trouwens wel erg opmerkelijk. Ik zou het niet aandurven eigenlijk. -o-
-
- Berichten: 629
- Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: 4 landen in 3 dagen [62 foto's]
Leuk verslag! En is het station van Wuppertal nu eindelijk klaar? Ik ben daar 3½ jaar geleden een keer geweest en toen was het één grote puinbende :X Het ziet er netjes uit voor zover ik uit je foto's kan opmaken. Beter dan een donkere tunnel die er eerst was.
Re: 4 landen in 3 dagen [62 foto's]
Leuk gevarieerd verslag.
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3407
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: 4 landen in 3 dagen [62 foto's]
Leuk! En een hoop herkenning, ik was zelf onlangs nog onder andere in Antwerpen, Lille, Gronau en de hoek bij Verviers en Eupen. Toen nog met zo'n klassiek stel op en neer naar Spa geweest, dat is zeker een aanrader, zeker als de machinist de deur open laat :D
Is het ein-de-lijk klaar! :o Zal binnenkort ook eens gaan kijken *O*julsteren schreef: het recent opgeleverde nieuwe Hbf van Wuppertal
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: 4 landen in 3 dagen [62 foto's]
Wuppertal Hbf was al toegankelijk toen ik er in januari dit jaar was, toen liep je al door de nieuwe hal naar buiten. Het winkelcentrum tussen Hbf en Schwebebahn was destijds al redelijk open.
Maar leuk verslagje ja :)
Maar leuk verslagje ja :)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: 4 landen in 3 dagen [62 foto's]
Leuk verslag, maar ik heb meer OV-Chipkaartpaaltjes op een foto staan :
En het tramnet van Gent is inderdaad niet zo groot: het bestaat uit 3 lijnen.
En het tramnet van Gent is inderdaad niet zo groot: het bestaat uit 3 lijnen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: 4 landen in 3 dagen [62 foto's]
Boeiend verhaal :pos:
Re: 4 landen in 3 dagen [62 foto's]
Bedankt voor het plaatsen, was leuk om te lezen! :D
Mijn Flickr account.
Re: 4 landen in 3 dagen [62 foto's]
Leuk en mooie foto's. *trein*
-
- Berichten: 1236
- Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10
Re: 4 landen in 3 dagen [62 foto's]
Die foto moet Zutphen zijn, dat kan niet anders. Ik had ze ook. Helaas heb ik mijn telefoon om moeten ruilen, waardoor alle foto's verdwenen zijn.Meltrain schreef:Leuk verslag, maar ik heb meer OV-Chipkaartpaaltjes op een foto staan :
En het tramnet van Gent is inderdaad niet zo groot: het bestaat uit 3 lijnen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
-
- Berichten: 549
- Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
- Locatie: Oost-Nederland
Re: 4 landen in 3 dagen [62 foto's]
Nog niet helemaal. Het busstation wordt ergens eind november geopend, maar het treinstation is wel zo goed als klaar.Zugführer schreef:Is het ein-de-lijk klaar! :o Zal binnenkort ook eens gaan kijken *O*julsteren schreef: het recent opgeleverde nieuwe Hbf van Wuppertal
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 gasten