Eerste reisverslag: van rust naar drukte

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
sumazuyq
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 12 aug 2018, 15:35

Eerste reisverslag: van rust naar drukte

Bericht door sumazuyq »

Ook maar eens een reisverslag gemaakt. Mijn mobiel is niet de allerbeste, dus vergeef mijn matige fotokwaliteit, maar ik hoop dat jullie het toch leuk vinden om te lezen :D
Gisteren (maandag 20 augustus) ben ik maar weer op stap geweest met de jongerentoerkaart. Na een ochtend gewerkt te hebben, vertrok ik rond half 11 op de fiets richting station Assen. Na tien minuten fietsen kwam ik er echter achter dat ik mijn ID-kaart was vergeten, dus ik kon weer terug en miste daardoor de Intercity van 11 uur richting Zwolle. Van tevoren had ik geen plan, dus heel veel maakte het ook weer niet uit. Om 11.15 nam ik de Sprinter naar Zwolle. Dit was een ICM, maar ik had haast, dus had ik geen tijd om deze op de foto te zetten.
Na gedacht te hebben over waar ik vervolgens heen zou kunnen gaan, besloot ik om het de Sprinter van Blauwnet richting Enschede maar een keer te nemen, want hier was ik, zo kort als ik nog reis, nog nooit in geweest.

Afbeelding

Hier is deze FLIRT te zien naast een DDZ uit Leeuwarden. Een FLIRT betekent natuurlijk stopcontacten in 2e Klas, wat mij zeer kon bekoren want hierdoor kon ik mijn mobiel opladen die al bijna leeg was en opgeladen moest worden, Immers was dit ook mijn vervoersbewijs (ik had mijn kaartje geladen op de NS-app).
Het viel me op dat in deze trein stations soms veel te laat (als de trein het station al voorbij is) worden omgeroepen. Tja, dat krijg je met zo’n automatisch systeem. Ik besloot om op station Wierden over te stappen op de drie minuten later vertrekkende Stoptrein naar Apeldoorn. Deze trein was een DD-AR. Ik had de coupé voor mezelf en kon dus deze foto maken van het interieur.

Afbeelding

Ik weet niet echt wat ik van deze treinen vind. Aan de ene kant hebben ze vind ik enorm lelijke bekleding en maken ze veel geluid, wat ik goed merkte toen er een vertraging moest worden goedgemaakt en de machinist even een versnelling erin gooide :mrgreen: . Toch heeft het ook wel weer zijn charmes, zoals de klapstoeltjes tegenover elkaar in de hoek. Hier heb ik helaas geen foto van kunnen nemen.
Op weg naar Apeldoorn stopte de trein bij station Rijssen precies naast een buurtbus richting Holten, die sinds 1 juli dit jaar rijdt.

Afbeelding

Ondertussen namen de onheilspellende wolken toe en het leek er dan ook op alsof het elk moment zou kunnen losbarsten, maar tot mijn verbazing gebeurde dit niet.

Afbeelding

Om 13.40 kwam ik aan in Apeldoorn. Mijn volgende trein vertrok pas over 25 minuten, dus ik besloot een rondje bij het station te lopen. Bij het busstation kwam ik ineens een grote roze wielerfiets tegen, die ik als wielerfan natuurlijk op de foto moest zetten. De groene bus op de achtergrond is de de stadbus van het type Optare Solo.

Afbeelding

Vervolgens hoorde ik ineens in mijn optiek allerlei wanhopig gejank ergens vandaan komen, maar dit bleek een moskee te zijn. Tja, voor iemand die in een dorp woont, is dat toch iets nieuws. :mrgreen:
Om 14.05 was het tijd om met de GTW van Arriva richting Zutphen te gaan.

Afbeelding

De trein zat aardig vol, maar vrijwel iedereen leek de bestemming Zutphen te hebben. Ik besloot om op station Klarenbeek uit te stappen, waar ik de enige was die uitstapte. Dit station ligt vrij afgelegen: de dichtstbijzijnde plaats, Klarenbeek, ligt op ongeveer 2 kilometer. De perrons liggen hier in een bajonetligging en op het perron richting Zutphen was er nog een NS-kaartautomaat en een OV-chipkaart oplaadpunt.

Afbeelding

Op dit station was niet veel te doen, dus in het halfuur dat ik moest wachten op de volgende trein, ging maar een stukje lopen door het naastgelegen bos. Hier liep ik ineens door een pad met tuinkabouters en andere versiering. Geen idee waar het voor was, vond het een beetje vaag. :')

Afbeelding

Na dwars door het bos gelopen te moeten hebben haalde ik nog net de volgende trein naar Zutphen, waar nog één iemand anders in instapte.
Op station Zutphen ben ik overgestapt op de Intercity naar Roosendaal, een ICM. Onderweg kwamen we natuurlijk door station Arnhem Centraal en ik moet zeggen dat het er nu toch wel echt gaaf uitziet. Onderweg heb ik wat voetbal gekeken en na een uur kwam ik aan in Den Bosch. Hier stapte zowat iedereen uit, waarschijnlijk vanwege de werkzaamheden tussen Utrecht en Nijmegen.
Op Den Bosch een NS FLIRT richting Arnhem Centraal van bovenaf op de foto gezet. Helaas wat jammer van die balk ervoor.

Afbeelding

Ik dacht nog een foto van de voorkant van Station ’s Hertogenbosch op de foto te hebben gezet, maar deze kan ik niet meer vinden.
Na vrij lang in de trein te hebben gezetenn had ik behoefte aan wat buitenlucht, dus was mijn plan om naar Amsterdam Amstel te gaan en daar een OV-fiets te huren om gewoon een beetje door de stad te gaan fietsen. Door een vertraging stapte ik echter per ongeluk in de Intercity naar Schiphol Airport, waardoor ik op station Amsterdam Bijlmer Arena moest overstappen op een SLT richting Uitgeest, maar dit ging prima.
Na eerst flink geklooid te hebben met het zadel van de OV-fiets fietste ik rond 17.45 weg van station Amsterdam Amstel. Eerst fietste ik richting Amsterdam Zuid, waar de Zuidas-bankiers en -advocaten tot mijn verbazing veelal niet te zien waren.
Bij tramhalte Olympiaplein heb ik deze foto nog gemaakt.

Afbeelding

Ik vervolgde mijn weg richting het centrum, terwijl het om mij heen steeds drukker werd met toeristen. Echt fietsen zit er in Amsterdam wat mij betreft ook niet in: om de minuut sta je te wachten voor een stoplicht.
Bij een burg bij de Keizersgracht heb ik deze foto gemaakt van een tram in de verte bij halte Keizersgracht.

Afbeelding

Na een maaltijdsalade te hebben gegeten in het centrum, fietste ik naar Amsterdam Centraal om daar de IJveer te nemen en via een iets oostelijker IJveer weer terug te fietsen naar Amsterdam Amstel. Wat een verschil in drukte aan beide kanten van het IJ zeg! Inmiddels was het toen al 20.30. Bij het Amstelstation zijn ze met werkzaamheden bezig voor onder andere de tramlijn en vandaag was de eerste dag dat de trams bij het nieuwe tramstation stopten, zoals ik op deze foto heb proberen vast te leggen, maar welke helaas helemaal wazig is.

Afbeelding

Om 20.49 pakte ik de trein naar Utrecht Centraal. Ik had nog flinke trek en dorst, dus ik haalde eigenlijk tegen mijn gewoontes in een vegetarisch saucijzenbroodje en wat water bij de AH to Go. Hierna stapte ik in de Intercity naar Leeuwarden, waardoor ik op station Zwolle nog moest overstappen op de Intercity vanuit Den Haag richting Groningen. Deze ICM zat voor een maandagavond verassend vol vond ik.

Afbeelding

Met een vertraging van tien minuten kwam ik aan op station Assen, waarna ik nog een laatste foto maakte van de voorkant van het vernieuwde station Assen.

Afbeelding

Bedankt voor het lezen!
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Eerste reisverslag: van rust naar drukte

Bericht door Z2N »

Prima verslag van een leuke reis! :)

Wel een dingetje ter verbetering: menselijke ogen zitten niet boven elkaar maar naast elkaar, het helpt dan ook een hoop als je je foto's in landschapsmodus neemt. :wink:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Eerste reisverslag: van rust naar drukte

Bericht door ZO6176 »

Leuk rondje gemaakt. Bedankt voor het delen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Eerste reisverslag: van rust naar drukte

Bericht door Meltrain »

Voor een eerste verslag een goede poging. :pos:
Wel zijn enkele foto's nogal vaag en/of scheef en is het bij die foto van je OV-fiets en tram 24 in Amsterdam niet helemaal duidelijk wat het doel van de foto is.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Eerste reisverslag: van rust naar drukte

Bericht door cassie127 »

sumazuyq schreef:Het viel me op dat in deze trein stations soms veel te laat (als de trein het station al voorbij is) worden omgeroepen. Tja, dat krijg je met zo’n automatisch systeem.
De Keolis flirtjes hebben wel vaker wat kuren met de omroep, maar te laat omroepen heb ik nog niet meegemaakt. In de bus al wel een paar keer in de vorm van het belletje voor het bericht wat ineens gaat haperen en er een minuut over doet om af te spelen.

Daarnaast gebeurt het in de Keolis Flirts nog wel eens dat niet op alle stations de uitstap richting te horen is en dat de omroepberichten in enkele treinen slechts in een specifiek deel van de trein te horen is welke bij elk station weer anders is
(Lees omroepbericht 1 hoor je niet in de normale coupé maar wel achter Je op standje 100 in de stilte coupé, bij het tweede bericht is dit weer andersom enz enz..)
Verder een leuk verslag!
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten