Een dagje naar Siegen! (16 foto's)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Een dagje naar Siegen! (16 foto's)

Bericht door Ferdinand »

Gisteren (24 augustus 2018) ben ik samen met een reisgenoot naar Siegen geweest met het bekende Schoenertagticket NRW! Om toch nog een beetje dat vakantie gevoel te krijgen zo aan het eind van het vakantie wilde ik sowieso, net zoals de vorige keer, weer naar de 'bergen'. Nalang puzzelen met een schema kwam ik uit bij Siegen!
Deze keer wilde ik eens een keer niet het hele stuk tussen Oberhausen en Arnhem dubbel doen, dus had ik besloten om deze keer door te reizen naar Nijmegen waar we de bus naar Kleef zouden nemen. Door wat vertraging van een treinvervangende bus ging dit niet door, maar daar straks meer over. De route was uiteindelijk:
START: Driebergen-Zeist - Ede-Wageningen - Arnhem Centraal - Duisburg Hbf - Köln Messe/Deutz - Siegen Hbf - Essen Hbf - Oberhausen Hbf - Wesel - Arnhem Centraal - Ede-Wageningen - Driebergen-Zeist EIND
En zoals altijd heb ik daar ook een kaartje bij :D :
Afbeelding

We zouden pas na de spits mogen vertrekken omdat mijn reisgenoot met een meereiskaartje zou reizen die mijn tante me had opgestuurd. Toch was ik zoals altijd veel te vroeg bij het station van Driebergen-Zeist, dus ging ik nog even kijken bij de werkzaamheden. Ik moet echt zeggen dat het heel erg opschiet en dat ProRail en BAM erg goed bezig zijn.
Afbeelding

En hier lag nog een los vertrektijdenbord. Ik had hem serieus zo kunnen meenemen met die trekwagen en hem in de lift kunnen zetten. Gelukkig hield ik me in en liet hem staan :) .
Afbeelding

Vervolgens liep ik weer terug naar het busstation waar deze erg nieuwe SCANIA-bus klaarstond. Ik ben wel een beetje een fan van SCANIA, maar dan vooral de trucks natuurlijk...
Afbeelding

Hierna kwam mijn reisgenoot al aanlopen. We zagen al dat er een bus stond bij de halte voor Ede-Wageningen, maar wij konden helaas nog niet instappen aangezien we nog niet ingechekt waren. Om 8:59 zou onze bus naar Ede-Wageningen vertrekken. Deze kwam echter wat essentiële minuten te laat... De buschauffeur was ook niet een echt fijne vent. Hij zat constant te bellen (de ene keer handsfree, dan weer niet) en begon flink te slingeren. Ook zijn rijstijl was erg aggressief met levengevaarlijke inhaalmanoeuvres. Hij begon al naar links te rijden terwijl er nog een auto van links moest passeren (dit was op de A12). We waren ook de enige in de hele bus, dus daarom zat hij zich waarschijnlijk ook niet zo druk te maken.

Met nog een flinke omweg via De Klomp kwamen we dan eindelijk aan in Ede. We hebben er precies zo lang over gedaan als de planner zei, maar helaas waren we te laat vertrokken uit Driebergen, waardoor we dus de rode achterlichten van de intercity naar Nijmegen moesten aanzien... Dat begon dus al goed, meteen het hele schema naar de klote... Toch was er nog een heel klein sprankje hoop, want de sprinter naar Arnhem zou 2 minuten later ook vertrekken. We hoopten nog dat de intercity wat vertraging zou hebben omdat we maar 1 minuut na het vertrek van deze IC zouden aankomen in Arnhem. Helaas ging het niet zoals we hoopten...

Nu moesten we dus improviseren... We besloten om dan maar meteen naar Duitsland te gaan met de RE19. Het ging nogal traag richting Emmerik, maar blijkbaar was dit ingepland, dus we hoefden ons geen zorgen te maken.
In de trein hadden we een erg ijverige conducteur die na ieder station weer opnieuw de kaartjes ging controleren. Dit hebben we alleen nog bij Abellio gehad want op de trein tussen Siegen en Essen was dit ook.

In Duisburg stapte we over op een erg drukke RegioExpress naar Aken. Wij konden gelukkig nog wel een plekje vinden, maar veel andere mensen niet. In het gangpad moest gestaan worden. Excuses voor de matige belichting!
Afbeelding
En hier in Keulen:
Afbeelding

Het in- en uitstappen duurde bij ieder station erg lang omdat het dus zo ontzettend druk was. Ook moesten we nog ingehaald worden door een intercity (die er ook voor had gezorgd dat we bij een ander spoor moesten instappen), dus liep de vertraging al op tot 10 minuten. Het zag er voor de overstap op Köln Hbf slecht uit. Totdat ik erachter kwam dat ik de navigator op 'über Köln Hbf' had staan en ook gewoon kon overstappen op Köln Messe/Deutz, dus deden we dat. Het bleek dat de grootste gamebeurs ter wereld bezig was 100 meter van het station, dus het was erg druk!

Dat was gelukkig niet zo bij de RE9 naar Siegen. Deze trein was lang genoeg voor iedereen en we konden mooi zitten. We kwamen er wel al vrij snel achter dat haast geen enkele stoel goed naast het raam zat...
Afbeelding

De spoorlijn liep parallel langs de prachtige rivier Sieg. We passeerden deze dan ook best wel vaak. Ik heb een aantal keer geprobeerd om er een mooie foto van te maken. Dit waren de mooiste foto's:
AfbeeldingAfbeelding

Na iets meer dan een uur kwamen we aan in de studentenstad Siegen. We besloten nog even buiten het station te kijken. Ik liep hier bijna tegen een hek die de brug over het spoor afschermde. Hij wees me erop dat we de tunnel moesten gebruiken. Deze tunnel was ontzettend gedateerd en stonk enorm. Het busstation buiten zag er een stuk mooier uit dan het station zelf en er vertrokken verrassend veel bussen hier:
Afbeelding

In Siegen zagen we een bijna minuscuul te noemen treintje. Ik denk niet dat er treinen in Duitsland zijn, die nog korter zijn dan deze:
Afbeelding

We zijn uiteindelijk zo'n 20 minuten in Siegen geweest voordat we de RE16 helemaal naar Essen zouden nemen. Toch wel leuk om een oude bekende zo ver van huis te zien :wink:
Afbeelding

We bleven uiteindelijk 2 uur en een kwartier in de trein zitten tot Essen. In Letmathe werd er een trein uit Iserlohn aangekoppeld.

Wij zaten vlakbij de kaartautomaat en ik moet zeggen dat de persoon die dit hele concept bedacht heeft iets lang langer had moeten denken. De conductrice moest de hele tijd kijken bij de automaat of de mensen wel de juiste kaartjes kochten. Ook heb je met deze automaat uiteraard mensen die instappen en dan zonder ticket instappen en dan als er een conducteur is een kaartje kopen, maar anders gewoon blijven zwartrijden.

Op een gegeven moment kwam er ook een groepje jongens met een hele hoop bier in de handen. De conductrice besloot het eerst nog even aan te kijken. Vervolgens deed ze niet hetgene wat je misschien zou verwachten, ze ging doodleuk met de jongens een biertje drinken en ging lekker praten met ze over haar beroep _O- Ik vond het wel grappig eigenlijk...

Uiteindelijk kwamen we in Essen aan. Het station Essen had ik al eens gezien omdat wij met school eens voor het vak Duits naar Essen zijn gegaan. Ik had nog erg goede herinneringen aan Essen. Het is een erg gezellige stad met een leuk centrum.

Nadat we wat gegeten hadden bij de McDonald's stapte we over op de S-Bahntrein naar Oberhausen. Deze trein zou Duisburg Hbf overslaan.
Afbeelding

Onze trein was groen *O*
Afbeelding

Onderweg kwamen we langs een van de meest troosteloze stations van het Ruhrgebied; Essen-West. Tjonge, wat was dit een lelijk en slecht onderhouden station. Er stapte ook helemaal niemand in/uit hier. Daarbij moet ik wel zeggen dat Essen-West geen uitzondering is. Gelukkig wordt er in het hele Ruhrgebied langzaam maar wel gewerkt aan het opknappen van stations. In Nederland zijn we daar wel zo goed als klaar mee. (Maastricht, Ede-Wageningen, Driebergen-Zeist, Heerlen wordt nog aan gewerkt?)

In Oberhausen viel ons nog wat belachelijks op: deze S-bahntrein had een mini-1e klas _O- _O- _O-
Er zit toch niemand op te wachten om in zijn klein hokje opgesloten te zitten?
Afbeelding

In Oberhausen besloten we alvast richting Nederland te gaan door een eerdere trein richting Wesel te nemen. Deze kwam wat te laat aan en kwam dan ook enorm hard aanrijden en het leek eerst nog alsof hij ging doorrijden.Op deze foto is dat ook wel te zien:
Afbeelding

Onze trein kreeg al weer wat meer vertraging door een 'überholung'. We moesten wel even flink wennen aan deze trein. Boven was het zo ontzettend stil en hoorde je de trein zelf ook nauwelijks.

Bij station Oberhausen Sterkrade kwam ik er al snel achter dat dat te korte perron er niet meer was. Er waren wat extra platen neergezet zodat de trein langs het hele perron paste. Op dit dak hadden ze ook nog wat platen kunnen leggen :')
Afbeelding

In Wesel stapte we uit en moesten we nog even wachten op de trein naar Arnhem. Eerst op spoor 2, toen op spoor 4 omdat daar Arnhem stond, uiteindelijk toch spoor 2 om een of andere reden. We moesten dus flink rennen omdat het achterste deel zou achterblijven.

Ondertussen was het al half acht 's avonds en gingen we weer terug naar Nederland.

In Emmerik moesten we nog 20 minuten wachten wegens werkzaamheden.

In Arnhem haalde we nog net de overstap op de intercity naar Ede-Wageningen.
In Ede-Wageningen zouden we weer met treinvervangend vervoer naar Driebergen-Zeist. Zoals het wel vaker fout gaat met treinvervangend vervoer ging het deze keer verkeerd. Er was een bus uitgevallen dus de snelbus naar Driebergen-Zeist zou niet rijden. Overigens worden er veel te veel termen gebruikt bij de werkzaamheden. Je hebt de DIRECTbus (Utrecht-Ede Non-stop), Snelbus (Utrecht-Driebergen-De Klomp-Ede) en dan heb je ook nog een stopbus (Utrecht-Bunnik-Driebergen etc.). Het zorgt voor verwarring zal ik maar zeggen.

Gelukkig kwam er een ventje met een reflecterend vestje naar ons toelopen. Deze gast praatte wat met zijn collega's door de walky-talky. Vervolgens ging hij daar doodleuk staan zonder maar een woord te zeggen tegen de gedupeerde reizigers. Iemand moest het zelf vragen en hij zei dat er over vijf minuten een reservebus zou komen. Volgens mij werd al gezegd: 'moet je niet doen, die bus is erg slecht'.

Nou, dat was ie zeker. Deze bus kwam nog van het vorige milennium volgens mij toen de mensen een stuk korter waren, want beenruimte was er gewoon niet. Vanbuiten zag deze bus er ook niet heel fris uit:
Afbeelding

Het interieur was wel mooi moet ik toegeven. Hij was vanbinnen helemaal rood bekleed met mooie belichting. Compleet met 40cm dikke televisietjes.

De reis liep voorspoedig tot De Klomp. Daar koos onze chauffeur een alternatieve langzamere route via Scherpenzeel en Woudenberg naar Driebergen.

Uiteindelijk zijn we aldaar met een kwartier vertraging aangekomen.
Ondanks dit was het toch een erg geslaagde dag met mooie landschappen,

Bedankt voor het lezen! :)
Laatst gewijzigd door Ferdinand op za 25 aug 2018, 13:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Een dagje naar Siegen! (16 foto's)

Bericht door Etienne »

Een flinke dagtocht.

Er zijn wel kleinere treintjes in Duitsland hoor, dit bijvoorbeeld :') :
Afbeelding
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5239
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Een dagje naar Siegen! (16 foto's)

Bericht door Lijn 45 »

En vergeet de Schienenbus niet. :wink:
Deze bus kwam nog van het vorige milennium
Klopt, het bouwjaar is 1998. :wink:
Laatst gewijzigd door Lijn 45 op za 25 aug 2018, 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Een dagje naar Siegen! (16 foto's)

Bericht door Post »

Ja want hij is natuurlijk uit 1898 *bus*
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Een dagje naar Siegen! (16 foto's)

Bericht door cassie127 »

En over de oude bekende zover van huis... Rondom Erfurt en Halle kan je Abellio ook tegen komen en volgend dienstregeling jaar ook rondom Stuttgart e.d.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Een dagje naar Siegen! (16 foto's)

Bericht door Gebruikersnaam »

En anders heb ik in de categorie korte motorwagens deze in de aanbieding :lol:
Jammer dat sommige foto's last hebben van bewegingsonscherpte, desalniettemin een bijzonder (en vast leuk) dagje uit.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Een dagje naar Siegen! (16 foto's)

Bericht door Ferdinand »

Heel erg bedankt voor de reacties!

Ik zat voor de volgende keer te denken aan het noordoosten van Noordrijn-Westfalen of Nedersaksen. De Nedersaksen-dagkaart is een stuk goedkoper, maar voor mij is Hengelo nogal duur (en ver). Is Nedersaksen aan te raden of is het gewoon Nederland 2.0, maar dan een stuk dunner bevolkt?
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Een dagje naar Siegen! (16 foto's)

Bericht door Durashift »

^^^^ Wat kost je reis dan per saldo t.o.v. van wat je nu gemaakt hebt?

Voordelig Nedersaksen plus wat duurder NL tarief is misschien wel net zoveel als dat je nu hebt uitgegeven aan reiskilometers?
Anders met een voordelig dagkaartje in NL reizen?

Leuk verslag.
Die tvv bus is, volgens mij, een Jonkheere/Berkhof, zoals al geschreven uit de jaren 90.
Ongetwijfeld zal er destijds wel een iets andere stoellengte afstelling zijn geweest.. maar destijds ging men met zo'n bus ook gewoon naar de Costa del Sol hoor. 8-)
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Een dagje naar Siegen! (16 foto's)

Bericht door Ardan »

Leuk rondje gemaakt! De lijnen naar Siegen zijn prachtig. In de Hamsters zijn de stoelen inderdaad vreselijk uitgelijnd.

Duitse conducteurs zijn inderdaad erg ijverig vergeleken met Nederlandse, na elk station weer door de trein voor de 'neu zugestiegene Fahrgäste'. Ik sprak eens een Nederlandse Abellio-conductrice op de RE19, 'Tsja, zo doen ze dat hier nou eenmaal, dus hou ik me daar maar aan'.

Op Oberhausen Sterkrade zijn er de laatste tijd juist meer dakplaten áf gegaan dan erop ;)
Ik doe ook maar wat
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Een dagje naar Siegen! (16 foto's)

Bericht door cassie127 »

En dat zie je niet alleen bij Abellio maar ook bij de andere vervoerders, al zie je bij DB in de gemiddeld tot druk bezette IC/EC/ICE treinsn vaak genoeg dat ze niet weten wie er is ingestapt terwijl je bij de regionale vervoerders vaak gelijk als nieuwe reiziger gezien wordt
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Een dagje naar Siegen! (16 foto's)

Bericht door Ferdinand »

Durashift schreef:^^^^ Wat kost je reis dan per saldo t.o.v. van wat je nu gemaakt hebt?

Voordelig Nedersaksen plus wat duurder NL tarief is misschien wel net zoveel als dat je nu hebt uitgegeven aan reiskilometers?
Anders met een voordelig dagkaartje in NL reizen?
De reis nu heeft me €20,80 gekost, maar dat hebben we door de helft gedaan omdat mijn reisgenoot dus met een meereiskaartje reisde. Ook hebben we dus dat stukje Nijmegen-Arnhem voor niks gekocht, maar ja dat is het gevaar van e-tickets.

Nedersaksen zou eigenlijk niet eens zo duur hoeven zijn met een goedkoop dagkaartje. Dan zou ik in mijn eentje op zo'n €40 komen tegen €47 voor NRW.
Ik zou natuurlijk ook de nachtbus kunnen nemen naar Hamburg als ik daar niet al te veel voor hoef te betalen.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Een dagje naar Siegen! (16 foto's)

Bericht door Nitein-Repart »

Ferdinand schreef:Heel erg bedankt voor de reacties!

Ik zat voor de volgende keer te denken aan het noordoosten van Noordrijn-Westfalen of Nedersaksen. De Nedersaksen-dagkaart is een stuk goedkoper, maar voor mij is Hengelo nogal duur (en ver). Is Nedersaksen aan te raden of is het gewoon Nederland 2.0, maar dan een stuk dunner bevolkt?
Allereerst zijn er tegenwoordig niet heel veel problemen meer met de RB61, met andere woorden, uitval of grote vertragingen bij de RB61 komt tegenwoordig niet vaak meer voor. Wel eerst even kijken op keolis.de of er geen sprake is van ‘Störung in betriebsablauf’ voor de RB61 of een andere lijn van het Teuto-Netz (RB65, RB66, RB72 of de RE78), want ‘Störung in betriebsablauf’ is foute boel. Het nadeel van de RB61 zijn de mindere aansluitingen op andere treindiensten (zeker de aansluiting in Osnabrück op de RE naar Bremen is een ramp) en de meest interessante gedeelten van Niedersachsen zijn de Zuidoost-hoek en de Lüneburger Heide. Zelfs als je in Oldenzaal woont is het erg lastig om de Zuidoost-hoek of de Lüneburger Heide in één dag te doen.

Ik zou dus voor NRW kiezen, zeker omdat de interessante gebieden veel dichter bij Nederland liggen. Een reisje langs de Rhein tot Remagen, boot naar Erpel en dan weer terug naar Köln is prima in één dag te doen, of neem één van de spoorlijnen tussen de Ruhr en de Wupper. Een andere suggestie is de lijn Solingen-Wuppertal (S7) waarbij je over de hoogste spoorbrug van Duitsland gaat. Je kunt uitstappen in Lennep, leuk plaatsje.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Een dagje naar Siegen! (16 foto's)

Bericht door cassie127 »

De aansluitingen van de RB 61 zijn niet overal op de route naadloos, maar dat komt denk ik onder andere door de knoop en lange stilstand in Herford en de treinen uit Niedersachsen die ergens anders een knoop hebben.
Spoiler: show
Vanuit NL de overstappen van de RB 61. Binnen 15 min is Dikgedrukt:
Bad Bentheim: Aansluiting bus ri. Nordhorn (in de toekomst RB richting Nordhorn)
Rheine: 5-15 min richting Münster (RE 15/RB 65), 20 minuten richting Emden
Osnabrück: 2 min RB 66 Münster, 16 min RE 18, 30/90 min RE 60, 40 min RB 58, 45 min RE 9, 45 min RB 75
Bünde: 4 min RB 71 Rahden, 25/85 min RE 60 Minden/Hannover
Herford: 7 min RE 78 Nienburg, 7 min RB 72 Paderborn
Bielefeld:
Voor mij zou het uiteindelijk goedkoper zijn om in Niedersachsen te reizen, maar dat heeft er ook mee te maken dat ik op werkdagen in exact één uur in Bad Bentheim kan staan. Gronau kan ik binnen 55 tot 70 minuten staan.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Een dagje naar Siegen! (16 foto's)

Bericht door Jef400 »

Leuk verslag.

Een tip: Plan ook wat ruimte in je schema, als het dan fout gaat dan heb je tenminste nog een buffer.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Een dagje naar Siegen! (16 foto's)

Bericht door Wubbo »

Ferdinand schreef:In Siegen zagen we een bijna minuscuul te noemen treintje. Ik denk niet dat er treinen in Duitsland zijn, die nog korter zijn dan deze:
//uploads.tapatalk-cdn.com/201808 ... 288047.jpg
Als ik het goed heb is zelfs dit geval korter. Hier de Nederlandse tekst.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een dagje naar Siegen! (16 foto's)

Bericht door Suus »

De eendelige Lint werd verkocht als de LINT21, dus die DWA-dubbeldekker is inderdaad zo’n vijf meter korter.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
erka
Berichten: 111
Lid geworden op: ma 11 apr 2016, 21:13
Locatie: Groningen

Re: Een dagje naar Siegen! (16 foto's)

Bericht door erka »

Leuk verslag. Voor mij is Niedersachsen stuk dichterbij dan NRW. Ik heb beide rondjes regelmatig gedaan. NRW is veel leuker, meer afwisseling, zowel in de routes, treinen als landschap. En dichter bij elkaar. Niedersachsen is groot. Je bent zo weer een uur verder. Je hebt wel laaggebergte, maar dan zit je al behoorlijk ver Duitsland in (ten zuiden van Hannover/Harz). Grootste deel is vergelijkbaar met Drenthe/Twente qua landschap. Het leukst is een dagje Hamburg (mag ook op de Dagkaart). Dat is vanaf hier wel goed te doen (3u reizen), maar als je verder in Nederland woont al snel te ver weg voor een dagtochtje.

En inderdaad, plan meer marge in bij zo'n dag.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten