4 landen in 3 dagen [62 foto's]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

4 landen in 3 dagen [62 foto's]

Bericht door julsteren »

Hallo beste lezers!

Afgelopen weekend heb ik weer eens een reisje gemaakt, dit maal een meerdaags reisje (familie had een vakantiehuisje in de ardennen dus overnachten ging mooi goedkoop), waarbij ik weer een heleboel voor mij nieuwe spoorlijntjes heb kunnen afstrepen. Ook qua reiskosten rees het niet de pan uit, het duurste waren de grenskaartjes :')

Het begon allemaal op zaterdag 11 augustus toen om half 7 de wekker ging. Binnen Nederland heb ik gebruik gemaakt van mijn WeekendVrij 1e klas, dus ook een grenskaartje met 100% NL, die ik door mijn abonnement ook geforceerd 1e klas moest kopen.

1.
Afbeelding
Iets na zeven uur op station Borne, het kon beginnen. Eerst per blauwnet naar Zwolle.

2.
Afbeelding
In Zwolle konden er OVC-paaltjes van 2 vervoerders worden gefotografeerd, en 3 treinen van de ene vervoerder en eentje van de andere.

3.
Afbeelding
Op Schiphol stond een Thalys klaar om erg rap naar Antwerpen te scheuren, gezien dat ding enorm duur is, koos ik maar voor de tragere Benelux.

4.
Afbeelding
FALAFEL!!1!!1

5.
Afbeelding
Om kwart over elf stond ik dan op het station in Antwerpen, tijd om de loketten te plunderen voor een GoUnlimited en wat grenskaartjes.

In het weekend zijn de verbindingen tussen Brussel en Antwerpen opzich teleurstellend te noemen. Er rijden enkel ''IR'' IC-treinen, dus die wel in Mortsel en Vilvoorde stoppen, en die rijden met stoptreinmaterieel, de snelle treinen met M5 en M6 rijden in het weekend niet.

6.
Afbeelding
Mijn volgende trein was IC 3333, die met desiro reed. Zoals je hier ziet stopt hij op een shitload aan stations.

7.
Afbeelding
En om half 1 was ik op station Brussel-Zuid. Tijd voor lunch.

Brussel-Zuid vind ik persoonlijk wel en geen prettig station, het niet prettige is dat het een heel erg druk station is, veel internationale reizigers, erg veel pendelaars die je omver lopen en erg veel zwervers die continue dingen van je willen, de pluspunten zijn is dat het personeel er altijd keurig Nederlands spreekt (ondanks het erg Franstalige cultuurtje in de hoofdstad), en de foodcourt waar je redelijk afgeschermd zit van al het gespuis.

8.
Afbeelding
Mijn volgende trein bestond uit rijtuigen van het type M6, en dat spul heeft schijnbaar dezelfde stoelen als onze DDZ en VIRMm _O-

9.
Afbeelding
Met een paar minuutjes vertraging begonnen we aan de lijn naar Edingen en Doornik, waarvan het landschap hier langs de taalgrens erg fraai is.

10.
Afbeelding
Een uurtje later stond ik op het station van Doornik, mijn M6 werd getrokken door een reeks 18, achterop zat een stuurstand, M6 kan ook gereden worden met een 18 voor en achter, twee stammen van een 18+stuurstand gekoppeld, datzelfde met een reeks 27, of met 2 reeksen 27 voor en achter, en vast nog wel meer combinaties (reeks 13 die nu nog enkel voor goederenvervoer word gebruikt bijvoorbeeld).

11.
Afbeelding
Toen deze deense neus binnenkwam op spoor 2 was ik een beetje teleurgesteld, ik ging de slag Lille-Flandres maken in het verkeerde uur, de andere omloop rijd namelijk met Frans materieel, maar een DMT is veel comfortabeler dan een AGC, dus zo erg was het niet.

12.
Afbeelding
Froyennes (uitspraak, vrojén), het laatste station (grindbak langs het spoor) in België, vanaf hier reisde ik op het grenstarief naar Frankrijk, wat trampoline heet..

13.
Afbeelding
Baiseux, het eerste station in Frankrijk. Duidelijk recent vernieuwde perrons.

14.
Afbeelding
En een half uur na vertrek uit Doornik stond ik op station Rijsel-Vlaanderen, gigantisch station waar op een zaterdagmiddag even veel treinen vertrekken als er perrons zijn.

15.
Afbeelding
Ik ben echt geen Frankrijk-kenner, maar dit station kwam erg schoon over, overal duidelijke bebording en zeer vriendelijk personeel (wat ook nog eens verstaanbaar Frans lult, niet dat accent wat men in Belgique hanteert)

16.
Afbeelding
Ik had maar een minuut of 40 voordat ik weer terug ging, heb met de VAL een slag naar het station Lille-Europe gedaan, vind het geen bijzonder ding hoor. Wel leuk.

17.
Afbeelding
Waar de NMBS deze trein een Intercity vind, vinden de Fransen dat dan weer niet, het stopt bij elk gehucht onderweg.

18.
Afbeelding
Terug in Doornik, let u ook op het niveauverschil tussen de trein en het perron? :')

19.
Afbeelding
In Brussel dan maar avondeten, het werd fritkot, want ja, ik was toch in België.

20.
Afbeelding
En friet met tataarsaus en een mexicano, toch weer de Belgische porties onderschat, ik kon het dienblad nauwelijks wegkrijgen.

Met de IC 500 werd er naar Luik gereisd, en vanaf daar met de stopper richting Marloie naar de plek waar de familie zat, en dat was dus in Hamoir.

21.
Afbeelding
Door het warme weer waren er een hele bult aan desiro's stuk, dus werd er voor deze verbinding weer eens een klassiekje van stal gehaald.

De volgende dag, zondag 12 augustus. Eerst maar eens wat lijntjes afstrepen in het uiterste oosten van de provincie Luik.

22.
Afbeelding
Op mijn rit van 8 uur 8 naar Luik hadden de NMBS zowaar een dubbele desiro ingezet :shock: , de treinbestuurder wist niet dat het perron van Hamoir voor 8 bakken is, en zette zijn trein bij het bakbordje 2 neer, wat dus resulteerde dat de trein nog op de overweg stond.

23.
Afbeelding
Ik had een kwartiertje overstap in Luik op de IC naar het oosten.

24.
Afbeelding
Op Verviers-Centraal eerst overstappen op de stopper naar Aachen, die met klassiek rijdt. Het enige spul naast het IC-materieel wat Duitsland in mag.

25.
Afbeelding
Dus ben ik uitgestapt in Hergenrath, op nog geen 300m van de Duitse grens, in Duitstalig België, dit station verwerkt gemiddeld 24 reizigers per werkdag, en is daarmee het minst gebruikte station van de provincie Luik, heb een video item over dit station gemaakt.

26.
Afbeelding
Tijd om terug te steken naar Welkenraedt, de trein werd aangekondigd in zowel Duits als Frans.

27.
Afbeelding
En in Welkenraedt werd er gekeerd om het andere uiteinde te doen in deze hoek van het land, Eupen. De grootste plaats in de Duitstalige gemeenschap in België.

28.
Afbeelding
Weer terug naar het westen, op Verviers-Centraal zou er nog een reisgenote instappen. Ik sta hier in het een-na-laatste rijtuig, en bij deze deur was er al geen perron meer. Deuren gaan gewoon open allemaal geen probleem, België :') :')

29.
Afbeelding
In Leuven werd er overgestapt op de IC naar Mechelen, IC in het weekend, doordeweeks een L-trein, in het weekend slaan ze een paar stations over, dus vandaar een IC. Die stations worden dan in het weekend ook niet bediend.

30.
Afbeelding
Op Mechelen een overstap van 35 minuten op de stopper richting Kortrijk. Lang.

In de tunnel bij de kluisjes verstopt staat de eerste pizza-automaat van België, je pint 6 euro en 3 minuten later ligt er een pizza voor je klaar, bizar _O-

31.
Afbeelding
Het joekel, let ook op hoe de Nederlandstalige teksten erop staan.

32.
Afbeelding
Zag er allemaal verder prima uit, smaakte ook best goed, alleen het ding was een beetje slap.

33.
Afbeelding
Met de desiro als stopper naar Kortrijk gingen we naar Gent, om hier een halfuurtje te wachten op wat beter materieel.

34.
Afbeelding
Er kwam ook nog een tram voorbij, voor zover ik heb kunnen zien heeft Gent geen bijzonder groot tramnet.

35.
Afbeelding
De perrons, hier oude vervallen zooi, de laatste 4 perronsporen waren vernieuwd en hebben een nieuwe overkapping.

36.
Afbeelding
Ook hier net als in Doornik niet bepaald rolstoeltoegankelijkheid.

37.
Afbeelding
In rap tempo ging het naar Kortrijk, waar de desiro die we hadden van Mechelen naar Gent er nog stond. Reisgenote ging van hier naar vriendlief en ik alleen weer verder.

38.
Afbeelding
Ik vind breakjes erg fijne treinen, en was daarom ook niet boos dat er op de trein naar Brussel via Oudenaarde en Denderleeuw een tweetal aan gemoderniseerde breakjes kwam voorrijden.

39.
Afbeelding
Kleine tip van julsteren, ga in de middenbak, de kopbakken hebben een interieur alá klassiek motorstel.

40.
Afbeelding
In Brussel werd weer gedineerd, dit keer bij de Bernie's Burgers, waarbij de friet voor het bijgerecht rechtstreeks bij fritkot uit de frituur komt, de burger (ik had de famous fisch), was ontzettend goed. Verse vis, verse groentes erop, en ja wederom huisgemaakte tartaarsaus, wat echt ontzettend lekker is.

41.
Afbeelding
Ik had geleerd van de dag ervoor, en gezien op zondag treinen nog drukker zijn dan op zaterdag in België, en ik een klasverhoging had gekocht, anders had ik moeten staan tot Luik op een balkon, zo druk was onze 13 bakken i11.

42.
Afbeelding
Ik had dus een klasverhoging tot Hamoir, wat ik in geval van deze klassiekert helemaal niet erg vind, het is ook erg comfortabel materieel als je eerste klas reist, en die coupé voor jezelf hebt, en de rest van het treintje afgeladen vol is.

In Hamoir weer de berg op naar het vakantie huisje, heerlijk geslapen, de volgende ochtend geen zin om vroeg uit het nest te komen, dus nam ik de trein van 10 uur 7 naar Luik.

43.
Afbeelding
Het station van Hamoir, deze maandag zou grijs en grauw worden.

44.
Afbeelding
In Luik werd er ontbijt gehaald en voor de 2e dag op rij in de intercity naar Eupen gestapt.

45.
Afbeelding
In Welkenraedt heb ik weer overgestapt op de stopper naar Aachen, dus weer een klassiekje *trein* *trein* *trein* de HSL-3 lag er schijbaar uit, want tot Hergenrath reden we rechterspoor en parralel aan deze ICE.

46.
Afbeelding
En hier na aankomst in Aachen, wat tot aan het perron onder 3kv gelijkstroom te bereiken is.

47.
Afbeelding
Omdat ik eerst een NRW ticket uit het loket heb getoverd (het personeel sprak er zelfs Nederlands, maar ik kan ook prima Duits), had ik de RE1 gemist. Iets later moet er dan een RE9 komen, maar die had +20.

+20 had ie dus omdat hij eigenlijk helemaal niet zou gaan rijden door problemen verderop, en de Duitsers coulant genoeg zijn om een vervangende trein te vinden, zonder beenruimte.

48.
Afbeelding
Die trein zonder beenruimte is een Talent 2 van de RSX

49.
Afbeelding
Dreigende wolken ergens tussen Eschweiler en Düren.

50.
Afbeelding
Köln Hbf, altijd druk. Hier maar eens lunch scoren.

51.
Afbeelding
Na de lunch maar met de National Express naar Wuppertal gegaan, niet om ALWEER een zweefmetro te mishandelen, maar om het recent opgeleverde nieuwe Hbf van Wuppertal te bekijken, hier de nieuwe stationshal, een paar winkeltjes waren al open (een relay en een vegan supermarktje).

52.
Afbeelding
Ook de gehate bouwput is omgetoverd in een open winkelcentrum.

53.
Afbeelding
:twisted: :twisted: :twisted:

54.
Afbeelding
Door naar Hagen Hbf, gehoopt op een PESA treinstel, maar er stond een good old 612 klaar voor de rit naar Warburg.

55.
Afbeelding
Door naar Dortmund met de RB40 en S5, wederom zeer dreigende wolken.

56.
Afbeelding
De RB43 naar Dorsten is ook een lijn waar binnenkort PESA op komt te zitten, nu zitten er nog enkelbaks lintjes op.

57.
Afbeelding
Het noodweer brak los, duidelijk te zien.

Met een overvolle losse flirt van de eurobahn ging het naar Münster heen, om daar avondeten te halen.

58.
Afbeelding
Avondeten in Münster betekend bij mij altijd Otmar's Poutine.

59.
Afbeelding
De BBQ-variant is mijn favoriet, witte kool, pulled pork, BBQ-saus, wat bosuitjes, eronder zitten erg dikke frieten.

60.
Afbeelding
Ik had een spitstrein naar Gronau, gereden met een enkel stel comfytalent.

61.
Afbeelding
In Gronau mocht ik die talent inruilen voor eentje met minder comfort.

62.
Afbeelding
En in Enschede mocht ik die talent weer inruilen voor een zeer fijne flirt van blauwnet, waarmee ik dus in principe een rondje heb gereisd om weer in Borne te komen.

Mag ik u allen danken voor de tijd van het lezen van dit reisverslag, het was weer een genoegen hoor _O_
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: 4 landen in 3 dagen [62 foto's]

Bericht door Ferdinand »

Mooi verslagje! België is wel erg goedkoop zeg met de trein, maar is dat ook niet de reden dat de NMBS zo goed als failliet is? Voor iedere bevolkingsgroep heeft de NMBS wel een of andere reductie.

Die pizza-automaat is trouwens wel erg opmerkelijk. Ik zou het niet aandurven eigenlijk. -o-
Gebruikersnaam
Berichten: 629
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: 4 landen in 3 dagen [62 foto's]

Bericht door Gebruikersnaam »

Leuk verslag! En is het station van Wuppertal nu eindelijk klaar? Ik ben daar 3½ jaar geleden een keer geweest en toen was het één grote puinbende :X Het ziet er netjes uit voor zover ik uit je foto's kan opmaken. Beter dan een donkere tunnel die er eerst was.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6034
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: 4 landen in 3 dagen [62 foto's]

Bericht door ZO6176 »

Leuk gevarieerd verslag.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: 4 landen in 3 dagen [62 foto's]

Bericht door Zugführer »

Leuk! En een hoop herkenning, ik was zelf onlangs nog onder andere in Antwerpen, Lille, Gronau en de hoek bij Verviers en Eupen. Toen nog met zo'n klassiek stel op en neer naar Spa geweest, dat is zeker een aanrader, zeker als de machinist de deur open laat :D
julsteren schreef: het recent opgeleverde nieuwe Hbf van Wuppertal
Is het ein-de-lijk klaar! :o Zal binnenkort ook eens gaan kijken *O*
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 4 landen in 3 dagen [62 foto's]

Bericht door Daniel »

Wuppertal Hbf was al toegankelijk toen ik er in januari dit jaar was, toen liep je al door de nieuwe hal naar buiten. Het winkelcentrum tussen Hbf en Schwebebahn was destijds al redelijk open.

Maar leuk verslagje ja :)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: 4 landen in 3 dagen [62 foto's]

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag, maar ik heb meer OV-Chipkaartpaaltjes op een foto staan :mrgreen: :
Afbeelding

En het tramnet van Gent is inderdaad niet zo groot: het bestaat uit 3 lijnen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: 4 landen in 3 dagen [62 foto's]

Bericht door waldo79 »

Boeiend verhaal :pos:
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: 4 landen in 3 dagen [62 foto's]

Bericht door Timon91 »

Bedankt voor het plaatsen, was leuk om te lezen! :D
Mijn Flickr account.
marcel.nl
Berichten: 641
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: 4 landen in 3 dagen [62 foto's]

Bericht door marcel.nl »

Leuk en mooie foto's. *trein*
Western Soldier
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: 4 landen in 3 dagen [62 foto's]

Bericht door Western Soldier »

Meltrain schreef:Leuk verslag, maar ik heb meer OV-Chipkaartpaaltjes op een foto staan :mrgreen: :
Afbeelding

En het tramnet van Gent is inderdaad niet zo groot: het bestaat uit 3 lijnen.
Die foto moet Zutphen zijn, dat kan niet anders. Ik had ze ook. Helaas heb ik mijn telefoon om moeten ruilen, waardoor alle foto's verdwenen zijn.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
OV-Hobbyist
Berichten: 549
Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
Locatie: Oost-Nederland

Re: 4 landen in 3 dagen [62 foto's]

Bericht door OV-Hobbyist »

Zugführer schreef:
julsteren schreef: het recent opgeleverde nieuwe Hbf van Wuppertal
Is het ein-de-lijk klaar! :o Zal binnenkort ook eens gaan kijken *O*
Nog niet helemaal. Het busstation wordt ergens eind november geopend, maar het treinstation is wel zo goed als klaar.
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2838
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: 4 landen in 3 dagen [62 foto's]

Bericht door ICE11 »

julsteren schreef: 49.
Afbeelding
Dreigende wolken ergens tussen Eschweiler en Düren.
Bij deze foto heb je Düren net in de richting van Horrem verlaten. Dat pand in de achtergrond links is het grote "Bauhaus" Düren, het dorpje rechts is Arnoldsweiler. :wink:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten