mb90 on Tour #105: Via Oostenrijk op vakantie naar Kroatie (60 foto's)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

mb90 on Tour #105: Via Oostenrijk op vakantie naar Kroatie (60 foto's)

Bericht door mb90 »

Het is alweer 2 maanden geleden, maar voor mijn zomervakantie ging ik dit keer naar Kroatie. Onderweg wel uiteraard met de nodige tussenstops en overnachtingen, zoals op de heenweg in Oostenrijk en op de terugweg in Italie en Liechtenstein. In dit deel volgt de heenreis met 2 overnachtingen in Oostenrijk en de 10 dagen in Kroatie. In het volgende deel volgt dan uiteraard de rest. :wink:

Op zondag 10 juni vertrok voor mijn reis naar Kroatie. Met de auto overigens, maar het OV zal zeker nog gebruikt gaan worden. De eerste overnachting was in Zell am See en na een rustige reis bereikte ik halverwege de middag Oostenrijk. Hier is Oostenrijk al te zien vanaf de nog net Duitse Rossfeld Panorama Strasse:
Afbeelding

Maar aan het begin van de avond bereikte ik dan het mooi gelegen Zell am See waar ik vanaf het prive strandje van mijn hotel kon genieten van dit mooie uitzicht in de Oostenrijkse zon met een graadje of 25 8-) :
Afbeelding

De volgende dag stond in het teken van het bezoeken van de Grossglocker Hochalpstrasse. Maar voordat ik daarheen ging werd er even gekeken langs het spoor wat aan de westkant van het meer ligt. Hier kwam al vrij snel deze voor mij onbekend gebleven maar wel nieuw ogende Flirt voorbij in zuidelijke richting:
Afbeelding

En vanuit Zell am See kwam deze Talent als S-bahn langs:
Afbeelding

Dan de Hochalpstrasse. Een prijzige (37 euro) maar wel erg mooie rit langs allerlei alpentoppen, zoals dus de Grossglockner. Hier rechtsboven te zien (de piek net onder de wolk zonder sneeuw) vanaf de Edelweisspitze (2574 meter) met nog de nodige haarspeldbochten ervoor:
Afbeelding

Uiteraard mag dan de gletsjer van de glockner niet ontbreken:
Afbeelding

Op deze gletsjer leven ook alpenmarmotten. Deze zijn regelmatig hier goed te zien, zo ook vandaag, zoals deze:
Afbeelding

Via Heiligenblutt en de Felbertauerntunnel ging ik halverwege de middag weer terug naar Zell am See, want zoals wel vaker in de Alpen waren er wat onweersbuitjes in aantocht. Onderweg kreeg ik al een behoorlijke bui over mij heen (dan ben je toch blij met de ZOAB asfaltverharding in Nederland :P ), maar terug in Zell am See was het gelukkig droog. Daardoor kon ik daar nog wat treinen langs het meer op de foto zetten. Als eerste kwam de Pinzgauer Lokalbahn langs. Een smalspoor treintje naar Krimml. Hier loopt de lijn nog naast de normale sporen met in de verte nog een wegtrekkende onweersbui:
Afbeelding

Zell am See is ook een knooppunt voor de nodige buslijnen uit de regio. Zo ook deze lijn 660 naar het station:
Afbeelding

Niet veel later gevolgd door weer een Talent als S3 naar het noorden:
Afbeelding

Vanuit Zell am See kwam daarna de RE. Dit keer met wat ouder materieel in de vorm van deze rijtuigen met een loc achterop:
Afbeelding

Daarna was het tijd om te verkassen, want over een half uur zou de IC 518 naar Innsbruck volgen. Omdat ik een wat langere trein verwachte dan de S-Bahn of de RE wilde ik naar een stek waar ik wat meer lengte van de trein zou zien dan hier. Toen de IC langskwam bleek dat deze juist korter was...:
Afbeelding

Na weer een rustige avond was het de volgende dag dan echt tijd voor de reis verder naar Kroatie. Ook dit keer werden er onderweg nog wel de nodige tussenstops gemaakt, zoals bij het schilderachtige en door Aziaten overspoelde dorpje Hallstatt:
Afbeelding

Waar ook dit te zien was:
Afbeelding

Als je naar Kroatie gaat, moet je ook door Slovenie. Een tussenstop bij het meer van Bled met de kerk op een eiland in het midden mocht daarom ook niet ontbreken. Gezien de bijna tropische temperaturen ook lekker verkoelend:
Afbeelding

Na de tussenstops kwam ik aan het begin van de avond dan aan in het Kroatische Zadar. Hier blijf ik de komende 6 nachten in een hotel aan zee. Die is de volgende dag op deze foto ook meteen te zien met stadslijn 8 van Liburnija naar het centrum van Zadar met achter het stuur een duidelijk vrolijke chauffeur:
Afbeelding

Bij dit haventje met een nogal aparte 'duikboot' stapte ik op die buslijn 8 naar het centrum:
Afbeelding

Voor 10 kuna (zo'n 1,30 euro) kocht ik een kaartje voor een enkele reis waarmee je binnen 50 minuten nog mag overstappen. Na een rit van een klein kwartiertje langs de kust kwam ik bij een halte waar de meeste mensen eruit gingen, dat moest wel het centrum zijn gokte ik. :P En inderdaad al vrij snel kwam ik de oudheid in het centrum tegen zoals deze kerk:
Afbeelding

Deze oude kerk kon je voor 15 kuna ook beklimmen en dat heb ik dan ook gedaan. Boven heb je dit mooie uitzicht over de stad:
Afbeelding

Terug beneden ben ik daar de meest bekende plek langs het water gegaan, de zeeorgel. Een erg apart gehoor. Hier zitten ook genoeg mensen:
Afbeelding

Langs de kust rijdt dus mijn lijn 8, maar ook lijn 5. Deze laatste lijn is hier bijvoorbeeld langs de kust te zien:
Afbeelding

Daarna dacht ik even dat ik een afslag gemist had, want rechts van mij kwam ik de Sfinx tegen. Gelukkig bleek dit een replica. Links ervan kwam nu lijn 8 langs:
Afbeelding

Vlak na deze bus kwam lijn 5 alweer aangereden en hiermee ging ik naar het grote stads en streekbusstation van de stad. Onder de streekbussen rijden een aantal oude bekenden rond. Hier bijvoorbeeld deze ex Connexxion 2889, waarbij de afkomst nog duidelijk te zien is :P :
Afbeelding

Na een lunch bij de lokale gele M ging ik met lijn 8 weer terug naar mijn hotel om de rest van de dag daar lekker op mijn dakterras te hangen. Ook geen straf met een zeewindje en een graadje of 28. :pos:
De volgende dag stonden de watervallen in nationaal park Krka op het programma. Dat is ongeveer een uurtje rijden vanaf Zadar. Onderweg kom je echter ook de andere kant van deze omgeving tegen. Nog flink wat ruïnes uit de oorlog van de jaren 90, zoals hier in Benkovac:
Afbeelding

Dan dus de Krka watervallen. Om er te komen moet de auto op 2 kilometer afstand geparkeerd worden en nu je naar beneden lopen over een steile weg of met een gratis bus. Ik koos voor de laatste optie en dat bleken deze witte bussen te zijn die af en aan reden:
Afbeelding

Daarna restte een niet al te lange wandeling waarin de schitterende watervallen van Krka te zien zijn:
Afbeelding

Na deze mooie watervallen ging ik via een omweg door het binnenland weer terug naar Zadar. Ook dit is een mooi stukje Kroatie:
Afbeelding

Afbeelding

Na opnieuw een luieravond op het terras was het de volgende dag opnieuw tijd voor watervallen. Dit keer de nog wat bekendere Plitvice watervallen. Deze liggen wel wat verder het binnenland in en dat was te merken aan het weer, het was namelijk erg nevelig. Toch waren de verschillende watervallen goed te zien zoals deze:
Afbeelding

De hoogste waterval is bij elkaar zo'n 80 meter. Hier te zien met door de nevel ook de nodige stoomvorming:
Afbeelding

Omdat het best wel een uitgestrekt park is kun je naast de benenwagen ook gebruik maken van elektrische bootjes en deze treintjes:
Afbeelding

Net als gisteren koos ik ook nu voor een andere terugreis. Dit keer maakte ik een ommetje via Bosnie. Ook een land waar ik nog nooit geweest was. Qua landschap vergelijkbaar met Kroatie, alleen met nog meer sporen uit de oorlog. In dit bord net voorbij de grensovergang zitten bijvoorbeeld de nodige gaten...:
Afbeelding

Dicht bij de kust is er een gebied waar het behoorlijk hard kan waaien. Vandaag was zo'n dag. Het bleef hierdoor lekker zonnig aan de kust, maar hierdoor groeit er weinig in deze regio. Hier te zien:
Afbeelding

Afbeelding

De volgende dag bleef ik dicht bij Zadar en ging ik wandelen in park Paklenica. Een mooi rotsachtig gebied:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De volgende morgen, de zondag, ging ik niet gelijk op pad. Zodoende kon ik vanaf het balkon deze bus op lijn 8 met de zee ernaast op de foto zetten:
Afbeelding

Daarna ging ik naar de maan. Althans zo komt het eiland Pag over. :P Een rotseiland op een zouten ondergrond waar dus heel weinig groeit. Hier wat beelden vanaf de maan:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op sommige stukken van het eiland is er nog wat groen te zien:
Afbeelding

Maar verder is het toch vooral rotsachtig:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Terug bij het hotel was er elke avond een mooie zonsondergang te zien. De mooiste was voor deze laatste avond (de zondagavond):
Afbeelding

Na deze zonsondergang kon voor de laatste keer een Citaro op stadslijn 8 worden vastgelegd:
Afbeelding

De volgende dag ging ik daar een nieuw hotel in Kroatie. Om precies te zijn naar Vrsar in Istrie. Er stond deze morgen ook eens een keer weinig wind en dus kon de drone de lucht in voor een foto van een aantal eilandjes, zoals 'love island' (het grootste eiland in de vorm van een hartje):
Afbeelding

Aan het eind van de middag kwam ik dan aan in het mooie kustplaatsje Vrsar:
Afbeelding

De volgende dag werd meteen de grootste stad van deze omgeving bezocht, Pula. De auto werd naast het amfitheater neergezet en dat kon meteen op de foto:
Afbeelding

Afbeelding

Maar er is hier meer uit de Romeinse tijd zoals hier te zien is:
Afbeelding

De bussen zijn gelukkig wel wat nieuwer, al zijn ze niet zo modern als in Zadar:
Afbeelding

Omdat de temperatuur inmiddels tot ruim boven de 30 was opgelopen hield ik het hierna voor gezien en koos ik voor de airco van de auto en het hotel. In de avond was er wel nog wat leven in de brouwerij, want de lokale vissers gaan hier net na zonsondergang luid hoorbaar op pad:
Afbeelding

De volgende morgen stond ik extra vroeg op, want het enige treintje wat een paar keer per dag door Istrie rijdt ging op de foto. Bij het stationnetje van Smoljanci is hier trein 4705 naar Pula te zien met een treintje die als je snel kijkt een beetje op de wadloper lijkt:
Afbeelding

Daarna werd het meest fotogenieke stadje van de kustlijn bezocht, Rovinj:
Afbeelding

Afbeelding

En nadat ook Porec bezocht werd:
Afbeelding

Bleef ik de rest van de dag in Vrsar. Daar liep ik in de avond nog een wandeling langs de kust:
Afbeelding

En ook hier ging de zon op de laatste avond mooi onder:
Afbeelding

Op donderdag de 21e ging ik dan langzaam weer richting Nederland. Langzaam want er werd nog in Italie en Liechtenstein overnacht, maar daarover in het volgende verslag meer. Wel werd er in Kroatie nog gestopt bij het mooi gelegen Motovun, waar nog wijn uit Istrie mee werd genomen:
Afbeelding
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: mb90 on Tour #105: Via Oostenrijk op vakantie naar Kroatie (60 foto's)

Bericht door waldo79 »

Krijg er helemaal de vakantiekriebels van *O*
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #105: Via Oostenrijk op vakantie naar Kroatie (60 foto's)

Bericht door Daniel »

Fraai verslagje hoor :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: mb90 on Tour #105: Via Oostenrijk op vakantie naar Kroatie (60 foto's)

Bericht door ZO6176 »

Wat een leuk verslag. Goede mix tussen ov en gewone foto's.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #105: Via Oostenrijk op vakantie naar Kroatie (60 foto's)

Bericht door Suus »

Prachtig verslag. Ik heb nu zin om meer Oostenrijk in mijn reisplanning op te nemen.

Een kleine opmerking: de trein op foto 3 is een Desiro ML, geen Flirt. Bij ÖBB beter bekend als CityJet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #105: Via Oostenrijk op vakantie naar Kroatie (60 foto's)

Bericht door ArrivaBas »

De vrolijke chauffeur deed mij denken aan de uitbundige groet van een DB-chauffeur in Böblingen van vorig jaar. Verder ook zeer mooie foto's!
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: mb90 on Tour #105: Via Oostenrijk op vakantie naar Kroatie (60 foto's)

Bericht door Zugführer »

Tof verslag, mooie plaatjes! Die watervallen gaan op mijn verlanglijstje van plaatsen die ik nog eens wil bezoeken :D
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #105: Via Oostenrijk op vakantie naar Kroatie (60 foto's)

Bericht door Milco »

Gaaf verslag! Daar ook al een voormalige Nederlandse bus dus :P
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #105: Via Oostenrijk op vakantie naar Kroatie (60 foto's)

Bericht door Etienne »

Een fraai vakantieverslag. :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: mb90 on Tour #105: Via Oostenrijk op vakantie naar Kroatie (60 foto's)

Bericht door Meltrain »

Mooi verslag. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten